/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Pivende bremser
Fra : Peter Andreasen


Dato : 19-07-06 11:16

Både for- og bagbremsen på min Moto Guzzi, årgang 1995, piver ved bremsning.
Jeg har kigget bagud i gruppen, men har ikke kunnet finde emnet før.

Har I nogle ideer eller husråd? Den er lige importeret fra Italien, så jeg
ved ikke hvor længe det har varet... Skiverne er en smule rustne, men det
regner jeg med at slide af. Jeg har nok kørt ca. 500 km. på den.

Venlig hilsen

Peter Andreasen
Moto Guzzi 750 Nevada



 
 
Dr. Enduro (19-07-2006)
Kommentar
Fra : Dr. Enduro


Dato : 19-07-06 11:24

Peter Andreasen skrev:
> Både for- og bagbremsen på min Moto Guzzi, årgang 1995, piver ved bremsning.
> Jeg har kigget bagud i gruppen, men har ikke kunnet finde emnet før.
>
> Har I nogle ideer eller husråd? Den er lige importeret fra Italien, så jeg
> ved ikke hvor længe det har varet... Skiverne er en smule rustne, men det
> regner jeg med at slide af. Jeg har nok kørt ca. 500 km. på den.
>
> Venlig hilsen
>
> Peter Andreasen
> Moto Guzzi 750 Nevada
>
>

Når de piber, er det, fordi belægningerne rører ved skiven. Vent evt.
til rusten er slebet af og se om problemet løser sig selv, ellers tag
belægningerne ud, børst rusten på bagsiden af disse af med en stålbørste
og kom kobbersmørelse på, men pas PÅ!!! Der må ikke komme noget på
skiven eller på forsiden af belægningerne.


----

Hilsen Jan

Ukendt (19-07-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-07-06 16:54


Dr. Enduro skrev i meddelelsen
<44be0852$0$888$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

>og kom kobbersmørelse på, men pas PÅ!!! Der må ikke komme noget på
>skiven eller på forsiden af belægningerne.


Aldrig kobberfedt på bagsiden af bremseklodser ! Belægningen går som regel
igennem metalpladen i runde felter, disse er porøse, og suger fedtet gennem
klodserne til "forsiden".

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Dr. Enduro (19-07-2006)
Kommentar
Fra : Dr. Enduro


Dato : 19-07-06 22:19

Orla Pedersen skrev:

> Aldrig kobberfedt på bagsiden af bremseklodser ! Belægningen går som regel
> igennem metalpladen i runde felter, disse er porøse, og suger fedtet gennem
> klodserne til "forsiden".


Hm, det har jeg nu aldrig hørt om, men ok, hvis man er bange for sådan
noget, kan man jo også bare nøjes med at børste rusten af med en stålbørste.

--















----

Hilsen Jan

Ukendt (19-07-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-07-06 22:37


Dr. Enduro skrev i meddelelsen
<44bea1be$0$845$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

>Hm, det har jeg nu aldrig hørt om,

Næe, det havde jeg heller ikke Men bagefter er det jo meget logisk.
Ligesåvel som fedt eller gaffelolie på forsiden af klodserne ikke bare kan
aftørres, så transporteres fedt fra bagsiden gennem de små porrer i
belægningen. SBS'ere er forrygende i den diciplin. :-|

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Dr. Enduro (20-07-2006)
Kommentar
Fra : Dr. Enduro


Dato : 20-07-06 08:27

Orla Pedersen skrev:
> Dr. Enduro skrev i meddelelsen
> <44bea1be$0$845$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
>
>> Hm, det har jeg nu aldrig hørt om,
>
> Næe, det havde jeg heller ikke Men bagefter er det jo meget logisk.
> Ligesåvel som fedt eller gaffelolie på forsiden af klodserne ikke bare kan
> aftørres, så transporteres fedt fra bagsiden gennem de små porrer i
> belægningen. SBS'ere er forrygende i den diciplin. :-|



Ja, det er da i hvert fald en overvejelse, der er værd at tage med!


