Spartle huller i mursten
Fra : Basil

Dato : 24-07-06 07:52

Hej.
Vi har netop overtaget et hus hvor den forrige ejer har været temmelig
vild med at bore huller i de røde mursten og sætte ledninger og alt
muligt andet op, på ydersiden af huset.
Meget at det har vi pillet ned, men står nu med en masse huller.
Hvad spartler man med, som ikke suger fugt og udvider sig i
frost/varme, og som kan farves i stenens farve?
Kai

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-07-06 12:19

"Basil" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad spartler man med, som ikke suger fugt og udvider sig i
> frost/varme, og som kan farves i stenens farve?

En blanding af pulver lavet af den rigtige farve sten, og en eller anden
lim, f.eks. snedkerlim eller plasticmaling, eller hullet fyldes med mørtel,
der duppes yderst med omtalte pulver, eller dette iblandet, muligvis
gentaget med lim, selvfølgelig helst vandfast. Det skal ikke være specielt
kunstnerisk, før reparationen ikke falder i øjnene.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : bjørn

Dato : 27-07-06 11:11

du skal bruge en fliselim som er frostsikker(lip multiklæber hvid).så sliber
du en mursten i samme farve så du får en bunke pulver.så blander/indfarver
du limen og vupti.....har du en reparations masse der ikke krymper,revner
eller fryser.men for guds skyld ikke trælim som tidligere foreslået.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-07-06 11:41

"bjørn" <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> du limen og vupti.....har du en reparations masse der ikke krymper,revner
> eller fryser.men for guds skyld ikke trælim som tidligere foreslået.

Der findes vandfast trælim, der kan nummeret ligeså godt som det du
foreslår.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : bjørn

Dato : 27-07-06 16:06

nu har jeg været murer i 26 år og man bruger ikke trælim til mursten.de
arbejer forskelligt og resultatet bliver noget skidt,ganske enkelt fordi at
det er 2 forskellige produkttyper som ikke arbejder sammen.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-07-06 16:56

> [...]
at
> det er 2 forskellige produkttyper som ikke arbejder sammen.

Enhver limning er en kamp mod noget der arbejder anderledes.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen