fæl § 85
Fra : Petersen_Michael

Dato : 17-07-06 19:31

Hej Ng.

Jeg har kigget på rigsadvokaten.dk
Det nyeste jeg kan finde om Færdselslovens kapitel 13 § 85 er rettet
december 2005
Er der ikke sket ændringer siden?

Min nysgerrighed drejer sig specifikt om overlæs "tilladt totalvægt på 3.500
Kg eller derunder"

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
Residerende i Nyborg

ved privat post fjern dyret i @dressen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-07-06 19:43

Petersen_Michael wrote:
> [...]
> december 2005
> Er der ikke sket ændringer siden?
>
> Min nysgerrighed drejer sig specifikt om overlæs "tilladt totalvægt

Hvad er dit spørgsmål?

Der tillades 7% overlæs.
Du kan ikke miste kørekortet ved "stort" overlæs.

Har du flere spørgsmål? :)
--
Per, Esbjerg

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 17-07-06 19:47

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> writes:

>Der tillades 7% overlæs.

Ren nysgerrighed: står der noget i forarbejderne eller lignende om
hvorfor det er 7%?

Man kunne mistænke noget i retning af at "10% lyder dælme af alt
for meget, men 5% er selvfølgelig også ret lidt... 7 er svaret!"

Mvh.
   Klaus.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 17-07-06 20:06

In news:44bbda27$0$157$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Per Henneberg Kristensen <phk_fjern_@esenet.dk> Typed:

> Hvad er dit spørgsmål?

Om loven havde været status q siden dec. 2005

> Der tillades 7% overlæs.
> Du kan ikke miste kørekortet ved "stort" overlæs.

Right, og ej heller blive klippet..

> Har du flere spørgsmål? :)

Skulle blot høre om der var kommet prisstigninger siden dec. 2005
Jeg har haft en debat med en kollega, qua. jeg og min trailer de seneste
dage har gjort et godt indhug i den lokale grusgrav

Da jeg både er fører og ejer, slipper jeg med 35,- Kr. pr. % overlæs..

Hmm..

Traileren må laste 1100 Kg. Men spændt efter Primeraen må der kun væltes 675
Kg i traileren..

Når traileren læsses med 1900 Kg hvor mange % er jeg så oppe på?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-07-06 20:23

Petersen_Michael wrote on 17-07-2006 :
> Traileren må laste 1100 Kg. Men spændt efter Primeraen må der kun væltes 675
> Kg i traileren..

> Når traileren læsses med 1900 Kg hvor mange % er jeg så oppe på?

I forhold til 675kg har du noget der ligner 180% for meget med.

"Art is a collaboration between God and the artist, and the less the
artist does the better." - Andre Gide

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-07-06 20:32

Petersen_Michael skrev:

> Når traileren læsses med 1900 Kg hvor mange % er jeg så oppe på?

Over 7.

Mere præcist 181,5 % overlæs. Totallæsset er 281,5 % af det
tilladte.

--
Bertel

Fra : Petersen_Michael

Dato : 17-07-06 20:38

In news:44bbe5a6$0$22923$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> Typed:

> Over 7.

Ja

Så hvor om alting roterer sig, så må jeg af med lidt mønt, hvis strømerne
vil veje mig, ikke mig men mit vogntog.

7 9 13
nock on wood.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-07-06 21:11

> Så hvor om alting roterer sig, så må jeg af med lidt mønt, hvis strømerne
> vil veje mig, ikke mig men mit vogntog.

Skidt med det - det er bare penge, men hvis din trailer bryder sammen og
trækker dig, bil og alt det overlæs ud foran en bil med et par børn i, så
håber jeg at du overlever, og hver eneste nat resten af dit liv hører
ungerne skrige.

Mvh Maria

Fra : Petersen_Michael

Dato : 17-07-06 21:19

In news:44bbef9d$0$13969$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk> Typed:

> [...]
> og trækker dig, bil og alt det overlæs ud foran en bil med et par
> børn i, så håber jeg at du overlever, og hver eneste nat resten af

Ja, det måtte jo ske her i jura gruppen.

