Bålplads i haven
Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 25-07-06 17:32

Hej!

Vi kunne godt tænke os at etablere en bålplads i haven. Det skal blot være
et lille bål til at lave snobrød og bålmad over - ikke et stort sct.
hansbål.

Skal man spørge nogle myndigheder om lov til det?

Er der nogle regler for hvor tæt en bålplads må være på skel?

Er der evt. andre ting vi bør være opmærksomme på? Jeg tænker på at røgen
fra bålet kan genere naboen, men de fleste har brændeovn i kvarteret så jeg
tror nu ikke det bliver et problem. Det vil jo ikke være hver aften vi
tænder bål.

Peter

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-07-06 18:24

"Peter Løhde Svarre" <svarre69@mali.tele.dk> writes:

> Vi kunne godt tænke os at etablere en bålplads i haven. Det skal blot være
> et lille bål til at lave snobrød og bålmad over - ikke et stort sct.
> hansbål.

Det lyder som en rigtig god ide.

> Skal man spørge nogle myndigheder om lov til det?

Nej, I skal bare komme igang!

> Er der nogle regler for hvor tæt en bålplads må være på skel?

Umiddelbart ikke, men der er nogle regler for hvor tæt på bygninger og
andet brandbart I må have åbent ild.

http://www.brandinfo.dk/pdf/BEK/afbraending_bek900.pdf

Den vigtigste del er at bålet skal være mindst 10 meter fra alle
bygninger med hårdt tag.

> [...]
> røgen fra bålet kan genere naboen, men de fleste har brændeovn i
> kvarteret så jeg tror nu ikke det bliver et problem. Det vil jo ikke

Hvis I placerer bålpladsen i vestsiden af haven, har røgen mere plads
til at blive "opløst" inden den når naboer.

God fornøjelse med det. Det er også noget af det første vi skal have
gjort når vi flytter i april!

Mvh Trine

--
Hyggelig butik med spændende ting, kurve, julesager og meget mere
Kom og besøg os, tag madpakken med og gå en tur i skoven

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-07-06 21:24

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Den vigtigste del er at bålet skal være mindst 10 meter fra alle
> bygninger med hårdt tag.

Det må da være endnu vigtigere at iagttage fornøden afstand til bygninger
med stråtag. Her er mindsteafstanden 30 meter i følge §7 stk. 2.2.

Boede jeg under stråtag, ville jeg dog ikke bryde mig om at naboen lavede
bål kun 30 meter fra mit hus. Gløder kan flyve langt med vinden.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Anette

Dato : 25-07-06 22:01

Erik Ginnerskov wrote:
> Boede jeg under stråtag, ville jeg dog ikke bryde mig om at naboen
> lavede bål kun 30 meter fra mit hus. Gløder kan flyve langt med
> vinden.

Vi har stråtag og har i et par år haft vældig meget fornøjelse af sådan en
sag som denne
http://www.havenet.dk/admin/images/276.jpg

Selvfølgelig i behørig afstand fra huset. Glimrende til både bålmad,
grillmad og snobrød.

/ Anette

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-07-06 11:21

"Anette" <abc@def.es> writes:

> Vi har stråtag og har i et par år haft vældig meget fornøjelse af sådan en
> sag som denne
> http://www.havenet.dk/admin/images/276.jpg

Sådan en har vi også, det er altså en god ide. Med sådan en kan man
også flytte bålpladsen alt efter vindretningen.

Men jeg indrømmer, at de der 10 meter ikke helt bliver holdt. Når det
regner er at altså meget hyggeligere inde på den overdækkede terasse.
Og når man kan beherske sig og ikke lave bauner, så er det, efter min
mening, ikke værre end en grillstarter.

Mvh Trine

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-07-06 11:19

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> writes:

> [...]
>
> Boede jeg under stråtag, ville jeg dog ikke bryde mig om at naboen lavede
> bål kun 30 meter fra mit hus. Gløder kan flyve langt med vinden.

Okay, okay, den vigtigste del for langt de fleste mennesker. Det er
trods alt begrænset hvor mange huse med stråtag der er.

Mvh Trine

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 25-07-06 19:10

"Peter Løhde Svarre" <svarre69@mali.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg tror nu ikke det bliver et problem. Det vil jo ikke være hver aften vi

Vær lige opmærksom på, at der flere steder er afbrændingsforbud for tiden.
Et lille bål kommer nok også ind under et sådant forbud. En grill er ok.
Hilsen Matthias

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-07-06 00:33

Peter Løhde Svarre skrev:

> Vi kunne godt tænke os at etablere en bålplads i haven.

Glimrende ide.

> Skal man spørge nogle myndigheder om lov til det?

Ikke til at etablere bålpladsen, men se kommunens regler
om afbrænding på deres hjemmeside.

Vi har 220 meter til nærmeste nabo, så her er der ingen
restriktioner.

> Er der nogle regler for hvor tæt en bålplads må være på
> skel?

Der kan være lokale regler, men spørg kommunen eller den
lokale brandmyndighed, de er bedre til at vejlede om lokale
forhold.

> Er der evt. andre ting vi bør være opmærksomme på? Jeg
> tænker på at røgen fra bålet kan genere naboen

Man skal tænke på alt.

> men de fleste har brændeovn

Det er en helt anden sag, som sket ikke kan sammenlignes.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 26-07-06 12:11

> Det er en helt anden sag, som sket ikke kan sammenlignes.

Nej, brændeovnerøg frembragt af uskolede "fyrbødere" kan ofte være meget
værre end et bål.

Det er sværere at give for lidt luft på et bål, og man brænder sjældent
affald og trykimpregneret træ på et bål, man sidder ved siden af.

Leif

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-07-06 01:01

Leif Neland skrev:

> Nej, brændeovnerøg frembragt af uskolede "fyrbødere" kan
> ofte være meget værre end et bål.

Du har helt ret, men det er nogle helt andre regler det kører
efter - det var der jeg ville hen.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk