Eksportering af MC til Sverige
Fra : Kenneth

Dato : 25-07-06 21:25

Hej

Da konen og jeg overvejer at flytte over på den anden side af sundet, kan
man jo få registreringsafgiften tilbage (eller noget af den). Er der nogen,
der har prøvet dette? Og samtidigt indregistrere den i Sverige, og hvad det
koster? Gåde råd modtages også.

--
Kenneth
ST1100

Fra : Veset

Dato : 26-07-06 08:26

On Tue, 25 Jul 2006 22:25:23 +0200, "Kenneth"
<ridder@FJERNcooltoad.com> wrote:

> [...]
>der har prøvet dette? Og samtidigt indregistrere den i Sverige, og hvad det

Jeg har selv overvejet muligheden, men har endnu ikke realiseret det.
Har derfor ikke selv nogen erfaring med det, men du kan finde info
her: http://www.oresunddirekt.dk/ og
http://www.vv.se/templates/page3____3707.aspx
Med hensyn til tilbagebetaling af reg. afgift kan du finde info her:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=152956&vID=

--
Veset
Honda XRV 750 AT

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 26-07-06 10:29

Hej Kenneth,

Jeg bor selv der over, men har kun købt cykler og biler der allerede var
svensk reg.

Min makker har dog hentet en Duc i tyskland og har fået den registreret
i sverige.
Ud fra hans fortælling, så er de strikse når det er registrings syn -
han blev kasseret pga. et klistermærke som manglede med f.eks. type nr.
på etc.
Han lavede så selv et og satte på - og vupti så var den synet.
En ting som de ikke ved normalt syn kasser en cykel på.

Reg. syn koster 2500,- i sverige og når den er synet og registreret,
skal den "påstilles" (betal vej-afgift) og så får man plader tilsendt
med posten inden for 2-3 dage.

Alt i alt tror jeg det er super smertefrit at få den reg. og synet i
sverige, såfremt cyklen naturligvis er ok.
Det er ikke alle synshaller som laver reg. syn så du resiker at skulle
køre til en anden end den lokale synshal.

Omkring de danske regler for reg. afgift, kender jeg ikke disse - men
det kan skat.dk nok hjælpe med. Evt. giv dem et ring.

www.vv.se kan sikkert hjælpe dig med svar på flere spørgsmål omkring det
med reg. at køretøjer i sverige, regler, priser mm.

Held og lykke med det hele :)

/Thomas

Fra : Kenneth

Dato : 26-07-06 12:52

> [...]
>
> www.vv.se kan sikkert hjælpe dig med svar på flere spørgsmål omkring det
> med reg. at køretøjer i sverige, regler, priser mm.

Tak for en udførlig beskrivelse. Hvilke dokumenter skal jeg have på
MCen? Jeg har kun reg. attesten.
Lidt OT. Er du ellers tilfreds med at bo over there? Pendler du frem og
tilbage hver dag?

--
Kenneth
ST1100

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 26-07-06 14:37

Hep!

Kenneth wrote:
<snip>

> Tak for en udførlig beskrivelse. Hvilke dokumenter skal jeg have på
> MCen? Jeg har kun reg. attesten.
Calle - HJÆLP :))

> Lidt OT. Er du ellers tilfreds med at bo over there? Pendler du frem og
> tilbage hver dag?
Ja helt sikkert. Skriv til mig på lojmann@lojmann.dk hvis du vil snakke
lidt OT om det :)

/Thomas

Fra : calle.nielsen@gmail.~

Dato : 26-07-06 10:36

Veset wrote:
> [...]
> http://www.vv.se/templates/page3____3707.aspx
> Med hensyn til tilbagebetaling af reg. afgift kan du finde info her:

Det ser ud til at linket til vägverket beskriver hvad man kan køre
hvis man ikke har noget registreringsbevis eller typegodkendelse fra et
andet EU-land. Dette er vist ikke tilfældet i denne sag.

Jeg har fornyligt været møllen igennem med min MC fra tyskland.

Her er proceduren:

1. Få dig et svensk personnummer. Uden det er der intet der kan lade
sig gøre i sverige.

2. Bestil tid til en "Registreringsbesiktning" hos Bilprovingen. Dette
skal gøres i god tid, da der kan være rift om pladserne (en måneds
ventetid er ikke unormalt). Husk det originale registrerigsbevis samt
pas/kørekort og dankort (koster ca. 1700 sek at får den registreret).

3. Når cyklen forhåbentlig er blevet godkendt, sætter du dig ned og
venter 1-3 dage på nummerpladen. Når du har den, kan du bestille en
forsikring. Ved mange forsikringsselskaber kan du end ikke få en pris
uden at have registrerigsnummeret. Du kan evt. søge efter en cykel
magen til på blocket.se (som vores dba) og hugge et registrerigsnummer
som du kan opgive for at få en pris hos forsikringen (inden du har din
egen nummerplade).

4. Når du har bestilt forsikringen, kan du med det samme gå ind på
vv.se og "Påställe" din MC. Herefter printer du en side ud som bevis
for at det er gjort. Nu kan du køre!

5. En dag eller 2 efter cyklen er påstället, modtager du en
klistermærke der skal sættes på nummerpladen som bevis for at der er
betalt skat. Du modtager senere en opkrævning på skatten. Når du så
har betalt den (ca. 200sek for et år), modtager du det endelige
klistermærke til nummerpladen.

Håber du kan bruge svaret, ellers er du velkommen til at spørge igen.

Calle

Fra : Kenneth

Dato : 26-07-06 12:54

Her er proceduren:

1. Få dig et svensk personnummer. Uden det er der intet der kan lade
sig gøre i sverige.

Kan man få det selvom man ikke bliver svensk statsborger? Jeg har ikke tænkt
mig at skifte, kun bo derovre?

Takker ellers for en udførlig beskrivelse.

--
Kenneth
ST1100

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 26-07-06 14:35

Kenneth wrote:
> [...]
> sig gøre i sverige.
>
> Kan man få det selvom man ikke bliver svensk statsborger? Jeg har ikke tænkt
Hvis du har adresse i sverige, bor der, så får du svensk person nummer.

Både Calle og jeg selv er danske stats borgere, men har svensk person
nummer.
Også en god ide at når du har fået dit svenske person nummer, at få et
svensk ID kort. Det er eneste gangbare ID i hele sverige, de er lige
glad med pas og alt andet. Så få sådan et også :)

/T

Fra : Sanne Johansson

Dato : 26-07-06 15:18

Thomas Løjmann Jørgensen wrote:

> [...]

> svensk ID kort. Det er eneste gangbare ID i hele sverige, de er lige
> glad med pas og alt andet. Så få sådan et også :)

Er du gal der skulle väre mange danskere efterhånden der skulle blive
svenske stastsborgere så, hvis det var kravet for at få svensk
personnummer :-/ Men så kunne man da stemme... i Sverige:-/ -Og få lavet
dit svenske ID i din svenske bank, når det er, gå aldrig ind i Svensk
Kassaservice:-/

Men det jeg egentlig ville sige var: Hvorfor faaaaen vil du have din mc
med til Sverige? Sälg og köb noget nyt derovre! (-eller importer fra
Tyskland)

Fra : Kenneth

Dato : 26-07-06 17:49

> Men det jeg egentlig ville sige var: Hvorfor faaaaen vil du have din mc
> med til Sverige? Sälg og köb noget nyt derovre! (-eller importer fra
> Tyskland)

Hvis jeg skulle finde en grund, måtte det være, at jeg købte ST1100 for ny
her i DK i 2001. ST1100'eren fås ikke ny mere, desværre. Og jeg ved ikke
om jeg er lun på ST1300eren. Nogen der kender nyprisen i Sverige på den?

--
Kenneth
ST1100

Fra : Veset

Dato : 26-07-06 18:29

On Wed, 26 Jul 2006 18:49:06 +0200, "Kenneth"

http://www.hondamc.se/homc/templates/Model____2899.aspx

--
Veset
Honda XRV 750 AT

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 27-07-06 10:32

Kenneth wrote:

> [...]
> her i DK i 2001. ST1100'eren fås ikke ny mere, desværre. Og jeg ved ikke
> om jeg er lun på ST1300eren. Nogen der kender nyprisen i Sverige på den?

