PEM rør med Polly fittings.
Fra : Esben Laursen

Dato : 19-07-06 16:45

Hejsa,

Jeg har besluttet at indføre ny stikledning til mit hus (se tidligere
tråd om gulvvarme Jeg har ved Rosendalvarme bestilt 100m PEM rør med
fittings til enderne. Det er de såkaldte polly, som jo er plastik.

Jeg har en brønd ude i skellet hvor jeg skal tilslutte (og fjerne det
gamle) det nye PEM rør, men jeg kan se det tidligere er med metal
fittings. Er der noget problem I ar skifte det til plastik? Er plastik
lige så god som metal? I følge deres katalog kan den klare 16bar og PEM
røret kan klare 12.5bar, så det skulle vel ikke være noget problem?

Mvh.

Esben

Fra : JB

Dato : 19-07-06 17:16

"Esben Laursen" <dont_spam_me@remove----.hyber.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lige så god som metal? I følge deres katalog kan den klare 16bar og PEM
> røret kan klare 12.5bar, så det skulle vel ikke være noget problem?

Du må ikke bruge pakgarn til plastik da dine fittings kan flække. Pakgarnet
udvider sig når det bliver vådt og det kan plastikken ikke holde til. Brug
istedet paktape.

JB

Fra : Esben Laursen

Dato : 19-07-06 17:30

JB skrev:
> [...]
> udvider sig når det bliver vådt og det kan plastikken ikke holde til. Brug

Det var en utrolig god information, jeg har nemlig kun pak garn... Der
skal vist handles lidt

Der er dog ingen problemer med at have dem udenfor i en brønd?

Mvh..

Esben

Fra : JB

Dato : 19-07-06 20:28

> Det var en utrolig god information, jeg har nemlig kun pak garn... Der
> skal vist handles lidt
>
> Der er dog ingen problemer med at have dem udenfor i en brønd?

Det kan jeg ikke se nogle problemer i. Har du eget vandværk siden du selv
laver installationen ?

Mvh
JB

Fra : mcloud

Dato : 19-07-06 21:16

Hej Espen
HUsk at se efter om tingene du køber er VA-godkendte.
Det skal stikledninger nemlig være iflg. vandregulativet.
Det gælder både rør og fitting.
mvh mcloud

Fra : Esben Laursen

Dato : 19-07-06 22:29

mcloud skrev:
> [...]
> HUsk at se efter om tingene du køber er VA-godkendte.
> Det skal stikledninger nemlig være iflg. vandregulativet.

De reklamere med at PEM røret er til brugsvand, så det må man gå ud fra
at det er.. alle fittings jeg har fundet er VA godkendt. Jeg har dog
blandet plast og galv rør i synlige installationer (plast fitting fra
PEM røret over i en 1" galv rør, i min stald), jeg skulle ikke mene det
var noget problem vel? Jeg får samme problem igen ved installationen i
huset, plast til kobber fordelingsrør, men jeg har svært ved at se det
ionisere med hinanden..

Mvh.

Esben

Fra : Lars Vincent

Dato : 20-07-06 07:07

Jeg håber at dine plastfittings er godkendt til jord. Ligesom når man ligger
kloak i jorden kan man ikke bare bruge hvilke somhelst plast/pvc rør men kun
det orange rør. Jordens baciller æder simpelthen plasten op. På samme måde
vil der heller ikke gå lang tid før feks. galvaniseret rør bliver spist. Der
er nogle mennesker som kan finde på at bruge alm. haveslange og ligge i
jorden til feks. et udekøkken. Der er ingen iltspærre i slangen og jordens
bakterier trænger ind i vandet. Så længe man ikke skyller grøntsager eller
drikker vandet er der vist ingen problemer med det

Der findes samlinger der hedder isiflo som er lavet specielt til bl.a. PEM
rør. De kan købes hos vvs-grossister feks. AO eller brdr. Dahl.

mvh
Lars

Fra : Esben Larusen

Dato : 20-07-06 15:13

Lars Vincent wrote:
> [...]
>
> Der findes samlinger der hedder isiflo som er lavet specielt til bl.a. PEM
> rør. De kan købes hos vvs-grossister feks. AO eller brdr. Dahl.

Min samling kommer ikke i nærheden af jord, den kommer til at være i en
plast brønd ca. 40cm over bunden af den (det er en tør isoleret brønd)
så det skulle vel ikke være noget problem...

--
Esben

Fra : Esben Laursen

Dato : 20-07-06 17:47

Esben Larusen skrev:

> Min samling kommer ikke i nærheden af jord, den kommer til at være i en
> plast brønd ca. 40cm over bunden af den (det er en tør isoleret brønd)
> så det skulle vel ikke være noget problem...

Glemte helt at de er VA godkendt..

--
Esben