Hvor mange af jer
Fra : Per Jakobsen

Dato : 19-07-06 10:54

Nedgraderer paaklaedningen naar i er ude paa smaa ture, i den hede her.

Jeg goer i hvertfald. jeg maa indroemme at jeg dropper laederet, og koerer
i alm bukser og T-shirt.

Per Jakobsen
Harley Davidson VRSCR 2006 (Street rod)

Fra : Brian Larsen

Dato : 19-07-06 11:02

Per Jakobsen skrev:

> [...]
>
> Jeg goer i hvertfald. jeg maa indroemme at jeg dropper laederet, og koerer

Tror jeg har kørt 2-3 korte ture hvor læderbukserne var skiftet ud
med cowboy bukser, ellers fuldt udstyr (hjelm, handsker, rygskjold og
læderjakke).

Jeg har godt nok også kamp svedt og overvejet at købe noget hullet
tekstil tøj, men det er ikke blevet til andet end tanken. Tror dog jeg
i nærmeste fremtid vil investere i nogle armerede cowboybukser (f.eks
draggin jeans) til de aller varmeste dage, det der afholder mig lige
pt, er at sådan nogle jo nok ikke kan lynes sammen med en jakke. De er
jo nok alligevel bedre end alm. bukser så burde nok få det gjort.

Som en lille anekdote kan nævnes at den ene gang i år hvor jeg havde
tabt min ene handske og skulle hjem fra arbejde begyndte det at hagle -
det gjorde naller.

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-07-06 11:11

Per Jakobsen wrote:
> Nedgraderer paaklaedningen naar i er ude paa smaa ture, i den hede her.
>
> Jeg goer i hvertfald. jeg maa indroemme at jeg dropper laederet, og
> koerer i alm bukser og T-shirt.

Jeg er standhaftig. Sveder jeg, tænker jeg bare tilbage på en tur fra
Sevilla til Valencia over højlandet i august 1991. Også dengang i fuld
harnisk.

--
vh
Torben - I worry about my skin - it covers my body.

Fra : Kim Persson

Dato : 19-07-06 11:14

"Per Jakobsen" <per_biker@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Jeg goer i hvertfald. jeg maa indroemme at jeg dropper laederet, og koerer

Jeg nøjes somme tider med hjelm og handsker som eneste beskyttelse.
Det er jo ikke særlig optimalt, men omvendt så er der heller ingen pointe i
at vælte af cyklen pga hedeslag.

Men jeg kører væsentlig mere forsigtigt sådan.

//Kim

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 19-07-06 11:14

Per Jakobsen wrote:

> Nedgraderer paaklaedningen naar i er ude paa smaa ture, i den hede her.

Om jeg så kun skal rundt om hjørnet til naboen, så har jeg _altid_ fuldt
udstyr på.
Når man først 1 gang selv har oplevet hvor galt det kan gå, så tager man
sine forholdsregler.
Prøv at spørge folk på skadestuen hvad de syntes om din ide.

Hvis det er for varmt til at køre med forsvarligt udstyr, så bliv hjemme.

--
Mvh Henrik.

Fra : Jim Andersen

Dato : 19-07-06 13:09

Henrik Aarfeldt wrote:
> Prøv at spørge folk på skadestuen hvad de syntes om din ide.

Har du noget statistik på hvor mange af dem der var på vej hen til naboen ?

Alt andet lige må det da være antal kørte km der bestemmer chancen/risikoen.

Altså den der kører frem og tilbage til arbejde på mc hver dag, må da have
dobbelt så stor risiko som den der kun kører hver anden dag.

Så hvis jeg kører 15000 km om året, i fuld harnisk, og så kører 1 km uden på
en varm sommerdag, så har jeg forøget min risiko for at komme alvorligt til
skade ved et styrt med 1/15000.
Det lyder ikke voldsomt. Og ikke som om det er nok til at spille
Helgen-kortet.

/jim

Fra : Hekto

Dato : 19-07-06 13:45

Jim Andersen wrote on 19-07-2006 :
> [...]
> skade ved et styrt med 1/15000.
> Det lyder ikke voldsomt. Og ikke som om det er nok til at spille

Der har før været omtalt en statistik (engelsk?)
der viste at største parten af uheldene skete
0-5km fra startstedet. Det er da lidt
tankevækkende.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-07-06 14:03

Hekto wrote:

> Der har før været omtalt en statistik (engelsk?)
> der viste at største parten af uheldene skete
> 0-5km fra startstedet. Det er da lidt
> tankevækkende.

