Offentliggøre thumbnails af copyrightbesky~
Fra : Thomas Pedersen

Dato : 29-07-06 04:40

Må jeg bruge thumbnails af andres billeder på min egen hjemmeside.
Man kan næsten sammenligne det med et citat af en tekst.

F.eks. som forfatteren gør her:

http://www.photo-gallery.dk/fotohistorie/historie_part-02.html

Der er muligt forfatteren har spurgt om lov, det er blot ment som et
generelt spørgsmål.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-07-06 09:59

Den 29-07-06 05.39 skrev Thomas Pedersen følgende:
> Må jeg bruge thumbnails af andres billeder på min egen hjemmeside.
> Man kan næsten sammenligne det med et citat af en tekst.

Med en thumbnail gengiver du hele billedet omend i en anden størrelse,
så det kan ikke sammenlignes med et citat.

Nu skriver du ikke, hvad formålet med din side er, men tag et kig på
Ophavsretslovens § 23:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20060076329-REGL

> Der er muligt forfatteren har spurgt om lov

Det er altid det sikreste.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få nyheder serveret med RSS-læseren Feedreader.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-06 12:40

Thomas Pedersen skrev:

> Må jeg bruge thumbnails af andres billeder på min egen hjemmeside.

Jeg vil mene nej. Lov om ophavsret handler også om "ændret
skikkelse".

> Man kan næsten sammenligne det med et citat af en tekst.

Nej. Et citat (i den betydning der er relevant i ophavsretten)
består kun af en mindre del af værket. Det ville svare til at du
klippede en stribe på måske 10 % ud og lavede til et link. Det
ville være lovligt.

> F.eks. som forfatteren gør her:
> http://www.photo-gallery.dk/fotohistorie/historie_part-02.html

Den side du henviser til, bruger så gamle billeder at
ophavsretten er væk. Så behøver man ikke spørge.

Ved fotografier er der faktisk to beskyttelser man måske skal
tage højde for: Det er beskyttet alene som fotografi. Det er alle
fotografier automatisk. Derudover kan det være beskyttet af den
generelle ophavsret.

Fotografibeskyttelsen:

   Stk. 2. Retten til et fotografisk billede varer, indtil 50 år
   er forløbet efter udgangen af det år, da billedet blev
   fremstillet.

Den generelle ophavsret varer noget længere:

   § 63. Ophavsretten til et værk varer, indtil 70 år er forløbet
   efter ophavsmandens dødsår [...]

--
Bertel

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 29-07-06 15:43

> Den side du henviser til, bruger så gamle billeder at
> ophavsretten er væk. Så behøver man ikke spørge.

Gælder det ikke kun hvis man har det originale billede ?

Er der ikke en slags copyright på selve indscanningen af det frie billede
eller på reproduktionen i en bog ?
Jeg tænker på om man må kopiere et sådant frit billede fra en anden
hjemmeside eller indscanne det fra en bog.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-06 16:43

Thomas Pedersen skrev:

> Gælder det ikke kun hvis man har det originale billede ?

Nej. Når ophavsretten er væk, må alle gøre 'hvad de vil' med
værket - forudsat at de ikke krænker det.

> Er der ikke en slags copyright på selve indscanningen af det frie billede
> eller på reproduktionen i en bog ?

Ikke hvis der ikke er på originalen. Derimod kan der godt være
selvstændig ophavsret på en bearbejdning af billedet.

> Jeg tænker på om man må kopiere et sådant frit billede fra en
> anden hjemmeside eller indscanne det fra en bog.

Der er ret vide rammer for hvad du må hvis du kun skal bruge det
selv. De skrappe krav træder i kraft hvis du ønsker at
offentliggøre noget.

Hvis der er ophavsret på et værk, må du ikke offentliggøre en
kopi deraf, og så er det ret ligegyldigt hvordan du har skaffet
den. Som udgangspunkt er det altså forbudt at tage noget fra
andres hjemmesider og bruge på sin egen.

Hvis du spørger og får lov, er det en anden sag - men der er en
fælde man nemt kan falde i. Man skal nemlig være sikker på at man
spørger den der har ophavsretten. Det kan ikke nytte noget at en
synder der selv har en ulovlig kopi liggende, siger "Kopier alt
det du lyster!". Det bliver det ikke lovligt af.

--
Bertel