Hvad er forskellen på at slå folk ihjel, med et lovligt vogntog, og et
overlæsset?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-07-06 21:28

Petersen_Michael used his keyboard to write :
> Hvad er forskellen på at slå folk ihjel, med et lovligt vogntog, og et
> overlæsset?

At chancen for at det er din egen fejl er betydeligt større med et
ulovligt vogntog.

"You can observe a lot just by watching." - Yogi Berra, Berra's Law

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-07-06 23:06

On Mon, 17 Jul 2006 22:27:53 +0200, Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk>
wrote:

>Petersen_Michael used his keyboard to write :
Der er ingen forskel i konsekvenser for de døde, de dør.
Ansvarsforsikringen dække i første omgang evt. ansvar over for evt.
tilskadekommende/døde, ved overlæs kan der blive tale om at
forsikringsselskabet vil kræve lidt penge af skadevolder.

>At chancen for at det er din egen fejl er betydeligt større med et
>ulovligt vogntog.
Største risiko for reelle uheld er den stærkt forøgede bremselængde,
ikke sammenbrud af trailer.
De fleste der grovoverlæsser en trailer med sand/grus/havefliser køre
langsommere end normalt, de køre stille og roligt, de skal jo bare
hjem. Så de bemærker ikke rigtigt den forøgede bremselængde, men
kommer de op i normal hastighed og pludselig skal ned igen, så
bemærker de at det tager noget længere tid at komme i hold.

At man får en skæv trailer der spiser dæk bagefter er en ekstra
sidegivinst. Men det betyder jo ingenting iforhold til de 1-10 ture
med normalt læs man sparede.

/Hans

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-07-06 21:34

> Hvad er forskellen på at slå folk ihjel, med et lovligt vogntog, og et
> overlæsset?

At du med et overlæsset beder om det. Det er et uheld, der kunne være
undgået.

Du bekymrer dig om penge, jeg bekymrer mig om mennesker. Når det en dag er
dit barn, der dør på grund af andres tankeløshed, så lærer du det.

Mvh Maria

Fra : Rea721

Dato : 17-07-06 23:44

I news:44bbf088$0$2084$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
skrev Petersen_Michael følgende tekst:

> Hvad er forskellen på at slå folk ihjel, med et lovligt vogntog, og et
> overlæsset?

De døde er nok ligeglade.....men det er du nok ikke.

Forskellen er din _skyld_.
Du mangedobler risikoen for at "noget" går galt.

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Denmark needs your support.
http://www.supportdenmark.com

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-07-06 00:12

Petersen_Michael skrev:

> Hvad er forskellen på at slå folk ihjel, med et lovligt vogntog, og et
> overlæsset?

Det er nemmest med det sidste.

--
Bertel

Fra : blue

Dato : 17-07-06 20:34

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:44bbdf9c$0$2095$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Traileren må laste 1100 Kg. Men spændt efter Primeraen må der kun væltes
> 675
> Kg i traileren..

Hvad er den største påhængsvægt på bilen?

Fra : Petersen_Michael

Dato : 17-07-06 20:37

In news:44bbe60a$0$12661$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
blue <blue_iz@ofirFJERN.dk> Typed:

> Hvad er den største påhængsvægt på bilen?

1075 Kg (traileren har en egenvægt på 400 Kg)

Fra : blue

Dato : 17-07-06 20:51

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:44bbe69b$0$2101$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> 1075 Kg (traileren har en egenvægt på 400 Kg)

Ok - så er der et overlæs på næsten 114 %.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 17-07-06 21:10

In news:44bbea2b$0$12707$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
blue <blue_iz@ofirFJERN.dk> Typed:

> Ok - så er der et overlæs på næsten 114 %.

Ja, det virker meget rigtigt (400 + 1900)
* 35,- Kr. / % ~ 4K Kr.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-07-06 00:13

Petersen_Michael skrev:

> Ja, det virker meget rigtigt

Vel gør det ej. Det er skrupforkert.

--
Bertel

Fra : blue

Dato : 18-07-06 07:10

> Vel gør det ej. Det er skrupforkert.

Jamen, så må du jo hellere forklare, hvordan man udregner overlæsset. Og
helst med et andet resultat end det, du tidligere kom med, for det var helt
galt og umuligt at regne ud, da du manglede nogle væsentlige oplysninger...

Fra : Michael Haase

Dato : 18-07-06 18:24

blue skrev dette den 18-07-2006 08:09:
> [...]
> galt og umuligt at regne ud, da du manglede nogle væsentlige oplysninger...

(Last - tilladt last)/tilladt last * 100% =
(1900 kg -675 kg )/675 kg *100% = 181,5%

--
Michael Haase

Fra : blue

Dato : 18-07-06 19:00

"Michael Haase" <micvans@netscape.invalid> skrev i en meddelelse

> (Last - tilladt last)/tilladt last * 100% =
> (1900 kg -675 kg )/675 kg *100% = 181,5%

Nu er det sådan, at overlæsset beregnes i forhold til den tilladte totalvægt
(største påhængsvægt) og ikke i forhold til den tilladte last - det er dér i
alle tre går galt i byen.

Det rigtige regnestykke ser således ud:

(faktisk totalvægt (last + egenvægt)) - største påhængsvægt / største
påhængsvægt * 100% =
(2300 (1900 + 400)) - 1075 / 1075 * 100% = 113,95%

Fra : Petersen_Michael

Dato : 18-07-06 19:26

In news:44bd21a3$0$12636$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
> [...]

> påhængsvægt * 100% =
> (2300 (1900 + 400)) - 1075 / 1075 * 100% = 113,95%

Jeps.

Fra : Rea721

Dato : 18-07-06 20:02

I news:44bd21a3$0$12636$edfadb0f@dread14.news.tele.dk
skrev blue følgende tekst:

-snip-

Ved kørsel med overlæs beregnes overskridelsen i %, i forhold til den
Tilladte Totalvægt.

Der kan rejses tiltale for kørsel med overlæs når:
Det tilladte akseltryk, for en enkelt aksel, overskrides med mere end 7%.
Det tilladte akseltryk, for en enkelt aksel, overskrides med mere end 500
kg.
Køretøjets tilladte totalvægt overskrides med mere end 7%.

Eksempel:
Når en trailer med en tilladt totalvægt på 750 kg belæsses til en faktisk
totalvægt på 802,50 kg,
er overskridelsen = 7%

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-07-06 20:14

> Ved kørsel med overlæs beregnes overskridelsen i %, i forhold til den
> Tilladte Totalvægt.

Tilladte Totalvægt på traileren eller bilen? Du regner med traileren
(hvilket jeg også ville gøre, hvad skal man ellers med en tilladt totalvægt
på traileren?), mens blue regner med bilens Tilladte Totalvægt. Hvad er
korrekt?

Mvh Maria

Fra : blue

Dato : 18-07-06 21:34

> Tilladte Totalvægt på traileren eller bilen? Du regner med traileren
> (hvilket jeg også ville gøre, hvad skal man ellers med en tilladt
> totalvægt på traileren?), mens blue regner med bilens Tilladte Totalvægt.

Jeg regner ikke med bilens tilladte totalvægt - jeg regner med bilens
største påhængsvægt med bremser.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-07-06 22:57

> Jeg regner ikke med bilens tilladte totalvægt - jeg regner med bilens
> største påhængsvægt med bremser.

Ja ok, jeg fik formuleret mig forkert.

Min bil må køre med 1050 kg. Jeg har en lille bitte trailer, der må laste 50
kg og som selv vejer 100 kg. Nu fylder jeg 900 kg i den - og så har jeg ikke
overlæs i følge din udlægning. Det holder da ikke?

Mvh Maria

Fra : alexbo

Dato : 19-07-06 09:48

"Maria Frederiksen" skrev

> Min bil må køre med 1050 kg. Jeg har en lille bitte trailer, der må laste
> 50 kg og som selv vejer 100 kg. Nu fylder jeg 900 kg i den - og så har jeg
> ikke overlæs i følge din udlægning. Det holder da ikke?

