Udstødning
Fra : Jeppe Høiby

Dato : 27-07-06 21:14

Jeg har efterhånden kigget på en del brugte Yamaha FZS (primært
2002-2003). Flere af dem har monteret en anden udstødning end den
originale, og jeg tænker på, hvilke fordele eller ulemper, der er ved en
anden udstødning. Fx har jeg set Leo Vinci og Akropovic, hvad kan de?

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Brian Larsen

Dato : 27-07-06 21:51

Jeppe Høiby skrev:

Fx har jeg set Leo Vinci og Akropovic, hvad kan de?

Primært kan de larme.

Dernæst kan de se godt ud.

Til allersidst kan nogen af dem give en smule effekt :)

Fra : Jeppe Høiby

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-07-06 09:35

Jeppe Høiby <invalid@example.com> writes:

> [...]
> gerne vil have cyklen til at LARME mere? Jeg kunne forstå, hvis man
> blot ville have en anden LYD, men det behøver vel ikke være

Det er en ganske udbredt opfattelse - som jeg ikke deler - at larmende
rør giver mere opmærksomhed fra bilisternes side, så man derved
lettere undgår uheld.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 28-07-06 17:16

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> Det er en ganske udbredt opfattelse - som jeg ikke deler
> - at larmende rør giver mere opmærksomhed fra bilisternes
> side, så man derved lettere undgår uheld.

Min bil har ellers reddet to fodgængere der syntes de skulle gå over for
rødt fra at blive kvæstet eller ligefrem slået ihjel. Hvis jeg havde haft
standard lyd ville de næsten helt sikkert ikke have hørt mig.

.... og nej, jeg kørte ikke råddent eller for stærkt.

Men ok, hvis du mener det kan være svært at høre en mc inde fra bilen af, er
det en anden sag. Jeg synes bare også, at det er vigtig ikke at køre ind i
fodgængere.
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 28-07-06 10:39

> Altså "larme" som i "støjer som ind i helvede"?

Det varierer en del.

> Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at udseende og effekt kan være
> parametre, men jeg er ikke sikker på, at jeg helt forstår, hvorfor man
> gerne vil have cyklen til at LARME mere?

Fordi man synes det lyder godt. At 99% af alle andre så ikke er enige
er en anden historie.

Jeg har også en åben carbon-potte til min MC. Den pillede jeg af og
satte den originale på inden jeg kørte på ferie. Nu har jeg faktisk
vænnet mig til at den ikke siger ret meget. Det er faktisk meget rart.

> Jeg kunne forstå, hvis man blot ville have en anden LYD, men det
> behøver vel ikke være ensbetydende med MERE lyd?

Det er næsten altid fordi de udstødninger folk sætter på er nogle
med hul lige igennem. Stort set uanset hvordan du ellers pakker dem
med dæmperuld, så vil det give mere lyd end hvis lyden og
udstødningsgasserne skal igennem nogle kamre i en originaludstødning.

Uanset hvad, så sørg for at få originaludstødningen med når du
handler. Den er ofte ikke meget værd for sælger (og kan også ofte
findes billigt på ebay), men koster kassen, hvis du skal købe den fra
en forhandler. Så bestemmer du selv hvad du vil køre med.

Hvis der er sat en mere åben udstødning på cyklen, så sørg også for at
den er justeret ind til denne udstødning. Det er noget skidt at køre
med for mager blanding, mens det er mindre kritisk at køre med for fed
blanding.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : N/A

Dato : 28-07-06 14:58

Fra : Brian Larsen

Dato : 28-07-06 13:05

Jeppe Høiby skrev:

> [...]

Det er ihvertfald tæt på, hvis du finder en udstødning med en
såkaldt "db-killer" vil lyden gerne være mere dyb og det er
begrænset hvor meget højere den bliver. Det er næsten den optimale
løsning.

Fra : Jeppe Høiby

> [...]
> såkaldt "db-killer" vil lyden gerne være mere dyb og det er
> begrænset hvor meget højere den bliver. Det er næsten den optimale

db-killer har jeg set er blevet nævnt nogle gange her i gruppen, er det
nemt at montere og hvad koster det ca?