----

Hilsen Jan

Jes Vestervang (23-07-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 23-07-06 22:09

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

> Næe, det havde jeg heller ikke  Men bagefter er det jo meget logisk.
> Ligesåvel som fedt eller gaffelolie på forsiden af klodserne ikke bare
> kan aftørres, så transporteres fedt fra bagsiden gennem de små porrer i
> belægningen. SBS'ere er forrygende i den diciplin. :-|

Det kan jeg bekræfte. Efter at have skyllet klodserne med benzin og tørret
dem af kunne varmepistolen stadig fremkalde et blankt lag olie på
overfladen. Svjh. var det nogle SBS sintermetalklodser.
--
Mvh Jes Vestervang

Ukendt (27-07-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-07-06 19:02


Jes Vestervang skrev i meddelelsen ...
>伢汲⁡敐敤獲湥•漼瀮摥牥敳⹮潴獲整孤潨嵳潰瑳琮汥⹥此椮癮污摩‾牷瑯㩥਍਍‾ⱥ搠瑥栠癡敤樠来栠汥敬⁲歩敫㨠⠭술䶠湥戠条晥整⁲牥搠瑥樠敭敧⁴潬楧歳മ㸊
䰠杩獥盥汥猠浯映摥⁴汥敬⁲慧晦汥汯敩瀠
⃥潦獲摩湥愠⁦汫摯敳湲⁥歩敫戠牡൥㸊欠湡愠瑦狸敲ⱳ猠⃥牴湡灳牯整敲⁳敦瑤映慲戠条楳敤敧湮浥搠⁥浳⃥潰牲牥椠਍‾敢湧湩敧⹮匠卂攧敲攠⁲潦牲杹湥敤椠搠湥
搠捩灩楬⹮㨠簭਍਍敄⁴慫敪⁧敢牫ꛃ瑦⹥䔠瑦牥愠⁴慨敶猠祫汬瑥欠潬獤牥敮洠摥戠湥楺杯琠룃牲瑥਍敤晡欠湵敮瘠牡敭楰瑳汯湥猠慴楤⁧牦浥慫摬⁥瑥戠慬歮⁴慬
⁧汯敩瀠ꗃ਍癯牥汦摡湥‮癓桪‮慶⁲敤⁴潮汧⁥䉓⁓楳瑮牥敭慴歬潬獤牥മⴊ‭਍癍⁨敊⁳敖瑳牥慶杮


?

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Hekto (19-07-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 19-07-06 11:28

Peter Andreasen pretended :
> Både for- og bagbremsen på min Moto Guzzi, årgang 1995, piver ved bremsning.
> Jeg har kigget bagud i gruppen, men har ikke kunnet finde emnet før.
>
> Har I nogle ideer eller husråd? Den er lige importeret fra Italien, så jeg
> ved ikke hvor længe det har varet... Skiverne er en smule rustne, men det
> regner jeg med at slide af. Jeg har nok kørt ca. 500 km. på den.

Start med at skifte klodserne og smør dem på
bagsiden inden du monterer dem.
Støbejernsskiverne kan du med fordel få
overfladebehandlet. Så ruster de kun på selve
slidfladen.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Peter Andreasen (20-07-2006)
Kommentar
Fra : Peter Andreasen


Dato : 20-07-06 07:17


"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
news:mn.9aec7d6769955ac2.41842@urxgb.qxROT-13...

> Start med at skifte klodserne og smør dem på
> bagsiden inden du monterer dem.
> Støbejernsskiverne kan du med fordel få
> overfladebehandlet. Så ruster de kun på selve
> slidfladen.
>
> --
> /Hekto

Ok, jeg ser lige om det løser sig selv, som Enduro skrev og ellers skifter
jeg klodser. Og overfladebehandlingen af skiverne lyder som en god ide
hvis/når de bliver rigtig slemme.

Tak for hjælpen.

Peter Andreasen
Moto Guzzi 750 Nevada



Dr. Enduro (20-07-2006)
Kommentar
Fra : Dr. Enduro


Dato : 20-07-06 08:26

Peter Andreasen skrev:

> Ok, jeg ser lige om det løser sig selv, som Enduro skrev og ellers skifter
> jeg klodser. Og overfladebehandlingen af skiverne lyder som en god ide
> hvis/når de bliver rigtig slemme.

