Kasper Egebo skrev:
> Ekspansions udstødninger som man kender på 2-taktere, er 100% ubrugelige på
> 4 taktere.
Ja, det har man jo ventilerne til osv. i 4 taktere, men lidt af teorien
kan nu bruges, bare se Exup på yamaha osv.
> Har endnu ikke gået ind i noget teori om hvorledes en 4-takts udstødning bør
> bygges op, men tror det er rimelig enkelt.
> Udstødningen har så vidt jeg ved ingen større effek mæssig indflydelse, så
> den skal kun lede udstødningsgas væk.
Jo da, udstødningen har en ok sjat at sige, men det er normalt mest Top
effekt folk er intererseret i, da det er jo det tal man bruger nede på
den lokale :) derved er der kun en ting der tæller på udstødningen, jo
mere åben(rågejern f.eks.), jo mindre flowmodstand, jo mere top effekt.
Men hvis man ser på hvad forrørende har at sige osv. så snakker vi om
muligheder ala mere bundtræk, stærkere mellem område, men det er jo ik
bare lige at få til at afstemme korekt, og derved den dyreste del til en
4 takter på udstødnings siden, og derved ikke så mange der gør det.
> Så vil tro at man kan nøjes med at tænke på flowdynamikken når man laver
> rør, så går det nok.
> Specielt ved samlinger osv.
Flow ja, men modtryk osv. skal nu også tages hensyn til, f.eks. skal en
R4 hvis den laves ordentligt ha de 4 forrør helt ens osv. eller på en 2
cyl, dette ses især på de fletninger røret til den bagerste cyl på en V2
mange gange har.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200 til salg, Pris 75.000Kr.
"
www.dfmc.dk/Lars_Molnit" , "
www.molnit.com"