fuldkåbe - fordele/ulemper???
Fra : Ann

Dato : 28-07-06 18:08

hejsa

jeg overvejer (når pengene er til det) at få en fuldkåbe på min yamaha fz
600 fazer...

men hvilke fordele/ulemper er der ved en fuldkåbe?

er der sikkerhedsmæssige fordele/ulemper? benzin sparende fordele? - jeg har
nemligt hørt at det kunne mindske benzinforbruget en anelse, men om det er
rigtigt ved jeg ikke. Bliver cyklen markant tungere? - så det kan blive et
problem for mig som pige at tumle mcén? andre fordele/ulemper?

på forhånd tak

mvh. ann

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-07-06 20:18

"Ann" <ann@dk> writes:

Hejsa,

> jeg overvejer (når pengene er til det) at få en fuldkåbe på min
> yamaha fz 600 fazer...

Hvad har fået dig på de tanker? Efter min mening er det kun udseendet
der ændres af eftermonteret fuldkåbe, og ikke til det bedre. Dem jeg
har set har set alt for påklistrede ud :-/

> men hvilke fordele/ulemper er der ved en fuldkåbe?

Hvis du kun sætter mellemstykker og bundstykke på kåben bliver cyklen
nok lettere at få til at se ren ud på overfladen, og sværere at få
ordentligt ren.

> er der sikkerhedsmæssige fordele/ulemper?

Hvis du skvatter bliver kåben ridset og måske sparer det motoren for
nogle ridser. Crash-pads er dog bedre til netop det formål og ridsede
kåbedele er jo ret dyre.

> benzin sparende fordele? - jeg har nemligt hørt at det kunne mindske
> benzinforbruget en anelse, men om det er rigtigt ved jeg ikke.

Der skal nok være en forskel på en nøgen model og en med fuldkåbe, men
mellem halvkåbe og fuldkåbe tror jeg ikke der er forskel.

> Bliver cyklen markant tungere?

Nix.

> - så det kan blive et problem for mig som pige at tumle mcén? andre
> fordele/ulemper?

Nogen finder cykler med kåbe sværere at tumle fordi de ikke kan se
forhjulet, og derfor får en underlig fornemmelse. Din Fazer har jo
allerede kåbe, så det er jo ikke relevant her.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Lars

Dato : 28-07-06 22:52

> Nogen finder cykler med kåbe sværere at tumle fordi de ikke kan se
> forhjulet, og derfor får en underlig fornemmelse.

Hvis det er rigtigt, så vil jeg anbefale, at de tager bilen istedetfor

Alle ved . . . eller næsten alle ved, at en motorcykel styrer derhen hvor
du kigger.

Fra : Molnit

Dato : 28-07-06 23:01

Jes Vestervang skrev:

> Nogen finder cykler med kåbe sværere at tumle fordi de ikke kan se
> forhjulet, og derfor får en underlig fornemmelse. Din Fazer har jo
> allerede kåbe, så det er jo ikke relevant her.

   Hmmmm, hvis det er et problem, burde de tvinges til at køre med kåbe,
da de er jo livsfarlige i trafikken hvis de skal kigge ned på forhjulet
hele tiden.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Michael Kristensen

Dato : 28-07-06 21:10

> jeg overvejer (når pengene er til det) at få en fuldkåbe på min yamaha fz
> 600 fazer...

Hvis du vil have en motorcykel med fuldkåbe, som køb en model som er født
med det. De penge, du bruger på at eftermontere kåbe på din nuværende
motorcykel, kommer ikke igen, når den en dag skal sælges.

mvh
Michael Kristensen

Fra : Niels Pein

Dato : 28-07-06 21:25

"Ann" skrev ...

> men hvilke fordele/ulemper er der ved en fuldkåbe?

Jeg har prøvet at få sat Pichler fuldkåbe på både en Honda CX650E og en
Yamaha XJ900, og kommenterer ud fra det.
Jeg synes det vigtigste er den fartvind man ikke længere sidder i.
IMHO er langture meget mere behagelige med fuldkåbe. Og man sidder også mere
i læ for regn.

> er der sikkerhedsmæssige fordele/ulemper?
Den kan muligvis redde andre dele på cyklen for en ridse hvis man styrter,
men kåben i sig selv er jo dyr.

> benzin sparende fordele? - jeg har nemligt hørt at det kunne mindske
> benzinforbruget en anelse, men om det er rigtigt ved jeg ikke.
Det kan gå begge veje tror jeg. Ikke noget af betydning.

