|
| ducati kobling Fra : christoffer |
Dato : 17-07-06 20:59 |
|
hejsa
jeg skal have et koblings rep kit til min ´95 ducati 600 ss.
er der nogen der ved hvilken forhandler der på sjælland kunne tænkes at
ligge inde med sådan et. ( grunden til at det skal skiftes er at der er
kommer motorolie i hydraulikvæsken.)
chris
| |
Hekto (17-07-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 17-07-06 21:18 |
|
> hejsa
> jeg skal have et koblings rep kit til min ´95 ducati 600 ss.
> er der nogen der ved hvilken forhandler der på sjælland kunne tænkes
> at ligge inde med sådan et. ( grunden til at det skal skiftes er at
> der er kommer motorolie i hydraulikvæsken.)
> chris
Så er det ikke selve koblingen; men kun koblingscylindren der skal have
et kit.
Du har aktivering af koblingen i højre side? Så tvivler jeg på at der
er nogen der har det hjemme; men prøv Finn Ingenting i Sorø
(importøren). Har han det ikke, så få evt. De Voss i Slangerup til at
få et hjem (sikkert hurtigere!)
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Neser (17-07-2006)
| Kommentar Fra : Neser |
Dato : 17-07-06 21:16 |
|
> hejsa
> jeg skal have et koblings rep kit til min ´95 ducati 600 ss.
> er der nogen der ved hvilken forhandler der på sjælland kunne tænkes at
> ligge inde med sådan et. ( grunden til at det skal skiftes er at der er
> kommer motorolie i hydraulikvæsken.)
> chris
>
www.fimotorcykler.dk
- Neser
| |
christoffer (17-07-2006)
| Kommentar Fra : christoffer |
Dato : 17-07-06 21:56 |
|
hej
"Neser" <Neser@neser.dk> skrev i en meddelelse
news:44bbefe9$0$913$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> hejsa
>> jeg skal have et koblings rep kit til min ´95 ducati 600 ss.
>> er der nogen der ved hvilken forhandler der på sjælland kunne tænkes at
>> ligge inde med sådan et. ( grunden til at det skal skiftes er at der er
>> kommer motorolie i hydraulikvæsken.)
>> chris
>>
> www.fimotorcykler.dk
>
> - Neser
>
| |
Steen Gruby (17-07-2006)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 17-07-06 21:41 |
|
On Mon, 17 Jul 2006 21:58:31 +0200, "christoffer" <seer@jee.dk> wrote:
Hej
>
>jeg skal have et koblings rep kit til min ´95 ducati 600 ss.
>er der nogen der ved hvilken forhandler der på sjælland kunne tænkes at
>ligge inde med sådan et. ( grunden til at det skal skiftes er at der er
>kommer motorolie i hydraulikvæsken.)
>
Jeg er lidt nysgerrig på den med motorolie i hydraulikken.
Det burde ikke kunne lade sig gøre.
Hvorledes har du konstateret det?
Har 600SS vådkobling?
Sidder slavecylinderen ikke på venstre side af motoren?
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
christoffer (17-07-2006)
| Kommentar Fra : christoffer |
Dato : 17-07-06 22:01 |
|
hejsa. Steen og Co.
jeg har konstateret at der er motorolile i hyraulik væsken ved at udlufte
hudraulikvæsken og derved set at der var
motorolie i den udtømte væske.
ja 600 ss har vådkobling.. så slave cylinderen er indvendig og sidder på
samme side som koblingen.
hilsen chris
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:c9tnb253830d89qh0p9ea8a7v4ltd25p51@4ax.com...
> On Mon, 17 Jul 2006 21:58:31 +0200, "christoffer" <seer@jee.dk> wrote:
>
>
> Hej
>>
>>jeg skal have et koblings rep kit til min ´95 ducati 600 ss.
>>er der nogen der ved hvilken forhandler der på sjælland kunne tænkes at
>>ligge inde med sådan et. ( grunden til at det skal skiftes er at der er
>>kommer motorolie i hydraulikvæsken.)
>>
> Jeg er lidt nysgerrig på den med motorolie i hydraulikken.
> Det burde ikke kunne lade sig gøre.
> Hvorledes har du konstateret det?
> Har 600SS vådkobling?
> Sidder slavecylinderen ikke på venstre side af motoren?