Pas, men tjek bytbil.com (samme som bytmc.com) - der kan du nok finde den :)

/Thomas

Fra : Sanne Johansson

Dato : 26-07-06 15:29

Hej Calle. Håber det lykkes dig at finde en hagenögle
~Sanne

Fra : Veset

Dato : 26-07-06 17:18

On 26 Jul 2006 02:36:14 -0700, calle.nielsen@gmail.com wrote:

>Det ser ud til at linket til vägverket beskriver hvad man kan køre
>hvis man ikke har noget registreringsbevis eller typegodkendelse fra et
>andet EU-land. Dette er vist ikke tilfældet i denne sag.

Undskyld mig, men hvor ser du det?

--
Veset
Honda XRV 750 AT

Fra : calle.nielsen@gmail.~

Dato : 26-07-06 21:25

Sanne Johansson wrote:
> Hej Calle. Håber det lykkes dig at finde en hagenögle
> ~Sanne

Hej Sanne

Det er desværre ikke lykkes mig endnu. Jeg håber på MC Manden kan
hjælpe mig. Kæden hænger som maven på en overfodret gravhund, så
jeg håber snart jeg finder en :)

Calle

Fra : calle.nielsen@gmail.~

Dato : 26-07-06 21:39

Veset wrote:

> Undskyld mig, men hvor ser du det?

Det står i første linie:
"Har du inget Certificate of Conformity eller något
registreringsbevis"
Dvs. en procedure hvis du har mistet dit registrerigsbevis eller den
ikke er typegodkendt.
(sådan læser jeg det i hvert fald)

Der står også at du ikke må registrere et køretøj under disse
betingelser hvis du har gjort ditto inden for de seneste 12 måneder.
Det har i hvert fald ikke noget med de almindelige regler at gøre.

Det er denne procedure som du/i skal kigge på i stedet:
http://www.vv.se/templates/page3____989.aspx

Sig endelig til hvis du fortsat mener jeg tager fejl.

Calle

Fra : Veset

Dato : 27-07-06 06:00

On 26 Jul 2006 13:38:49 -0700, calle.nielsen@gmail.com wrote:

> [...]
>http://www.vv.se/templates/page3____989.aspx
>
>Sig endelig til hvis du fortsat mener jeg tager fejl.

Det kan jeg godt se, min fejl. Jeg mente selv jeg havde givet det link
du viser nu. Ved ikke lige hvad der er sket med det der copy'n'paste,
hmmm

--
Veset
Honda XRV 750 AT

Fra : calle.nielsen@gmail.~

Dato : 26-07-06 21:47

Kenneth wrote:
> Tak for en udførlig beskrivelse. Hvilke dokumenter skal jeg have på
> MCen? Jeg har kun reg. attesten.

Du skal kun bruge registrerigsattesten.

Her er den officielle kogebog fra vägverket:
http://www.vv.se/templates/page3____989.aspx

Under punkt 1 nævnes "tillfällig registrering". Det er svenskernes
ord for en prøveplade.
Det er noget mere besværligt at få fat på herover. Man skal søge om
det, hvorefter der går ca. en uge inden man får svar. Aner ikke hvor
meget det koster.

Hvis jeg var dig ville jeg vente med at afmelde den i dk til jeg har
fået den gennem "registrerigsbesiktningen" her i sverige. Så behøver
du ikke prøveplade. Det burde kunne lade sig gøre, vil jeg mene.

Husk almindelige danske prøveplader dur ikke i udlandet. Dog kan du
benytte ejer-prøveplade (dem som forhandlerne har), hvis du har adgang
til en sådan.

Spørg endelig igen hvis du har brug for mere info :)

Calle

Fra : calle.nielsen@gmail.~

Dato : 27-07-06 07:38

Veset wrote:
> Det kan jeg godt se, min fejl. Jeg mente selv jeg havde givet det link
> du viser nu. Ved ikke lige hvad der er sket med det der copy'n'paste,
> hmmm

No problem, når bare vi finder ud af det :)