Hvad betyder denne færdelstavle?
Fra : Codexx

Dato : 23-07-06 18:05

Nu har jeg gået forbi denne tavle et par gange, og jeg kan stadig ikke
finde ud af det

http://img504.imageshack.us/img504/512/billede096bg3.jpg

Betyder den:

1. Højresving forbudt, for biler over 3500kg.
2. Højresving forbudt, for biler under 3500kg.

//Bacher

Fra : Carsten Matzon

Dato : 23-07-06 18:18

Codexx skrev:

> 1. Højresving forbudt, for biler over 3500kg.

Biler med MAX 3500kg tillades højresving

---

Carsten

Fra : Holst

Dato : 23-07-06 18:34

Carsten Matzon wrote:

> Biler med MAX 3500kg tillades højresving

Ja, det er nok givetvis sådan, den skal forstås. Men er det ikke det
omvendte af, hvad man normalt ser?

Havde der på undertavlen for eksempel været en lastbil afbildet, så
havde det jo helt sikkert betydet, at højresving var forbudt for lastbiler.

Derfor må denne tavle vel reelt betyde, at højresving er forbudt for
køretøjer med en vægt på maksimalt 3500 kg (dvs. personbiler og
varebiler). Det er dog næppe det, der menes.

Jeg mener, at der i stedet burde sættes en tavle med en tekst i stil med
"0-3500 kg undtaget".

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-07-06 19:24

Holst skrev:

> Ja, det er nok givetvis sådan, den skal forstås. Men er det ikke det
> omvendte af, hvad man normalt ser?

Jo, der er skiltet forkert. Undertavlen er en
forklaring/specifikation af hvad skiltet siger.

> Havde der på undertavlen for eksempel været en lastbil afbildet, så
> havde det jo helt sikkert betydet, at højresving var forbudt for lastbiler.

Nemlig.

> Derfor må denne tavle vel reelt betyde, at højresving er
> forbudt for køretøjer med en vægt på maksimalt 3500 kg

Ja.

--
Bertel

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-07-06 18:31

Codexx wrote:
> [...]
>
> Betyder den:
>
> 1. Højresving forbudt, for biler over 3500kg.
> 2. Højresving forbudt, for biler under 3500kg.

Tja. Umiddelbart vil jeg mene, at det er nr. 1, men det lyder tosset...

Det øverste skilt fortæller, at man ikke må dreje til højre.
Det nederste fortæller for hvem det gælder, og det gælder så for dem med
maks. 3500 kg...

Jeg er dog overbevist om, at der menes 1.

Fra : alexbo

Dato : 23-07-06 18:52

"Codexx" skrev

>Nu har jeg gået forbi denne tavle et par gange, og jeg kan stadig ikke
>finde ud af det

http://img504.imageshack.us/img504/512/billede096bg3.jpg

Forbudet gælder de køretøjer der er angivet på undertavlen, her max 3500 kg.
Men det er sikkert ikke meningen at forbudet kun gælder køretøjer under 3500
kg..
Jeg vil gætte på at der er indkørsel forbudt for lastbiler på vejen til
højre, så det er lastbiler forbudt.
Den rigtige undertavle ville være et billede af en lastbil.

mvh
Alex Christensen

Fra : Michael Haase

Dato : 23-07-06 19:41

alexbo skrev dette den 23-07-2006 19:52:

> [...]
> højre, så det er lastbiler forbudt.
> Den rigtige undertavle ville være et billede af en lastbil.

Ikke hvis der er indkørsel forbudt for køretøjer med en totalvægt på
over 3500 kg.

--
Michael Haase

Fra : alexbo

Dato : 23-07-06 19:42

"Michael Haase" skrev

> Ikke hvis der er indkørsel forbudt for køretøjer med en totalvægt på over
> 3500 kg.

Jaså,
mener du en undertavle gælder de køretøjer der ikke skal rette sig efter
skiltet.
Hvis et indkørsel forbudtskilt har et billede af en lastbil, mener du så at
forbudet ikke gælder lastbiler.

mvh
Alex Christensen

Fra : Michael Haase

Dato : 23-07-06 20:02

alexbo skrev dette den 23-07-2006 20:42:
> "Michael Haase" skrev

> Jaså,
> mener du en undertavle gælder de køretøjer der ikke skal rette sig efter
> skiltet.

Ja, i enkelte tilfælde. En undertavle præciserer, indskrænker eller
udvider hovedtavlens betydning. Der står så normalt *undtaget* når
enkelte færdselsarter er undtaget for forbudet.

> Hvis et indkørsel forbudtskilt har et billede af en lastbil, mener du så at
> forbudet ikke gælder lastbiler.

Har jeg ikke sagt noget om. Jeg siger at hvis der er indkørsel forbudt
for køretøjer med en totalvægt på over 3500 kg på vejen til højre, så
nytter det ikke med et billede af en lastbil. For så må busser godt
dreje til højre, men de må ikke køre ind ad vejen. Derfor må det være
nødvendigt med vægtangivelse på undertavlen

--
Michael Haase

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 23-07-06 19:25

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> writes:

> [...]
>
> Betyder den:
>
> 1. Højresving forbudt, for biler over 3500kg.
> 2. Højresving forbudt, for biler under 3500kg.

Jeg delte lige billedet med et par venner. En af dem spurgte "Er det
ikke altid et højresving når man forlader en rundkørsel?" Hvis det er
sådan højresvingsforbuddet skal forstås, ender man vel ret hurtigt med
en fyldt rundkørsel.

--
// Wegge
Min begrundelse for at betragte Arne Wilstrup som en paphat:

Fra : alexbo

Dato : 23-07-06 19:45

"Anders Wegge Jakobsen" skrev

> [...]
> ikke altid et højresving når man forlader en rundkørsel?" Hvis det er
> sådan højresvingsforbuddet skal forstås, ender man vel ret hurtigt med

Ja, hvis man mener at fra skiltet af er der højresving forbudt på alle
efterfølgende veje man møder.
Lad os håbe han ikke ser et stopforbudsskilt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Snuden

Dato : 23-07-06 23:27

On Sun, 23 Jul 2006 20:45:11 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>"Anders Wegge Jakobsen" skrev

>Ja, hvis man mener at fra skiltet af er der højresving forbudt på alle
>efterfølgende veje man møder.
>Lad os håbe han ikke ser et stopforbudsskilt.

Der vil kun være højresvingsforbud ved førstkommende
højresvingsmulighed - alle efterfølgende kræver særskilt skiltning
(medmindre undertavle tydeligt angiver noget andet - fx. højresving
forbudt med undertavle "gælder næste 3 svingmuligheder" eller noget
lignende)

som andre har nævnt er det givetvis højresving forbudt for biler med
totalvægt over 3500 kg der menes med skiltningen - der er simpelthen
skiltet forkert.
--
Snuden

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-07-06 13:22

Codexx wrote:
> [...]
>
> Betyder den:
>
> 1. Højresving forbudt, for biler over 3500kg.
> 2. Højresving forbudt, for biler under 3500kg.

Herligt skilt, men dem er der jo mange af d.v.s. "lettere" misvisende
:D)

Min logik siger mig at køretøjer over 3500 kg ikke må svinge til højre,
(og det vidste du jo godt), men skægt er det når man møder den slags
skilte og stopper op et splitsekund for at tyde dem.

Med venlig hilsen
Tove :)