forgaffel olie
Fra : Ukendt

Dato : 20-07-06 17:43

Hej igen.

Kørte lige til mekanikeren for lige at se om han kunne høre hvorfra den
"klonk" lyd kommer fra jeg får når jeg kører over de mindste bump.

Han mener at der ingen olie er i gaflerne, hvor pokker er det blevet af? De
lækker tilsyneladende ikke, og er nye.

Nå men jeg skal jo til Skagen imorgen, så han laver det til i morgen, en
anden henter den for mig, og skal have noget i retning af en tudse med. Er
jeg ved at blive snydt? Det forekommer mig meget for at komme olie i
gaflerne.

Min far havde stort besvær med at få penge tilbage fra samme mand, da han
havde opkrævet for en reparation af hans knallert 2 gange fra dankortet. Er
der formeget knas med det firma?

Mange hilsner

Charlotte, Med den lortebrune guldvirago.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 20-07-06 18:58

Charlotte wrote:

> Er jeg ved at blive snydt? Det forekommer mig meget for at komme olie i
> gaflerne.

Ja, det er ganske snyd - med mindre han normalt tager +15.000,- dkr i
timen :)

--
Mvh Henrik.

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-06 20:10

Henrik Aarfeldt wrote:

> Ja, det er ganske snyd - med mindre han normalt tager +15.000,- dkr i
> timen :)

Så hvad? Det tager 15 min at fylde på? så et par hundrede skulle kunne gøre
det?

Mange ált for svedige hilsner
Charlotte

Fra : Niels

Dato : 20-07-06 21:12

hej charlotte
ææh!! olien render ikke ud jo mindre hele din forgaffel og bremseskive og
lign. deromkring er fyldt med olie!!! forgaffelolie blir dårligt mht.
kondensvand, og egenskaberne i olie blir forvringet når olie blir varmet op
og kølet ned!!!
så har vi det på plads!!
mht, nyt olie i forgaffel, burde det nok ik ta mere end en times tid jo
mindre, der også skal skiftes pakdåser.
1 time ca 400 + 1 liter olie ca 100

men holder jo ik som henrik sir!! man blir jo også nødt til at finde årsagen
til (hvis det er sådn der ik er olie på) eller hva det nu ka være at den går
i bund!! hvilken mekanikeren nok har sat et par timer af til, altid bedre at
give kunden en højere pris end hva man regner med, hvis i forstår!!

udover det, hvad er det for et firma og lyder det kun på at der skal fyldes
olie på??

mvh
Niels

Fra : Claus Rittig

Dato : 20-07-06 21:43

"Niels" <n_j@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lign. deromkring er fyldt med olie!!! forgaffelolie blir dårligt mht.
> kondensvand, og egenskaberne i olie blir forvringet når olie blir varmet

Præcis - så hvis gaflen ikke har været utæt, er olien ikke væk, men snarere
"slidt op" og fyldt med kondensvand og slam.
Forgaflen bør skilles ad og renses/checkes, og hvis der er dele der er
slidte (glideringe eller pakdåser) skal de skiftes, og så skal der frisk
olie på. Men det er ikke sikkert cimmeringene er slidt, ofte er det kun
glideringene der er slidt, hvis olien ikke er blevet skiftet i tide, og
klonk-lyde fra en gaffel der ikke har været utæt må næsten være slidt gaffel
som følge af ringe olie.
Husk at skifte forgaffelolie mindst hvert tredje år! (Helst hvert andet).
Dermed undgår du at slide gaflens bevægelige dele op, og dæmpningen bevares.
5-6 år gammel olie er noget lort, men da dæmpningen forsvinder gradvist,
opdager du det ikke - selvom cyklen til sidst kører som en selvdød ko.

Mit gæt på hvad der skal til: Renovering og ihvertfald adskillelse og
rengøring af forgaffel og ny olie. 1000kr lyder meget rimeligt. Slam af
metalspåner og rådden olie er noget grat at vaske af. Og det stinker.

Mit gæt på hvad en uærlig mekaniker ville gøre: Kun skifte olien. Ingen
rensning, så den nye olie er fyldt med urenheder på 10 minutters kørsel, og
ingen renovering, så klonk lydene er der igen om en måned eller to.

Mit gæt på hvad en rigtig prof mekaniker ville gøre: Foreslå 1000kr til
olieskift og rensning. Når du henter den er prisen 2-3000kr, for det var
nødvendigt med en total renovering af gaflen. Han kan endda give dig de
nedslidte dele med hjem, for det er sikkert ikke løgn, det er bare overpris

Eller måske er det faktisk en god mekaniker: Han renser og renoverer for
1000kr (det er vist en okay pris), og du har en forgaffel der er som ny.

Jeg forudsætter at det er en konventionel gaffel, og ikke en med cartridge
dæmper, for den kan han næppe renovere for 1000kr, der er jeg lige ved at
tro at 1000kr er rimeligt for et olieskift... Nah, det er stadig lidt dyrt,
men der går da let et par timer.

Olieskift, hvis det gøres i tide, er let, det kan du sagtens selv gøre! Hvis
olien bliver mere end et par år gammel, er en adskillelse og rensning
nødvendig, men gør du det fx hvert år koster det en liter forgaffelolie og
en times tid!
Find aftapningsskruerne i bunden af forgaflen. Typisk nederst på yderbenet,
en lille stjerneskrue. Klods cyklen op så forhjulet hæves fra jorden. Skru
toppen af forgaffelbenene (de kan være monteret med indvendige låseringe i
stedet). Her opdager du om du har husket at klodse cyklen op . Giv benene
god tid til at lade olien løbe ud. Monter aftapningsskruerne igen. Hæld den
mængde olie på værkstedshåndbogen (eller et flinkt værksted der godt vil
have en tyver til kagekassen) oplyser og skru topdækslerne på igen. Åh,
huske at løsne øverste gaffelbro først, du kan hverken montere eller
afmontere topdækslerne hvis gaffelbroen spænder om gaffelbenene. Slut af med
at spænde øverste gaffelbro med en momentnøgle. Når man har gjort det mange
gange (og det har jeg) behøver man ikke momentnøglen, det er let at mærke
hvornår gaffelbroen (der typisk er alu) er spændt.

Rittig

Fra : Jim Andersen

Dato : 21-07-06 09:45

Claus Rittig wrote:
[en masse guldkorn snippet]

Nogen der har et link til en side med billeder der passer til den udmærkede
forklaring ?

Lidt a la det her ? http://www.gstwin.com/oil_change.htm

/jim

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-06 12:20

Niels wrote:
> [...]
> med, hvis i forstår!!
>
> udover det, hvad er det for et firma og lyder det kun på at der skal

Forrige år, sleb samme mekaniker gaflerne, det var dyrt, og holdt ikke
længe. Sidste år fik jeg så nye gaffelben.(Købt om monteret hos en anden
mekaniker) Jeg er ikke set lækkende olie, og den kan vel ikke være blevet
gammel siden?

Regningen har jeg her: olie 156,80. Arbejdsløn 1 1/2 time..450 kr Miljø
afgift:.... 40 kr ............ialt 646,80 + moms 808,50.

Tak iforeløbigt foralle svarene.

Charlotte, der er godt og vel pakket til turen.