Yamaha DT175 ikke vild med omdrejninger
Fra : AndersB

Dato : 28-07-06 18:17

Hej gruppe

Sidste fredag var MC kørekortet i hus (yeha!!) og den forgangende uge
har jeg brugt på at sætte min relativt ny erhvervede DT175 'er i
stand. Det er en 1995 model der har gået 28kkm, og den starter fint i
første hug og motoren lyder i det hele taget ok.

- MEN -

Den vil helst ikke over 6000 omdregninger/s lige gyldigt hvilket gear
jeg er i, det betyder desværre også at tophastigheden ikke kommer
over 80 km/t i 6. gear. Min kørelærer har en DT175 magen til, der
godt kan komme op på 100 kmt så det burde kunne lade sig gøre for
min også.

Jeg har renset luft filteret og fugtet det med olie, stillet
karburatoren som beskrevet i servicemanualen, og også prøvet
forskellige instilninger på 'pilot air screw' på karburatoren men det
hjæper intet.

Symtomerne er at den trækker fint ved 3-5000 omdr/s hvor efter kraften
tager af og den begynder at 4. takte ved 6000 omdr/s. Selv ned ad bakke
vil den ikke over 6000 omdr/s, somom motoren simpelthen ikke vil.
Omdrejningstælleren går til 10.000 og det røde felt begynder først
ved 8500.

Der er en spritny original bagerste potte på, forrøret er lidt
rustent men ok og jeg tror ikke at der er nogen begrænsning på
(måske jeg skulle dobbeltchekke?)

Nogle erfaringer/råd fra andre med en DT175'er er meget velkomne!!
Ellers regner jeg med at de næste skridt må være at
1) chekke/skifte tændrør
2) adskille / rense karburator
3) chekke kompression og muligvis skifte spempelringe

Anders B

Fra : KubikH

Dato : 28-07-06 18:23

"AndersB" <anders.bogild@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

< SNIP en hel masse>

Uden at vide en hujende fis om begrænsninger mm. er der en ting der straks
springer i øjnene:
Den skal IKKE Firtakte ved høje omdrejninger.
Prøv lge først at tage en tur uden luftfilter
Lad os så høre hvad der sker .
Mvh
Niels

Fra : Harald Blaatand

Dato : 28-07-06 18:47

"AndersB" <anders.bogild@gmail.com> wrote in message
[...]

Totakt _?

Sørg for ordentlig gennemgang i udstødningen

Fra : Ivan Nielsen

Dato : 28-07-06 21:10

[...]

Hej Anders

Tillykke med din nye status som mc´ist

Jeg har også en DT175 med en topfart på ca de 100 km/t. Prøv lige at
kontrollere om udstødningen er begrænset. Jeg har lige købt en ny forreste
udstødning til min, og den havde indsvejset en begrænsningsplade forrest ved
flangen. Den lod sig fjerne med en mini-slibemaskine fra Brugsen

Ivan Bartholin Nielsen
Næstved
www.kloge.dk
Honda CB500 Four 1972 - når jeg kører med stil
Yamaha DT175 1992 - når jeg kører for sjov
Renault Modus 1.5 DCi - når jeg kører længst på literen

Fra : AndersB

Dato : 28-07-06 22:41

Tak for de gode råd allesammen

Hvis det ikke pisser ned i morgen vil jeg prøve at tage en lille tur
uden filter elementet sat i og se om det gør en forskel... Men er det
ikke noget med at karburatoren er tilpasset til den modstand
luftfilteret giver?? Synes jeg har læst et sted at man f.eks. skal
have en anden dyse hvis der skal monteres et K&N filter istedet...

Inden jeg splitter det hele ad kunne det være jeg skulle følge Ivans
råd og chekke om begrænsningen stadig sidder i forrøret, det lyder
som en mulig forklaring på at den ikke vil tage omdrejninger.

Mvh
Anders

- og ja, det er en 2-takter

Fra : Molnit

Dato : 28-07-06 22:55

AndersB skrev:

> [...]
> luftfilteret giver?? Synes jeg har læst et sted at man f.eks. skal
> have en anden dyse hvis der skal monteres et K&N filter istedet...

   tja, tjo.... den er dyset ind til den mængde luft der kan trækkes
gennem filteret når det er NYT og RENT ;) det vil sige, når det så har
været fugtigt, eller det bare har været brugt længe, og derved stoppet
godt til med skidt og møj(heller der end i motoren), så kommer der
mindre luft igennem, og derved kommer der for meget benzin i forhold til
luftmængden = den begynder at 4 takte.

   Når du tager filteret ud, hvis det allerede der ser beskidt og gammelt
ud, så tøffer du ned og køber et nyt til de 100Kr. eller deromkring
sådan et gør :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Ivar

Dato : 28-07-06 23:52

AndersB skrev:

> Symtomerne er at den trækker fint ved 3-5000 omdr/s hvor efter kraften
> tager af og den begynder at 4. takte ved 6000 omdr/s.

Det lyder som forket hoveddysse. Det kan selvfølgelig være en
anden fejl ved karbureringen (eller tænding).

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Molnit

Dato : 29-07-06 00:35

Ivar skrev:

> Det lyder som forket hoveddysse. Det kan selvfølgelig være en
> anden fejl ved karbureringen (eller tænding).

   Inden man begynder at rode med dyser på en 2 takter, er det en god ide
lige at sikre sig 1. Luftfilteret er i ren og ok stand. 2. Udstødningen
ikke er sodet til, og derved ren og fin indvendig.

   Men nå ja, dysen kan være forkert, hvis der er pillet i den, og derved
en som har rodet med dyserne også.