Lys på i UK / Skotland
Fra : Søren Mortensen

Dato : 25-07-06 16:02

Hej

Så er vi meget tæt på at skulle starte mc'en op og rulle en tur til
Skotland.

Så var der lige én der sagde "Nu skal du jo sørge for at tape lygten til så
den ikke blænder modkørende".

Er det rigtigt??

Og i det tilfælde - hvordan gør man det??

Mvh
Søren
Blackbird

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Mikael Klynder

Dato : 25-07-06 17:14

"Søren Mortensen" <mortensens"@"email.dk> skrev i en meddelelse
> Så var der lige én der sagde "Nu skal du jo sørge for at tape lygten til
> så den ikke blænder modkørende".

Øøøh, bare lige lidt nysgerrig, har selvfølgelig aldrig selv været i
Skotland... men en lygte der ikke blænder modkørende her i DK, hvorfor
skulle den blænde nogen i Skotland?

Mikael

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 25-07-06 17:26

Mikael Klynder wrote:
> [...]
>
> Øøøh, bare lige lidt nysgerrig, har selvfølgelig aldrig selv været i
> Skotland... men en lygte der ikke blænder modkørende her i DK, hvorfor

Alle ved da at skotter har meget sarte øjne.....eller... næ...hm

/Magnus
--
The flaw in your argument is that you think you're right.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 26-07-06 07:17

"Magnus Pedersen" <mgpeder@hotmail.com> wrote in message

> Alle ved da at skotter har meget sarte øjne.....eller... næ...hm
>
> /Magnus
> --
> The flaw in your argument is that you think you're right.

Det må være whiskyen.

Venlig hilsen

Araagorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : MKS - 74

Dato : 25-07-06 17:32

On Tue, 25 Jul 2006 18:13:41 +0200, "Mikael Klynder"
<mikael@klynder.dk> wrote:

>Øøøh, bare lige lidt nysgerrig, har selvfølgelig aldrig selv været i
>Skotland... men en lygte der ikke blænder modkørende her i DK, hvorfor
>skulle den blænde nogen i Skotland?

Venstrekørsel og asymmetrisk nærlys måske , men jeg har godt nok
aldrig set britiske køretøjer blænde af ved kørsel i resten af Europa
eller omvendt at andre blænder deres til højrekørsel indrettede
forlygter af i GB så deeeet.....

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:

Fra : Mikael Klynder

Dato : 25-07-06 21:24

"MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> aldrig set britiske køretøjer blænde af ved kørsel i resten af Europa
> eller omvendt at andre blænder deres til højrekørsel indrettede

Ooh ja, havde jeg ikke lige regnet ud, hehe. Men jeg har nu heller aldrig
set nogen britiske biler eller mc med tapede lygter, og er heller aldrig
blevet blændet af sådanne...

Mikael

Fra : Futte & Co.

Dato : 25-07-06 17:34

Mikael Klynder wrote:

> Øøøh, bare lige lidt nysgerrig, har selvfølgelig aldrig selv været i
> Skotland... men en lygte der ikke blænder modkørende her i DK, hvorfor
> skulle den blænde nogen i Skotland?

Det er jo kun det lange lys der kan nå Skotland
Så det skal tapes til når du kører vestpå i jylland

--

Jørgen, Brøndby ,http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F, den fine årgang 1975

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 25-07-06 17:46

"Søren Mortensen" <mortensens"@"email.dk> writes:

> Så er vi meget tæt på at skulle starte mc'en op og rulle en tur til
> Skotland.

Fedt! Jeg var derovre for 2 år siden, og det var en rigtig fed tur.

> Så var der lige én der sagde "Nu skal du jo sørge for at tape lygten til så
> den ikke blænder modkørende".
>
> Er det rigtigt??

Det gjorde vi ikke da vi var derovre, men vi kørte vist også meget
lidt efter mørkets frembrud. Jeg tror bare at du skal spare dig
anstrengelserne og så leve med at en enkelt skotte måske en dag bander
over at du ikke har kunnet finde ud af justere din lygte.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-07-06 18:24

On Tue, 25 Jul 2006 17:01:44 +0200, "Søren Mortensen"
<mortensens"@"email.dk> wrote:

Hej Søren.

>Er det rigtigt??

Ja, det er faktisk rigtigt.
Alle moderne køretøjer har såkaldt asymetrisk lys, hvilket betyder at
man har en lidt "højere" lygteføring langs indersiden af vejbanen.
Det er en fin ting der giver lidt ekstra rækkevidde i nærlyset.
Ulempen er så, at når man kommer til et land hvor der køres i modsat
bejbane (venstrekørsel) som f.eks. i UK, så ligger den asymetriske
tunge i den forkerte side af vejbanen og vil dermed virke blændende
for den modkørende trafik.

>Og i det tilfælde - hvordan gør man det??

På de fleste lygter kan du se det asymetriske felt i glassets ene
side som et trekantet stykke der bliver bredere mod glassets
yderkant.
Klip et stykke gaffatape så det passer over trekanten og sæt det på
der - Du kan tydelig se om det virker
Jeg kan som sædvanlig ikke huske om feltet er placeret i højre eller
venstre side, så du må forsøge dig frem.

Lige en afsluttende kommentar:
Det er ikke alle glas der har asymetrifeltet - Der er faktisk lygter
med asymetrisk lys hvor man ikke direkte kan se det, som f.eks. de
meget små forlygter med kugleformet linse, men det må være muligt at
fremstille en blænde til dem også.
Hvis man da ellers vil være venlig ved sine modkørende medtrafikanter

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : sk@ndersen

Dato : 25-07-06 20:54

Da jeg rejste til England/Irland sidste sommer, var det med skib fra Esbjerg
til Harwich.
Da vi modtog de bestilte billetter var der i kuverten tape til den
asymetriske forlygte - men vi brugte det nu ikke.

mvh
Søren

Fra : Ped

Dato : 25-07-06 22:24

Søren Mortensen skrev:
> [...]
> den ikke blænder modkørende".
>
> Er det rigtigt??
>
> Og i det tilfælde - hvordan gør man det??

Jeg var derovre for 3 uger siden, og sejlede som tidligere med DFDS fra
Esbjerg til Harwich. Man har før i skibets reception kunnet få nogle
selvklæbende 'blænder' til at klistre på lygteglasset, men dem har de
ikke mere. De henviser i stedet til den tankstation, der ligger på
havneområdet i Harwich. Her kan man købe en selvklæbende plastiktingest,
som man skal brække over, afhængig om det asymmetriske lys er til højre
eller venstre. Jeg mener jeg gav 2,40 pund, og selv tankpasseren syntes
det var helt hen i vejret. Så brug noget tape som andre har beskrevet -
det virker lige så godt.

Sandsynligvis ville ingen opdage hvis du kører uden, medmindre du kører
om aftenen. Men det kunne godt gå hen og blive påtalt, hvis du bliver
stoppet i en rutinekontrol el.l., så hvis du har det på plads, har du
givet dem 1 stk. ammunition mindre.

M.v.h. og god tur!

Jens L. Pedersen
'97 GPZ 1100

Fra : Colin Seton Redmond

Dato : 28-07-06 20:27

Da der køres på venstre i GB.Skal nedblænding sker uden at
modkørende blændes, det sker med at dække en ca 10 -15 grader af
lyset dvs du kan se højre side af lyset at der en del af lensen
som lyser op på højre side, det er den dele som skal dækkes med
tape...
Mvh Colin