Nej overlæsset er forskellen på den faktiske totalvægt og den tilladte.
I dit eksempel last 900 + egenvægt 100 =1000 kg - tilladt 100+50 d.v.s
overlæs 850 kg.

Michael har en trailer der med totalvægt på 1100, men en bil der kun må
trække 1075, så det er 1075 der tæller.
traileren vejer 400 kg og lasten 1900 d.v.s 2300 kg ialt

Da han må køre med 1075 er overlæsset 2300-1075 = 1225.
1225 er 114 % af 1075, d.v.s en overlæs på 114%.

Hvis nu bilen måtte trække 1150 kg.
Så ville det være trailerens tal der galt.
tilladt 1100 kg.
vægt 2300kg.
overlæs 1200 kg.
overlæs 109%

mvh
Alex Christensen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 19-07-06 20:15

In news:44bd32de$0$14004$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk> Typed:

> Hvad er korrekt?

Laveste fællesnævner.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-07-06 20:11

> Nu er det sådan, at overlæsset beregnes i forhold til den tilladte
> totalvægt (største påhængsvægt) og ikke i forhold til den tilladte last -
> det er dér i alle tre går galt i byen.

Af det kan man så udlede at det ikke betyder en hylende fis hvad der står på
traileren. Hvorfor står det der så? Eller hvad betydning har det?

Mvh Maria

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-07-06 23:31

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> writes:

> Af det kan man så udlede at det ikke betyder en hylende fis hvad der står på
> traileren. Hvorfor står det der så? Eller hvad betydning har det?

Det er nok ligesom i en elevator. Man bygger ting og sager til at kunne
holde til en maksimal bestemt last og derudover garanterer man ikke for
følgerne. Det er noget man beregner sig frem til og laver nogen
antagelser omkring.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-07-06 20:20

blue wrote:

> Nu er det sådan, at overlæsset beregnes i forhold til den tilladte
> totalvægt (største påhængsvægt)

Hmm vil der så ikke være et issue mht manglende kørekort til trailer?
Jeg er lidt blank på det område

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : blue

Dato : 18-07-06 21:31

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hmm vil der så ikke være et issue mht manglende kørekort til trailer?

Nej, for hvad man laster er ligegyldigt, når man taler om B/E-kørekort. Ved
B/E-kørekort er det kun tallene på registreringsattesten, der er afgørende.

Fra : peter.aghl@gmail.com

Dato : 18-07-06 06:57

Petersen_Michael wrote:

> Traileren må laste 1100 Kg. Men spændt efter Primeraen må der kun væltes 675
> Kg i traileren..
>
> Når traileren læsses med 1900 Kg hvor mange % er jeg så oppe på?

Groft uforsvarlig kørsel, det koster mere end blot lidt mønt

- Peter

Fra : Fedearne

Dato : 20-07-06 09:50

Tør man spørge hvorfor du ikke har hyret en vognmand?

Det lyder som noget forbandet bøvl at fragte den mængde grus (eller
jord - ved ikke hvilken vej du kørte med læs på)

Jeg fik flyttet ca 18 Ton jord fra min forhave for 1K ex. moms.

Mvh Morten

Fra : Petersen_Michael

Dato : 20-07-06 16:56

In news:1153385420.249555.242790@p79g2000cwp.googlegroups.com,
Fedearne <morten.thorsen@gmail.com> Typed:
> [...]
> jord - ved ikke hvilken vej du kørte med læs på)
>
> Jeg fik flyttet ca 18 Ton jord fra min forhave for 1K ex. moms.

Nu var min interesse først og fremmest hypotetisk, jeg kører naturligvis
ikke rundt med i omegnen af 100% overlæs.

Men ja, der er blevet kørt 4 m² jord ud af haven, og 7 m² ind prisen var
550,- Kr.
Jeg bor ganske tæt ved grusgraven, så ulejligheden var til at overse, dog
skulle det fragtes om fra / til baghaven pr. hånddoser..