Vidre fra Bangkok lufthavn
Fra : jimmi1311

Dato : 18-07-06 10:33

Hej Allesammen

Kæresten og jeg tager til Thailand her på Lørdag.

Når vi lander i bangkok skal til vidre til Rayong. Hvordan kommer vi
nemmest det samtidig med at det ikke koster os en thai-formue??

Også gerne et par tips til hvordan vi kommer fra lufthavnen og ind til
byen

På forhånd tak.

Jimmi W.

Fra : Peter Loumann

Dato : 18-07-06 11:23

On 18 Jul 2006 02:32:51 -0700, jimmi1311 wrote:

> Når vi lander i bangkok skal til vidre til Rayong. Hvordan kommer vi
> nemmest det samtidig med at det ikke koster os en thai-formue??

Jeg ville ta' en taxi, fra den autoriserede taxikø, den med skuret, til
skytrain Mo Chit, og derfra skytrain til Ekkamai. Busserne til bl.a. Rayong
holder lige nedenfor.

> Også gerne et par tips til hvordan vi kommer fra lufthavnen og ind til
> byen

Samme fremgaqngsmåde.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 18-07-06 17:41

Peter Loumann <me@privacy.net> skrev:

> Jeg ville ta' en taxi, fra den autoriserede taxikø, den med
> skuret, til skytrain Mo Chit,

Og her er det en god ide at sige Mo Chit BTS til chaufføren for ellers
er der risiko for, at chaufføren tror du skal til busstationen Mo Chit.
Thaierne bruger tilsyneladende ikke selv betegnelsen Skytrain.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 18-07-06 19:51

On 18 Jul 2006 16:40:56 GMT, Morten Bjergstrøm wrote:

> Og her er det en god ide at sige Mo Chit BTS til chaufføren for ellers
> er der risiko for, at chaufføren tror du skal til busstationen Mo Chit.

Ja. jeg har nu aldrig oplevet problemet i praxis. Snarere ville jeg sige
BKS (bå: kå: så:) hvis jeg mente busstationen.

> Thaierne bruger tilsyneladende ikke selv betegnelsen Skytrain.

Nej. Det hedder rot fai fa ((vogn+ild = tog) + stjernehimmel). Men de
fleste taxi-chaffører forstår vist netop dét engelske ord.

Men det ser ud til at alle de klassiske spørgsmål om hvordan man kommer fra
lufthavnen Don Muang snart er passé. Den nye internationale lufthavn bli'r
vist taget i brug til efteråret - med hurtig togforbindelse direkte til
centrum. Men så kommer der nok en ny serie spørgsmål: Hvordan kommer jeg
fra den internationale lufthavn til indenrigsfly til ...

http://huse-i-naestved.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 19-07-06 08:10

> Ja. jeg har nu aldrig oplevet problemet i praxis.

Det har jeg som du næsten kan gætte
Ikke specielt morsomt første gang man skal ind til Bangkok. Men hvad
det lykkedes da alligevel.

> Nej. Det hedder rot fai fa ((vogn+ild = tog) + stjernehimmel). Men
> de fleste taxi-chaffører forstår vist netop dét engelske ord.

Skytrain har hverken mig eller min kæreste haft stor succes med at
bruge overfor taxichaufførerne, men nu boede vi så godt nok også et
pænt stykke udenfor selve Bangkok, da hun var i praktik dernede. Det
kan nok betyde en del, at de ikke er så vant til europæere som indeni
selve byen.

Når togforbindelsen at blive færdig?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 19-07-06 09:59

On 19 Jul 2006 07:10:19 GMT, Morten Bjergstrøm wrote:

> Når togforbindelsen at blive færdig?

Jeg véd det ikke - synes der har været forbavsende lidt information. Du kan
måske finde noget her:

http://www.thailand-ticket.de/airport-thailand/bangkok-suvarnabhumi-airport.htm

http://www.airport-technology.com/projects/bangkok/

http://www.2bangkok.com/2bangkok/sbia/index.shtml

http://en.wikipedia.org/wiki/Suvarnabhumi_Airport

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : megacenter.dk

Dato : 19-07-06 12:35

Hvad betyder det egentligt at den er autoriseret ?
Der er ingen garanti for at de sætter taxametret til, det har jeg prøvet 2
gange.
Chauføren havde selvfølgelig heller ikke mange byttepenge dda jeg ville
betale med en 500 :)

--
http://www.megacenter.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 19-07-06 19:49

On Wed, 19 Jul 2006 13:34:51 +0200, megacenter.dk wrote:

> Hvad betyder det egentligt at den er autoriseret ?
> Der er ingen garanti for at de sætter taxametret til, det har jeg prøvet 2
> gange.

