Husnummer på kampesten
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-07-06 06:52

Hej

Jeg har fået sat et par store kampesten ved min indkørsel, ude ved
vejen.

Dem vil jeg så have husnummeret sat på. Men hvad er den bedste løsning?

Umiddelbart er det nemmeste atmale nummeret på stenene, men jeg syntes
sådanne malede numre falmer eller vasker af i løbet af ganske kort tid,
og så skal males op hvert år. Men det er måske bare pga. forkert
malingstype?

Så kunne jeg måske købe nogle store tal i en form for metal, men hvordan
sakl jeg få dem sat på stenene? Findes der noget ultraholdbart lim, som
kan lime metal på sten? Stenene er noget ujævne, så det er nok ikke en
nem sag heller.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Nu endelig med drivhus.

Fra : Ole Axelsen

Dato : 25-07-06 07:29

Mads Lie Jensen wrote:
> [...]

> ultraholdbart lim, som kan lime metal på sten? Stenene er noget
> ujævne, så det er nok ikke en nem sag heller.

En god solid slagboremaskine. Hvis de metal-tal du får fat i ikke er gode at
skrue direkte på, kan du vel lave- eller får lavet en holder der kan skrues
på, evt bare en metalplade, hvor nummeret så kan limes på. Det kunne måske
endda være en smart løsning, med en lille lampe bag pladen, så nummeret er
baggrundsbelyst.
Jeg har limet vores husnummer, der er i messing, fast på postkassen med
sekundlim, og det holder udmærket.

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-07-06 18:08

On Tue, 25 Jul 2006 08:29:13 +0200, "Ole Axelsen"
<oleaxelsen@privat.dk-k> wrote:

> [...]
>endda være en smart løsning, med en lille lampe bag pladen, så nummeret er

Lys kunne være flot - men der er 100 meter ned til stenene, og efter at
have brugt flere dage på at hælde jord i renden omkring mit drivhus (50
meter på hver side), så har jeg ikke lyst til at grave kabel ned

At lave en metalplade lyder som en brugbar løsning. Og kunne den males
med noget holdbart, reflekterende maling, så ville det være perfekt.

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 27-07-06 10:47

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote in

> Lys kunne være flot - men der er 100 meter ned til stenene, og efter at
> have brugt flere dage på at hælde jord i renden omkring mit drivhus (50
> meter på hver side), så har jeg ikke lyst til at grave kabel ned

Hvad med at købe de der solcelle have lamper.
Sætte dem diskret bag stenen og så flytte pære/diode ind bag nummeret med
en stump ledning.
Jens

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-07-06 07:20

On 27 Jul 2006 09:46:30 GMT, Jens Borchert Pedersen <jensbp@gmail.com>
wrote:

>Hvad med at købe de der solcelle have lamper.
>Sætte dem diskret bag stenen og så flytte pære/diode ind bag nummeret med
>en stump ledning.

Det var da en mulighed, men jeg vi egentlig hellere have et nummer som
er reflekterende. Sådan en slags talformet refleksbrik.

Fra : Anders Majland

Dato : 27-07-06 11:03

> En god solid slagboremaskine. Hvis de metal-tal du får fat i ikke er gode
> at skrue direkte på, kan du vel lave- eller får lavet en holder der kan
> skrues på, evt bare en metalplade, hvor nummeret så kan limes på.

Vi har sat et almindeligt metal nummer på med to skruer. Hullerne borede jeg
med en alm 149,- kroners slagboremaskine fra harald nyborg med et godt bor
og rigeligt med vand til køling. Det tog nok højest 5min per hul.

/AM

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-07-06 07:22

On Thu, 27 Jul 2006 12:03:28 +0200, "Anders Majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>Vi har sat et almindeligt metal nummer på med to skruer. Hullerne borede jeg
>med en alm 149,- kroners slagboremaskine fra harald nyborg med et godt bor
>og rigeligt med vand til køling. Det tog nok højest 5min per hul.

Det er nok også det jeg hælder mest til.
Lige nu venter jeg på regn, så stenene kan blive vasket mere rene. Der
er stadig en del jord på.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-07-06 14:10

> Jeg har fået sat et par store kampesten ved min indkørsel, ude ved
> vejen.
> Dem vil jeg så have husnummeret sat på. Men hvad er den bedste løsning?

Hvad med at spørge en stenhugger hvad han skal have for at komme forbi med
hammer og mejsel?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-07-06 18:05

On Tue, 25 Jul 2006 15:10:04 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Hvad med at spørge en stenhugger hvad han skal have for at komme forbi med
>hammer og mejsel?

