dødsbo - haster!
Fra : Wilstrup

Dato : 22-07-06 11:39

Lige hjemkommet fra udlandet får jeg at vide at min moster er død her til
morgen.

Nu er det jo ikke noget de fleste mennesker oplever dagligt, så derfor er
jeg lidt i vildrede. De eneste overlevende er min mor og hendes to brødre.
Min mor bor i Danmark, men de to brødre bor i Finland og i Tyskland, så der
er en hel del logistik og økonomi forbundet med tingene, herunder bisættelse
og skifteretten.

Jeg har forstået at man skal begraves/bisættes inden 8 dage, så det er vel
en bedemand, der normalt sørger for det fornødne i den del af tingene. I
forbindelse med bisættelsen var det min mosters ønske at tingene skulle
foregå i stilhed, uden medvirken af en præst og begravelsen skulle foregå på
de ukendtes.

Min moster havde kun et beskedent hjem, så de tre søskende er enige om at få
foretaget privat skifte, men det med skifteretten er en lidt mere indviklet
affære, for det er klart at de ikke både kan komme til begravelsen og
samtidig være et ukendt antal måneder i landet for at vente på, hvad
skifteretten finder frem til.

Spørgsmålet er så, hvordan man gør det i praksis? Hvor lang tid tager det
for skifteretten at behandle tingene og give de fornødne tilladelser til at
den, der faktisk udfører de praktiske ting vedr. begravelsen, at få de
fornødne adgange til hjem og værdier?
Min mor har ikke nøgle til lejligheden, men en nabokone har denne adgang.
Hvis vi nu tænker os at nabokonen...

1.er af den mistænksomme type, der ikke vil udlevere den eneste ekstranøgle
til lejligheden til den, der faktisk skal håndtere de praktiske ting vedr.
begravelsen, hvad gør man så?

2. finder på at forsyne sig med indboet, nu da mosteren er død, hvor hun så
frit kan forsyne sig via adgangen med ekstranøglen, samtidig med at hun ikke
er villig til at udlevere nøglen til familien, hvordan håndterer man den
situation?

og endelig:

3. hospitalet må jo ikke udlevere private ejendele til pårørende, hvis ikke
skifteretten har givet tilladelsen - hvor lang tid tager det så for
skifteretten at behandle sådanne sager, da begravelsen jo skal foregå inden
de 8 dage?

4. den ekstra uge, man taler om i særlige tilfælde før begravelsen kan finde
sted -hvad er mon det for nogle "særlige" tilfælde der kan være tale om? At
de pårørende skal hentes fra udlandet -kan det være sådanne særlige
tilfælde?

Min mor har allerede spurgt om der er noget jeg eller min søster ønsker fra
dødsboet. Jeg har ikke lyst til at arve noget som helst og min søster har
det ligesådan -man hun insisterer på at vi skal have "en lille ting" til
minde om mosteren, samtidig med at hun siger at hun gerne vil have et par af
de ting tilbage hun har foræret sin søster fornylig, en dvd-afspiller og
nogle dvd-film.

Vil hun kunne gøre dette før skifteretten har talt såfremt hun får adgang
til lejligheden, eller vil hun løbe ind i vanskeligheder, hvis hun foretager
en sådan handling?

Svaret haster, så hvis nogle vil besvare spørgsmålene eller blot nogle af
dem, vil jeg blive meget glad.
--
Wilstrup

Fra : ha

Dato : 22-07-06 11:51

Wilstrup wrote:
[SNIP] lang historie

Var jeg i dit sted, ville jeg prøve at ringe til den lokale bedemand,
han har sikkert prøvet det samme tidligere.