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk
| |
Steen Gruby (17-07-2006)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 17-07-06 22:28 |
|
On Mon, 17 Jul 2006 23:01:08 +0200, "christoffer" <seer@jee.dk> wrote:
Hej Chris.
>
>jeg har konstateret at der er motorolile i hyraulik væsken ved at udlufte
>hudraulikvæsken og derved set at der var
>motorolie i den udtømte væske.
>ja 600 ss har vådkobling.. så slave cylinderen er indvendig og sidder på
>samme side som koblingen.
>
Undskyld at jeg lyder "mystificeret", men når du betjener grebet burde
trykket bag stemplet være betydelig større end det tryk motoren kan
levere udvendig på stemplet (Hvis udluftningen da virker ), og det
skulle betyde at den læsser hydraulikvæske ud i motorolien hvis slaven
er utæt, ikke omvendt.
Det er derfor jeg finder det mærkeligt at der er motorolie i
slavecylinderen.
Jeg siger ikke at det ikke passer, blot at det er mystisk
Jeg ville skifte væsken på den og så holde øje med den et stykke tid
før jeg kaster mig ud i en reperation af slaven.
Ikke at det er noget særligt, men alligevel.
Moto de Voss i Slangerup er måske det både hurtigste og billigste.
Desuden har FI vist ferie.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Hekto (17-07-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 17-07-06 22:41 |
|
> On Mon, 17 Jul 2006 23:01:08 +0200, "christoffer" <seer@jee.dk>
> wrote:
>
>
> Hej Chris.
>>
>> jeg har konstateret at der er motorolile i hyraulik væsken ved at
>> udlufte hudraulikvæsken og derved set at der var
>> motorolie i den udtømte væske.
>> ja 600 ss har vådkobling.. så slave cylinderen er indvendig og
>> sidder på samme side som koblingen.
>>
> Undskyld at jeg lyder "mystificeret", men når du betjener grebet
> burde trykket bag stemplet være betydelig større end det tryk motoren
> kan levere udvendig på stemplet (Hvis udluftningen da virker ),
> og det skulle betyde at den læsser hydraulikvæske ud i motorolien
> hvis slaven er utæt, ikke omvendt.
> Det er derfor jeg finder det mærkeligt at der er motorolie i
> slavecylinderen.
> Jeg siger ikke at det ikke passer, blot at det er mystisk
> Jeg ville skifte væsken på den og så holde øje med den et stykke tid
> før jeg kaster mig ud i en reperation af slaven.
> Ikke at det er noget særligt, men alligevel.
> Moto de Voss i Slangerup er måske det både hurtigste og billigste.
> Desuden har FI vist ferie.
Hvis den er utæt og bremsevæsken trykkes ud i motorolien, kan
returfjederen på masteren godt suge motorolie med tilbage.
Man kunne også forestille sig at et fjols havde fyldt motorolie på
systemet, i den tro at man ikke bruger bremsevæske på koblingen!!!!!
=
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Steen Gruby (17-07-2006)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 17-07-06 22:45 |
|
On Mon, 17 Jul 2006 23:41:14 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:
Hej Hekto
>
>Hvis den er utæt og bremsevæsken trykkes ud i motorolien, kan
>returfjederen på masteren godt suge motorolie med tilbage.
>
Hvis der er så masive mængder af olie omkring slaven at den kan trække
det med tilbage er der godt nok olie på den motor
Hvis den er så utæt at den kan slæbe motorolie ind ville jeg forvente
at den for længst havde læsset al koblingsvæsken ud ,-)
>Man kunne også forestille sig at et fjols havde fyldt motorolie på
>systemet, i den tro at man ikke bruger bremsevæske på koblingen!!!!!
>=
Se det lyder mere sandsynligt i mine øren.
Eller at urgammel misfarvet væske forveksles med motorolie
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Hekto (17-07-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 17-07-06 23:15 |
|
> Hvis der er så masive mængder af olie omkring slaven at den kan
> trække
> det med tilbage er der godt nok olie på den motor
> Hvis den er så utæt at den kan slæbe motorolie ind ville jeg forvente
> at den for længst havde læsset al koblingsvæsken ud ,-)
Eller ihvertfald suget luft = koblingen ikke virker.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
chris (18-07-2006)
| Kommentar Fra : chris |
Dato : 18-07-06 10:42 |
|
hej Hekto...