Mja, det er ikke sikkert, at det er klodsernes skyld. Der kan også sidde
rust på selve de metaldimser, som holder klodserne. Rusten presser
klodserne frem, så de rører ved skiven, og hvis ikke du pudser det væk,
gør nye klodser ingen forskel. Omvendt er det så heller ikke nødvendigt
at skifte klodserne, medmindre de alligevel er ved at være slidte.


----

Hilsen Jan

Uffe R. B. Andersen (21-07-2006)
Kommentar
Fra : Uffe R. B. Andersen


Dato : 21-07-06 08:24

On Thu, 20 Jul 2006 08:16:33 +0200, "Peter Andreasen"
<pda81@xxhotmailxx.com> wrote:

>Ok, jeg ser lige om det løser sig selv, som Enduro skrev og ellers skifter
>jeg klodser. Og overfladebehandlingen af skiverne lyder som en god ide
>hvis/når de bliver rigtig slemme.
>
>Tak for hjælpen.

Peter, jeg har et helt andet bud. Dine bremseklodser har slidt et spor
ned i skiverne, så der er opstået en kant mod ydersiden af skiven
(yderside = ud mod periferien af skiven). Dermed kommer klodserne i
klemme (og det ved vi mænd, giver anledning til hyl .

Løsningen er at file kanten ned. Hvis man har et afbalanceringsstativ
tilrådighed kan man nok sætte hjulet op i det og fjerne kanten med en
vinkelsliber, mens man roterer hjulet (men vær forsigtig - en
vinkelsliber kan hurtigt ødelægge en masse!!). Jeg regner med selv at
skulle ud forbi PMC's værksted og foretage manøvren, en gang i næste
uge.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/

Peter Andreasen (21-07-2006)
Kommentar
Fra : Peter Andreasen


Dato : 21-07-06 08:42


> Peter, jeg har et helt andet bud. Dine bremseklodser har slidt et spor
> ned i skiverne, så der er opstået en kant mod ydersiden af skiven
> (yderside = ud mod periferien af skiven). Dermed kommer klodserne i
> klemme (og det ved vi mænd, giver anledning til hyl .
>
> Løsningen er at file kanten ned. Hvis man har et afbalanceringsstativ
> tilrådighed kan man nok sætte hjulet op i det og fjerne kanten med en
> vinkelsliber, mens man roterer hjulet (men vær forsigtig - en
> vinkelsliber kan hurtigt ødelægge en masse!!). Jeg regner med selv at
> skulle ud forbi PMC's værksted og foretage manøvren, en gang i næste
> uge.
>
> --
> Med venlig hilsen - Sincerely
> Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
> http://www.twe.net/

Tak skal du have, det checker jeg!

Peter Andreasen
Moto Guzzi Nevada 750



Hekto (21-07-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 21-07-06 09:32

Uffe R. B. Andersen explained :
> On Thu, 20 Jul 2006 08:16:33 +0200, "Peter Andreasen"
> <pda81@xxhotmailxx.com> wrote:
>
>> Ok, jeg ser lige om det løser sig selv, som Enduro skrev og ellers skifter
>> jeg klodser. Og overfladebehandlingen af skiverne lyder som en god ide
>> hvis/når de bliver rigtig slemme.
>>
>> Tak for hjælpen.
>
> Peter, jeg har et helt andet bud. Dine bremseklodser har slidt et spor
> ned i skiverne, så der er opstået en kant mod ydersiden af skiven
> (yderside = ud mod periferien af skiven). Dermed kommer klodserne i
> klemme (og det ved vi mænd, giver anledning til hyl .
>
> Løsningen er at file kanten ned. Hvis man har et afbalanceringsstativ
> tilrådighed kan man nok sætte hjulet op i det og fjerne kanten med en
> vinkelsliber, mens man roterer hjulet (men vær forsigtig - en
> vinkelsliber kan hurtigt ødelægge en masse!!). Jeg regner med selv at
> skulle ud forbi PMC's værksted og foretage manøvren, en gang i næste
> uge.

Ja, det kunne være en mulighed.

Nu ved jeg ikke hvilke kalibere der sidder på;
men nogle (Brembo) kalibere træder ikke på ele
skivens flade, og ind mod navet kommer der så en
kant.

Den kan ikke drejes af; men skal som Uffe
skriver, slibes af. Jeg vil dog foretrække at
afmontere skiven og sætte den i en drejebænk, da
det er en mere kontrolleret proces.

