Emmerys-agtigt hvedebrød
Fra : Herbert Julius Garon~

Dato : 23-07-06 19:58

Hej,

Hvor finder jeg en god opskrift på et hvedebrød a la dem de laver hos
Emmerys? Jeg har fået et par gode opskrifter af min mor, og resultatet
bliver okay.. dog er skorpen ikke helt så god, og lufthullerne er knap så
store.

mvh
Herbert Julius Garonfolo

Fra : Emil

Dato : 23-07-06 22:41

Herbert Julius Garonfolo wrote:

>Jeg har fået et par gode opskrifter af min mor, og resultatet
>bliver okay.. dog er skorpen ikke helt så god, og lufthullerne er knap så
>store.

Hvordan lyder opskrifterne?
Hvorfor synes du, at skorpen ikke er helt så god?
Har du kontrolleret temperaturerne i din ovn?
Hvilken temperatur har ingredienserne når du laver dejen?
Hvilken temperatur har dejen, når den stilles til hævning?
Ved hvilken temperatur hæver du dejen? Hvor lang tid?
Er dejen dækket af et fugtigt klæde under hævningen?
Bruger du helt friskt gær?
Hvad er proteinindholdet i dit mel?
Har du opbevaret melet korrekt? Er det for gammelt?
O.s.v.

Undlad venlist at svare på ovenstående spørgsmål. Tak!

Der er mange faktorer som tilsammen afgør, om resultatet bliver
brød eller bæ; forestil dig, at alle faktorerne gik i den gale
retning.

Alternativt kan jeg på det kraftigste anbefale et Herregårdsbrød
fra Bilka, købt tidligt om morgenen. Det har mange af
kvalliteterne i sig (bortset fra, at bageren konsekvent spilder
mel øverst på brødet; det er skidde irriterende og sviner).

Hvis du vil have størrer lufthuller i brødet, skal du sikre dig,
at melet har et højt proteinindhold (gerne 12-14% eller mere
(Brugsens Extra Hvede eller bedre)).
Dernæst skal der udvikles gluenvæv. Det sker ved at opløse saltet
i væden som herefter æltes i melet. Hviler køligt i nogle timer.
Herefter æltes (med hænderne) dejen sammen med de øvrige
ingedienser (gær oprørt i vand, fedtstof m.v.).

Når dejen har stuetemperatur, håndæltes den kortvarigt (30-40
sekunder) og hviler i 15 minutter. Gentag mindst 4 gange!
Denne behandling styrker glutenvævet, og dermed opnåes en meget
elastisk krumme, som tillader store lufthuller.
Maskinæltning ødelægger nemt det nødvendige glutennet.

Form brød/flutes og stil det til sluthævning på bagepladen,
indtil volumen er ca. 2,5 gange forøget - lidt tålmodighed er
påkrævet.

Modsat af hvad alle andre anbefaler, bør brødet sættes ind i en
kold ovn, og brødet dækkes løst med alu-folie. Det sikrer en
ensartet gennemvarmning/hævning af brødet, lang bagetid så alle
smagsstoffer udvikles og nemmere kontrol med brødets
kernetemperatur, som bør være 98-100 grader C.

Nu skrev du ikke noget om dine ønsker til skorpen.
Jeg foretrækker den tynd og brun.
Så, når kernetemperaturen er 98 grader, skruer du helt op på max.
temperatur, tænder grill-elementet og venter til det gløder.
Først da fjerner du alu-folien over brødet, som så bliver grillet
(brunt) på få minutter, hvorefter du har verdens bedste brød.

Herudover findes der tips & tricks med damp og vandpistoler. Men
det kræver en mere uddybende forklaring, som andrer måske vil
afsløre.

m.v.h. Emil -> Ferie

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-07-06 07:34

Emil skrev:

> Herudover findes der tips & tricks med damp og vandpistoler.

Jeg plejer at starte med høj varme og damp, og skruer så temperaturen
ned mens brødet bager. Det giver en meget tynd og sprød skorpe.

Se evt. <http://xrl.us/franskbroed>.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Herbert Julius Garon~

Dato : 24-07-06 09:52

Jeg bruger selv denne opskrift, som jeg syns har givet et godt resultat
indtil videre (men Emmerys er stadig bedre.. hehe)

5 dl lunkent vand
25 g gær
800-900 g italiensk hvedemel / pizzamel - ikke durum-hvedemel.
2 tsk salt

Det hele æltes godt og grundigt, så det ser helt glat ud. Hæver i skålen
30-60 minutter tildækket.
Æltes igen, og formes til 2 aflange brød, der igen hæver til dobbbelt
størrelse tildækket (ca 1 time).
Bages 12-15 minutter ved 250 grader, derefter cirka 15 min ved 200 g og til
sidst 12-15 min ved 150 grader. Denne metode giver de flotte lufthuller..

Nogen tips til hva' jeg skal ændre/forbedre?

Mvh
Herbert