|
| BWM K 1200 RS vs. R 1200 RT Fra : Henrik Davidsen |
Dato : 17-07-06 18:13 |
|
Halløj
Faldt lige over BMW's leasingmuligheder, og kiggede så på disse to modeller.
Nogen der kan komme med lidt input til hvor stor forskel der reelt er på
dem? Jeg har kigget på deres tekniske specs, men er lidt mere interesseret i
at høre fra folk der har prøvet dem begge.
Jeg kan se at RS'eren har en 4-cylindret rækkemotor, hvor RT'eren har
2-cylindret boxer. Hvad forskel gør det? Altså.. service og
vedligeholdelsesmæssigt er jeg ligeglad, for den er jo leaset. Men kan man
mærke forskel på kørslen? Lyden er vel lidt anderledes ved en boxer? (jeg
skal nok ud og prøve dem engang... men kan jo lige høre her)
Muskelmæssigt ser det sådan ud:
RS'eren har lidt flere heste, og ved en lidt højere omdrejning (130 bhp ved
8750 rpms mod RT'erens 110 bhp ved 7000 rpms).
Moment-mæssigt ligger RS'eren på 117 Nm ved 6750, hvor RT'eren "kun" har 115
Nm ved 7500. For mig virker det som om at RS'eren er har mest moment at give
af ved lave omdrejninger, og samtidig også flest heste at gøre godt med ved
de højere omdrejninger. Men er det noget der tydeligt kan mærkes, og vil man
blive "skuffet" over RT'eren, hvis man har prøvet en RS'er?
Jeg kan godt se at RS'eren er mere sportspræget - både af udseende, men også
af motor, og hvis man får et sæt sidetasker på - hvad mangler man så i
forhold til RT'eren, som har boxer-motor?
Umiddelbart hælder jeg nok mest til RS'eren, men er der ting jeg overset ved
RT'eren?
/Sjang
Pt. på Honda CB 500, som gerne skal skiftes ud.
| |
Henrik Davidsen (17-07-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Davidsen |
Dato : 17-07-06 18:28 |
|
> Jeg kan se at RS'eren har en 4-cylindret rækkemotor, hvor RT'eren har
> 2-cylindret boxer.
Og ifølge disse sider:
http://www.bikez.com/motorcycles/bmw_k_1200_rs_2005.php og
http://www.bikez.com/motorcycles/bmw_r_1200_rt_2006.php har rs'eren ikke 4
på række, men en enkelt. Og så er det jo nok også en boxer. Nogen der kan
kaste lidt lys? Jeg synes ikke jeg har kunnet finde noget konkret - og
RS'eren findes ikke på BMW's egen hjemmeside.
Såfremt de begge er boxere, den ene med 1 og den anden med 2 cylindre,
hvordan vil forskellen så mærkes? Og så kunne jeg stadig godt tænke mig at
vide hvordan forskellen mellem en boxer og en række fx vil kunne fornemmes.
/Sjang
| |
Ukendt (17-07-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-07-06 18:42 |
|
Hej
K modeller er rækkemotor, R modeller er boxer.
Hvad du skal vælge har vel noget med temperament og kørestilling at gøre,
for når du leaser den behøver du jo ikke se på udgifterne. Ud og prøv dem
begge, så er jeg sikker på du får svar på dit spørgsmål
Venlig hilsen
Bo Stange
BMW K 1100 LT
www.dfmc.dk/?id=1020
"Henrik Davidsen" <none@none.dk> skrev i en meddelelse
news:44bbc893$0$15781$14726298@news.sunsite.dk...
>> Jeg kan se at RS'eren har en 4-cylindret rækkemotor, hvor RT'eren har
>> 2-cylindret boxer.
>
> Og ifølge disse sider:
> http://www.bikez.com/motorcycles/bmw_k_1200_rs_2005.php og
> http://www.bikez.com/motorcycles/bmw_r_1200_rt_2006.php har rs'eren ikke 4
> på række, men en enkelt. Og så er det jo nok også en boxer. Nogen der kan
> kaste lidt lys? Jeg synes ikke jeg har kunnet finde noget konkret - og
> RS'eren findes ikke på BMW's egen hjemmeside.
>
> Såfremt de begge er boxere, den ene med 1 og den anden med 2 cylindre,
> hvordan vil forskellen så mærkes? Og så kunne jeg stadig godt tænke mig at
> vide hvordan forskellen mellem en boxer og en række fx vil kunne
> fornemmes.
