Seperation
Fra : Morten26

Dato : 20-07-06 09:46

Hej,

min kone og jeg er i den situation, at vi ikke længere kan fungere i
ægteskab pga. for mange skænderier og uenigheder, hvilket i sidste
ende går ud over vores tre fælles børn. Vi mener selv vi et tæt på
det man kalder "en lykkelig skilsmisse", hvis man kan tillade sig, at
kalde det sådan.

Vi mener vi kan klare det hele i enighed, men specielt jeg er meget
usikker på, hvordan vi klarer tingene, så ingen af os
uhensigtsmæssigt bliver snydt.

Jeg søger derfor gode råd i forbindelse med håndteringen af bodelig
og lignende Vi har et paracelhus (med friværdi) og en 2 år gammel
bil. Derudover har vi begge arbejdsgiver pensioner.

Vores ønske er, at min kone kan blive boende i huset med børnene og
jeg finder et andet sted, at bo.

Samværet med børnene er min kone meget forstående over for, hvorfor
hun selv har forslag til mere end jerg er "berettiget" til.

Mvh.

Morten

Fra : Henning Sørensen

Dato : 20-07-06 10:15

"Morten26" <mortenflyvholm@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Morten

Først: Selv om der umiddelbart ikke ser ud til at være de store problemer i
jeres separation bør I alligevel alvorligt overveje at ofre en time ved en
advokat. Der kan være forhold, som du ikke nævner her fordi du selv mener at
de er uden betydning - og som i sidste ende bliver meget vigtige.

Det nemmeste må være at din kone betaler dig halvdelen af friværdien på
huset - bed evt hver en mægler om at vurdere huset og tag et gennemsnit af
de to vurderinger. Derefter kan hun blive boende med sin halve friværdi og
du får kapital til at starte på ny. Samme model kan bruges på bilen, den der
beholder bilen betaler den anden halvdelen af friværdien.

Jeres pensioner skal også ligedeles, men det kan måske være praktisk at sige
at hver bare beholder sin egen pension hvis de er nogenlunde lige store.
Efter nytår forventes en lovændring som holder pensioner udenfor
ligedelingen så I tager på den måde egentlig bare forskud på den nye
lovgivning.

I skal være opmærksomme på børnebidrag. Bidragets størrelse afhænger af hvor
meget du tjener.

Og så skal I selvfølgelig igang med at dele indboet. Men det finder I jo nok
også ud af.

Og endelig skal I måske lige tjekke alle jeres forsikringer. I nogle af
forsikringerne står "Nærmeste pårørende" som begunstiget, men det andre
steder er skrevet med navnet på ægtefællen. Hvis det sidste er tilfældet kan
det sandsynligvis omgøres ved dom hvis summen skal udbetales, men det er jo
en del lettere at allerede nu aftale at de forskellige dækninger af hinanden
skal ophøre.

Og sluttelig skal du være opmærksom på at jeres formuefællesskab ophører pr.
separationsdatoen, men hvis samlivet genoptages på et senere tidspunkt
bortfalder separationen. De økonomiske virkninger bortfalder dog ikke, så
hvis I flytter sammen igen senere bliver huset ved med at alene tilhøre din
kone.

Men som sagt kan det kun anbefales at ofre en time ved en advokat. Jeres sag
lyder forholdsvis simpel, men det vil være for dumt at spare forholdvis få
kroner for derefter at få en rigtig grum økonomisk overraskelse senere. Se
advokatudgiften som en forsikring mod uforudsete problemer senere.

Mvh

Henning

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-06 11:54

> Det nemmeste må være at din kone betaler dig halvdelen af friværdien på
> huset -

Er det nok? Skal han ikke ha ½delen af hvad huset kan blive vurderet til??
ellers bliver han jo snydt.. er det ikke nemmest? lad os sige at huset er 2
mill værd, så skal vel ha en 1 mill for hans halvdel... og hvis de så er
rigtigt heldige at der er 1mill i friværdi, kan han jo bare få dem.. eller
ser jeg helt skævt på det ?