Den havde jeg ikke overvejet - men det lyder ikke tosset.
Den vil jeg tænke over - med et malet tal, eller nogle af metal, har jeg
en ide om hvordan det vil ende med at se ud. Det har jeg ikke, endnu, af
dit forslag. Så det skal lige tænkes igennem.

Fra : Jørgen

Dato : 01-08-06 17:21

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> en ide om hvordan det vil ende med at se ud. Det har jeg ikke, endnu, af
> dit forslag. Så det skal lige tænkes igennem.

Stenhuggeren kan komme ud med en skabelon, som han lægger på stenen.
Derefter sandblæser han i skabelonen, og skaber derved meget
pæne "udhugninger" i stenen, som så kan males.Resultatet bliver meget flot.
Jeg kan ikke huske hvad det koster, og havde ikke lige held i en google
søgning. Så i stedet får du her en idet til hvordan stenen kan udsmykkes.
http://www.mikala-lichtenstein.com/hussten.html
Lykke til.

- jørgen

Fra : Puk Tutein

Dato : 26-07-06 08:29

> "Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvad med at spørge en stenhugger hvad han skal have for at komme forbi med
> hammer og mejsel?

Vi var så heldige at min kæreste arbejder sammen med en gut, som laver den
slags i hans fritid.

Så vi fik en granitplade til huset, hvor vores husnummer er hugget ind i og
belagt med guld.
Det er rigtig pænt efter min mening og vi gav vist nok 300 kr for det. Men
det var jo så også til vennepris.
Dog kan jeg ikke forestille mig, at det vil blive voldsomt meget dyrere, når
man selv har sten eller plade, så mit bud ville bestemt også være en
stenhugger.

Mange hilsner
Puk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-07-06 18:30

> Hej
>
> Jeg har fået sat et par store kampesten ved min indkørsel, ude ved
> vejen.
>
> Dem vil jeg så have husnummeret sat på. Men hvad er den bedste løsning?

Tag noget ikke for vådt ler og klask på, f.eks.1cm tykt. Så skærer du
omhyggeligt nummeret ud, med pæne lige kanter der er skarpe foroven, og
stenen nedenunder nogenlunde ren. Når det er tørret lidt, kan du muligvis
forsøge at kradse stenen helt ren, for nu spartler du PlasticPadding(hård)
på. Hvis det ikke bider på stenen, kan du altid lime dem på med silicone
bagefter. Med oliemaling giver du tallene den ønskede farve. Men er stenen
ret plan, kan du lime løse tal på. En solcellelampe kan belyse stenen så du
kan finde hjem om natten.....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 31-07-06 21:45

> [...]
> sådanne malede numre falmer eller vasker af i løbet af ganske kort tid,
> og så skal males op hvert år. Men det er måske bare pga. forkert

Vi har brugt ganske banal terpentinbaseret hvid maling. Tallene blev lavet
på computeren, så jeg fik en idé om hvordan de så ud, og så havde jeg også
noget at tegne efter (er mildt sagt ikke kunstnerisk anlagt). Det tog vel ½
times tid, og males op hver 3-4 år.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-08-06 07:38

On Mon, 31 Jul 2006 22:44:56 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

> [...]
>noget at tegne efter (er mildt sagt ikke kunstnerisk anlagt). Det tog vel ½

Se det var jo en anden grund til jeg ikke ville male - jeg kan ikke få
det så pænt at jeg bliver tilfreds. Men det er selvfølgelig bare at lave
en skabelon her på computeren, skære tallene ud og male gennem den.
En holdbarhed på 3-4 år kan jeg gå med til - og det er altså ikke noget
specielt maling du har brugt?

Efter lidt tænken, er det nok mest et nummer af metal jeg vil have. Men
det skal være en størrelse som kan ses, lige som det der sidder på
huset. De er vel omkring 25 cm høje. Men de koster desværre en bondegård
pr. ciffer. Når så man bor i et trecifret husnummer og skal have et
nummer på hele to sten .....

Fra : Max

Dato : 01-08-06 07:47

Hej Mads

> [...]
> huset. De er vel omkring 25 cm høje. Men de koster desværre en
> bondegård pr. ciffer. Når så man bor i et trecifret husnummer og skal

Lav dine tal på computeren, print dem ud på selvklæbende A4 etiket ark
som du limer på en 1,5 mm. aluminiumsplade. så saver du tallene ud med
en løvsav (det er ikke så vanskelig som det lyder) og filer dem pænt til
når du er færdig. Tallene kan du lime på stenen med noget Plastic Pading
eller du kan skrue dem fast.

Mvh Max