Havebænk
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-07-06 08:26

Hej

Jeg mangler nogle siddepladser rundt omkring på matriklen. Når man går
en tur rundt, er der flere steder hvor det kunne være rart at sætte sig
ned og nyde udsigten.

Så jeg leder efter en eller anden form for bænk, som skal være billig

Jeg ved ikke helt hvad jeg kunne forestille mig, så forslag er velkomne

Gerne noget jeg selv kan bygge. Eller måske nogle helt originale forslag

Harald Nyborg har nogle gange haft en rimelig billig bænk hvor enderne
er af støbejern, og sædet/ryglænet er træ. Dem har jeg overvejet lidt,
men er lidt bange for de er for små - jeg gider ikke sidde på en bænk
hvor der kun er plads til halvdelen af r....n.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Krukker og tilbehør til haven: http://pottehaven.dk/

Fra : mcloud

Dato : 18-07-06 09:04

Hej

Det kom lige til mig ---Hvad med høvlede kalmarbrædder der er savet til i
passende stykker, lakeret og skruet sammen som lækre bænke ??

Det ville jeg gøre.

mvh mcloud

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-07-06 09:29

On Tue, 18 Jul 2006 10:03:42 +0200, "mcloud" <kim@lechef.dk> wrote:

>Hej
>
>Det kom lige til mig ---Hvad med høvlede kalmarbrædder der er savet til i
>passende stykker, lakeret og skruet sammen som lækre bænke ??

Hvad er kalmarbrædder?
Og hvad skal bruges som fødder? Samme slags brædder?

>Det ville jeg gøre.

Det lyder dejlig simpelt - det er lige mig

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 18-07-06 09:44

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i en meddelelse news:3s6pb2lc2tgh3u8ch1k45336fu6eb711ht@4ax.com...

> Hvad er kalmarbrædder?
> Og hvad skal bruges som fødder? Samme slags brædder?

Kalmarbrædder er et udtryk for brædder der ikke er kantskårne -
dvs. du kan se barkkanten på de smalle kanter.

Til fod kan du finde nogle passende stammer at grave ned eller
bare stille på jorden hvis de er store nok i diameter til det.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-07-06 09:51

> Så jeg leder efter en eller anden form for bænk, som skal være billig

Så vidt jeg husker, har du et større areal, så mit umiddelbare gæt vil være
et ca. 1½ meter stykke lærke- eller løvtræsstamme, der hviler på to stykker
træ af samme slags.
Eller en tyk "huggeblok", der er nemmere at flytte rundt med.
- og den absolut midlertidige slags: halmballer, placeret på strategisk
rigtige steder.

Hilsen Inger

Fra : Leonard

Dato : 18-07-06 12:52

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

>Så vidt jeg husker, har du et større areal, så mit umiddelbare gæt vil være
>et ca. 1½ meter stykke lærke- eller løvtræsstamme, der hviler på to stykker
>træ af samme slags.

Hvad hentyder du til når du skriver at Mads har et større areal?
- undskyld kunne ikke lade
--
Leonard, Kerteminde, Fyn
http://leonard.dk/micrograver/ - lille, men effektiv

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 18-07-06 11:02

Mads Lie Jensen wrote:
> [...]
> velkomne
>
> Gerne noget jeg selv kan bygge. Eller måske nogle helt originale

F.eks. denne: http://home20.inet.tele.dk/mb9/birgit1.jpg
Lavet af brugte kantsten jeg fandt på matriklen da jeg flyttede carporten.
Eneste udgift lidt fliseklæb :)

Hjulene fra en gammel hesterive (de her 1,5m høje 'trådhjul' gravet ned med
passende mellemrum og til passende højde og forbundet med en planke.

Samme som ovenstående hvor man bevarer hjulnavet og laver en 'gyngebænk'.
Lidt ligesom en krumtap.

To mælkejunger med bunden i vejret og gravet ned til passende højde. Bunden
er skåret fri så den kan løftes af. Hulrummet kan passende benyttes til
opbevaring af 2-4-6 kolde bajere.

'Skovmandsstole' savet ud af en tilstrækkelig tyk stamme.

En opgravet rod vendt på hovedet. med lidt søgen og tilpasning med
motorsaven, burde det være muligt at lave noget både komfortabelt og
dekorativt.

Afbarkede træstammer. Med lidt blik for sidegrene får man også et ryglæn.

Og så den simple. Oversavede træstammer. Hvis du borer nogle 10mm huller i
siden, tilfører lidt svampemyselie, bliver de både dekorative og nyttige.
Det går desværre ud over holdbarhenden ;)

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-07-06 11:55

On Tue, 18 Jul 2006 12:02:04 +0200, "Carsten Finn Rasmussen"
<cfr@c.invalid> wrote:

>F.eks. denne: http://home20.inet.tele.dk/mb9/birgit1.jpg
>Lavet af brugte kantsten jeg fandt på matriklen da jeg flyttede carporten.
>Eneste udgift lidt fliseklæb :)

Uuuhhaaa ... den er lige mig
Men jeg har ikke sådanne sten og de er formentlig dyre hvis man skal
købe dem.
Nu jeg tænker over det, så kender jeg en som har nogle finthuggede
sokkelsten som måske kan bruges. Men så lave et sæde af træ (det er
skønnere at sidde på).
Det er godt nok sokkelsten fra gravsten, men om der skulle stå et lille
'hvil i fred' gør nok ikke det store

> [...]
>passende mellemrum og til passende højde og forbundet med en planke.
>
>Samme som ovenstående hvor man bevarer hjulnavet og laver en 'gyngebænk'.

