Rimelig husleje??
Fra : DarkAng3l@gmail.com

Dato : 25-07-06 12:48

Jeg bor til leje i en 75kvm lejlighed - skal give 4250kr pr. måned
hvoraf 300 kr. går til spildevand, renovation, tanktøming, vand.

Pr. 1/3-07 stiger huslejsen med 50kr pr. måned.

I lejekontrakten står der: "Den indvendige vedligeholdelse af
lejemålet påhviler lejer"

Endvidere står der: "Lejer skal i lejeperioden foretage
vedligeholdelse og fornøden fornyelse af låse og nøgler."

Derudover tilfalder den udvendige vedligeholdelse OGSÅ lejer.

Det drejer sig om:

- Klipning af hæk
- Kalkning af hus
- Kitning af vinduer
- Bindingsværket skal kalkes

Lejemålet inkl hæk har ikke været passet af de forrige lejere dvs i
5 år.

Hvilket nu bider OS i bagen.

Inden vi overtog lejemålet blev der skrevet ned hvad der skulle
udbedres af udlejer.

Det drejer sig om:

- Nyt gulvtæppe i den ene stue
- Et par ruder der skal skiftes (knækket)
- Kattelem skal fjernes
- Døren på udhuset skal laves.
- Kontakter der skal efterses
- Radiatore der ikke virker.
- Nye sten i brændeovn

Udlejer selv har noteret (står i kontrakten) at taget på udhuset skal
repareres. Dette ville ske i løbet af 2006.

Det der er blevet ordnet er:

- Radiatorene
- Nogle af kontakterne er efterset/skiftet.

Underskrevet 15/02-06

Det hed sig at udlejers "alt-mulig"mand kom så snart der var tid.
Hvilket vi mente var fair. Men nu har vi rykket efter det blev ordnet.

Nu er det lavet om til at vi skal sige når stuen er ryddet, så de kan
få lagt tæppe på.
Jamen fint, så kan vi stå med en tom stue og vente flere dage-uger
på at I kommer med et nyt tæppe?

Er det en helt fair husleje?

Selv mener jeg den er for høj.

Fra : Henning

Dato : 25-07-06 13:58

>Er det en helt fair husleje?
>

>Selv mener jeg den er for høj.

Hvor i landet? Afhænge meget af om det er på Rådhuspladsen i København
eller et sted på heden i vestjylland. Kontakt din lokale LLO for en
vurdering.

Fra : Martin Nielsen

Dato : 25-07-06 14:19

> Hvor i landet? Afhænge meget af om det er på Rådhuspladsen i København
> eller et sted på heden i vestjylland. Kontakt din lokale LLO for en
> vurdering.

JA jeg bor på mindre plads til større leje, så med mindre du bor på lolland
er den vist OK, dog skal han da stadig udbedre det aftalte.

Fra : DarkAng3l@gmail.com

Dato : 25-07-06 14:24

Henning skrev:

> Hvor i landet? Afhænge meget af om det er på Rådhuspladsen i København
> eller et sted på heden i vestjylland. Kontakt din lokale LLO for en
> vurdering.

Hov, må jo nok huske at fortælle det er på Midtfyn, Broby

Fra : Brian

Dato : 25-07-06 14:51

> [...]
> hvoraf 300 kr. går til spildevand, renovation, tanktøming, vand.
> Pr. 1/3-07 stiger huslejsen med 50kr pr. måned.

Et absolut maximum for en top-renoveret, top-moderne lejlighed er
800kr/kvm/år
altså:
75x800/12 = 5000kr. pr. md. i ren husleje, altså excl. renovation, varme,
vand, el osv osv - også selvom skidtet ligger lige midt på rådhuspladsen!

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-07-06 15:02

"Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse
> Et absolut maximum for en top-renoveret, top-moderne lejlighed er
> 800kr/kvm/år

Jævnfør?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Brian

Dato : 25-07-06 17:44

> "Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jævnfør?

Avisen Nordjyske Stiftstidende i søndags, BoGodt sektionen, hvis jeg ikke
husker forkert (der online version virker "for en gangs skyld" ikke perfekt)
Lejernes LO var nævnt som kilde. Jeg har også engang læst det på
LejernesLO's hjemmeside, men kan ikke umiddelbart finde det.

Fra : Brian

Dato : 25-07-06 21:42

> "Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jævnfør?

Okay, det var så lidt sat på spidsen kan jeg se :)
For at citere:
Vejledende husleje:
Træk vand, varme og el for huslejeregningen og regn ud, hvad du betaler pr.
kvadratmeter om året.
1. hvis lejligheden er nyistandsat, skal den årlige kvadratmeterleje være på
maksimalt 800 kroner.
[snip]
kilden er www.huslejetilsynet.dk

I en artikel jeg fandt via lejerneslo.dk for ca. 3år siden var en konkret
sag nævnt, og samtidig eksemplet med "lejlighed midt på rådhuspladsen"...

Fra : Deaster

Dato : 25-07-06 16:20

Brian skrev:

> [...]
> vand, el osv osv - også selvom skidtet ligger lige midt på rådhuspladsen!

Hvor kan man læse noget sådant henne?

--
Guldkorn fra Knud Thomsen:
Du skal hele tiden gøre opmærksom på, hvor lidt du ønsker

Fra : Høstblomsten

Dato : 25-07-06 21:36

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor kan man læse noget sådant henne?

Eksempelvis hér:
http://www.huslejetilsynet.dk/cms.ashx/beregn-din-husleje.aspx

Mvh
~ Høstblomsten ~

Fra : Deaster

Dato : 25-07-06 22:00

Høstblomsten skrev:
> "Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Ok, tak. Var ikke klar over at det var så gennemreguleret. Jeg går ud
fra reglerne kun gælder for privat udlejning?

Fra : DarkAng3l@gmail.com

Dato : 25-07-06 15:09

Brian skrev:

> [...]
> vand, el osv osv - også selvom skidtet ligger lige midt på rådhuspladsen!

Denne lejlighed er hverken top-renoveret eller top-moderne.

Det var ikke vedligeholdt i knap 5 år...

Fra : DarkAng3l@gmail.com

Dato : 25-07-06 21:54

> kilden er www.huslejetilsynet.dk

Tjah kan intet gøre, Broby kommune falder ikke ind under...

Når du har det tal, kan du vurdere, om lejen er for høj.

1. Hvis din lejlighed er helt nyistandsat, skal tallet være 800 kr.
eller mindre
2. Hvis din lejlighed er mindre vedligeholdt, skal tallet være 550 kr.
eller mindre
3.Hvis din lejlighed er meget nedslidt, skal tallet være 350 kr. eller
mindre

Har sat den til 550. dvs.

550 * 75 / 12 = 3437,5

Og giver uden vand 3950

Lejemålet var IKKE nyistandsat. Alt indvending har vi selv ordnet...

Fra : DarkAng3l@gmail.com

Dato : 26-07-06 07:30

QBIC [ 6400 ] skrev:

> Hvem er udlejer ?
>
> / Niels

Brobygård er udlejeren

Fra : QBIC [ 6400 ]

Dato : 26-07-06 07:57

Oki havde en tilsvarende oplevelse med boligfirmaet aps
fra Kolding, vi fik med LLO sat huslejen ned fra 5500 til 2000 kr.

Jeg kan kun anbefale at du tager kontakt til
http://www.lejerneslo.dk/

Der er utrolig mange love om udlejning, og ikke mindst når det er
et firma der udlejer private boliger.

/ Niels

Fra : Jubii

Dato : 26-07-06 11:54

On Wed, 26 Jul 2006 08:56:40 +0200, "QBIC [ 6400 ]" <niels@qbic.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>http://www.lejerneslo.dk/
>
>Der er utrolig mange love om udlejning, og ikke mindst når det er

Hvordan det? Der kan være tale om lejeloven eller den almene lejelov.
Til lejeloven hører boligreguleringsloven i regulerede kommuner.
Spørgsmålet er så om kontrakten er skrevet i lejelovs sammenhæng eller i almen
lejelov sammenhæng, da forskelle er til stede, specielt ved vedligeholdelse.

Og den med pligt til udvendig vedligeholdelse for en lejer af et lejemål. Enten
er der kun et lejemål i huset eller hvis der er flere lejemål, hvorfor har de
andre så ikke pligt til samme udvendige vedligeholdelse evt. efter tur?
Lyder mere som en funktionærstilling og dermed arbejdende for udlejer.
Jeg synes sagen burde uddybes lidt.