Den tidligere overfladebehandling kan stærkt
anbefales. Vi er flere der kører med
støbejernsskiver, og alle har efterhånden fået
dem gulchromatiseret; men det er jo forbudt med
det nye RoHS direktiv fra 1/6. Der findes dog
tilsvarende behandlinger, hvis man ikke kan få
lavet den anden. Du vil så have pæne blanke
skiver, uden rust der løbr.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Uffe R. B. Andersen (21-07-2006)
Kommentar
Fra : Uffe R. B. Andersen


Dato : 21-07-06 10:04

On Fri, 21 Jul 2006 10:31:53 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

>Nu ved jeg ikke hvilke kalibere der sidder på;
>men nogle (Brembo) kalibere træder ikke på ele
>skivens flade, og ind mod navet kommer der så en
>kant.

Kanten ind mod navet har jeg opgivet at gøre noget ved på min - hvis
kanten mod periferien er væk, kan klodserne igen bevæge sig frit og på
min fjernede det hyleriet (den kunne i øvrigt heller ikke bremse i
regnvejr, hvilket var ret ubehageligt - det løstes også)

>Den kan ikke drejes af; men skal som Uffe
>skriver, slibes af. Jeg vil dog foretrække at
>afmontere skiven og sætte den i en drejebænk, da
>det er en mere kontrolleret proces.

Klart, men jeg har travlt - jeg skal jo have den klar til
Guzzi-klubbens 25-års jubilæumstræf. Men jeg *har* fået baghjulet af,
så jeg er længere end nogensinde før - de nye hjullejer har også kun
ligget klar i 2 år. Så jeg tænkte jeg lige ville ordne skiverne i
samme omgang.

>Den tidligere overfladebehandling kan stærkt
>anbefales. Vi er flere der kører med
>støbejernsskiver, og alle har efterhånden fået
>dem gulchromatiseret; men det er jo forbudt med
>det nye RoHS direktiv fra 1/6. Der findes dog
>tilsvarende behandlinger, hvis man ikke kan få
>lavet den anden. Du vil så have pæne blanke
>skiver, uden rust der løbr.

Interessant - det ændrer ikke på bremseevnen?

--
Med venlig hilsen - Sincerely
Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/

Hekto (21-07-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 21-07-06 11:02

Uffe R. B. Andersen formulated the question :
> Klart, men jeg har travlt - jeg skal jo have den klar til
> Guzzi-klubbens 25-års jubilæumstræf. Men jeg *har* fået baghjulet af,
> så jeg er længere end nogensinde før - de nye hjullejer har også kun
> ligget klar i 2 år. Så jeg tænkte jeg lige ville ordne skiverne i
> samme omgang.

Klart ........ hils Pia! Mon ikke hun kommer også
????? Wink! Wink!

Jamen, så går det jo stærkt! Jeg fik jo malet
mine fælge allerede i marts måned! )))
Så mangler du jo bare at finde hårtøreren frem og
varme dem op så lejerne dumper ud, og de nye kan
sættes i.

Nej, der er intet at mærke på skiverne og
bremseevnene. Det slides hurtigt af på fladerne.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Uffe R. B. Andersen (21-07-2006)
Kommentar
Fra : Uffe R. B. Andersen


Dato : 21-07-06 11:40

On Fri, 21 Jul 2006 12:02:14 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

>Klart ........ hils Pia! Mon ikke hun kommer også

Pia? Skulle det være én jeg kender?
>
>Jamen, så går det jo stærkt! Jeg fik jo malet
>mine fælge allerede i marts måned! )))

Hov, hov - du dukkede jo aldrig op med baghjulsløfteren, vel? Bare
fordi jeg aldrig fik sagt, hvornår du skulle komme Men nu er jeg
altså i gang og har ferie fra på mandag - der er kolde O'ense pilsnere
i køleskabet og du kanjo gå hjem :)

>Så mangler du jo bare at finde hårtøreren frem og
>varme dem op så lejerne dumper ud, og de nye kan
>sættes i.

Seriøst? Er en hårtørrer nok? Havde jo nok regnet med varmepistolen,
men er lidt bekymret for lakken.

>Nej, der er intet at mærke på skiverne og
>bremseevnene. Det slides hurtigt af på fladerne.