Du får først en bon med din destination i det skur der styrer køen. Det
burde sikre at chaufføren slår meteret til.

> Chauføren havde selvfølgelig heller ikke mange byttepenge dda jeg ville
> betale med en 500 :)

Det trick er temmelig fast, også når jeg er sammen med thaier der ordner
betalingen. Lad ham vente mens du går hen og veksler!

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 18-07-06 13:44

jimmi1311 <wolff13@gmail.com> wrote:

: Når vi lander i bangkok skal til vidre til Rayong. Hvordan kommer vi
: nemmest det samtidig med at det ikke koster os en thai-formue??

Tipset du allerede har fått er for så vidt godt. Men en annen
variant, for den som er litt usikker på hvordan man takler
thailendere, er å reise via Khao Sarn Road. Fra flyplassen kan
du ta direkte "ekspressbuss" til siste holdeplass, så er dere i
Khao Sarn Road for 100 baht pr person. Om dere kommer sent på
dagen er det uansett et bra sted å finne billig overnatting.
Det er også mengder av kveldsåpne reisebyråer der som selger
turer til Ko Samet for cirka 200 baht pr person. De selger
dere sikkert gjerne også tur bare til Rayong (hvorfra
det går båt videre til Ko Samet), kanskje for 100-150 baht
pr person. Det inkluderer pickup fra deres hotell/overnattingssted.

God tur!

Bjørn
www.iposeogsekk.com

Fra : Thomas Andersen

Dato : 18-07-06 15:24

Hej !
Taxa til Khao San koster heller ikke det vilde
Har mange gange sovet der, men det er nu ikke luksus
http://www.khaosanroad.com/

Fra : Steen Johansen

Dato : 18-07-06 20:34

"jimmi1311" <wolff13@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Tag toget ind til byen 15 bath

Fra : Peter Loumann

Dato : 18-07-06 21:02

On Tue, 18 Jul 2006 21:34:26 +0200, Steen Johansen wrote:

> Tag toget ind til byen 15 bath

Hvor tit og hvornår kører de tog?

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Translat

Dato : 19-07-06 19:16

Peter Loumann wrote:

> Hvor tit og hvornår kører de tog?

Jeg kan ikke køreplanen, men alle nordgående tog passerer forbi Don
Muang, så men behøver ikke vente så længe. Imidlertid er jeg ikke
sikker på, at Steen Johansens pris på 15 baht holder for andet end
bumletogene. Jeg tror nok, der for eksprestogene er et tillæg, i gamle
dage på 40 baht.

Togene ind mod byen kører naturligvis til Hua Lampong. Det er ikke
videre praktisk, hvis man skal til Rayong.

Jeg prøvede en morgen for flere år siden turen fra Hua Lampong til
Donmuang med tog. Det tog, jeg ville med, og som stod i køreplanen,
var imidlertid aflyst, så jeg måtte vente og tage et andet tog, Det
er mit indtryk, at de lavede det nummer hver morgen på grund af
passagermangel.

Bent

Fra : Peter Loumann

Dato : 19-07-06 20:01

On 19 Jul 2006 11:15:32 -0700, Translat wrote:

> Jeg kan ikke køreplanen, men alle nordgående tog passerer forbi Don
> Muang, så men behøver ikke vente så længe.

Det er snarere de sydgående der er relevante her. Jeg har lige tjekket med
nyeste udgave af Lonely Planet: De skulle gå hver halve time fra 02 til
06:30. Så er der et slip til kl 09, og derefter ca. hver time indtil 20:45.
Køretid 45 min - 1 time. Ikke meget imponerende!

> Togene ind mod byen kører naturligvis til Hua Lampong. Det er ikke
> videre praktisk, hvis man skal til Rayong.

