|
| En gyser Fra : Jan Bachman |
Dato : 17-07-06 15:45 |
|
Halløj gruppe
Det sublime sommervejr i weekenden blev brugt på en forlænget
weekendtur med rødderne på MC fra KBH til Aalborg med afgang torsdag
og hjemkomst sent søndag. Turen kunne have fået et brat endeligt
fredag eftermiddag for Peter, da vi trillede lidt rundt i byen og
omegn. På et tankstop beklagede han sig over ustabilt styr og vred
lidt i det for at demonstrere... knæk!... Peter sad nu måbende med et
løst stykke styr i hver sin hånd. Det var knækket på midten i en
svejsning!!! Tanken om at vi 10 minutter forinden havde kørt på
motorvej fik det til at løbe koldt ned af ryggen på os allesammen.
Hovederne blev lagt i blød for at finde på en lappeløsning. Resultatet
blev at et par stykker kørte i Bauhaus og købte to stykker vandrør,
tre spænderemme og en rulle gaffa. Resultatet kan ses her.
http://www.bachman.dk/styr1.jpg
http://www.bachman.dk/styr2.jpg
Lappeløsningen virkede stabil og holdt til småturene fredag og lørdag.
Hjemturen blev klaret af Falck.
/Jan
| |
Torben Scheel (17-07-2006)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 17-07-06 16:03 |
|
Jan Bachman wrote:
> Hjemturen blev klaret af Falck.
>
Godt der ikke skete uheld. Herefter kunne man komme med en kommentar om
"en ægte Harley" og Falck - men det holder jeg mig for god til
--
vh
Torben
| |
Jes Vestervang (17-07-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 17-07-06 22:22 |
|
Jan Bachman <jamen@davs.du> writes:
> knæk!... Peter sad nu måbende med et løst stykke styr i hver sin
> hånd. Det var knækket på midten i en svejsning!!! Tanken om at vi 10
> minutter forinden havde kørt på motorvej fik det til at løbe koldt
> ned af ryggen på os allesammen.
Skræmmende oplevelse, men jeg tror nu ikke der ville være sket så
meget hvis det var sket på motorvejen. En mc, og især sådan en
chopper/cruiser, er temmeligt retningsstabil. Han ville sagtens kunne
have styret den ud i nødsporet ved at gribe om øverste gaffelbro og
bremset den med bagbremsen. Det er først problematisk hvis man går i
panik... og så kunne det jo godt have gået galt alligevel :-/
Avisen skrev også lige om en mc'ist der blev dræbt ved at en bil kørte
ud foran vedkommende, der i panik blokerede hjulene, væltede og ramte
bilens side sammen med/efterfulgt af mc'en. Lad os få flere mc'er med
abs-bremser... (og flere på bronzekursus etc.).
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Niels Pein (17-07-2006)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 17-07-06 23:56 |
|
"Jes Vestervang" skrev ...
> Jan Bachman writes:
>
>> knæk!... Peter sad nu måbende med et løst stykke styr i hver sin
>> hånd. Det var knækket på midten i en svejsning!!! Tanken om at vi 10
>> minutter forinden havde kørt på motorvej fik det til at løbe koldt
>> ned af ryggen på os allesammen.
>
> Skræmmende oplevelse, men jeg tror nu ikke der ville være sket så
> meget hvis det var sket på motorvejen. En mc, og især sådan en
> chopper/cruiser, er temmeligt retningsstabil. Han ville sagtens kunne
> have styret den ud i nødsporet ved at gribe om øverste gaffelbro og
> bremset den med bagbremsen. Det er først problematisk hvis man går i
> panik... og så kunne det jo godt have gået galt alligevel :-/
>
Også min tanke, men hvis den nu har tendens til wobling, kan der opstå
problemer alligevel. Jeg tror ikke jeg kunne klare sådan et stunt på
TransAlp'en, som absolut vil woble mellem 75 og 70 km/t, hvis jeg slipper
styret helt. :-/
> Avisen skrev også lige om en mc'ist der blev dræbt ved at en bil kørte
> ud foran vedkommende, der i panik blokerede hjulene, væltede og ramte
> bilens side sammen med/efterfulgt af mc'en. Lad os få flere mc'er med
> abs-bremser... (og flere på bronzekursus etc.).
