AC / Varmepumpe fra Harald-nyborg.
Fra : H.Jørgensen

Dato : 25-07-06 21:24

Hej alle

Er der nogle som har købt denne varmepumpe
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2223&n=10&KundeID=
Ville høre om hvordan man installer den.
Skal man have en køletekniker ud og fylde "væske" på eller hvordan gøres det
?
Hvilke erfaring har i med den ?
Jeg skal bruges i et sommerhus, og ved godt kvaliteten ikke er som Panasonic
osv.
Men det er prisen jo heller ikke.

MVH

Henrik.

(Jeg har set tråden tidligere, men kunne ikke finde noget svar på mine
spørgsmål)

begin 666 1x1.GIF
K1TE&.#EA`0`!`(#_`,# P ```"'Y! $`````+ `````!``$```("1 $`.P``
`
end

Fra : Q

Dato : 26-07-06 00:12

"H.Jørgensen" <brakentorp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej alle
>
> Er der nogle som har købt denne varmepumpe
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2223&n=10&KundeID=
> Ville høre om hvordan man installer den.

Jeg har en stående der kører ganske fint... Har monteret et par stykker
andre steder... Den ene havde en defekt fjernbetjening, men den blev
ombyttet uden alt for meget ballade..

Der medfølger en ganske fornuftig manual, men ellers:

Inde-units beslag op på væggen..
Lav et ~70mm hul gennem væggen, monter ledninger, slange og rør på indedelen
og knald den op..

Plant udedelen, f.eks på et par kraftige knægte på gavlen eller på et par
fliser på jorden..
Tilslut rør og ledninger ( slangen er udelukkende til dræn af kondens fra
inde-unit )
Luft ud og start anlægget op - der er fyldt kølemiddel på udedelen fra
start, så det er vigtigt at du lige holder rækkefølgen for montering og
udluftning.. HUSK at slangen for kondensvand SKAL have naturligt fald på, så
kondensvandet kan løbe fra - det bliver ikke pumpet væk, så der skal altså
være fald på..

Du skal bruge:
Noget at lave et hul i muren med ( Jeg endte med at købe et kronebor til
godt 300 dask og supplere med mejsel og hammer.. Boret finder du i Harald
Nyborg...)
Noget at sætte beslag op med inde og ude ( murbor, boremaskine, murplugs,
skruer )
Et par skruetrækkere til ledninger osv.
2 Svensknøgler til rørsamlinger
1 sæt unbraconøgler til ventilerne på udeuniten
Et par knægte til evt. mont. af udedel på gavlen..
Noget til at lave et lille halvtag til udedelen, hvis ikke den kan stå
nogenlunde i læ... Husk dog at den skal have luft..
Fugeskum til at fylde op omkring rør, slanger osv. men lad nu være med at
skumme hullet til før du har checket at alt nu er som det skal være og
anlægget har kørt i nogle timer- specielt faldet på afløbsslangen!

> Skal man have en køletekniker ud og fylde "væske" på eller hvordan gøres
det
> ?

Det kommer an på hvor fummelfingret du har været med samlingerne.. Hvis den
smider kølemidlet brænder kompressoren af...

Køb den, læs manualen og ring efter en kølemontør hvis du føler dig
usikker...

> Hvilke erfaring har i med den ?

Den virker fint til nedkøling af mit 20 M2 soveværelse og kan til nød køle
hele lejligheden ned ( 50 M2 ), men så kører den noget nær konstant

/peter

Fra : H.Jørgensen

Dato : 26-07-06 06:00

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Den virker fint til nedkøling af mit 20 M2 soveværelse og kan til nød køle
> hele lejligheden ned ( 50 M2 ), men så kører den noget nær konstant

¨
Tak for det fine svar.
Hvor lange er de rør som går fra ude til indedelen ?
Samt har du COP/virkningsgrad varme for den ?
Huset er 1 1/2 plan på 80 m2 i grundplan, er den lille stor nok eller skal
jeg købe den store model ?

På forhånd tak.

Henrik

Fra : H.Jørgensen

Dato : 26-07-06 06:03

Glemte at spørge om den støjer meget inde.

Henrik

Fra : Q

Dato : 26-07-06 11:07

"H.Jørgensen" <brakentorp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Glemte at spørge om den støjer meget inde.

Man kan da høre den er der, men det er ikke noget voldsomt... Jeg kan fint
sove i samme lokale hvis den står på natprogram..

Mener de er en 3-4 meter...

Aner det ikke - jeg skal ikke bruge den til opvarmning
Den kan blæse kold luft, og det er det jeg har brug for.. resten er jeg
p_sseligeglad med..
Jeg mindes dog noget om at den var mærket energiklasse D, så det er nok ikke
det bedste anlæg hvis du kigger på energiforbrug....

Hvis det er hele huset du vil køle ned er det nok i underkanten.. Udover det
kan det være en fordel at købe et anlæg med 2 eller 3 inde-units, så du
f.eks kan plante en unit i stuen, en i soveværelset osv. Du skal jos tadig
have flyttet luften rundt i huset..

Alternativt kunne du købe f.eks 2 anlæg..

/peter

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-07-06 00:40

H.Jørgensen skrev:

> Jeg skal bruges i et sommerhus

Det er da godt at nogen kan bruge dig til noget, men
pas på at de ikke udnytter dig

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Lars Knudsen

Dato : 26-07-06 16:15

On Tue, 25 Jul 2006 22:23:59 +0200, "H.Jørgensen"
<brakentorp@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>MVH
>
>Henrik.
>
>(Jeg har set tråden tidligere, men kunne ikke finde noget svar på mine

COP værdien når du varmer med dem og det er frost ude nærmer sig så
vidt jeg husker 1 - så det er ikke meget gevinst i forhold til elvarme
og du kan få svært ved at få den ønskede varmeeffekt ud af den. Til
gengæld tror jeg bestemt de køler ganske udmærket til sommerbrug.

** Lars