Den var også ret original.

>To mælkejunger med bunden i vejret og gravet ned til passende højde. Bunden
>er skåret fri så den kan løftes af. Hulrummet kan passende benyttes til
>opbevaring af 2-4-6 kolde bajere.

Den tiltaler mig

> [...]
>siden, tilfører lidt svampemyselie, bliver de både dekorative og nyttige.
>Det går desværre ud over holdbarhenden ;)

Jeg har en del døde elmetræer som skal fældes, så det kunne nemt ende
med enten bænke af dem, eller bare nogle tilpas store brændeknuder
placeret rundt omkring.

Også fordi jeg ikke er helt sikker på hvor disse bænke skal stå, så de
skal kunne flyttes på en let måde, hvis jeg finder ud af det vil
forbedre siddepladsen.

Fra : Leonard

Dato : 18-07-06 12:55

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote:

>Også fordi jeg ikke er helt sikker på hvor disse bænke skal stå, så de
>skal kunne flyttes på en let måde, hvis jeg finder ud af det vil
>forbedre siddepladsen.

Så er store brændeknuder og mælkejunger jo nemme at have med at gøre,
mens nogle af de øvrige ellers gode forslag er mere permanente.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 18-07-06 12:59

Mads Lie Jensen wrote:

> Uuuhhaaa ... den er lige mig
> Men jeg har ikke sådanne sten og de er formentlig dyre hvis man skal
> købe dem.

Glem det. De koster en 'bondegård' :(

Du skuffer mig. Enhver god jyde kender nogen i kommunen.
En jysk kommunalarbejder burde kunne 'skaffe' en hel og to halve kantsten
mod et bidrag til 'kaffekassen'. Eller har jeg helt misforstået jyder?

> Det er godt nok sokkelsten fra gravsten, men om der skulle stå et
> lille 'hvil i fred' gør nok ikke det store

Det passer fint, det er jo det i skal gøre ;)

Siddekomforten klares nemt med nogle billige vandtætte hynder. En lille
øjekrog + en karabinhage sikrer at de ikke forlader bænken i utide.

> Den var også ret original.

Den ovejer jeg selv at lave. Jeg skal bare lige finde hjulene.
Desværre er gamle landbrugdredskaber blevet et 'hit' på denne side af bæltet
p.g.a. interessen for gamle traktorer og 'traktortræf' :(

> Den tiltaler mig

Også mig.
Køleeffekten er afprøvet og 60cm under jordhøjde giver kælderkolde bajere
også i dette vejr :)

> Jeg har en del døde elmetræer som skal fældes, så det kunne nemt ende
> med enten bænke af dem, eller bare nogle tilpas store brændeknuder
> placeret rundt omkring.

Hvis du kender et savværk så få nogle af dem skåret op i 10 cm planker. De
er rare at have, og kan altid skæres op til brænde.
Med dit kendskab til have/buske burde det være muligt at handle i
'jydevaluta' ;)

> Også fordi jeg ikke er helt sikker på hvor disse bænke skal stå, så de
> skal kunne flyttes på en let måde, hvis jeg finder ud af det vil
> forbedre siddepladsen.

Det er jo hele ideen. Det er derfor de ikke skal koste en bondegård :)

Fra : Ann

Dato : 18-07-06 19:04

Mads Lie Jensen skrev:

> [...]
>
> Jeg ved ikke helt hvad jeg kunne forestille mig, så forslag er velkomne
>

> Gerne noget jeg selv kan bygge. Eller måske nogle helt originale forslag

Hej Mads

Fandt flg. link som inspiration til dit projekt:

http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=124&a=5225
http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=124&a=4543
http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=124&a=2801
http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=124&a=5667

vil ellers foreslå dig at søge lidt rundt på www.google.dk og se
hvilke bænke der sælges måske kan de give inspiration til lidt
hjemmesløjd.

Held og lykke med projektet.

Ann

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-07-06 20:22

On 18 Jul 2006 11:03:36 -0700, "Ann" <ecj@ofir.dk> wrote:

>Fandt flg. link som inspiration til dit projekt:

> [...]

Sikke dog nogle herlige bænke.
Tusind tak for de links.

Nu er næste skridt at fundere lidt over hvilken slags bænk vil gøre sig
godt hvor.

>vil ellers foreslå dig at søge lidt rundt på www.google.dk og se
>hvilke bænke der sælges måske kan de give inspiration til lidt
>hjemmesløjd.

Jeg er glad for google, men lige det her 'havebænk' er en smule for
luftigt til at jeg gad lede .... for nu at sige det som det er

Men jeg har fået masser af gode ideer her i tråden. Det er ikke sikkert
det bliver ført ud i livet i den nærmeste fremtid, men så har jeg nogle
ideer at tumle med. Og det har jeg det godt med

>Held og lykke med projektet.

Mange tak.