Berlin: bunkermuseum og blinderestaurant?
Fra : cyklopaten@mailme.dk

Dato : 20-07-06 09:12

Halløjsa

Skal (endnu en gang) en tur til Berlin om et par uger, og jeg skulle
høre, om der er nogen af jer der kender noget til et
bunkermuseum/bunker-tur, hvor man kommer rundt og ser nogle bunkers fra
den kolde krig og vist nok også nogle fra 2. verdenskrig?
Derudover har jeg på et tidspunkt læst noget om en
"blinde-restaurant", hvor personalet er blinde og man sidder i totalt
mørke. Nogen der ved noget nærmere om den?

Mvh Mads

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 05-08-06 20:19

"Helle" <hka@mail.dk> skrev i en meddelelse
> www.noctivagus.de

Hej Helle (og resten af NG)

Mange tak for adresserne. Det var præcis de steder jeg ledte efter.
Begge dele var store oplevelser. Af turene med www.berliner-unterwelten.de
kan jeg især (og i meget høj grad) anbefale turen ned i ww2-bunkeren. Guiden
fortalte meget levende og engageret om bygningen og brugen af bunkeren, og
det var bestemt ikke svært at forestille sig hvordan det må have været at
sidde dernede i en overfyldt bunker og høre bomberne smadre ens by uden at
vide, om man havde en lejlighed at gå op til når bombardementerne sluttede.
Kan _varmt_ anbefales!!!

Blinderestauranten var absolut også en oplevelse. Man bliver modtaget i
foyeren hvor man bestiller sin treretters menu (vegetar, kød, fisk eller
"overraskelsesmenuen"). Derefter bliver man så fulgt ned i kælderen og
gennem en "sluse" ind i selve restaurationslokalet, hvor tjeneren tager imod
en og følger en hen til bordet.

Det er en meget, _meget_ underlig oplevelse at sidde og kunne høre, at der
er masser af folk omkring én uden at kunne se dem - og "spisesituationen" er
også lidt uvant, når man en gang i mellem må snige sig til at hjælpe til med
fingrene, når man endnu en gang kæmper for at få tingene op på gaflen og ind
i munden. Men det korte af det lange: også noctivagus kan varmt anbefales

Mvh Mads - nu atter hjemme i Brønshøj og "klar" til at tage på arbejde på
mandag

Fra : Helle

Dato : 20-07-06 09:57

Hej