Fjerne skimmel og mug i kælder
Fra : Erling Vestergaard M~

Dato : 17-07-06 12:01

Hej NG

Nu har jeg kigget med her i gruppen i et godt stykke tid, nu håber jeg
jeg kan få lidt hjælp :)

Jeg har en kælder under mit hus som ind til for nylig har været fyldt op
med bygge-affald fra den tidligere ejer. Kælderen har været lukket af og
der har ikke været nogen udluftning dernede ind til for nylig.

Som i nok kan regne ud lugter den kælder ikke særligt sundt. Det vil jeg
gøre noget ved. Jeg har sprøjtet vægge og loft med noget desinficerende
(borup afrenser til murværk). Når det har stået i et par dage havde jeg
tænkt mig at vaske og skrubbe hele herligheden med rodalon.

Spørgsmålet går ud på hvad jeg så skal gøre efterfølgende. Er det nok at
kalke væggene og loftet og sikre udluftning eller skal væggene behandles
med noget for at sikre at skimmelsvampene ikke bryder ud igen?

Er kalk overhovedet det rigtige at smøre på væggene?

MVH Erling Matthiesen

Fra : Gainsbourg

Dato : 17-07-06 13:59

> [...]
> (borup afrenser til murværk). Når det har stået i et par dage havde jeg
> tænkt mig at vaske og skrubbe hele herligheden med rodalon.

Husk at skylle/rense godt mellem og efter behandlingerne og lad det tørre
bagefter til fugtigheden er som ønsket.

> Spørgsmålet går ud på hvad jeg så skal gøre efterfølgende.

Jeg ville sørge for en permanent løsning med god udsugning i kombination med
en affugter af den slags er kan købes i byggemarkeder for 600-1000 kr. Mål
på fugtigheden og juster så du når derned hvor skimmel ikke trives. Tænk
også over at hvis der er uisolerede vægge og varme på, så vil fugten uværlig
kondensere på de kolde vægge.

>Er det nok at kalke væggene og loftet og sikre udluftning eller skal
>væggene behandles med noget for at sikre at skimmelsvampene ikke bryder ud
>igen?

Det kommer an på forholdene. Nogle gange vil det være nok at sørge for en
"normal" luftfugtighed - andre gange ikke, fordi nogle skimmel og svamp
kræver een luftfugtighed for at etablere sig, men en lavere for at overleve
og kan derfor gå i dvale og så bryde ud igen. Der kan også være nogle ting
omkring det byggetekniske i konstruktionen der skal modificeres. Men et er
sikkert - hvis der er fugt nok så bryder de ud igen - uanset hvad du renser
eller behandler med, så løsningen er lav luftfutighed og diffusionsåbne
materialer.

Fjern i øvrigt, alt hvad der hedder tæppe, gardiner, møbler dernede fra -
der vil skimlen også sidde.

> Er kalk overhovedet det rigtige at smøre på væggene?

Kalk er et super produkt, da det er det mest diffusionsåbne der findes. Dog
skal du være opmærksom på, at hvis kalken påføres oven på et dårligere
produkt med en lav diffusionsåbenhed, så får man ingen glæde af kalkens gode
egenskaber. Det gælder her at det svageste led i kæden, bestemmer. I så fald
må du rense af og kalke til sidst.

Jeg vil anbefale dig at bruge 3 års lagret, vådlæsket Rødvig kulekalk. Det
er bare et suverænt produkt (kan fx. købes online her:
http://www.linolie123.dk/shop/default.asp?ProductID=3974 ). Brug
Rådvadcentrets anvisningsblade udgivet af Bygningskulturelt Råd for den helt
korrekte fremgangsmåde - og brug en vandtynd opløsning. ("Bygningsbevaring -
Blad om Kalkprodukter" samt "Hæfte 5 Overfladebehandling af murværk med
kalkmeterialer"). Kan købes online for 50 kr og 75 kr. eller lånes på
biblioteket.

http://www.raadvad.dk/
http://www.bygningskulturbutikken.dk/

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Kari Eiffert

Dato : 17-07-06 21:15

"Erling Vestergaard Matthiesen" <evm@nospamkom.aau.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med noget for at sikre at skimmelsvampene ikke bryder ud igen?
>
> Er kalk overhovedet det rigtige at smøre på væggene?

Jeg må indrømme jeg ikke aner hvor man skaffer det her produkt:
http://www.kefainternational.dk/Skimmel.htm
Læste om det et eller andet sted og synes det lyder smart. Men ved jo ikke
om det virker. Måske er der andre her der har erfaringer med det produkt?

Mvh kari