Mvh
Morten

Fra : Poul Christensen

Dato : 21-07-06 18:59

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> wrote in

> [...]
> hvis de så er rigtigt heldige at der er 1mill i friværdi, kan han jo
> bare få dem.. eller ser jeg helt skævt på det ?

Både aktiver og passiver skal vel deles, så derfor er ½ af friværdien
korrekt.

mvh
poul christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-07-06 01:34

Juel skrev:

> Er det nok?

Ja.

> Skal han ikke ha ½delen af hvad huset kan blive vurderet til?

Lad os sætte at de lige har købt huset, og at friværdien er 0 kr.
Hvis det er vurderet til 2 mio., skal manden efter din mening
have 1 mio. af konen. Derefter står hun så og skylder 3 mio. for
et hus der er 2 mio. værd, og manden har fået en mio. kontant
uden at betale så meget som en krone til huset.

--
Bertel

Fra : Morten26

Dato : 20-07-06 10:42

> [...]
> kroner for derefter at få en rigtig grum økonomisk overraskelse senere. Se
> advokatudgiften som en forsikring mod uforudsete problemer senere.

Tak for det hurtige svar. Det er rart, at høre en objektiv persons
meninger til, hvordan det bør gøres og det er også sådan min kone
og jeg har snakket om at gøre det. En af mine bekymringer er dog, at
friværdigen er så høj, at min kone ikke har råd til, at betale mig
ud og samtidig blive boende i huset. Men det må vi se på når det
bliver vurderet.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 20-07-06 11:13

[...]

Selv tak

Det kunne være fristende at lade hende få henstand med betaling af en del af
friværdien mod at du har et pantebrev i huset. På den måde kan dine børn
blive boende uden at få hjemmet rykket op med rode. Men så vil jeres økonomi
forblive sammenviklet indtil hun måtte vælge at sælge huset, dvs at du
risikerer at få et tab hvis hun kommer i økonomiske vanskeligheder ligesom
hun kan få ørerne i maskinen ved at dine kreditorer kræver at hun betaler
hvis du kommer i vanskeligheder. Derfor er det umådeligt farligt at følge
fristelsen for at hjælpe hende og børnene lidt på plads med et fordelagtigt
lån. I så fald er det - som nævnt tidligere - ekstremt vigtigt at få
proffesionel rådgivning!

Der er også andre muligheder, f.eks. at du i stedet ejer huset og lader
hende og børnene bo til leje. Dermed bliver hun berettiget til boligsikring,
ligesom husets driftsudgifter kan fratrækkes i skat. Omvendt bliver et
overskud på ejendommens drift og værdistigning ved et eventuelt salg
skattepligtigt for dig - men du får til gengæld værdistigningen i de
kommende år. Men det er måske ikke så sjovt for hende at bo til leje ved
"eks'en". Men igen, disse ting kræver bedre rådgivning end du kan få i en
nyhedsgruppe. Jeg har ikke tjeck på om sådan en løsning kan skrues sammen på
en holdbar måde, men jeg vil umiddlebart mene at det ikke er helt
urealistisk.

Uanset hvad skal I jo huske at den valgte løsning kan fungere ikke bare på 6
måneders sigt, men også på 5 eller 10 års sigt og også efter at I hver især
etablerer jer med en ny partner. Det er set før at ægtefællerne er gode
venner i forbindelse med bodeling og separation, men nærmest bliver
dødsfjender når en af parterne finder en ny partner. Og et eller andet sted
bør børnenes alder vel også spille ind, især hvis hensigten er at sikre
deres rammer. Hvis de er 15, 16 og 17 år er det jo en lidt anden situation
end hvis de er 0, 1 og 2 år. Men det er ikke jura eller økonomi, det er et
psykologisk eller socialt spørgsmål mellem dig og din ægtefælle.

Mvh

Henning

Fra : Poul Christensen

Dato : 20-07-06 18:27

"Henning Sørensen" <hesor@vejle.dk> wrote in

> [...]
> sådan en løsning kan skrues sammen på en holdbar måde, men jeg vil
> umiddlebart mene at det ikke er helt urealistisk.

Når huset har tjent som Mortens bolig vil han ikke blive beskattet af
værdistigningen uanset om han ikke bor i huset på salgstidspunktet.

mvh
poul christensen