Nå ja, det skrev du også - men så ruster de vil stadig på fladerne?

--
Med venlig hilsen - Sincerely
Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/

Hekto (21-07-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 21-07-06 12:08

Uffe R. B. Andersen was thinking very hard :

>
> Pia? Skulle det være én jeg kender?

- det kommer du til! Hun deltager også i vores
arrangementer .. og ... og ...!

>
> Hov, hov - du dukkede jo aldrig op med baghjulsløfteren, vel? Bare
> fordi jeg aldrig fik sagt, hvornår du skulle komme Men nu er jeg
> altså i gang og har ferie fra på mandag - der er kolde O'ense pilsnere
> i køleskabet og du kanjo gå hjem :)

Jamen så kom med en dag! Jeg har løfter til for
og baghjul. (Elefanten skal lige ned af den i
aften, da jeg skiftede starter og starterkobling
i går aftes)
Onsdag er der dømt køretur; men ellers skulle det
p.t. være frit slag!
>
> Seriøst? Er en hårtørrer nok? Havde jo nok regnet med varmepistolen,
> men er lidt bekymret for lakken.

Ja, der skal ikke varmes så meget igen.
>
>
> Nå ja, det skrev du også - men så ruster de vil stadig på fladerne?

Jo; men ikke uden om, og ikke inden i hullerne
(perforeringen).

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Uffe R. B. Andersen (21-07-2006)
Kommentar
Fra : Uffe R. B. Andersen


Dato : 21-07-06 12:31

On Fri, 21 Jul 2006 13:07:46 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

>Jamen så kom med en dag! Jeg har løfter til for
>og baghjul. (Elefanten skal lige ned af den i
>aften, da jeg skiftede starter og starterkobling
>i går aftes)

Hvis det driller vil jeg gerne kunne tage i mod tilbuddet, men ellers
skal du slippe - nu har jeg spurgt så mange gange, uden at få fundet
et endeligt tidspunkt, at jeg begynder at skamme mig :)

>Ja, der skal ikke varmes så meget igen.

Det vil jeg prøve så - hjulet skal også vaskes grundigt, mens der ikke
er nogen lejer der kan trænge vand ind i.

>Jo; men ikke uden om, og ikke inden i hullerne
>(perforeringen).

OK. Jeg skal snart have nye skiver - de nuværende er nok lidt
tyndslidte - så det bliver ikke aktuelt lige nu, men god viden at
have. :)

--
Med venlig hilsen - Sincerely
Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/

Hekto (21-07-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 21-07-06 13:15

Uffe R. B. Andersen wrote :
> OK. Jeg skal snart have nye skiver - de nuværende er nok lidt
> tyndslidte - så det bliver ikke aktuelt lige nu, men god viden at
> have. :)

Så få behandlet de nye skiver med det samme. Jeg
gav 300,- for alle 3.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Uffe R. B. Andersen (21-07-2006)
Kommentar
Fra : Uffe R. B. Andersen


Dato : 21-07-06 19:58

On Fri, 21 Jul 2006 13:31:29 +0200, Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net>
wrote:

>Det vil jeg prøve så - hjulet skal også vaskes grundigt, mens der ikke
>er nogen lejer der kan trænge vand ind i.

Suk - kl. 14 ringede de fra vuggestuen til Maj-Britt - den ene af
pigerne havde 39,5ºC i feber :( Sådan startede den sommerferie - må
vist forvente et par dages yderligere forsinkelse, mens det stakkels
lille pus bliver rask.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/

'Erfaring er den ballast der gør en i stand til at genkende sine
fejltagelser næste gang man gør dem.' - Steen Gruby i d.f.m.

Armand (21-07-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-07-06 21:34

Hekto skrev:
> Uffe R. B. Andersen explained :
>>
>> ...........Dine bremseklodser har slidt et spor
>> ned i skiverne, så der er opstået en kant mod ydersiden af skiven
>> (yderside = ud mod periferien af skiven). Dermed kommer klodserne i
>> klemme (og det ved vi mænd, giver anledning til hyl .
>> Løsningen er at file kanten ned. Hvis man har et afbalanceringsstativ
>> tilrådighed kan man nok sætte hjulet op i det og fjerne kanten med en
>> vinkelsliber, mens man roterer hjulet (men vær forsigtig - en
>> vinkelsliber kan hurtigt ødelægge en masse!!). Jeg regner med selv at
>> skulle ud forbi PMC's værksted og foretage manøvren, en gang i næste
>> uge.

