kaniner
Fra : Jan

Dato : 29-07-06 12:59

Kære gruppe

Jeg har lige været i Frankrig på sommerferie, og har der fået smag for det
lækre kaninkød man kan købe fersk i mange supermarkeder.

Det er bare ikke så let herhjemme ..... har dog fundet en fisk og
vildtforretning der sælger frosne italienske kaniner.

Er der nogen herinde der kender til (gerne fynske) kaninavlere der sælger
kaninkød?

På forhånd tak

Jan

Fra : Tychsen

Dato : 29-07-06 13:14

Jeg er meget imod at spise dyr der også benyttes som kæledyr. Det
virker bare underligt, at naboen nusser med noget genboen spiser.

Når det er sagt, så vil jeg gerne vide, hvad det smager af? Samt hvor
meget det koster.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-07-06 13:23

Tychsen skrev i 1154175264.095030.66820@m79g2000cwm.googlegroups.com
dette:
> Jeg er meget imod at spise dyr der også benyttes som kæledyr. Det
> virker bare underligt, at naboen nusser med noget genboen spiser.

Yeps - lad os forbyde kaniner som kæledyr!

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Aage Andersen

Dato : 29-07-06 13:40

"Tychsen"
>Jeg er meget imod at spise dyr der også benyttes som kæledyr. Det
>virker bare underligt, at naboen nusser med noget genboen spiser.

Jeg sætter ogsaa grænsen ved hund og kat men det er sikkert kun et
spørgsmaal om konvention.

>Når det er sagt, så vil jeg gerne vide, hvad det smager af?

Under krigen (40-45) havde jeg en onkel, der avlede kaniner og som forsynede
familien med kaninkød. Smagen er virkelig fin næsten som kylling. Jeg har
senere smagt vild kanin, som det vrimler med paa Endelave men jeg husker
ikke om der var en væsentlig smagsforskel.

Aage

Fra : Søren

Dato : 29-07-06 13:56

> [...]
>virker bare underligt, at naboen nusser med noget genboen spiser.
>
>Når det er sagt, så vil jeg gerne vide, hvad det smager af? Samt hvor

Må man så ikke klappe en ko?

Søren

Fra : Peter Loumann

Dato : 29-07-06 14:44

On 29 Jul 2006 05:14:24 -0700, Tychsen wrote:

> vil jeg gerne vide, hvad det smager af?

Det smager nærmest som ... kanin. Smag og konsitens er helt o.k. Farve og
struktur nærmest som kyllinge- eller hønsekød, men kraftigere knogler.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Jørgen Hess

Dato : 19-08-06 14:19

Dengang i Dus med Dyrene, hvor Poul Thomsen havde en kaninuldavler i studiet
blev den gode Poul lidt stram i ansigtet (Spørgsmålet var tydeligvis ikke
brugt i en generalprøve af udsendelsen) kaninavlerens datter sad og kælede
med en af kaninerne og spørgsmålet lød "Hvor mange gange kan man klippe uld
af kaninerne?" - "To højest 3 gange" "Jamen så får I da efterhånden flere og
flere kaniner, hvad gør i med de gamle?" "De bliver slagtet, pelset og
spist"
mvh
Jørgen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 29-07-06 13:18

"Jan" <test@tele.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen herinde der kender til (gerne fynske) kaninavlere der sælger
> kaninkød?

googling på kaninavlerforening+fyn giver 247 resultater - så kan du henvende
dig til den, der ligger nærmest.

hilsen inger

Fra : Tychsen

Dato : 29-07-06 14:58

Søren skrev:

> Må man så ikke klappe en ko?
>
> Søren

Jo, mig bekendt er der ingen love om ko-klapning. Jo mindre du genere
koens ejermand.

Men hvis folk har det fint med at spise kaniner, hvorfor bliver folk
så forarget over, at en tilfældig muslimsk pizza-forretning serverer
hundekød?
Det er måske den vildledende vareinformation ("Nr. 17: oksekød") der
hidser folk op?

Jeg kan bare ikke se forskellen på om man spiser kanin, kat, hund
eller lignende, så længe man nu har valgt at æde de dyr, man også
vil have som kæledyr.