> Bliver cyklen markant tungere? - så det kan blive et problem for mig som
> pige at tumle mcén?
Nej. Men styringen kan _føles_ anderledes i begyndelsen, fordi det hele ser
anderledes ud fra pilotpladsen.

Mvh. Niels
Nu med TransAlp.
152.000 km.

Fra : Perminator

Dato : 28-07-06 22:28

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg synes det vigtigste er den fartvind man ikke længere sidder i.
> IMHO er langture meget mere behagelige med fuldkåbe. Og man sidder også

Jeg kører også med Picheler fuldkåbe på CX500E, og kan tilslutte mig Niels´s
udsagn. Derudover er der markant mindre vindstøj og turbulens omkring
hjelmen, hvis ellers kåbeglassets udformning ift kørestilling harmonerer.
Måske kan ørepropperne spares.
Kåben giver også større synlighed i trafikken, og dermed mere sikkerhed.
Det er for mig en betydende parameter.
vh
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-07-06 23:01

soerensen.l@adslhome.dk (Lars) writes:

> Hvis det er rigtigt, så vil jeg anbefale, at de tager bilen
> istedetfor

Pjat med dig Folk der ikke har kørt andet end nøgne cykler vil
altid, tror jeg, have en lidt pudsig fornemmelse med det monstrum der
ikke bevæger sig med styret og tager en del (ligegyldigt) udsyn.

> Alle ved . . . eller næsten alle ved, at en motorcykel styrer derhen
> hvor du kigger.

Så ville jeg have ramt mange unge piger Spøg til side, du har ret,
men det ændrer ikke på den spøjse fornemmelse en kåbe kan fremkalde
hos uvante. Det omvendte gør sig også gældende (i en eller anden grad)
ved jeg fra mine ture på en kammerats nøgne Honda Hornet.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-07-06 23:09

Molnit <news@molnit.com> writes:

> Hmmmm, hvis det er et problem, burde de tvinges til at køre med
> kåbe, da de er jo livsfarlige i trafikken hvis de skal kigge ned på
> forhjulet hele tiden.

Du tager det lidt rigeligt bogstaveligt. Det er hvad der ses i
øjenkrogen der giver en ændret fornemmelse, og altså ikke en intens
forhjulsbegloning
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Ped

Dato : 28-07-06 23:27

Ann skrev:
> [...]
> rigtigt ved jeg ikke. Bliver cyklen markant tungere? - så det kan blive et
> problem for mig som pige at tumle mcén? andre fordele/ulemper?

Jeg tilslutter mig det Niels Pein og Perminator har skrevet.

Jeg havde en Suzuki GSX 750 ES, der oprindeligt så sådan ud:
http://dbhome.dk/pedmail/gsx750es.htm
og med Pichler kåbe således:
http://dbhome.dk/pedmail/gsx_pics.htm
og jeg var kanon glad for den kåbe. Der var naturligvis langt bedre
vejrbeskyttelse og langt mindre vindtryk. Dog skal man være opmærksom
på, at hvis kørestillingen er fremoverbøjet, så har man ikke længere
vindtrykket til at kompensere. Man vil så 'hænge' på håndtagene ligesom
ved langsom kørsel. Jeg har lange arme, så for mig var det ikke et
problem på denne halvsportslige cykel, men jeg kender en der fortrød
netop på grund af det og solgte sin kåbe igen.

Selve kåben vejer ikke meget, kun få kilo, så cyklen bliver ikke
mærkbart tungere. Derimod kan dens køreegenskaber i blæsevejr blive
ændret lidt, men i mit tilfælde var det til det *meget* bedre. I hård og
stødende vind kunne Suzukien godt være noget levende, men med kåben på
blev det langt mindre udtalt. Bevægelserne ved vindstød blev nærmest
duvende og meget nemmere at kontrollere. M.h.t. benzinøkonomi, så har
jeg ikke nogen videnskabelig statistik som dokumentation, men mener at
det gav omkring 1 km længere på literen.

Jeg ville ikke betænke mig på at købe en fuldkåbe igen, hvis jeg havde
en cykel der havde behov for det.

M.v.h.

Jens L. Pedersen
'97 GPZ 1100
http://dbhome.dk/pedmail/gpz_pics.htm

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-07-06 23:36

Ped <pedmail@danskbredbaandmail.dk> writes:

> [...]
> vejrbeskyttelse og langt mindre vindtryk. Dog skal man være opmærksom
> på, at hvis kørestillingen er fremoverbøjet, så har man ikke længere

Hvis Anns overvejelser drejer sig om at supplere Fazerens std. kåbe
med en bund er der bare ikke så meget af det du taler om der ændrer
sig. Ann, vil du skifte hele kåben eller hvordan?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R