Tja - det område kører man jo i på _hver_ tur. Og hyggeMCister kommer
ikke meget længere væk alligevel

Vores genbo der adskillige gange skulle teste fuldgas på sin Ducati i
forgårs kørte heller ikke længere væk, men kørslen var da stensikkert
farligere end landevejshyggeture. Om ikke andet så fordi der var
overhængende risiko for at møde en af de periodisk talrige luftbårne river.

Der er da stensikkert en større risiko pr. kørt km alt efter om man lige
er startet eller har tilpasset sig situationen. Derudover bor de
færreste "på" motorvejen hvor uheldsrisikoen er mindst (men konsekvensen
størst).

Bare et par indspark vedr. værdien af statistikker.

--
vh
Torben

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 19-07-06 13:51

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> til skade ved et styrt med 1/15000.
> Det lyder ikke voldsomt. Og ikke som om det er nok til at spille

Din udregning er måske god nok. Den dur bare ikke i det virkelige liv. Du
kan lige så godt vælte på den første tur uden tøj, som på turen med udstyret
på. Og de fleste ulykker sker nok også i byen (hvor du kører uden udstyr?)
Ham der kører 15000 km om året i fuld udstyr, har nok også nogen mere
erfaring end ham der kun kører over til naboen hver anden dag?
Hilsen Matthias

Fra : Jim Andersen

Dato : 19-07-06 16:25

Matthias H Matthiessen wrote:
> Din udregning er måske god nok. Den dur bare ikke i det virkelige
> liv. Du kan lige så godt vælte på den første tur uden tøj, som på
> turen med udstyret på.

Ja. Og hvis jeg har en terning med tusind sider kan jeg ligeså godt slå en
tusinder ved første kast som ved sidste.
Det ændrer ikke ved at der er en tusindedel chance for at slå en tusinder.

> Ham der kører 15000 km om året i fuld
> udstyr, har nok også nogen mere erfaring end ham der kun kører over
> til naboen hver anden dag?

Det er den samme pilot.

/jim

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-06 17:57

"Henrik Aarfeldt" <henrik@vfkr.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Prøv at spørge folk på skadestuen hvad de syntes om din ide.
>
> Hvis det er for varmt til at køre med forsvarligt udstyr, så bliv hjemme.

Har fuldstændigt samme holdning som Henrik, Bliver hjemme eller tager bilen
( Klima anlæg )hvis jeg syntes at det er for varmt

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-07-06 11:18

Nu mangler jeg selvfølgelig lige linket til beretningen fra hende der
brugte 2 år på brandsårsafdelingen pga. hudtab ved et styrt.

Anyone?

--
vh
Torben

Fra : Hekto

Dato : 19-07-06 11:26

Per Jakobsen laid this down on his screen :
> Nedgraderer paaklaedningen naar i er ude paa smaa ture, i den hede her.
>
> Jeg goer i hvertfald. jeg maa indroemme at jeg dropper laederet, og koerer i
> alm bukser og T-shirt.

Jeg venter med at køre til det er bahageligt
køligt hen under aften. Det skal jo også være
sjovt!

Fra : Harald Blaatand

Dato : 19-07-06 12:02

> [...]
>
> Jeg goer i hvertfald. jeg maa indroemme at jeg dropper laederet, og koerer

Interessant spørgsmå!
Måske burde det bare være stillet som for eksempel
1.Hvor mange af jer der kører Harley/chopper/ombygget /ikke racer,kører i
alm bukser og T-shirt i sommervarmen ?

2.Eller,hvor mange af jer der kører andet......

Ja,jeg hører til kategori 1,med deraf følgende alm bukser og T-shirt
,oprejst kørestilling og afslappet kørsel.

Lige nu ser det da godt nok ud til at en del sidder iført alm bukser og
T-shirt ,foran komputeren

Steen

Fra : Orla Pedersen

Dato : 19-07-06 13:12

Harald Blaatand wrote:

> Ja,jeg hører til kategori 1,med deraf følgende alm bukser og T-shirt
> ,oprejst kørestilling og afslappet kørsel.

Iflg. Nyhederne igår, så er det netop nu at der _ikke_ skal tages chancer
med påklædningen :-/ Det vrimler med overophedede, uopmærksomme
trafikanter såee..

mvh
Orla

Fra : Harald Blaatand

Dato : 19-07-06 15:22

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> wrote in message

> Iflg. Nyhederne igår, så er det netop nu at der _ikke_ skal tages chancer
> med påklædningen :-/ Det vrimler med overophedede, uopmærksomme
> [...]

Ja.ja,sgu da ikke så afslappet )
Jeg ved bare at jeg ikke kan holde øje med alle tumperne hvis jeg sidder med
sved i øjene.

Ok,jeg har "sagt" det før,men jeg er villig til at gentage ;

>"Hvis du kører som om alle kun er ude for at prøve på at ramme dig
,og forestiller dig at enhver sidevej og udkørsel gemmer på en traktor
eller et andet køretøj på vej ud,så har du en god chance for at komme helt
hjem"<

Steen

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-06 22:14

Harald Blaatand skrev i meddelelsen
<44be3ff8$0$837$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

>Ja.ja,sgu da ikke så afslappet )
>Jeg ved bare at jeg ikke kan holde øje med alle tumperne hvis jeg sidder
med
>sved i øjene.

Goretex er guld, også om sommeren. Ingen andre membraner kommer i nærheden.
Så snart jeg ruller mærker jeg faktisk ikke til varmen som irretation.

>Ok,jeg har "sagt" det før,men jeg er villig til at gentage ;

Jo deet :-/

Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Thomas

Dato : 19-07-06 12:38

"Per Jakobsen" <per_biker@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Nedgraderer paaklaedningen naar i er ude paa smaa ture, i den hede her.
>
> Jeg goer i hvertfald. jeg maa indroemme at jeg dropper laederet, og koerer
> i alm bukser og T-shirt.

Husk rene underbukser. Måske er retsmedicineren en kvinde!

/Ths.

Fra : Jim Andersen

Dato : 19-07-06 13:12

Per Jakobsen wrote:
> Nedgraderer paaklaedningen naar i er ude paa smaa ture, i den hede
> her.

Kører til/fra arbejde i svededragt.

Kører med knallerthastighed i alm tøj de 500m ned til Brugsen o.lign.

/jim

Fra : Per Jakobsen

Dato : 19-07-06 14:22

Jim Andersen wrote:

> Kører til/fra arbejde i svededragt.

> Kører med knallerthastighed i alm tøj de 500m ned til Brugsen o.lign.

> /jim

Naesten det samme her. Til og fra arbejde foregaar i svededragt, men hen
til is cafeen om aftenen alm toej, saa det er kun de ultra korte ture jeg
tager chancen paa.

Fra : Jim Andersen

Dato : 19-07-06 16:27

Jim Andersen wrote:
> Kører til/fra arbejde i svededragt.
>
> Kører med knallerthastighed i alm tøj de 500m ned til Brugsen o.lign.
>
> /jim

P.S

Dér kører jeg også uden ørepropper.

/jim

Fra : Thomas

Dato : 19-07-06 16:47

> Dér kører jeg også uden ørepropper.

Nej - nu! Magen til mangel på respekt for motorcykelkørsel...... Du skulle
skamme dig

/Ths.

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-06 15:00

per_biker@hotmail.com (Per Jakobsen) wrote in

> [...]
> her.
>
> Jeg goer i hvertfald. jeg maa indroemme at jeg dropper laederet, og

Sved kan vaskes af, det kan hudafskrabninger ikke...... De kan kun vaskes
rene, med en neglebørste...AVAV

Fra : Jim Andersen

Dato : 19-07-06 16:28

Rasmus TDR "lightburner" wrote:
> Sved kan vaskes af, det kan hudafskrabninger ikke...... De kan kun
> vaskes rene, med en neglebørste...AVAV

Et par timers plasken rundt nede ved stranden gør faktisk underværker for
sådan et sår.
Men hold jer fra pool'en. Det bliver godt nok gult dagen efter.

/jim

Fra : Kim Hansen

Dato : 19-07-06 17:47

Jeg har et par cowboybukser med indvævet kevlar og beskyttelse ved
hofter og knæerne. Og så har jeg købt en sommerjakke hos heinz gericke
som kan lynes op i ærmer og på ryg.
Så jeg kan godt tåle den smule varme jeg får.

M.V.H

Kim Hansen

Vestfyn

Ved reply slet "fjern" i Mailadressen.

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-06 18:14

> Nedgraderer paaklaedningen naar i er ude paa smaa ture, i den hede her.

Indrømmet, jeg kører i cowboybukser. Det værste ved denne varme er når man
kører langt. Vandet driver ned af benene og medfører at hårene på undersiden
af lårene hænger fast i bukser, det er smertefuldt og extremt irriterende.

Fra : Ole Hansen

Dato : 20-07-06 07:52

Bongo wrote:

> [...]
> af lårene hænger fast i bukser, det er smertefuldt og extremt irriterende.

Det er da netop det bedste argument for at køre i noget ordentligt tøj.
Jeg kørte fra København til Aalborg i stegende hede iført skiundertøj og
Rukka-gear.. Ja, det var lunt, men på intet tidspunkt ubehageligt..
Bomuld er noget værre lort at iføre sig, når man skal køre langt.

--
Ole Hansen

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 20-07-06 14:49

Ole Hansen <moped@get2net.dk> wrote:

> [...]
>Rukka-gear.. Ja, det var lunt, men på intet tidspunkt ubehageligt..
>Bomuld er noget værre lort at iføre sig, når man skal køre langt.

Nemlig så. Svedtransporterende undertøj er en rigtig god ting i varmt
vejr - og så noget diffusionsåbent textil udenpå.

Og et goretex-tips: Plask en håndfuld vand udenpå tøjet når du har det
for varmt, så er der instant aircondition indtil vandet er fordampet!
Måske man endda kunne lave et on-board system med nogen
sprinklerdysser og en pumpe, der kunne give piloten et skud kølevand
af og til...

--
mvh Kåre

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-06 19:46

> Måske man endda kunne lave et on-board system med nogen
> sprinklerdysser og en pumpe, der kunne give piloten et skud kølevand
> af og til...

LOL

Eksemplet med hårene der hænger fast var med goretex bukser og cowboyder
inden under på vej hjem ad autostradaen. Jeg har overvejet et par lange
underbukser/svedttransporterende istedet for cowboyderne.

Fra : Jim Andersen

Dato : 21-07-06 09:35

Bongo wrote:
> Eksemplet med hårene der hænger fast var med goretex bukser og
> cowboyder inden under

Inden under ? Rigtige mænd kører da "Commando"

/jim

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-06 13:39

> Inden under ? Rigtige mænd kører da "Commando"

Så bliver det sgu først klæbrigt, hud mod plastik. :)

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-06 20:17

> Bomuld er noget værre lort at iføre sig, når man skal køre langt.

Jeg har ellers hørt at det er noget af det bedste mht. forbrændinger ved
kontakt med asfalten. Kunststoffer brænder sig ind i huden!

Fra : LBJO

Dato : 19-07-06 18:41

Aldrig,efter at have set min gode ven liggende på intensiv,efter en kort tur
hvor den stakkels fodgænger han ramte,ikke overlevede.
Selv rev han venstre ben af over knæet,smadrede resten af venstre side godt
og grundigt.(han kan huske at ambulancefolkene sagde''han er færdig'' ved
synet af ham).
Og det var den obligatoriske korte tur,han mente selv at have kørt ca.50-60
km/t
Så min motorcykel stod ved hospitalet i næsten 3 uger efter at have set
ham.Jeg tog toget hjem med hovedet fuld af tanker om motorcykelkørsel og
sikkerhed.
Så uden at vil være hellig,så sveder jeg hellere i fuldt ornat,frem for at
komme til at ligne min ven.

God sikker sommer i varmen

Lars
Ducati 888,Honda CB750

Fra : Steen Gruby

Dato : 19-07-06 22:34

On Wed, 19 Jul 2006 09:53:51 +0000 (UTC), per_biker@hotmail.com (Per
Jakobsen) wrote:

Hej.

>Jeg goer i hvertfald. jeg maa indroemme at jeg dropper laederet, og koerer
>i alm bukser og T-shirt.

Aldrig i livet.
Det pragtfulde vejr er netop katalysatoren til lidt sjov.
Og dermed er risikoen for en røvtur også øget, så den hedder fuld
læderdress for mit vedkommende (jeg er jo også så gammel at "stellet"
er lang tid om at gro sammen igen og "indpakningen" er skrøbelig).
Så er det bare at svede lidt med anstand selv om det er hårdt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Richard

Dato : 19-07-06 23:04

Per Jakobsen wrote:
> Nedgraderer paaklaedningen naar i er ude paa smaa ture, i den hede her.

Nej for pokker da, bilisternes utålmodighed bag hajtænder mm. stiger i
takt med heden

Så hellere vente med at køre til aftenkøligheden sætter ind IMHO

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://www.dfmc.dk/richard_pade

Fra : NielSV650

Dato : 21-07-06 14:35

"Per Jakobsen" <per_biker@hotmail.com> wrote in message
> Nedgraderer paaklaedningen naar i er ude paa smaa ture, i den hede her.

Det eneste jeg har undladt på de korte 5-6km-ture er ørepropper. Ellers er
jeg i fuldt læder og hestehale

--
Niels
S FAU himmelblau