:)jeg sendte det egentlig også ud som et oplæg til forskellige folks mening
og deres ideeer om hvadvder kunne være galt. det var for at høre folk om
det var sandsynligt... da der er brugt mange penge på den cykel og den
kører stadig ikke optimalt.. skulle også mene at jeg har udluftet den
ordentligt..
men en af mine sidste ideer til hvad det kunne være der gjorde at den
fedtede koblingen var netop det første jeg skrev.... og ville så høre om i
havde abdre ideer til hvad ejg kunne tjekke. komplet original kobling og
fjedre motorolie hydraulikvæske ( dot 4) er skiftet for en uge siden og
der grums i den allerede igår... efter at jeg skiftede hydraulikvæsken
igår kørte den ca 40 km og så fedtede den igen. idag må jeg nok skifte ny
motorolie på den og skifte
hydraulikvæske igen... da der jo kan være koblingsrester i olien da den
har fedtet en del i den nuværende motor olie.
hilsen Chris
Hekto wrote:
>> Hvis der er så masive mængder af olie omkring slaven at den kan
>> trække
>> det med tilbage er der godt nok olie på den motor
>> Hvis den er så utæt at den kan slæbe motorolie ind ville jeg forvente
>> at den for længst havde læsset al koblingsvæsken ud ,-)
> Eller ihvertfald suget luft = koblingen ikke virker.
| |
Hekto (18-07-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 18-07-06 10:58 |
|
chris pretended :
> hej Hekto...
> :)jeg sendte det egentlig også ud som et oplæg til forskellige folks mening
Se lige den anden post i tråden.
Iøvrigt - hvor i landet?
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!
| |
chris (18-07-2006)
| Kommentar Fra : chris |
Dato : 18-07-06 11:16 |
|
hej hekto
i Hillerød... nordsjælland.
ja jeg læste godt din anden tråd. var lige igang med at svare da jeg så
den her besked. det var den forrige mekaniker der kiggede på den som
skiftede olien...mener det var en valvoline. skal lige have tjekket det.,
men den blev hældt i sidste uge. jeg skal om et par timer have pillet
koblingsdækslet af for at se om stemplet kører frit som det skal . det
skal kunne glide helt tilbage ik??
det er to gange den har fået skiftet kobling inden for 3 måneder.!!
hilsen christoffer
Hekto wrote:
> chris pretended :
>> hej Hekto...
>> :)jeg sendte det egentlig også ud som et oplæg til forskellige folks mening
> Se lige den anden post i tråden.
> Iøvrigt - hvor i landet?
| |
Hekto (18-07-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 18-07-06 11:24 |
|
chris was thinking very hard :
> hej hekto
> i Hillerød... nordsjælland.
> ja jeg læste godt din anden tråd. var lige igang med at svare da jeg så
> den her besked. det var den forrige mekaniker der kiggede på den som
> skiftede olien...mener det var en valvoline. skal lige have tjekket det.,
> men den blev hældt i sidste uge. jeg skal om et par timer have pillet
> koblingsdækslet af for at se om stemplet kører frit som det skal . det
> skal kunne glide helt tilbage ik??
> det er to gange den har fået skiftet kobling inden for 3 måneder.!!
> hilsen christoffer
> Hekto wrote:
>
Det skal kunne gå så langt tilbage at det
overhovedet ikke rører ved koblingen.
Når du så har skildt den ad, så se lige om
koblingspladerne ligger rigtigt.
Fjern den store låsefjeder der sidder langs
kanten, og skru så fjedrene ud. Så kan du tage
koblingspladerne ud.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!
| |
chris (18-07-2006)
| Kommentar Fra : chris |
Dato : 18-07-06 11:40 |
|
historien er at da den blev købt i tyskland kørte den fint indtil motoren
havde kørt en halv time ved god hastighed. den havde fået skiftet
koblingen lige indenden blev købt pga. at den var begyndt at fedte. så
hele turen hjem fedtede koblingen. derfor var den smadret ved hjemkomsten.
så blev der skiftet motorolie fjedre, og komplet kobling ( uorginal) samt
udluftet hydrauliksystem og ksiftet hydraulikvæske ( den var grumset, men
havde jo været skiftet lige inden købet ca 1 måned før). så ko, den til en
ny mekaniker. han sagde at det var den uoriginale kobling, den store
o-ring ved slave cylinder stemplet blev skiftet da den var beskadiget,
samt motorolie i hydraulikvæsken der ifølge den sidste mekaniker gjorde at
den fedtede. så derfor blev koblingen skiftet til en original, og der blev
hældt ny motorolie (valvoline) på samt ny hydraulikvæske på.efter kørte
den en halv time og lavede præcis samme nummer som ved de tidligere
koblingsskift!!!! og igen var der smuds i koblingsvæsken, den var blevet
uklar på en UGE!!.
Hekto wrote:
> chris was thinking very hard :
>> hej hekto
>> i Hillerød... nordsjælland.
>> ja jeg læste godt din anden tråd. var lige igang med at svare da jeg så
>> den her besked. det var den forrige mekaniker der kiggede på den som
>> skiftede olien...mener det var en valvoline. skal lige have tjekket det.,
>> men den blev hældt i sidste uge. jeg skal om et par timer have pillet
>> koblingsdækslet af for at se om stemplet kører frit som det skal . det
>> skal kunne glide helt tilbage ik??
>> det er to gange den har fået skiftet kobling inden for 3 måneder.!!
>> hilsen christoffer
>> Hekto wrote:
>>
> Det skal kunne gå så langt tilbage at det
> overhovedet ikke rører ved koblingen.
> Når du så har skildt den ad, så se lige om
> koblingspladerne ligger rigtigt.
> Fjern den store låsefjeder der sidder langs
> kanten, og skru så fjedrene ud. Så kan du tage
> koblingspladerne ud.
| |
Hekto (18-07-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 18-07-06 11:55 |
|
chris wrote on 18-07-2006 :
> historien er at da den blev købt i tyskland kørte den fint indtil motoren
> havde kørt en halv time ved god hastighed. den havde fået skiftet koblingen
> lige indenden blev købt pga. at den var begyndt at fedte. så hele turen hjem
> fedtede koblingen. derfor var den smadret ved hjemkomsten. så blev der
> skiftet motorolie fjedre, og komplet kobling ( uorginal) samt udluftet
> hydrauliksystem og ksiftet hydraulikvæske ( den var grumset, men havde jo
> været skiftet lige inden købet ca 1 måned før). så ko, den til en ny
> mekaniker. han sagde at det var den uoriginale kobling, den store o-ring ved
> slave cylinder stemplet blev skiftet da den var beskadiget, samt motorolie i
> hydraulikvæsken der ifølge den sidste mekaniker gjorde at den fedtede. så
> derfor blev koblingen skiftet til en original, og der blev hældt ny motorolie
> (valvoline) på samt ny hydraulikvæske på.efter kørte den en halv time og
> lavede præcis samme nummer som ved de tidligere koblingsskift!!!! og igen var
> der smuds i koblingsvæsken, den var blevet uklar på en UGE!!.
Jeg tror ikke du skal hænge dig så meget i
væsken!
Min teori er at den stadig ikke er samlet korrekt
- eller at motorolien er fuld af
letløbsadditiver. Jeg kører dog selv med bil-olie
og har aldrig haft problemer (Shell helix Semi).
Det skal siges at de 'gamle' koblinger havde
tendens til at fedte. Derfor kom der flere plader
i fra '97.
Du kommer nok ikke uden om at skille det ad selv,
og se om pladerne ligger rigtigt.
på www.ducati.dk i 'baren' under 'Links' kan du
finde et link til download af manualer. Prøv at
finde een der indeholder 600 motoren
(SS/Monster).
Den krumme plade kan du se hvis du lægger
stålpladerne på en helt plan flade - mere er det
ikke.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!
| |
chris (18-07-2006)
| Kommentar Fra : chris |
Dato : 18-07-06 12:01 |
|
hej Hekto...
næh jeg kommer nok ikke uden om det.. har skiftet tandremme og andet på
den før.