>
Ja, chassis-bremsen er ikke specielt effektiv på asfalt. Men hvis han (m/k)
ramte hårdt nok til at blive dræbt, efter at have lagt den ned, så havde han
nok også ramt selvom han var blevet på hjulene, men sandsynligvis knap så
hårdt, og dermed måske ikke fatalt.
--
Mvh. Niels Pein
TransAlp
| |
H&M (18-07-2006)
| Kommentar Fra : H&M |
Dato : 18-07-06 09:44 |
|
> Avisen skrev også lige om en mc'ist der blev dræbt ved at en bil kørte
> ud foran vedkommende, der i panik blokerede hjulene, væltede og ramte
> bilens side sammen med/efterfulgt af mc'en. Lad os få flere mc'er med
> abs-bremser... (og flere på bronzekursus etc.).
Hvad er der egentligt blevet af tankerne om at rejse sig op, evt. hoppe lidt
lige før en evt. kollision,
jeg læste engang at man i USA arbejder lidt i denne retning, ud fra
princippet hellere flyve over/forbi end at blive standset af en bil midair.
Jeg tænker selv denne tanke når jeg ind i mellem gennemspiller et "
maskassekørerudforanmigoghvadgæørjegså"
Hos mig er det helt klart en af mulighederne, jeg tror iøvrigt på at vi
jævnligt bør gennemspille disse "hvad gør jeg hvis nu at...."
da det er for sent at få de gode ideer når først en blød hat har overset
dig.
Bare mine 2 cent...
Pas på dig selv derude......Ingen andre gør.
BMW R1100RS
| |
Ukendt (21-07-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 21-07-06 13:43 |
|
> Jeg tænker selv denne tanke når jeg ind i mellem gennemspiller et "
> maskassekørerudforanmigoghvadgæørjegså"
> Hos mig er det helt klart en af mulighederne, jeg tror iøvrigt på at vi
> jævnligt bør gennemspille disse "hvad gør jeg hvis nu at...."
> da det er for sent at få de gode ideer når først en blød hat har overset
> dig.
Den tanke har jeg også, det svære tror jeg bare at du er nødt til at tage
beslutningen tidligt idet du skal stoppe med at bremse først, derefter skal
der sætte af. Der bliver kørt mange meter under de manøvre.
| |
Jes Vestervang (18-07-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 18-07-06 00:13 |
|
"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> writes:
> Også min tanke, men hvis den nu har tendens til wobling, kan der
> opstå problemer alligevel. Jeg tror ikke jeg kunne klare sådan et
> stunt på TransAlp'en, som absolut vil woble mellem 75 og 70 km/t,
> hvis jeg slipper styret helt. :-/
Det lyder ret defekt, er der ikke noget galt? Evt. bare et dæk den
ikke kan lide.
>> Avisen skrev også lige om en mc'ist der blev dræbt ved at en bil
>> kørte ud foran vedkommende, der i panik blokerede hjulene, væltede
>> og ramte bilens side sammen med/efterfulgt af mc'en. Lad os få
>> flere mc'er med abs-bremser... (og flere på bronzekursus etc.).
>>
> Ja, chassis-bremsen er ikke specielt effektiv på asfalt.
Hvilket på sin vis er fint nok, da mc'en så kommer foran føreren.
> Men hvis han (m/k) ramte hårdt nok til at blive dræbt, efter at have
> lagt den ned, så havde han nok også ramt selvom han var blevet på
> hjulene, men sandsynligvis knap så hårdt, og dermed måske ikke
> fatalt.
Nemlig. Bare 10 meters ekstra bremsning kan jo gøre en stor forskel.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
|
|