Alanya - Tyrkiet
Fra : Webpoint

Dato : 22-07-06 10:26

Hej

Det er ved at være 6-8 år siden, jeg var i Alanya sidst og der er sikkert
sket en del dernede siden !

Derfor er jeg meget interesseret i at høre om jeres erfaringer, oplevelser
og eksempler på gode steder.

Bl.a. forventer jeg at der er sket en ændring i forholdet danske
hundrekroner sedler contra Euro ? - For det er næppe blevet attraktivt at
veksle hjemmefra

Al info, som kan "booste" min ferie, er mere end velkommen.

Kim

Fra : Anja Larsen

Dato : 22-07-06 13:30

Hej

Jeg er netop hjemvendt fra Alanya.
Det kan stadig ikke betale sig at veksle hjemmefra, men PTT er begyndt at
tage provision for veksling, hvilket de ikke gjorde i Alanya i hvert fald
ind til og med 2003.
Du kan bruge euro allesteder, og typisk koster tingene det dobbelte i
tyrkiske lire, hvilket svarer nogenlunde til de faktiske omstændigheder.
Efter provisionen var trukket, betalte vi kr. 3,816 for én tyrkisk lire.
Priserne på udflugter ved de lokale er raslet ned, siden jeg var i Alanya
første gang (2000), men kvaliteten er på nogle områder også dalet en smule.
Det viser sig primært på ture, der inkluderer hotelovernatning, hvor
hotelstandarden efter min mening er faldet.
Af gode og billige madsteder er der mange, selvom priserne inde i centrum er
ved at være godt med. Et sted, som jeg altid besøger, når jeg er i Alayna,
er Chatland, der ligger lige bag ved PTT inde i centrum. Her koster Sodavand
(33 cl. dåse) 2 lire, og en döner koster ligeledes 2 lire, så der er billig
frokost. De har også større retter, der er gode og billige.
Hvis du tidligere har været oppe på borgen, er der en del, der er blevet
lukket af for turister, så man kan ikke se så meget som tidligere.

God tur

Anja

Fra : Webpoint

Dato : 24-07-06 17:12

Hej Anja

Hvordan med pengene ?

Brugte du stadigvæk danske 100 kr eller var de gået over til Euro ?

Kim

Fra : Anja Larsen

Dato : 24-07-06 21:49

De er i stor stil gået over til euro, men jeg brugte kun euro til leje af
safetybox på hotellet. Ellers vekslede jeg mine medbragte danske penge på
ptt eller betalte med visa. Jeg havde lidt euro med, men i og med, at de
fleste regnede 1 lire = 2 euro, mente jeg, at det stort set var det samme.
Enkelte steder blev 1½ euro omregnet til 2 lire, og i så fald er det klart
en fordel at betale i euro.
Jeg synes ikke, at der var så mange tyskere og hollændere i år, som der
tidligere er set. Der var en del skandinaver (som altid), men også en del
østeuropæere.