Mug indvendigt i maske.
Fra : Jens P. Seerup

Dato : 22-07-06 16:00

Jeg har en Tusa Visulator (big eyes).

Og jeg har oplevet, at på trods af at masken bliver såvel skyllet, som vasket
med opvaskemiddel mellem hver tur, så kan der dannes "mug" indvendigt i kanten.

Nu er min tanke, at jeg mener at atamon er et middel til konservering af
fødevarer, dvs. det må dræbe mug etc., så ville det være en løsning at give
masken et bad i det, mellem hver tur?

Noget i andre kender til?

Jens S.

Fra : Henrik

Dato : 22-07-06 16:15

Problemet er ikke ukendt... jeg kæmper også med det!

Atamon har jeg forsøgt med. Det dræber bakterier, men fjerner dem ikke, og
den brunlige/sorte belægning sidder temmelig godt fast, så hvis der allerede
er kommet belægninger, skal de fjernes med andre metoder. Om atamon er i
stand til at forhindre belægningerne i kanten over længere tid, hvis man
jævnligt masken i et "atamon" bad ved jeg ikke - man kan da altid prøve.
Grunden til at jeg forsøgte med atamon er, at nok dræber det bakterier, men
helt giftigt kan det ikke være, da man trods alt bruger det i små mængder
til syltning.

Den løsning jeg indtil videre har benyttet (da atamon ikke løste problemet)
er klorin i en fortyndet udgave. Klorin er også bakterie dræbende, men kan
også være temmelig hård ved gummiet i masken. Jeg lagde masken i blød i ca.
5 min i fortyndet klorin, og brugte derefter en udtjent tandbørste til at
komme ind i kanten og fjerne belægningerne. VÆR OPMÆRKSOM PÅ at klorin også
bleger, så masken kan være lidt mindre farverig efter en tur og det kan
sænke levetiden på masken. Indtil videre bærer min maske dog ikke præg af at
have fået sådan en tur, og her ca. et år efter (med forholdsvis intensiv
dykning, hvor masken kun bliver skyllet i rent vand mellem dykkene) er de
første spor på en belægning begyndt at vise sig igen - men hvis man kan
nøjes med at rengøre masken hvert andet år, er det ok.

Hvis andre har bedre løsninger hører jeg dem også gerne...

/Henrik

Fra : Jens P. Seerup

Dato : 22-07-06 16:59

"Henrik" <none@none.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
| nøjes med at rengøre masken hvert andet år, er det ok.
|
| Hvis andre har bedre løsninger hører jeg dem også gerne...

Du er fsv. inde på en ting dér.
Masken er i silicone - hvordan reagerer det på klor?

JpS.

Fra : Henrik

Dato : 23-07-06 12:45

Jeg burde have skrevet silikone gummiet! Klorinen ødelagde ikke silikonen i
min maske da jeg rensede den - måske fjernede den tilmed lidt af den gule
farve, som der efterhånden var kommet, men nu er det et stykke tid siden jeg
gjorde, og det er lidt svært at vurdere, hvor meget det påvirkede farven.
Det var dog ikke uden bekymring, for da jeg havde lagt masken i blød i den
fortyndede opløsning af klorinen, var det som om, at silikone overfladen
blev mere blød (og lidt fedtet) som om den var ved at gå i opløsning. Det
var dog ikke tilfældet, for da den blev skyllet i rent vand, var den præcis
som den plejede at være (normal overfalde og blødhed).

/Henrik

Fra : Jens P. Seerup

Dato : 23-07-06 13:38

> [...]
| var dog ikke tilfældet, for da den blev skyllet i rent vand, var den præcis
| som den plejede at være (normal overfalde og blødhed).

Egentlig, ved nærmere eftertanke: Vi bruger jo også maskerne i svømmehallen (er
vist også nævnt i et andet indlæg) og det tager de jo ingen skade af.

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 22-07-06 21:17

Jeg har hørt at silicone masker skal holdes væk fra gummi. Jeg har selv
gjort det med min sidste maske og det ser ud til at det hjælpe. Så en boks
til masken er ikke så overflødig som man skulle tro. Tror ikke man kan få
"muggen" af.

Bjarne

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 22-07-06 21:47

Jens P. Seerup wrote:
> [...]
> med opvaskemiddel mellem hver tur, så kan der dannes "mug" indvendigt i kanten.

Ja da, min maske er 9 år gammel. Den klar silicone er efterhånden
pænt tisgul, og der er ofte en del sort mug rundt langs kanten.

