Arv igen
Fra : Hans

Dato : 20-07-06 15:33

Hej
3 søskende mister 1 ugift søster(far&mor er død), de 2 tilbage arver 4
mio, 2 mio til hver - den enes svigerinde har frygtelig travlt med at
ringe til alle instancer på vegne af sin mand (1 arving) og har lavet
aftale eks fået skifteretsdatoen fremrykket, for at pengene kan blive
frigivet af banken pr. ekspres.

Går de 2 mio til hver ind i fællesboet eller tilhører kun arvingen og
ikke den anden part i ægteskabet, svigerinden har sørget for at der
ikke er lavet testamente ?

Alene det at der skulle betales 25% i arveafgift gjorde svigerinden tosset,
der er betalt skat en gang og nu skal der betales igen

vh Hans

Fra : Holst

Dato : 20-07-06 15:39

Hans wrote:

> [...]
>
> Går de 2 mio til hver ind i fællesboet eller tilhører kun arvingen og
> ikke den anden part i ægteskabet, svigerinden har sørget for at der

Så vidt jeg ved, vil arven gå ind i fællesboet. Den eneste måde dette
kan undgås på er ved oprettelsen af et testamente, hvori der anføres, at
arven skal være arvingens skilsmissesæreje.

> Alene det at der skulle betales 25% i arveafgift gjorde svigerinden tosset,
> der er betalt skat en gang og nu skal der betales igen

Tjah ... det er jo altid surt at stå med en halv million i hånden, som
man ved, man skal afgive til staten. Men sådan er det jo at leve i et
velfærdssamfund.

Fra : Kurt Lund

Dato : 20-07-06 21:05

"Holst" <newsjul06@shelter.dk> skrev

> Tjah ... det er jo altid surt at stå med en halv million i hånden, som man
> ved, man skal afgive til staten. Men sådan er det jo at leve i et
> velfærdssamfund.

Arveafgift har juridisk intet at gøre med velfærd.
Ønsker du at diskutere videre, så er d.v.j ikke det rigtige forum.

--
Kurt Lund

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 21-07-06 05:26

"Holst" skrev ...

> ....... vil arven gå ind i fællesboet. Den eneste måde dette kan undgås på
> er ved oprettelsen af et testamente, hvori der anføres, at arven skal være
> arvingens skilsmissesæreje.

Her du belæg for at sige at det kun er skilsmisse-særeje. Mig bekendt
er det ligegyldigt om testamentet foreskriver skilsmisse-, kombinations-
eller absolut særeje, men ret mig endelig hvis jeg tager fejl.

Keld Lergren Nielsen
"En ekspert er en person, som har begået alle de fejl
det er muligt at begå indenfor et afgrænset område"
Niels Bohr.