Noget der hedder Begravelsesservice har endda en døgntelefon,
så du kunne jo prøve dem i første omgang.
http://www.begravelsesservice.dk/help.htm

Find selv flere på Google
http://www.google.dk/search?hl=da&q=bedemand&meta=

/ha

Fra : Wilstrup

Dato : 22-07-06 12:09

"ha" <minnewsmail@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Noget der hedder Begravelsesservice har endda en døgntelefon,
> så du kunne jo prøve dem i første omgang.

jeg takker da for henvisningen, men om det er en lang historie eller ej, er
vel et spørgsmål om stil, og jeg tvivler på at alle, der har oplevet et
dødsfald på nærmeste hold har overskud til at fokusere på stilen, så tilgiv
at jeg anser dit svar for at være en kende ufølsomt.

Desuden besvarer det ikke ret mange af de spørgsmål jeg stillede: tiden
skifteretten skal bruge, hvad hvis-situationen iht. naboens evt. handlemåder
etc. Men det er naturligvis fint at du henviser til den pågældende
hjemmeside.
--
Wilstrup

Fra : ha

Dato : 22-07-06 12:43

Wilstrup wrote:
> [...]
> tiden skifteretten skal bruge, hvad hvis-situationen iht. naboens
> evt. handlemåder etc. Men det er naturligvis fint at du henviser til

Jeg skal være den første til at beklage hvis mit svar kunne opfattes
som ufølsomt, det var under ingen omstændigheder meningen, så
det undskylder jeg.

Jeg ved godt du ikke fik svar på dine spørgsmål, men derfor
foreslog jeg jo netop at du kunne ringe til den anviste døgntelefon,
da de jo helt sikkert sidder inde med al den viden du eftersøger,
selv her i weekenden.

/ha ...
.... som endnu engang undskylder mine tidligere formuleringer.

Fra : Wilstrup

Dato : 22-07-06 19:55

> [...]
> selv her i weekenden.
>
> /ha ...
> ... som endnu engang undskylder mine tidligere formuleringer.

Jeg kikkede på din henvisning og den rummede faktisk de oplysninger jeg
søgte - i hvert fald de fleste, så det var ikke så dårligt.

M.h.t. det andet -glem det - jeg var måske en kende overfølsom -
--
Wilstrup

Fra : ha

Dato : 23-07-06 11:01

Wilstrup wrote:
> Jeg kikkede på din henvisning og den rummede faktisk de oplysninger
> jeg søgte - i hvert fald de fleste, så det var ikke så dårligt.

> M.h.t. det andet -glem det - jeg var måske en kende overfølsom -

Helt ok.
Tak for tilbagemeldingen.

/ha

Fra : Else Holm

Dato : 22-07-06 12:56

Wilstrup wrote:
> [...]
>
> Svaret haster, så hvis nogle vil besvare spørgsmålene eller
> blot nogle af dem, vil jeg blive meget glad.

Det bedste råd jeg kan give dig er at ringe til skifteretten på
mandag.
Under de omstændigheder, som du beskriver, er jeg sikker på, at
de vil være dig/din mor behjælpelig med at få ekspeditionen til
at glide så let som muligt, men .... jeg ville afholde mig fra på
nogen måde at begynde at tage nogle af effekterne i boet - også
selv om det er ting, din mor selv har givet sin søster - de
tilhører boet, indtil skifteretten frigiver det - eller boet er
overgivet til arvingerne (udlagt) på en eller anden måde.

Hvis arvingerne er enige om det, kan de to udlændinge give din
mor fuldmagt til at stå for selve ekspeditionen - det kan du læse
mere om ved at gå ind på google og søge f. eks. på
skiftefuldmagter. Rent praktisk kan du hente dem på nettet eller
få dem udleveret af skifteretten inden bisættelsen, så de to
brødre kan underskrive dem, når de alligevel er i landet. Husk
fuldmagterne skal underskrives af vitterlighedsvidner - og det
skal ikke være de andre arvinger!

Alle arvinger behøver ikke at være tilstede ved mødet i
skifteretten - og med de formueforhold du beskriver, vil det være
spild af gode menneskers tid!

Som en anden har sagt: Lad en bedemand tage sig af bisættelsen.
Du/I skal formentlig have adgang til din mosters lejlighed for at
få fat i diverse attester (dåbsattest el. lign.). men det kan
skifteretten hjælpe med - evt. sende en repræsentant sammen med
din mor ud til nabokonen for derefter at gå ind på din mosters
bopæl og udover div. attester finde selvangivelse, kontoudtog
etc., oplysning om evt. bankboks etc., så formueforholdene bliver
afklaret.

--
Else

Fra : Wilstrup

Dato : 22-07-06 20:06

"Else Holm" <holm_49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> har givet sin søster - de tilhører boet, indtil skifteretten frigiver
> det - eller boet er overgivet til arvingerne (udlagt) på en eller anden
[...]

Jeg takker for dit svar - som også bekræftes af den henvisning som jeg fik
af ha, idet det viste sig at der stod mere end jeg først antog om disse
ting.

Nu viser det sig at sagen er mere kompliceret end som så - det er nemlig
sådan at min moster åbenbart har betroet sine nøgler i andres varetægt
udover nabokonen og dem mistænker nabokonen for at have udnyttet moster
medens hun levede -når de kommer hjem fra ferie har de frit slag til at
komme ind i lejligheden, når de hører om dødsfaldet, og ifølge mine
oplysninger har man pligt til at sikre indboet indtil skifteretten har talt.
Dette vil i så fald være umuligt, med mindre man sætter en ny lås på -og det
kan man sikkert ikke gøre sådan uden videre, så hvordan man sikrer sig disse
ting har jeg ingen anelse om.

Personligt mener jeg at det er flintrende ligegyldigt, fordi det kun er
mistanker og løse rygter, og selvom det skulle være sandt, så er der ikke
meget at komme efter længere - og bankkonti er spærret som følge af
dødsfaldet, så heller ikke der vil der være noget at hente.

Her aner jeg altså ikke hvad man kan gøre udover at kontakte det lokale
politi og bede om vejledning her. Men jeg takker for de svar jeg har fået
som alle har bidraget til at hjælpe os videre.
--
Wilstrup

Fra : Rea721

Dato : 23-07-06 00:49

I news:44c2770b$0$84016$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
skrev Wilstrup følgende tekst:

> Her aner jeg altså ikke hvad man kan gøre udover at kontakte det
> lokale politi og bede om vejledning her. Men jeg takker for de svar
> jeg har fået som alle har bidraget til at hjælpe os videre.

Laver en forsegling på låsen eller døren med selvklæbende papir...(evt
etiketter til kuverter)...med en eller anden påskrift:
Forseglet af XXX grundet dødsfald, brydes forseglingen vil det blive meddelt
politiet, vh XXX

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Denmark needs your support.
http://www.supportdenmark.com

Fra : QBIC [ 6400 ]

Dato : 23-07-06 01:01

Helt sikkert kan du gøre det sådan

isæt en nøgle, bræk den af, så kan ingne tiltvinge sig adgang til
boet før der kommer en låsesmed med ej heller dem som har nøgle.

At det så måske koster lidt er vel kun rimeligt.

/ Niels

Fra : Frank Leegaard

Dato : 23-07-06 01:11

QBIC [ 6400 ] wrote:
> Helt sikkert kan du gøre det sådan
>
> isæt en nøgle, bræk den af, så kan ingne tiltvinge sig adgang til
> boet før der kommer en låsesmed med ej heller dem som har nøgle.
>
> At det så måske koster lidt er vel kun rimeligt.

Den ide vil fungere ja - men husk lige bagdøren også ...

Ved at bruge en ikke brugbar nøgle, frikender man jo også sig selv for at
have været på rov.

--

/Frank Leegaard

Der grundlæggende tillægger indlæg der er skrevet under anonymitet
mindre vægt

Fra : Frank Leegaard

Dato : 23-07-06 01:05

Wilstrup wrote:
> [...]
> lokale politi og bede om vejledning her. Men jeg takker for de svar
> jeg har fået som alle har bidraget til at hjælpe os videre.

Tal med skifteretten om ASAP at få kodet cylinder om og overdraget nye nøgle
til dem.