Jeg har ikke bemærket at muggen gør skade. Når jeg har brugt masken
i svømmehal om vinteren løsner muggen sig ofte, og skylles ud når
jeg skyller masken under bruseren. Men det gør ikke noget, der kommer
snart noget nyt

Om man skal holde masken fra gummi? Tjah, min maske har boet i
fodlommen til mine sorte gummifinner i alle 9 år.

Jens Olsen

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 23-07-06 02:06

Ok, men holder man silicone masken væk fra gummi, så er der ikke så stor
chance for at den bliver gul og får det sorte mug. Det er min erfaring.

Men det har selvfølgelig den ulempe at folk kunne få den ide at man er
nybegynder. Nej så hellere en p.. øøh tis-gul maske med sorte rande

P.S: Ups Jens, jeg kom vist til at sende meddelsen til din mail adresse. Det
var ikke meningen...

Bjarne

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 23-07-06 11:04

Bjarne Rosenkrands wrote:
> Ok, men holder man silicone masken væk fra gummi, så er der ikke så stor
> chance for at den bliver gul og får det sorte mug. Det er min erfaring.

Jeg troede egentlig at det var fordi gummiet skulle påvirke siliconens
holdbarhed. Uanset så kommer min maske nok fortsat til at opholde sig
i fodlommen på gummifinnen, da det er så nemt og praktisk.

> Men det har selvfølgelig den ulempe at folk kunne få den ide at man er
> nybegynder. Nej så hellere en p.. øøh tis-gul maske med sorte rande

Arh, jeg kan da stadigvæk se min makker med et sideblik ud gennem
siliconen selv om han har et tisgult skær.
Har iøvrigt lige købt en ny maske. Jeg blev "mobbet" med min maskes
sørgelige udseende, og så har de nye modeller jo også større
synsfelt. Men jeg synes at de ser så skrøbeligt tynde ud i rammen.
Så jeg tror nok at den nye foreløbig bliver reservemasken.

Jens olsen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 23-07-06 11:17

Jens P. Seerup wrote:
> [...]
> fødevarer, dvs. det må dræbe mug etc., så ville det være en løsning at give

Næh overhovedet ikke... jeg kan forstå at der åbenbart er flere der har
problemer med mug... Min maske bliver skyllet i ferskvand når jeg kommer
hjem fra tur, derefter hænger den til tørre og bliver først pakket ned
når den er HELT tør. En af betingelserne der skal være for mug er
fugt... hvis masken er HELT tør så burde der altså ikke kunne dannes mug
i masken. Jeg har en helt klar silikonemaske der er ca. 4 år gammel,
når den er tør bliver den pakket ned i fodlommen på en af finnerne.
Mellem dyk bor den oftest også her, også selvom den er våd. har endnu
ikke haft antydninger af mug eller lign... eneste problem er lidt kalk
rundt i kanten samt at silikonen har skiftet farve fra klar-gennemsigtig
til gullig-gennemsigtig.

Thomas

Fra : Johanna

Dato : 24-07-06 15:30

Jens P. Seerup skrev:

> [...]
> fødevarer, dvs. det må dræbe mug etc., så ville det være en løsning at give

Jeg har altid forstået at det er enzymerne i spytten der forårsager
muggen. Det kan jo nemt undgås ved at bruge de små flasker med
'kunstigt spyt'. Jeg har også hørt om en der i ny og næ giver sin
maske en tur i opvaskemaskinen.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 24-07-06 15:55

Johanna wrote:

> [...]
> muggen. Det kan jo nemt undgås ved at bruge de små flasker med
> 'kunstigt spyt'. Jeg har også hørt om en der i ny og næ giver sin

Den køber jeg umiddelbart ikke... min maske spytter jeg ivrigt i og den
holder ganske fint til det... Den bliver dog også skyllet ordentligt
(har en stor murebalje til at skylle udstyr i) når jeg kommer hjem fra
tur. Undervejs på turen bliver den ikke skyllet i andet end alm.
havvand. Svømmehal ser den heller ikke til så det er ikke pga. klorvand
den holder sig mug-fri.

Det kan godt være at de bakterier der er i spyttet kan "hjælpe" med at
danne mug, men hvis masken ellers bliver tørret ordentligt og opbevaret
tørt, så kan mug ikke dannes på masken.

Thomas

Fra : Nicholas

Dato : 25-07-06 07:33

> [...]
>
> Nu er min tanke, at jeg mener at atamon er et middel til konservering af
> fødevarer, dvs. det må dræbe mug etc., så ville det være en løsning at

Hej Jens...

Køb en maske i sort silikone næste gang, - så ser du det ikke - Og som
du ved: ude af øje, ude af sind

Nick