Nej. Det har altid undret mig at skytrain ikke har forbindelse til
hovedbanegården - nærmeste er National Stadium, for langt at gå med bagage.
Det har den nye metro så til en vis grad rådet bod på

http://www.mrta.co.th/

(linket til egelsk version virker desværre ikke her) med omstigning til
skytrain på f.eks. Asoke. Men så blir det alt i alt bøvlet.

Jeg foreslog skytrain fordi det normalt er meget hurtigere end taxi. Det er
ikke meget billigere. Så man ku' afveje bøvl med at slæbe bagage mod
tidtab.

Generelt er der kun 3 fornuftige måder at komme rundt i den myretue på:
Skytrain, metro og flodbus - den sidste er også en turistoplevelse for
ganske få bath. Det gælder også selv om det indebærer betydelige omveje.

Trods denne erfaring har jeg det med at ende i en tuk-tuk. Det går sjældent
godt.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Steen Johansen

Dato : 21-07-06 21:52

"Translat" <kongaead@my-deja.com> skrev i en meddelelse
Peter Loumann wrote:

> [...]

sikker på, at Steen Johansens pris på 15 baht holder for andet end
bumletogene. Jeg tror nok, der for eksprestogene er et tillæg, i gamle

Det tog omkring 30 minuter
2 år gamle oplysninger. stationen er ved siden af lufthavnen
MvH Steen

Fra : Translat

Dato : 19-07-06 19:45

Peter Loumann wrote:

> Jeg ville ta' en taxi, fra den autoriserede taxikø, den med skuret, til
> skytrain Mo Chit, og derfra skytrain til Ekkamai. Busserne til bl.a. Rayong
> holder lige nedenfor.

Når man har siddet 10 timer i en flyver og bærer på kufferter, tror
jeg, det er mere bekvemt at tage taxien hele vejen til Ekkamai Bus
Station. Man kører ad expresvejen og tager frakørslen Sukhumvit Soi
62, Man drejer til venstre og kører ind mod byen ad Sukhumvit Road og
kommer så til Ekkamai Bus Station, som ligger på venstre hånd over
for Soi 63, Ekkamai.

En hurtigere mulighed er at ignorere Soi 62 og i stedet fortsætte med
taxi ud ad expresvejen. Inden Bangna Intersection holder man helt til
venstre og tager frakørslen til Sukhumviot Road i indadgående
retning, hvorefter man tager et U-turn og kører et par hundrede meter
i udadgående retning, hvorefter man drejer til venstre ud ad
Bangna-Trad Road og står af lige efter Bangkok Bank og telefonhuset
på hjørnet af Sukhumvit Road. Her gør alle busserne, som kører til
Cholburi, Pattaya og Rayong, stop, og man kan hoppe på. Hvis man som
turist bliver set af en billetør, vil de gerne opfordre én til at
stå på bussen. Der er mange stader, hvor man kan sidde og drikke ice
coffee el.lign. Men det er egentlig ikke et officielt stoppested for
langtursbusserne. Det standser der bare alligevel og tager passagerer
på, hvis de har ledige pladser.

Bent

Fra : Translat

Dato : 20-07-06 23:56

Peter Loumann wrote:
> Nej. Det har altid undret mig at skytrain ikke har forbindelse til
> hovedbanegården - nærmeste er National Stadium, for langt at gå med bagage.
> Det har den nye metro så til en vis grad rådet bod på

Det helt store mysterium vedrørende BTS det er, hvorfor linien fra
National Stadium til Thaksin ikke bliver forlænget over floden til
Thaksin Road, Petchkasem Road eller Wongvien Yai. Bygningsarbejdet med
broen over floden er fuldført allerede. Der har ikke været nogen
forklaring på det i de avisartikler, jeg har læst.

> Generelt er der kun 3 fornuftige måder at komme rundt i den myretue på:
> Skytrain, metro og flodbus - den sidste er også en turistoplevelse for
> ganske få bath. Det gælder også selv om det indebærer betydelige omveje.

Ja, men ekspresflodbådene er lidt farlige for ældre, gangbesværede
og folk med småbørn. Ombordstigning og ilandstigning er en smule for
akrobatisk for sådanne passagerer. De gælder også bådene på
kanalerne.

Tuk tuk kører jeg aldrig med, for man skal tinge om prisen, og de
larmer for meget. En metered taxi er meget bedre. De koster kun 35 baht
i startpenge og har aircondition.

Bent