>
> /Sjang
>
--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 1169 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.
| |
Henrik Davidsen (17-07-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Davidsen |
Dato : 17-07-06 20:52 |
|
> K modeller er rækkemotor, R modeller er boxer.
Takker, så blev jeg da så klog :)
> Ud og prøv dem begge, så er jeg sikker på du får svar på dit spørgsmål
Lige min tanke, har lige skrevet til terminalen i Egå, for at høre om det
kan lade sig gi' sig at jeg kan prøve dem begge.
/Sjang
| |
Steen E. (17-07-2006)
| Kommentar Fra : Steen E. |
Dato : 17-07-06 18:43 |
|
>
> Umiddelbart hælder jeg nok mest til RS'eren, men er der ting jeg
> overset ved RT'eren?
>
> /Sjang
> Pt. på Honda CB 500, som gerne skal skiftes ud.
>
K1200RS er den gamle model - den går rigtigt, rigtigt godt, gode
køreegenskaber, herlig momentstærk og civiliseret motor, man sidder godt
og er fint i læ (i hvert fald mine 176cm), jeg var selv lige ved at købe
den da jeg skulle have opgraderet fra netop en CB500.
De må også være robuste, når ordensmagten bruger så mange af dem - det
kunne jo være at du bestemte dig for at købe den efter leasingperioden
Boxerne er de klassiske BMW'er og udmærker sig ved at vibrere noget mere
og være lidt mere til blød hat kørsel .. noget helt andet end de
4-cylindrede.
Men prøv dem - BMW plejer ikke at være fedtede med prøvekørsler til
seriøse kunder ...
--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623
| |
Aragorn Elessar (17-07-2006)
| Kommentar Fra : Aragorn Elessar |
Dato : 17-07-06 18:45 |
|
"Steen E." <steen-e*fjernes*@ofir.dk> wrote in message
news:44bbcc02$0$20263$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >
-klip-
> Boxerne er de klassiske BMW'er og udmærker sig ved at vibrere noget mere
> og være lidt mere til blød hat kørsel .. noget helt andet end de
> 4-cylindrede.
>
> Men prøv dem - BMW plejer ikke at være fedtede med prøvekørsler til
> seriøse kunder ...
>
> --
> Steen E.
> http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623
Hej Steen.
"Blød-hat-kørsel"! *fnys* *fnis* Har du prøvet at skrue alvorligt til sådan
een?
Prøv det!
Venlig hilsen
Aragorn_DK
--
=================
www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
=================
| |
Henrik Davidsen (17-07-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Davidsen |
Dato : 17-07-06 20:55 |
|
> K1200RS er den gamle model - den går rigtigt, rigtigt godt, gode
> køreegenskaber, herlig momentstærk og civiliseret motor, man sidder godt
> og er fint i læ (i hvert fald mine 176cm), jeg var selv lige ved at købe
> den da jeg skulle have opgraderet fra netop en CB500.
Lyder da meget godt :) Det med læ... tjaa.. jeg er 192, men er jo også vant
til en CB500... så jeg går nok ikke i koma, hvis vinden suser en anelse mere
om ørene end for andre. Men prøves, det tror jeg bestemt at den skal.
> De må også være robuste, når ordensmagten bruger så mange af dem - det
> kunne jo være at du bestemte dig for at købe den efter leasingperioden
Ja lige præcis, jeg har også forhørt mig om de kan udtale sig om hvad en ca.
pris vil være efter endt leasing periode.
> Men prøv dem - BMW plejer ikke at være fedtede med prøvekørsler til
> seriøse kunder ...
Eller leasere, håber jeg :)
/Sjang
| |
Jes Vestervang (17-07-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 17-07-06 22:34 |
|
"Aragorn Elessar" <AragornDK@gmail.com> writes:
> "Blød-hat-kørsel"! *fnys* *fnis* Har du prøvet at skrue alvorligt
> til sådan een? Prøv det!
Den R1100RT jeg trillede rundt på i weekenden var nu ikke nogen raket,
en del langsommere end Fazeren, og frihøjden har også sine
begrænsninger. Der er ellers godt læ bag kåben - med mine små 180 cm
kunne jeg sidde helt i læ med glasset helt oppe. Der var bare for
mange insekter på kåbeglasset til at det var helt forsvarligt. Til
langture er den garanteret god, men til alt andet foretrækker jeg nu
en normal mc
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
|
|