Problemer med "afbrændt" bøgehæk.
Fra : Ukendt

Dato : 17-07-06 19:29

Hej

En lidt lang historie.

Jeg har jo den glæde at have et lille hus på landet.
På to sider af grunden er der marker, og ud mod disse marker, har jeg for
tre år siden plantet bøgehæk.

Det har ikke just været nogen let sag at få den bøgehæk til at gro, men her
til denne sæson kom der virkelig godt gang i den.
Det vil sige lige indtil igår, for da valgte bonden (som har markerne op til
min grund) at afbrænde sin frøgræsmark.
Dette foregik uden nogen form for brandbælte ind mod min grund, med det
resultat at min bøgehæk er blevet udsat for en del strålevarme.

Indtil igår stod hækken med fine grønne blade og en masse lysegrønne skud på
toppen.
Idag har bladene på siden af hækken antaget en brunligfarve og alle de små
fine lysegrønne skud, er nu nogle tørre brune blade/kviste.
(((

Jeg har snakket med beredskabschefen, og han sagde at reglerne for
afbrænding ikke var overholdt, da der ikke var 10 m. brandbælte og da der
blev brændt af nærmere end 30 m. fra mit hus.
Han anbefalede så at jeg indgav en anmeldelse til politiet gående på at
regler for afbrænding ikke var overholdt.
Politiet har så optaget en rapport (samtidig med at de klart lod skinne
igennem, at jeg spildte deres tid, sådan kan det jo gå.)

Jeg har så snakket med mit forsikringsselskab, som siger at min egen
brandforsikring vil dække i første omgang, hvis hækken har taget skade.

Nu er det store spørgsmål, hvor meget kan sådan en tre års bøgehæk klare ?
(hvis jeg f.eks. svitser ukrudt med gasbrænderen så dør det jo)
Bør den klippes ned de steder hvor den er "svitset" ?
Skal den bare vandes og så går alt iorden igen (bondens mening om "skaden")

Det lykkedes ham iøvrigt også at svitse mit poppeltræ (ca. 50 år gammelt)
og mine piletræer.
Dem er jeg dog ikke så nervøs for, da de vist er temmelig hårdføre.

Med venlig hilsen
Bjarne Petersen

Fra : Erik Nielsen

Dato : 17-07-06 19:44

"Bjarne Petersen" <bep "krøll alfa" adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Bør den klippes ned de steder hvor den er "svitset" ?
> Skal den bare vandes og så går alt iorden igen (bondens mening om

Jeg tror bøgehækken klarer den, Men det kan da ikke passe at dit
forsikringsselskab
skal dække skaden.

Det må da være skadevolderen der skal dække (i følge min juridiske logik).

Prøv evt. at spørge dem i dk.videnskab.jura. Mon ikke de har forstand på den
slags.

--
Venligst Erik Nielsen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-07-06 20:17

> [...]
> Idag har bladene på siden af hækken antaget en brunligfarve og alle de små
> fine lysegrønne skud, er nu nogle tørre brune blade/kviste.

Det skete for ca 50 m læbælte her i nærheden for et års tid siden.

> Skal den bare vandes og så går alt iorden igen (bondens mening om
> "skaden")

Ja, eller lade den være. Der gik ikke mere end et par måneder, så kunne det
slet ikke ses.
I øvrigt så sætter man planterne det første år og kigger. Næste år sker der
stort set ingenting, tredje år ligner det noget, fjerde år vokser det som om
det fik penge for det. Din hæk skal nok komme igen, når det ikke er mere (ud
fra din beskrivelse).

Mvh Maria

Fra : Armand

Dato : 22-07-06 20:29

Maria Frederiksen skrev:

> Det skete for ca 50 m læbælte her i nærheden for et års tid siden.
> .......Der gik ikke mere end et par måneder, så kunne det slet ikke ses.

Engang i midten af 80'erne var jeg på motorcykelferie til Costa Brava.
Det var kun et par måneder efter at store områder omkring den
fransk-spanske grænde i Pyrenæerne havde haft store skovbrande, hvorfra
pressen viste det håbløst afsvedne landskab. men da vi krydsede
Pyrenæerne stod samtlige sortsvedne fyrretræer med friske lysegrønne
skud for enden af hver en gren
Morale:
Naturen, det skidt, er ikke sådan at kvæle :-|

--
Armand.

Fra : Stefan

Dato : 18-07-06 13:13

> Jeg har jo den glæde at have et lille hus på landet.
> På to sider af grunden er der marker, og ud mod disse marker, har jeg for
> tre år siden plantet bøgehæk.

Har du snakket med farmeren?

Stef

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-06 12:09

"Stefan" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse

> Har du snakket med farmeren?
>
> Stef

Nu gik mit spørgsmål her i gruppen mere på hvad bøgehække kunne klare, men
ja jeg prøvede faktisk at tale med ham, det er dog svært at føre en samtale
med en mand som vender en ryggen og går. (det at han gik, fandt jeg dog
senere ud af skyldtes, at han skulle ned og slukke ilden i en elmast midt i
hans mark. Den havde også lidt problemer med hans "kontrolleret" afbrænding
! )

Da jeg snakkede med myndighederne, var jeg heller ikke lige klar over, at
han plejede venskablige forbindelser med vagthavende brandinspektør, ligesom
at han i kraft af sit arbejde som vagtmand også var på rimelig "selskablig"
fod med politiet.
Man skal heller ikke undervurdere betydningen af sammenhold mellem folk med
jagt interesse, får de lov til at skyde et par fugle m.v. på hans marker
engang imellem så åbner det mange døre.
Sådan gør man sig nogle erfaringer engang imellem. (trist at man ikke er
jæger)

Med hensyn til hækken, så er en del af den erklæret "færdig", resten af
hækken klare det sikkert, men det vil tiden jo vise.
Den side af sagen må forsikringen tage sig af.

mvh Bjarne

Fra : J.K.Arning

Dato : 19-07-06 18:29

On Tue, 18 Jul 2006 14:13:23 +0200, Stefan wrote:

> Har du snakket med farmeren?
>
> Stef

Har du læst hans indlæg ?

--
:: J.K.Arning :: http://arning.dk ::

Fra : Stefan

Dato : 19-07-06 21:18

> Har du læst hans indlæg ?

Ja og nogle gange kan sådanne nogle tvister klares ved at man går direkte
til kilden, sådan fungerer det i hvertfald med mine naboer!

Stef