Frit hot-spot - ansvar
Fra : Harald

Dato : 26-07-06 21:20

Hej

Jeg har også spurgt i dk.edb.netvaerk.traadloest men her er vist mere
rigtig.

Hvis man laver et hot-spot som er frit/gratis for alle kan man så blive
draget til ansvar for hvad dem der logger sig på de begår af ulovligheder,
og her tænker jeg på ting som f.eks. download af ulovligt musik/film og de
mere alvorlige ting som f.eks. børne porno?

Mvh
HK

Fra : QBIC [ 6400 ]

Dato : 26-07-06 23:16

Mener det har været oppe før.

og svaret er at det er den som stiller tjenesten til rådighed skal kunne
påvise den som
har lavet forbrydelsen, kan det ikke påvises er det udbyderen af hotspot der
bliver
den anklagede.

/ Niels

Fra : Harald

Dato : 26-07-06 23:27

"QBIC [ 6400 ]" <niels@qbic.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> påvise den som
> har lavet forbrydelsen, kan det ikke påvises er det udbyderen af hotspot

Er der nogen som kan henvise til en lov hvor man kan læse det.

/HK

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-07-06 23:48

Harald skrev:

> Er der nogen som kan henvise til en lov hvor man kan læse det.

Det står ikke i nogen lov. Problemet er at trafikken er kørt
igennem din router. Derfor er du som udgangspunkt ansvarlig for
den - medmindre det modsatte kan bevises.

Og jeg står naturligvis stadig ved det svar jeg gav dig i den
anden gruppe.

--
Bertel

Fra : bem

Dato : 27-07-06 02:16

> Det står ikke i nogen lov. Problemet er at trafikken er kørt
> igennem din router. Derfor er du som udgangspunkt ansvarlig for
> den - medmindre det modsatte kan bevises.

Nu er du jo selv ofte fortaler for, at man ikke i denne gruppe skal give sig
af med gætterier. Så hvoraf udleder du, at man som ejer af et trådløst
accesspoint er *ansvarlig* for andres download af f.eks. børneporno? Og hvad
mener du præcis med at være ansvarlig, for du mener vel ikke, at man
automatisk bliver dømt, hvis politiet ikke kan finde en anden, der vil
indrømme, at han er forbryderen? Mig bekendt skal anklagemyndigheden bevise
hvem der er skyldig - vi har vist endnu ikke indført omvendt bevisbyrde i
denne type sager.

/Bo

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-07-06 08:19

Den 27-07-06 00.48 skrev Bertel Lund Hansen følgende:

> Det står ikke i nogen lov.

Mon ikke Lov om tjenester i informationssamfundet dækker?
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20020022730

Og mon ikke §§ 14-15 er relevante her.

> Problemet er at trafikken er kørt
> igennem din router. Derfor er du som udgangspunkt ansvarlig for
> den - medmindre det modsatte kan bevises.

Man er som udgangspunkt ikke ansvarlig for andres handlinger. Men det er
selvfølgelig et problem, hvis man ikke kan bevise, at andre har haft
adgang til netværket. Hvis man vil agere accesspoint vil det altid være
en god ide gemme log-filer og i øvrigt have opsat systemet så sikkert,
så andre ikke kan ændre i log-filerne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Slå tjenesten Messenger fra, så den ikke kan misbruges til spam.

Fra : per christoffersen

Dato : 27-07-06 08:51

> Mon ikke Lov om tjenester i informationssamfundet dækker?

det kommer helt an på hvilken form adgangen til det trådløse netværk har.
For at loven dækker skal disse to definitioner opfyldes:
1) Tjenester i informationssamfundet (informationssamfundstjenester): Enhver
tjeneste, der har et kommercielt sigte, og som leveres online (ad
elektronisk vej over en vis distance) på individuel anmodning fra en
tjenestemodtager.

2) Tjenesteyder: Enhver fysisk eller juridisk person, som leverer en
informationssamfundstjeneste.

Hvis der ikke er et kommercielt sigte med ydelsen ligger det udenfor lovens
område.

/Per

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-07-06 09:27

Den 27-07-06 09.51 skrev per christoffersen følgende:

> Hvis der ikke er et kommercielt sigte med ydelsen ligger det udenfor lovens
> område.

Ok, jeg gik ud fra, at der var et kommercielt sigte. Måske vi skulle
have det nærmere belyst af spørgeren.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om nyhedsgrupperne, hvordan de opstod, hvordan de bruges, og læs

Fra : Harald

Dato : 27-07-06 13:34

> Ok, jeg gik ud fra, at der var et kommercielt sigte. Måske vi skulle
> have det nærmere belyst af spørgeren.

Det er et hot-spot vi har oprettet på en camping plads, det er gratis for
kunderne at benytte, kunderne betaler selfølgelig for at bo på pladsen men
de betaler ikke direkte for at benytte hot-spottet. Det er jo også muligt
for en der ikke bor på pladsen at gå ind og benytte hot-spottet selvom det
selfølgelig ikke er noget vi giver lov til hvis de spørger.

/HK

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-07-06 14:17

Den 27-07-06 14.33 skrev Harald følgende:

> Det er et hot-spot vi har oprettet på en camping plads, det er gratis for

Så vil jeg mene, at det falder ind under loven. Også selvom det er en
gratis tjeneste. I tilbyder den jo med et kommercielt sigte, nemlig at
tiltrække flere gæster. Jeg bør dog tilføje, at jeg er ikke jurist, hvis
du vil være helt sikker, bør du tale med en advokat.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tema med alt hvad det er nødvendigt at vide om nyhedsgrupperne.

Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 27-07-06 08:59

Der er vel ingen grundlæggende forskel på om det er et hotspot, eller et
kablet net ?

Flere mindre udbydere og bolignet, er ikke forpligtiget til at registrere &
logge trafikken på deres netværk - netop fordi der er et mindre antal
brugere.

Jeg kender ikke § m.v., men krav om logning skyldes så vidt jeg husker et EU
regulativ. Og så er der jo den meget diskutterede "terrorpakke".

Så med henvisning til dette, burde der gælde de samme regler for et
offentligt hotspot - nemlig at der ikke er krav om logning, når der er et
ubetydeligt antal brugere.

--
MVH Anders (8900)
Det er fordi det er nemmere at læse - vi læser jo ikke nedefra og op.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-07-06 09:23

Den 27-07-06 09.59 skrev Anders Larsson (fjern ikke noget fra email
adr.) følgende:

> Så med henvisning til dette, burde der gælde de samme regler for et
> offentligt hotspot - nemlig at der ikke er krav om logning, når der er et
> ubetydeligt antal brugere.

Jeg skrev heller ikke, at der er et krav om logning, men at det er en
god ide.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Optag musik, brænd dine egne opsamlings-cd'er, og afspil musik med det

Fra : Jens Jensen

Dato : 27-07-06 14:12

> [...]
> og her tænker jeg på ting som f.eks. download af ulovligt musik/film og de
> mere alvorlige ting som f.eks. børne porno?

Der er ikke noget problem iht lovgivning, da man ikke er ansvarlig for
andres forbrydelser. Problemet opstår først ved en evt retssag, hvor
dommeren skal bedømme beviserne.
Eftersom det er en campingplads og hotspottet er til rådighed for
gæsterne, vil dommeren nok tage det med i betragtning.
Evt kunne du sætte adgangskode på, og udlevere den til gæsterne,
hvis du vil sikre dig mod uvedkomne.

MVH CP

Fra : Lars Jensen

Dato : 28-07-06 21:19

Harald skrev:
> [...]
> og her tænker jeg på ting som f.eks. download af ulovligt musik/film og de
> mere alvorlige ting som f.eks. børne porno?

Er forbindelsen der anvendes en almindelig privat forbindelse, som du så
bare fra campingpladsen lader andre anvende via trådløst udstyr?

I så fald vil du i første omgang som abonnent være ansvarlig for den
trafik der er på forbindelsen.

> Mvh
> HK

Lars B

Fra : Harald

Dato : 28-07-06 21:46

"Lars Jensen" <lars_@_zulfo.dk> skrev i en meddelelse

> Er forbindelsen der anvendes en almindelig privat forbindelse, som du så
> bare fra campingpladsen lader andre anvende via trådløst udstyr?

Ja

> I så fald vil du i første omgang som abonnent være ansvarlig for den
> trafik der er på forbindelsen.

Ok

/HK

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-07-06 22:11

Den 28-07-06 22.19 skrev Lars Jensen følgende:

> I så fald vil du i første omgang som abonnent være ansvarlig for den
> trafik der er på forbindelsen.

Ansvarlig i henhold til internetudbyderens betingelser - og her er det
nok vigtigt at undersøge, om man overhovedet må bruge linjen på den måde.

Men abonnementsformen har intet at sige med hensyn til at blive
retsforfulgt for andres overtrædelser.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Økonom Steffen Møller giver et bud på, hvordan internettet vil påvirke

Fra : Lars Jensen

Dato : 29-07-06 16:47

Kim Ludvigsen skrev:

> Men abonnementsformen har intet at sige med hensyn til at blive
> retsforfulgt for andres overtrædelser.

Hvis ikke kunden kan påvise, f.eks. via logfiler eller andet, at
aktiviteten ikke er sket fra kundens eget udstyr, så tror jeg også at
kunden i en evt. retsag vil stå dårligt..

Lars B
Som ind i mellem bl.a. også behandler sådanne sager hos en udbyder...

Fra : Henning Makholm

Dato : 30-07-06 00:38

Scripsit Lars Jensen <lars_@_zulfo.dk>

> Hvis ikke kunden kan påvise, f.eks. via logfiler eller andet, at
> aktiviteten ikke er sket fra kundens eget udstyr, så tror jeg også at
> kunden i en evt. retsag vil stå dårligt..

Hvilken slags rettsag taler du om? Det er fuldstændig uklart i hele
tråden om der bliver talt om strafforfølgelse, hæftelse for aftaler
indgået gennem forbindelsen, misligholdelse overfor udbyderen,
erstatningsansvar til tredjemand (og da på hvilket ansvarsgrundlag)
eller noget helt syvende. Sandsynligvis har hver skribent sin egen
model af hvad det er man taler om.

--
Henning Makholm "They want to be natural, the anti-social
little beasts. They just don't realize that

Fra : Lars Jensen

Dato : 30-07-06 14:55

Henning Makholm skrev:
> Scripsit Lars Jensen <lars_@_zulfo.dk>

> Hvilken slags rettsag taler du om?

Hvis det pågældende hotspot f.eks. er anvendt ved peer-to-peer, og der
sker brud på ophavsret eller lignende, så vil kunden være ansvarlig herfor.

Lars B

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-08-06 09:11

Den 30-07-06 15.54 skrev Lars Jensen følgende:

> Hvis det pågældende hotspot f.eks. er anvendt ved peer-to-peer, og der
> sker brud på ophavsret eller lignende, så vil kunden være ansvarlig herfor.

Jeg går ud fra, du mener ansvarlig i henhold til en lov og ikke i
henhold til aftalen med udbyderen, så:

Kan du henvise til en sådan lov? Der er tidligere i tråden henvist til
en lov, der siger, at udbyderen af hotspottet ikke er asvarlig (hvis
visse ting er opfyldt, hvilket jeg mener de er i dette tilfælde).

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Skrot mus og tastatur, i fremtiden kan du styre computeren med stemmen,