reelt er motorcyklen ikke min. men en kammerts men han har 20
tommelfingre..:)
jeg prøver at skille det ad og tjekke stemplets vandring.... og tjekke
kobling pladernes placering. jeg. mgl det sidste tal i steen Gruby´s
nummer eller måtte jeg evt få dit??, du kan bare sende det til 26818129 så
dit ikke ligger fremme her på siden. det enste jeg vil er lige at rimge
når jeg har tjekket de der ting for lige og høre om der evt var andet jeg
kuinne tjekke. mvh christoffer
Hekto wrote:
> chris wrote on 18-07-2006 :
>> historien er at da den blev købt i tyskland kørte den fint indtil motoren
>> havde kørt en halv time ved god hastighed. den havde fået skiftet koblingen
>> lige indenden blev købt pga. at den var begyndt at fedte. så hele turen hjem
>> fedtede koblingen. derfor var den smadret ved hjemkomsten. så blev der
>> skiftet motorolie fjedre, og komplet kobling ( uorginal) samt udluftet
>> hydrauliksystem og ksiftet hydraulikvæske ( den var grumset, men havde jo
>> været skiftet lige inden købet ca 1 måned før). så ko, den til en ny
>> mekaniker. han sagde at det var den uoriginale kobling, den store o-ring ved
>> slave cylinder stemplet blev skiftet da den var beskadiget, samt motorolie i
>> hydraulikvæsken der ifølge den sidste mekaniker gjorde at den fedtede. så
>> derfor blev koblingen skiftet til en original, og der blev hældt ny
motorolie
>> (valvoline) på samt ny hydraulikvæske på.efter kørte den en halv time og
>> lavede præcis samme nummer som ved de tidligere koblingsskift!!!! og igen
var
>> der smuds i koblingsvæsken, den var blevet uklar på en UGE!!.
> Jeg tror ikke du skal hænge dig så meget i
> væsken!
> Min teori er at den stadig ikke er samlet korrekt
> - eller at motorolien er fuld af
> letløbsadditiver. Jeg kører dog selv med bil-olie
> og har aldrig haft problemer (Shell helix Semi).
> Det skal siges at de 'gamle' koblinger havde
> tendens til at fedte. Derfor kom der flere plader
> i fra '97.
> Du kommer nok ikke uden om at skille det ad selv,
> og se om pladerne ligger rigtigt.
> på www.ducati.dk i 'baren' under 'Links' kan du
> finde et link til download af manualer. Prøv at
> finde een der indeholder 600 motoren
> (SS/Monster).
> Den krumme plade kan du se hvis du lægger
> stålpladerne på en helt plan flade - mere er det
> ikke.
| |
Jesper Hvalsøe (19-07-2006)
| Kommentar Fra : Jesper Hvalsøe |
Dato : 19-07-06 11:19 |
|
chris wrote:
> historien er at da den blev købt i tyskland kørte den fint indtil
> motoren havde kørt en halv time ved god hastighed. den havde fået
> skiftet koblingen lige indenden blev købt pga. at den var begyndt at
> fedte. så hele turen hjem fedtede koblingen. derfor var den smadret ved
> hjemkomsten. så blev der skiftet motorolie fjedre, og komplet kobling (
> uorginal) samt udluftet hydrauliksystem og ksiftet hydraulikvæske ( den
> var grumset, men havde jo været skiftet lige inden købet ca 1 måned
> før). så ko, den til en ny mekaniker. han sagde at det var den
> uoriginale kobling, den store o-ring ved slave cylinder stemplet blev
> skiftet da den var beskadiget, samt motorolie i hydraulikvæsken der
> ifølge den sidste mekaniker gjorde at den fedtede. så derfor blev
> koblingen skiftet til en original, og der blev hældt ny motorolie
> (valvoline) på samt ny hydraulikvæske på.efter kørte den en halv time og
> lavede præcis samme nummer som ved de tidligere koblingsskift!!!! og
> igen var der smuds i koblingsvæsken, den var blevet uklar på en UGE!!.
Det med smuds i koblingsvæsken skal du ikke tage så alvorligt.
Den kan blive kulsort på meget kort tid.
| |
TA (21-07-2006)
| Kommentar Fra : TA |
Dato : 21-07-06 14:54 |
|
"Jesper Hvalsøe" <zopial@vaekmeddengmail.com> wrote in message
news:44be06a5$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Det med smuds i koblingsvæsken skal du ikke tage så alvorligt.
> Den kan blive kulsort på meget kort tid.
Ikke det? Hvis bremse-/koblings-vædsken bliver kulsort i løbet af meget kort
tid, vil jeg da mene, at der er noget alvorligt galt med systemet.
Som regel er en DOT 4 bremse-/koblings-vædske næsten spritklar som ny og
bliver efterhånden en anelse mørkere når den ældes.
--
TA
| |
Jesper Hvalsøe (22-07-2006)
| Kommentar Fra : Jesper Hvalsøe |
Dato : 22-07-06 13:10 |
|
TA wrote:
> "Jesper Hvalsøe" <zopial@vaekmeddengmail.com> wrote in message
> news:44be06a5$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>>Det med smuds i koblingsvæsken skal du ikke tage så alvorligt.
>>Den kan blive kulsort på meget kort tid.
>
>
>
> Ikke det? Hvis bremse-/koblings-vædsken bliver kulsort i løbet af meget kort
> tid, vil jeg da mene, at der er noget alvorligt galt med systemet.
>
> Som regel er en DOT 4 bremse-/koblings-vædske næsten spritklar som ny og
> bliver efterhånden en anelse mørkere når den ældes.
Jeg har undersøgt problemet på diverse Ducati fora, og har der fået at
vide at der ikke sker noget ved det.
Har også selv skiftet koblingsvæske, og den blev sort i løbet af 3.000
KM igen, men koblingen kan jeg ikke mærke forskel på.
En løsning skulle være, at skifte gummipakningerne i slavecylinderen,
det er dem der afgir det sorte skidt.
| |
TA (23-07-2006)
| Kommentar Fra : TA |
Dato : 23-07-06 12:56 |
|
"Jesper Hvalsøe" <zopial@vaekmeddengmail.com> wrote in message
news:44c2151f$0$147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Jeg har undersøgt problemet på diverse Ducati fora, og har der fået at
> vide at der ikke sker noget ved det.
> Har også selv skiftet koblingsvæske, og den blev sort i løbet af 3.000
> KM igen, men koblingen kan jeg ikke mærke forskel på.
>
> En løsning skulle være, at skifte gummipakningerne i slavecylinderen,
> det er dem der afgir det sorte skidt.
Ok, det giver mening, tak for info.
Afsmitning kan selvfølgelig forklare den sorte farve (det må så være et
særligt Ducati-fænomen), men afsmitning kan vel næppe gøre vædsken
'grumset'?
--
TA
| |
TA (21-07-2006)
| Kommentar Fra : TA |
Dato : 21-07-06 14:53 |
|
"chris" <seer@jee.dk> wrote in message news:e9idqi$a39$1@abbeden.bunk.cc...
> historien er at da den blev købt i tyskland kørte den fint indtil motoren
> havde kørt en halv time ved god hastighed. den havde fået skiftet
> koblingen lige indenden blev købt pga. at den var begyndt at fedte. så
> hele turen hjem fedtede koblingen. derfor var den smadret ved hjemkomsten.
> så blev der skiftet motorolie fjedre, og komplet kobling ( uorginal) samt
> udluftet hydrauliksystem og ksiftet hydraulikvæske ( den var grumset, men
> havde jo været skiftet lige inden købet ca 1 måned før). så ko, den til en
> ny mekaniker. han sagde at det var den uoriginale kobling, den store
> o-ring ved slave cylinder stemplet blev skiftet da den var beskadiget,
> samt motorolie i hydraulikvæsken der ifølge den sidste mekaniker gjorde at
> den fedtede. så derfor blev koblingen skiftet til en original, og der blev
> hældt ny motorolie (valvoline) på samt ny hydraulikvæske på.efter kørte
> den en halv time og lavede præcis samme nummer som ved de tidligere
> koblingsskift!!!! og igen var der smuds i koblingsvæsken, den var blevet
> uklar på en UGE!!.
Som andre har nævnt, lyder det ikke særlig sandsynligt, at der skulle kunne
komme motorolie ind i slave-cylinderen. Hvis slave-cylinderen er så utæt,
ville returfjederen snarere suge luft ind i slave-cylinderen, hvorved det
ville kræve mere 'håndtag' at koble ud.
Iøvrigt burde en forholdsvis nyskiftet motorolie ikke være særlig grumset.
Endvidere er koblingsvædske og motorolie svjv kompatible og danner ikke
grums når de blandes. Det burde være en simpel sag at dryppe et par dråber
olie i en lille beholder med koblingsvædske og se om der dannes grums i
løbet af et par dage. Jeg tvivler. Hvis der er motorolie i koblingsvædsken
giver det snarere anledning til at pakningerne i det hydrauliske system
svulmer op.
Grumset i koblingsvæsken skyldes formentlig, at den gamle, slidte vædske
ikke er skiftet i tide. Når koblingsvædsken bliver for gammel, ødelægges den
og resultatet kan blive en grød-agtig, brunlig substans - evt lidt grumset,
slam-agtigt. Måske er det rester af gammel koblingsvædske i
slave-cylinderen, der er årsag til grumset?