Jeg har kun dårlige erfaringer med dét trick, som ligger lige til foden
qua mit erhverv som smed: Når de rustfaste skiver på moderne japanske
motorcykler er slidt ned i en grad så omtalte kant kan genere, så er de
alligevel langt under mål og principielt udskiftningsklar.
Bortslibning af kanten fjerner kun den sidste styrke de svækkede skiver
har tilbage med en skæv/"bulet" skive til følge :-|
>
> .....nogle (Brembo) kalibere træder ikke på hele skivens
> flade, og ind mod navet kommer der så en kant.
> Den kan ikke drejes af; men skal som Uffe
> skriver, slibes af. Jeg vil dog foretrække at
> afmontere skiven og sætte den i en drejebænk, da
> det er en mere kontrolleret proces.

En umiddelbar og enklere løsning på problemet vil være den stik modsatte
handling: At slibe pågældende kanter let af på klodserne!
Skiven vil derved bevare sin hidtidige styrke/form og trods den svage
reducering af klodsens areal vil bremse-evnen ikke forringes i forhold
til den senere tid :-|

--
Armand.

Hekto (21-07-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 21-07-06 21:58

> En umiddelbar og enklere løsning på problemet vil være den stik
> modsatte handling: At slibe pågældende kanter let af på klodserne!
> Skiven vil derved bevare sin hidtidige styrke/form og trods den svage
> reducering af klodsens areal vil bremse-evnen ikke forringes i
> forhold til den senere tid :-|

Ja, det er da også en løsning. Dog er støbejernsskiver ofte umanerligt
tykke, og slidgrænsen efterlader næppe en staniol-tynd skive. Har man
ikke rådighed over det rette værktøj, er det også lettere at slibe af
klodsen.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Uffe R. B. Andersen (22-07-2006)
Kommentar
Fra : Uffe R. B. Andersen


Dato : 22-07-06 07:48

On Fri, 21 Jul 2006 22:33:48 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Jeg har kun dårlige erfaringer med dét trick, som ligger lige til foden
>qua mit erhverv som smed: Når de rustfaste skiver på moderne japanske
>motorcykler er slidt ned i en grad så omtalte kant kan genere, så er de
>alligevel langt under mål og principielt udskiftningsklar.

Støbejernsskiver slides noget mere, end rustfaste og er derfor oftest
også noget kraftigere. Den kant kommer helt sikkert før de er under
mål.

>Bortslibning af kanten fjerner kun den sidste styrke de svækkede skiver
>har tilbage med en skæv/"bulet" skive til følge :-|

En støbejernsskive, hvis den ellers er lavet korrekt, bør ikke have
nævneværdige indre spændinger - så jeg tror ikke den smule kant er
det, der afholder den fra at slå sig.

Jeg har i øvrigt fjernet kanterne på forbremserne, for 3 år siden -
ingen problemer, kun langt bedre bremser. Dengang foregik det dog på
filebænken med en sletfil og da jeg nåede til baghjulet havde jeg ikke
mere hud på knoerne - derfor trænger bagbremsen stadig. Jeg nævnte det
efterfølgende for en Guzzi-kyndig (Søren Holm, tidligere Midtfyns
MC-import) og han troede alle vidste, at det skulle gøres hver anden
sæson eller der omkring. Så tricket er anerkendt i Guzzi-kredse.

>En umiddelbar og enklere løsning på problemet vil være den stik modsatte
>handling: At slibe pågældende kanter let af på klodserne!

Det er selvfølgelig også en mulighed, men jeg foretrækker altså den
anden :)

--
Med venlig hilsen - Sincerely
Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/

Armand (22-07-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-07-06 10:18

Uffe R. B. Andersen skrev:
> On Fri, 21 Jul 2006 22:33:48 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
>
>> Jeg har kun dårlige erfaringer med dét trick, som ligger lige til foden
>> qua mit erhverv som smed: Når de rustfaste skiver på moderne japanske
>> motorcykler er slidt ned i en grad så omtalte kant kan genere, så er de
>> alligevel langt under mål og principielt udskiftningsklar.
>
> Støbejernsskiver slides noget mere, end rustfaste og er derfor oftest
> også noget kraftigere. Den kant kommer helt sikkert før de er under
> mål.

