bøde størrelse måske :OT
Fra : Jan A Jensen

Dato : 25-07-06 15:00

genboens barnebarn har fået sig et lille uhyre af en mini morotcykel... jeg
vil tro den er på mell. 50 og 80 ccm.

knægten er kun 14-15 år.... hvad koster det ham/forældrene hvis han bliver
snuppet på sådan en lille maskine..???

Nu spørger jeg ikke fordi jeg har ondt af at han racer på sådan en.. Jeg
ville sgu ønske jeg havde haft sådan en bette sag da jeg var i hans alder.
Det havde været meget nemmere end skulle "låne" brormands knallert.!!

--
Jan A Jensen.
http://www.mccustomclubaalborg.dk

Fra : KOP

Dato : 25-07-06 15:17

det er jo ret afgørende om den er over eller under 50ccm, hvis den er over,
er det en motorcykel, og at køre sådan en djævel uden kørekort koster kr.
5.000,- første gang. Hvis det er en knallert vil jeg tro det kan afgøres for
kr. 500,-

--
kop
FZS 600 '98

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-06 15:36

> er det en motorcykel, og at køre sådan en djævel uden kørekort koster kr.
> 5.000,- første gang.

Halv pris hvis føreren er under 18: 2500kr

Fra : Niels Bengaard

Dato : 25-07-06 15:57

> [...]
> 5.000,- første gang. Hvis det er en knallert vil jeg tro det kan afgøres

Det kan da aldrig blive en motorcykel, for den kan ikke registreres som
motorcykel, samtidig kan man jo ikke få kørekort som 14-15 årig.
Hvis man bliver taget på en knallert med 70 cc tun er det stadig en knallert
og ikke en motorcykel.

Jeg vil gætte på bødesatsen er
500 for at køre med uindregistreret køretøj
500 for manglende ansvarsforsikring
500 for ikke at være fyldt 16 år

Endelig konfiskeres køretøjet og man betaler selv transport af den til
politigården med Falck.

Niels

Fra : Peter B. Juul

Dato : 25-07-06 18:13

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> writes:

> Hvis man bliver taget på en knallert med 70 cc tun

Undskyld denne lille afbrydelse, men pludselig så jeg Stewart Stardust
(som set i Terkel i Knibe) for mit indre øje. Han kom netop kørende
hjem fra fisketur på sin knallert. Om han havde fanget tun melder
historien dog intet om :)

--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Troels Jensen

Dato : 25-07-06 15:23

"Jan A Jensen" <edbdoktor@it.dettefjernes.dk> skrev i en meddelelse

> knægten er kun 14-15 år.... hvad koster det ham/forældrene hvis han bliver
> snuppet på sådan en lille maskine..???

Der er skam ganske gratis, hvis han er under 15 år, men det kan blive meget
dyrt i erstatning for de skader, han måtte lave...

--
Troels
FZ6 Fazer

Fra : Ivar

Dato : 25-07-06 15:31

Troels Jensen skrev:

> Der er skam ganske gratis, hvis han er under 15 år

Men ikke for vedkommende der har overladt ham et køretøj der
kræver kørekort.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : SB

Dato : 25-07-06 16:04

Fra : Troels Jensen

Dato : 25-07-06 16:26

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Men ikke for vedkommende der har overladt ham et køretøj der
> kræver kørekort.

Så vidt jeg forstår beskrivelsen, er der tale om et lille uindregistreret
monster, der fuldt lovligt kan benyttes af alle udenfor færdselslovens
område, så det er der skam ikke noget galt i, medmindre forældrene decideret
har tilskyndet knægten til at køre på vejene....

--
Troels
FZ6 Fazer

Fra : Jan A Jensen

Dato : 25-07-06 17:13

> [...]
> område, så det er der skam ikke noget galt i, medmindre forældrene
> decideret har tilskyndet knægten til at køre på vejene....

jeg fandt lige en magentil på nettet:
http://www.minichopper.dk/fusion_pages/index.php?page_id=36

og kan nu se der er tale om et lille uhyre på 49 ccm....
Vh. Jan

Fra : Jim Andersen

Dato : 26-07-06 08:53

Jan A Jensen wrote:
> jeg fandt lige en magentil på nettet:
> http://www.minichopper.dk/fusion_pages/index.php?page_id=36

Kan godt lide den her:
"Vejer kun 22 kg. Tag den under armen og med på ferien. "

Og under "Data:" læser man:
Egen Vægt:................ 24 kg

/jim

Fra : SB

Dato : 25-07-06 16:05

"Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> Der er skam ganske gratis, hvis han er under 15 år, men det kan blive
> meget dyrt i erstatning for de skader, han måtte lave...

og især hvis han kører ind i personer der tager meget skade af det
har hørt om erstatninger på 500.000 kr. om det så passer eller ej, tør jeg
ikke sige

Søren

Fra : peter

Dato : 25-07-06 18:45

Man kan vel godt få en bøde, selv om man er under den kriminelle lavalder..

-peter

Fra : Ivar

Dato : 25-07-06 19:15

peter skrev:

> Man kan vel godt få en bøde, selv om man er under den kriminelle lavalder..

Nej.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : blue

Dato : 25-07-06 18:05

"Jan A Jensen" <edbdoktor@it.dettefjernes.dk> skrev i en meddelelse

> genboens barnebarn har fået sig et lille uhyre af en mini morotcykel...
> jeg vil tro den er på mell. 50 og 80 ccm.

Så længe den ikke er registreret som knallert, bliver den anset som en
motorcykel uanset hvor mange ccm den har.

> knægten er kun 14-15 år.... hvad koster det ham/forældrene hvis han bliver
> snuppet på sådan en lille maskine..???

Det er væsentligt om han er 14 eller 15 år, for hvis han er 14 år kan han jo
ikke straffes. Er han 15 år står han til en bøde på 2.500 kr. for at køre
uden kørekort til mc.

Forældrene kan ikke straffes.

Fra : Ivar

Dato : 25-07-06 18:34

blue skrev:

> Forældrene kan ikke straffes.

Det afhængig af hvorledes en eventuel sag betragtes. Det er ulovligt,
at
overdrage et køretøj til en person der ikke har et passende kørekort.
Det er selvfølgeligt strafbart, at lade sin søn på 12 år køre hjem,
hvis
man har drukket. Om forældrene får straf er afhængigt af hvorledes
det er forgået og hvorledes politi/domstol betragter sagen.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : blue

Dato : 25-07-06 19:46

> [...]
> man har drukket. Om forældrene får straf er afhængigt af hvorledes
> det er forgået og hvorledes politi/domstol betragter sagen.

Det er helt korrekt, at man kan straffe jf. § 65, stk. 2 men i langt de
fleste sager af den type straffer man ikke forældrene. Det samme er
tilfældet, hvis et kærestepar har været sammen i lang tid og kun den ene
står som ejer og denne ejer overlader føringen til den anden part, som ikke
har kørekort.