Det bedste er sikkert at renovere slave-cylinderen (hvilket du så også har
gjort).
--
TA
| |
Hekto (17-07-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 17-07-06 22:17 |
|
> On Mon, 17 Jul 2006 21:58:31 +0200, "christoffer" <seer@jee.dk>
> wrote:
>
>
> Hej
>>
>> jeg skal have et koblings rep kit til min ´95 ducati 600 ss.
>> er der nogen der ved hvilken forhandler der på sjælland kunne tænkes
>> at ligge inde med sådan et. ( grunden til at det skal skiftes er at
>> der er kommer motorolie i hydraulikvæsken.)
>>
> Jeg er lidt nysgerrig på den med motorolie i hydraulikken.
> Det burde ikke kunne lade sig gøre.
> Hvorledes har du konstateret det?
> Har 600SS vådkobling?
> Sidder slavecylinderen ikke på venstre side af motoren?
Nej, den har vådkobling og er sådan set en 'Pantah-motor', meget lig
din Paso, på nær at koblingen altså er våd.
På de nyere motorer fra '97 rykkede aktiveringen over på venstre side,
ligesom på 'big block'.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
chris (18-07-2006)
| Kommentar Fra : chris |
Dato : 18-07-06 05:57 |
|
Hej Steen og Hekto
ja mystisk er også mine ord.
jeg trykkede alt bremse væsken ud for en uge siden... og skiftede den igen
igår da jeg konstaterede at der var skidt i den. så holdt koblingen igen
op med at fedte. men da efter en tur på en halv time i meget friskt tempo
så begyndte den at fedte igen. jeg har for en uge siden skiftet komplet
kobling, med fjedre, lameller, stålskiver, bremse væske og motor olie.
igen idag var der skidt i bremse væsken.
hilsen christoffer
Hekto wrote:
>> On Mon, 17 Jul 2006 21:58:31 +0200, "christoffer" <seer@jee.dk>
>> wrote:
>>
>>
>> Hej
>>>
>>> jeg skal have et koblings rep kit til min ´95 ducati 600 ss.
>>> er der nogen der ved hvilken forhandler der på sjælland kunne tænkes
>>> at ligge inde med sådan et. ( grunden til at det skal skiftes er at
>>> der er kommer motorolie i hydraulikvæsken.)
>>>
>> Jeg er lidt nysgerrig på den med motorolie i hydraulikken.
>> Det burde ikke kunne lade sig gøre.
>> Hvorledes har du konstateret det?
>> Har 600SS vådkobling?
>> Sidder slavecylinderen ikke på venstre side af motoren?
> Nej, den har vådkobling og er sådan set en 'Pantah-motor', meget lig
> din Paso, på nær at koblingen altså er våd.
> På de nyere motorer fra '97 rykkede aktiveringen over på venstre side,
> ligesom på 'big block'.
| |
Hekto (18-07-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 18-07-06 10:36 |
|
It happens that chris formulated :
> Hej Steen og Hekto
> ja mystisk er også mine ord.
> jeg trykkede alt bremse væsken ud for en uge siden... og skiftede den igen
> igår da jeg konstaterede at der var skidt i den. så holdt koblingen igen op
> med at fedte. men da efter en tur på en halv time i meget friskt tempo så
> begyndte den at fedte igen. jeg har for en uge siden skiftet komplet kobling,
> med fjedre, lameller, stålskiver, bremse væske og motor olie.
> igen idag var der skidt i bremse væsken. hilsen christoffer
Nu er skidt i bremsevæsken ikke det samme som
olie!
Koblingsvæsken blir' mere beskidt fordi der
pumpes mere væske frem og tilbage. Væsken bliver
væsentligt mere beskidt end bremsevæsken.
Svømmer der olieperler i den, når du tapper af?.
Koblingens fedteri har ikke noget at gøre med
koblingsaktiveringen - umiddelbart.
Slavecylinderen skulle gerne gå så langt tilbage
af sig selv, ved koblingens modtryk, at den ikke
påvirker koblingen. Problemet kan så være at
stemplet ikke kan komme helt i bund?
Mest sandsynlige fejl er snarrere at koblingen er
samlet forkert!
Der er noget med en stålplade der skal ligge
inderst, og der er een af stålpladerne der er en
smule krum, den skal yderst. Det kan også være
olie med letløbsadditiver - hvad olie er der på?
Noget dyrt fuldsyntetisk stads?
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!
| |
|
|