Sure?
Hvad er udskiftningsmålet da for Guzzi'ens skiver??
Jeg skulle mene at der må være en grund til at de er tykkere, og at man
(specielt til mc-brug) ikke laver unødigt tunge skiver for at have et
ekstremt tykt "slidlag". Derfor skønner jeg at støbejernsskiver næppe
har større slidlag end rustfaste skiver (med undtagelse af de mest
ekstreme moderne sportscykler, der kun har tiendedele at slide af!)!
>
>> Bortslibning af kanten fjerner kun den sidste styrke de svækkede skiver
>> har tilbage med en skæv/"bulet" skive til følge :-|
>
> En støbejernsskive, hvis den ellers er lavet korrekt, bør ikke have
> nævneværdige indre spændinger - så jeg tror ikke den smule kant er
> det, der afholder den fra at slå sig.

Du har været hurtigt ude og svarer på mit første og slettede indlæg -
Efterfølgende indsendte jeg det samme med netop tilføjelsen: "hhv. en
revnende støbejernsskive til følge" !

>> En umiddelbar og enklere løsning på problemet vil være den stik modsatte
>> handling: At slibe pågældende kanter let af på klodserne!
>
> Det er selvfølgelig også en mulighed, men jeg foretrækker altså den
> anden :)

OK!
Tillægsfif omkring vinkelsliber-brugen: brug en såkaldt "flap-disc" der
består af smergellærred-lapper som ligger lag-på-lag rundt på skiven (á
kortene på bordet når man spiller Gris med familens unger): Den er ikke
stærkt slibende på bagsiden hvis noget skulle smutte og bider heller
ikke så hårdt at man skal frygte fejl-slibning.
Sliber man lidt på langs af radien hjælper slibningen til med at rotere
hjulet/skiven således at bortslibningen bliver jævn - Ellers få den
nærmeste person til at hjælpe til med at rotere (for-)hjulet. Baghjulet
kan jo auto-rotere v.h.a. centralben og trækkende motor!

Jeg har også brugt vinkelsliber-tricket til at renovere grundigt rustne
bilskiver. Og selvom der, p.g.a. nødvendigheden af en afretning uden
"buler" så bremsen "hugger", eller skævhed så klodserne efterfølgende
kun træder indvendigt hhv. udvendigt på skiven, findes dyre præcise
afdrejningsværktøjer (á spåntagende som i en drejebænk) til dét arbejde,
har jeg alligevel formået at renovere skiven uden efterfølgende at kunne
spore fejl ændringer i bremsekraften.
For udbedring á subj. såvel som rustne bil-skiver gælder det dog at
bremseevnen i forvejen må anses for begrænset i givent omfang og at man
derfor akal være uheldig hvis bremsevnen reduceres yderligere efter en
udbedring. Det samme er ligeledes filosofien bag tricket med at
bearbejde bremseklodserne!

--
Armand.

Armand (21-07-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-07-06 21:44

Hekto skrev:
> Uffe R. B. Andersen explained :
>>
>> ...........Dine bremseklodser har slidt et spor
>> ned i skiverne, så der er opstået en kant mod ydersiden af skiven
>> (yderside = ud mod periferien af skiven). Dermed kommer klodserne i
>> klemme (og det ved vi mænd, giver anledning til hyl .
>> Løsningen er at file kanten ned. Hvis man har et afbalanceringsstativ
>> tilrådighed kan man nok sætte hjulet op i det og fjerne kanten med en
>> vinkelsliber, mens man roterer hjulet (men vær forsigtig - en
>> vinkelsliber kan hurtigt ødelægge en masse!!). Jeg regner med selv at
>> skulle ud forbi PMC's værksted og foretage manøvren, en gang i næste
>> uge.