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Molnit

Dato : 28-07-06 21:27

Jeppe Høiby skrev:
> [...]

   Ja, de er nemme at montere, og koster fra ca. 150Kr. og op... om de kan
bruges ;) ja de kan bruges til at skyde efter bilister og andet på
vejen... min er væk, skudt ud under motorvejskørsel, og jeg tør ikke
sætte en i igen, da jeg ik kan lade være med at tænke på hvad sådan en
kan ramme på vej ud.

   Så hellere skifte dæmperuld hvert forår.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Kim Hansen

Dato : 28-07-06 23:46

Jeg har lige købt en BOS udstødning til min Suzuki vstrom 650,der
fulgte en db-killer med. Den sidder fast med en skrue, og er lidt
tung at få puttet ind i potten så den er jeg ikke bange for at miste.
potten kst 32oo.- DB-killeren dæmper lyden lidt, men
ikke nok til et evt syn tror jeg. Men den lyder rigtigt fedt.
Og potterne giver altså noget effekt.
Min forrige mc (suzuki feewind 650) gav det ikke noget
i toppen, men det gav træk helt fra bunden af. Den blev
meget sjovere at køre på. Men da det var en encylindret
larmede den også noget mere. Det var en LeoVince potte
jeg satte på den. Jeg havde to potter til den, en racer og en street
legal, men det var kun racer'en der virkede, street legal'en gav
kun bedre lyd.
På den jeg har nu, har potten givet både bedre trækkraft
og noget højre topfart. Trækket kan jeg især mærke når jeg har
fruen med, men også når jeg selv leger på de små veje..
Topfarten er steget med 15km/t på speedometeret efter jeg
har sat potten på. Og der har den ikke fået lov til at trække
helt ud endnu. Det næste bliver en powercomander og
en rulle tur. Jeg har ellers gået og været lidt ærgelig på mig
selv, at jeg var lidt nærig og kun købte 650'eren.
Men efter jeg har fået den nye potte på, ok mærket forskellen
syntes jeg at det var ok og spare de 50k. Den føltes noget kvikkere,
og trækker fruen og mig lettere. Så hvis en powercomander og
en rulletur giver det samme så.. juhuu.
Og så lyder den bare skønt.

On Fri, 28 Jul 2006 15:57:45 +0200, Jeppe Høiby <invalid@example.com>

>db-killer har jeg set er blevet nævnt nogle gange her i gruppen, er det
>nemt at montere og hvad koster det ca?

M.V.H

Kim Hansen

Vestfyn

Ved reply slet "fjern" i Mailadressen.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 28-07-06 14:36

> Ja, det er selvfølgelig rigtigt. Er der ikke noget i lovgivningen, der
> siger, at cyklen højst må larme så og så meget?

Jo, cyklen må ikke larme mere end det den er godkendt til. Det står
vist normalt på den lille plade hvor stelnummeret også står på. Det
gør det i hvert fald på min MC.

> Hvor let/svært er det at pille en udstødning af og sætte den originale
> på (på en FZS 600)? Jeg skal nok lige nævne, at jeg aldrig har rodet med
> motorer...

På min MC tager det under 10 minutter at skifte udstødning (inkl. at
finde værktøjet frem), men den har heller ikke oplagte potter. Der er
kun 2 bolte til at holde udstødningen.

> OK, nu spørger jeg nok dumt, men hvad betyder "blanding"? Og den
> justering er vel noget et værksted skal foretage?

Den blanding jeg snakker om er blandingen af benzin og luft der kommer
ind i cylindrene for at blive brændt af. Det er normalt noget man får
et værksted til at justere, enten på indsprøjtningssystemet eller i
karburatorerne. En for mager blanding er når der er for lidt benzin og
for meget luft, og en for fed blanding er når der er for meget benzin
i forhold til luft.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Jes Vestervang

Dato : 28-07-06 17:31

"Jacob Larsen" <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> writes:

> [...]
> for rødt fra at blive kvæstet eller ligefrem slået ihjel. Hvis jeg
> havde haft standard lyd ville de næsten helt sikkert ikke have hørt

Du har jo også hornet i sådanne situationer, og alle kan jo ikke
overdøve alle med motorstøj :-/
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R