Men spis bare løs... jeg er i princippet ligeglad. Og jeg har vidst
allerede ødelagt tråden nok mht. hvad spørgeren ville vide.

Fra : Søren

Dato : 29-07-06 21:17

> [...]
>
>Men hvis folk har det fint med at spise kaniner, hvorfor bliver folk
>så forarget over, at en tilfældig muslimsk pizza-forretning serverer

Troende muslimer spiser ikke hund. I følge deres tro er hunden mindst lige
så uren som grisen.

(Nu er vi vist røget helt af sporet?)

Søren

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-07-06 17:02

Tychsen skrev i 1154181506.736491.64560@p79g2000cwp.googlegroups.com
dette:

> Men hvis folk har det fint med at spise kaniner, hvorfor bliver folk
> så forarget over, at en tilfældig muslimsk pizza-forretning serverer
> hundekød?

Måske fordi 'folk' ikke er de samme i de 2 situationer.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jan

Dato : 29-07-06 16:04

Kære gruppe

Tak for den hurtige respons!
Vi har faktisk også diskuteret kæledyrsproblematikken på vores ferie ....
jeg så engang en
amerikansk udsendelse hvor der blev vist et skilt fra en kaninavler "Rabbits
for pot and pet"

Rådet med Googlesøgningen (havde ellers prøvet med ikke så gode søgeord)
resulterede i kontakt til en Fynsk kaninavler der solgte kaniner til ca 35
kr pr. kilo.

Jeg lover at vende tilbage med mine erfaringer.

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 29-07-06 18:01

Jan <test@tele.dk> skrev:
> [...]
>kaninavler der solgte kaniner til ca 35
>kr pr. kilo.
>
>Jeg lover at vende tilbage med mine erfaringer.

Jeg vil lige nævne en specialitet fra Grækenland - Stifado - som
er en virkelig lækker gryderet, oftes lavet med kanin, så der er
nok flere der har nydt det, end man aner.
I`m A Survivor

Fra : Max

Dato : 29-07-06 18:13

Hej Jan

> Jeg lover at vende tilbage med mine erfaringer.

Jeg har slået mange kaniner ihjel på Endelave og spist dem,
de smager jo næsten som kylling. Det eneste jeg aldrig rigtig
vænner mig til er en stor hel kanin i ovnen, det ligner til for-
veksling en baby :)

Mvh Max

Fra : Gainsbourg

Dato : 31-07-06 18:20

> [...]
> de smager jo næsten som kylling. Det eneste jeg aldrig rigtig
> vænner mig til er en stor hel kanin i ovnen, det ligner til for-

Af ren interesse, hvordan slog du dem ihjel? Og er kanin let af rense og
flå?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Max

Dato : 31-07-06 18:55

Hej Gainsbourg

> Af ren interesse, hvordan slog du dem ihjel? Og er kanin let af rense
> og flå?

De blev slået ihjel ved at slå deres hoved mod en stor sten, de
døde omgående på den måde. De blev jaget ud af deres huller
med fritter og fanget i net der var sat over udgangen. Med hensyn
til flåningen vil jeg ikke udtale mig, det ordnede min nu afdøde
mormor.

Mvh Max

Fra : Tychsen

Dato : 30-07-06 12:55

Lad os ikke diskutere muslimsk trosretning. Enhver kan jo se, at det er
helt ude i hampen.

Desuden smager både okse og svin fortrinligt... uagtet hvad en
opdigtet bog end måtte sige om disse dyrs "renlighed".

Jeg mener dog, at vi som race (mennesket) må gøre op med os selv og
vores dobbelmoral, og finde ud af, om vi vil anerkende andrer racer som
føde eller underholdning/fritidsbeskæftigelse.
Vi er lige siden barndommet blevet fortalt, at man ikke leger med maden
- så en kombination af "pot and pet" strider mod almindelige
opdragelse. Enten det ene eller det andet.

Hehe... ja, nu er samtalen da totalt afsporet... men spørger ser ikke
ud til at være irriteret. Snarere glad...