Jeg har kun dårlige erfaringer med dét trick, som ligger lige til foden
qua mit erhverv som smed: Når de rustfaste skiver på moderne japanske
motorcykler er slidt ned i en grad så omtalte kant kan genere, så er de
alligevel langt under mål og principielt udskiftningsklar!
Mine erfaringer dækker ikke støbejernsskiver, selvom jeg kørte ca.
65.000km på dem der sad på Benelli'en, men selvom støbejerns-skiver er
tykkere fra ny af, må deres udskiftnings-mål også være tilsvarende
større, hvorved det samme må gøre sig gældende for dém!
Bortslibning af kanten fjerner kun den sidste styrke de svækkede skiver
har tilbage med en skæv/"bulet" rustfast skive, hhv. en revnende
støbejernsskive til følge :-|
>
> .....nogle (Brembo) kalibere træder ikke på hele skivens
> flade, og ind mod navet kommer der så en kant.
> Den kan ikke drejes af; men skal som Uffe
> skriver, slibes af. Jeg vil dog foretrække at
> afmontere skiven og sætte den i en drejebænk, da
> det er en mere kontrolleret proces.

En umiddelbar og enklere løsning på problemet vil være den stik modsatte
handling: At slibe pågældende kanter let af på klodserne!
Skiven vil derved bevare sin hidtidige styrke/form og trods den svage
reducering af klodsens areal vil bremse-evnen ikke forringes i forhold
til den senere tids brug :-|

--
Armand.

Jes Vestervang (28-07-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 28-07-06 00:23

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:

> Jes Vestervang skrev i meddelelsen ...
>> .¼.æ.²..æ..

PC'en jeg midlertidigt har postet fra sender åbenbart i UTF-8
tegnsættet (som det også står højt og tydeligt i headeren). Det Onde
Firma synes åbenbart at det er en modedille der helst skal ignoreres
gennem en årrække ligesom mellemrum i signaturseparatorer,
tegnsætsangivelser, ordentlig trådsammenkædning og brugbar ombrydning
af citeret tekst

Nå, jeg må hellere bremse udviklingen og ændre den til ISO8859-1 næste
gang jeg poster fra den maskine... Grr...

Her kommer det forrige indlæg lige forresten:
----
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

> Næe, det havde jeg heller ikke  Men bagefter er det jo meget
> logisk. Ligesåvel som fedt eller gaffelolie på forsiden af
> klodserne ikke bare kan aftørres, så transporteres fedt fra bagsiden
> gennem de små porrer i belægningen. SBS'ere er forrygende i den
> diciplin. :-|

Det kan jeg bekræfte. Efter at have skyllet klodserne med benzin og
tørret dem af kunne varmepistolen stadig fremkalde et blankt lag olie
på overfladen. Svjh. var det nogle SBS sintermetalklodser.
----
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Jes Vestervang (28-07-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 28-07-06 14:03

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:

> Ok ? Jeg gir op ! Flere af dine indlæg er komplet ulæselige for mig,

Ok, denne gang skulle det være i ISO8859-1, min sædvanlige PC havde
åbenbart også bestemt sig for at være moderne (igen).

Her kommer de foregående posts:

-------
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:

> Jes Vestervang skrev i meddelelsen ...
>> #¤%&%¤#"

PC'en jeg midlertidigt har postet fra sender åbenbart i UTF-8
tegnsættet (som det også står højt og tydeligt i headeren). Det Onde
Firma synes åbenbart at det er en modedille der helst skal ignoreres
gennem en årrække ligesom mellemrum i signaturseparatorer,
tegnsætsangivelser, ordentlig trådsammenkædning og brugbar ombrydning
af citeret tekst

Nå, jeg må hellere bremse udviklingen og ændre den til ISO8859-1 næste
gang jeg poster fra den maskine... Grr...

Her kommer det forrige indlæg lige forresten:
----
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

> Næe, det havde jeg heller ikke  Men bagefter er det jo meget
> logisk. Ligesåvel som fedt eller gaffelolie på forsiden af
> klodserne ikke bare kan aftørres, så transporteres fedt fra bagsiden
> gennem de små porrer i belægningen. SBS'ere er forrygende i den
> diciplin. :-|

Det kan jeg bekræfte. Efter at have skyllet klodserne med benzin og
tørret dem af kunne varmepistolen stadig fremkalde et blankt lag olie
på overfladen. Svjh. var det nogle SBS sintermetalklodser.
----
------
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste