/ Forside / Interesser / Fritid / Dykning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Dykning
#NavnPoint
Arnvig 1184
LeifHansen 762
Teil 722
sorenw 460
Melander 460
PARKENSS 250
michaelmo.. 200
guffy 200
lawitt 200
10  TIMO_J 140
dykning efter flyvning.
Fra : Henrik


Dato : 17-07-06 11:44

Hejsa
Har lige et spørgsmål:


Er der nogen regler for, hvor lang tid der skal gå, fra en flyvetur, til man
må dykke?

(ved godt at man ikke må dykke lige før en flyvetur)



Henrik



 
 
Henning (17-07-2006)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 17-07-06 11:58

On Mon, 17 Jul 2006 12:44:00 +0200, "Henrik" <ha@danlamp.dk> wrote:

>Hejsa
>Har lige et spørgsmål:
>
>
>Er der nogen regler for, hvor lang tid der skal gå, fra en flyvetur, til man
>må dykke?

Nope - hop bare direkte i baljen, når du har fået noget at drikke (du
dehydrerer nemt, når du flyver pga. den tørre luft.)

Sune Jorgensen (17-07-2006)
Kommentar
Fra : Sune Jorgensen


Dato : 17-07-06 12:07

Mit bud:
Worst case må være hvis du flyver i lang tid (over 12 timer) og alle dine
væv er rimelig "mættet" med 0.7 bar luft. Hvis du så direkte kan hoppe i
vandet fra flyveren, skal du planlægge dykket som hvis det var foretaget i 3
km højde.
Men normalt vil der min. gå 3-4 timer før du kan være i vandet og medmindre
du har meget langsomt væv:) tror jeg ikke der er nogen grund til at
korrigere maxdybden eller andet.
/Sune

"Henrik" <ha@danlamp.dk> wrote in message
news:44bb69f0$0$3562$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hejsa
> Har lige et spørgsmål:
>
>
> Er der nogen regler for, hvor lang tid der skal gå, fra en flyvetur, til
> man må dykke?
>
> (ved godt at man ikke må dykke lige før en flyvetur)
>
>
>
> Henrik
>
>



Sune Jorgensen (17-07-2006)
Kommentar
Fra : Sune Jorgensen


Dato : 17-07-06 12:47

DAN regler og lidt info:

http://www.diversalertnetwork.org/medical/faq/faq.asp?faqid=56
https://www.daneurope.org/eng/faq46.htm
http://www.scubaboard.com/showthread.php?t=28277
http://www.yorkshire-divers.com/forums/tek-talk/1600-altitude-before-diving.html

Det med dyk i 3km højde holder ikke helt vand da overfladetrykket er 1 atm,
men tror idéen er god nok.
/Sune

"Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> wrote in message
news:44bb6ec8$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
> Mit bud:
> Worst case må være hvis du flyver i lang tid (over 12 timer) og alle dine
> væv er rimelig "mættet" med 0.7 bar luft. Hvis du så direkte kan hoppe i
> vandet fra flyveren, skal du planlægge dykket som hvis det var foretaget i
> 3 km højde.
> Men normalt vil der min. gå 3-4 timer før du kan være i vandet og
> medmindre du har meget langsomt væv:) tror jeg ikke der er nogen grund til
> at korrigere maxdybden eller andet.
> /Sune
>
> "Henrik" <ha@danlamp.dk> wrote in message
> news:44bb69f0$0$3562$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Hejsa
>> Har lige et spørgsmål:
>>
>>
>> Er der nogen regler for, hvor lang tid der skal gå, fra en flyvetur, til
>> man må dykke?
>>
>> (ved godt at man ikke må dykke lige før en flyvetur)
>>
>>
>>
>> Henrik
>>
>>
>
>



Sune Jorgensen (17-07-2006)
Kommentar
Fra : Sune Jorgensen


Dato : 17-07-06 13:23

For dem som ikke gider læse laange tråde er her de mest interessante
citater:

"The depressurization in the aircraft cabin forms free-gas bubbles in the
tissues. These do not completely shrink away when the plane lands at the
dive destination. When the diver is in the water, the bubbles, formed on the
airplane, now act as nuclei for the dive. The diver is at greater risk, so
the argument goes, for decompression sickness (DCS).:tree"

"If, however, you jump immediately from the aircraft cabin into the water,
you will begin your dive with LESS nitrogen in your system than if you were
at your usual sea-level state."

"The only problem I can think of is that you may be a little dehydrated
after a flight."

/Sune

"Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> wrote in message
news:44bb7812$0$15787$14726298@news.sunsite.dk...
> DAN regler og lidt info:
>
> http://www.diversalertnetwork.org/medical/faq/faq.asp?faqid=56
> https://www.daneurope.org/eng/faq46.htm
> http://www.scubaboard.com/showthread.php?t=28277
> http://www.yorkshire-divers.com/forums/tek-talk/1600-altitude-before-diving.html
>
> Det med dyk i 3km højde holder ikke helt vand da overfladetrykket er 1
> atm, men tror idéen er god nok.
> /Sune
>
> "Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> wrote in message
> news:44bb6ec8$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
>> Mit bud:
>> Worst case må være hvis du flyver i lang tid (over 12 timer) og alle dine
>> væv er rimelig "mættet" med 0.7 bar luft. Hvis du så direkte kan hoppe i
>> vandet fra flyveren, skal du planlægge dykket som hvis det var foretaget
>> i 3 km højde.
>> Men normalt vil der min. gå 3-4 timer før du kan være i vandet og
>> medmindre du har meget langsomt væv:) tror jeg ikke der er nogen grund
>> til at korrigere maxdybden eller andet.
>> /Sune
>>
>> "Henrik" <ha@danlamp.dk> wrote in message
>> news:44bb69f0$0$3562$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>> Hejsa
>>> Har lige et spørgsmål:
>>>
>>>
>>> Er der nogen regler for, hvor lang tid der skal gå, fra en flyvetur, til
>>> man må dykke?
>>>
>>> (ved godt at man ikke må dykke lige før en flyvetur)
>>>
>>>
>>>
>>> Henrik
>>>
>>>
>>
>>
>
>



Søren Arnvig (17-07-2006)
Kommentar
Fra : Søren Arnvig


Dato : 17-07-06 14:04


"Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> wrote in message
news:44bb8063$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...
> For dem som ikke gider læse laange tråde er her de mest interessante
> citater:
>
> "The depressurization in the aircraft cabin forms free-gas bubbles
> in the tissues. These do not completely shrink away when the plane
> lands at the dive destination. When the diver is in the water, the
> bubbles, formed on the airplane, now act as nuclei for the dive. The
> diver is at greater risk, so the argument goes, for decompression
> sickness (DCS).:tree"

Dette har jeg svært ved at tro på.
Hvad er den nøjagtige kilde ?

Søren Arnvig


Sune Jorgensen (17-07-2006)
Kommentar
Fra : Sune Jorgensen


Dato : 17-07-06 14:20

Den er ikke nævnt og jeg har også svært ved at tro på det.

Men der er et andet issue ang. "dårlig blodomløb" (DVT) når man har siddet
ned længe i dårlige små flysædder:
http://ohp.ksc.nasa.gov/alerts/dvt.html
Så der er nok nogen der bør vente noget tid, til der er kommet ordentlig
gang i systemet igen.

Derudover husker vi vel alle James Bond der skydiver direkte ned i vandet
fra stor højde

/Sune

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> wrote in message
news:44bb8a2e$0$20293$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> wrote in message
> news:44bb8063$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...
>> For dem som ikke gider læse laange tråde er her de mest interessante
>> citater:
>>
>> "The depressurization in the aircraft cabin forms free-gas bubbles in the
>> tissues. These do not completely shrink away when the plane lands at the
>> dive destination. When the diver is in the water, the bubbles, formed on
>> the airplane, now act as nuclei for the dive. The diver is at greater
>> risk, so the argument goes, for decompression sickness (DCS).:tree"
>
> Dette har jeg svært ved at tro på.
> Hvad er den nøjagtige kilde ?
>
> Søren Arnvig



Søren Arnvig (17-07-2006)
Kommentar
Fra : Søren Arnvig


Dato : 17-07-06 15:46


"Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> wrote in message
news:44bb8dc2$0$15793$14726298@news.sunsite.dk...
> Den er ikke nævnt og jeg har også svært ved at tro på det.
>
> Men der er et andet issue ang. "dårlig blodomløb" (DVT) når man har
> siddet ned længe i dårlige små flysædder:
> http://ohp.ksc.nasa.gov/alerts/dvt.html
> Så der er nok nogen der bør vente noget tid, til der er kommet
> ordentlig gang i systemet igen.

Det er jo en helt anden problematik, som nemt kan
modvirkes ved hyppigt at skifte siddestilling.

Det er ikke engang specielt relateret til flyvning og
slet ikke til dykning

Søren Arnvig


Sune Jorgensen (18-07-2006)
Kommentar
Fra : Sune Jorgensen


Dato : 18-07-06 09:06

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> wrote in message
news:44bba221$0$20230$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> wrote in message
> news:44bb8dc2$0$15793$14726298@news.sunsite.dk...
>> Den er ikke nævnt og jeg har også svært ved at tro på det.
>>
>> Men der er et andet issue ang. "dårlig blodomløb" (DVT) når man har
>> siddet ned længe i dårlige små flysædder:
>> http://ohp.ksc.nasa.gov/alerts/dvt.html
>> Så der er nok nogen der bør vente noget tid, til der er kommet ordentlig
>> gang i systemet igen.
>
> Det er jo en helt anden problematik, som nemt kan
> modvirkes ved hyppigt at skifte siddestilling.

Med mine lange ben er der normalt kun én stilling og det er på skrå! men du
flyver måske på 1.klasse ?

> Det er ikke engang specielt relateret til flyvning og
> slet ikke til dykning

Der tager du ganske fejl i begge antagelser Søren, hvis du på Google søger

" "Deep Vein Thrombosis" flying " får du 97.900 hits og på
" "Deep Vein Thrombosis" diving" får du 30.500 hits, hvor den første er:
http://www.deeperblue.net/article.php/238/12/0

Du kan få samme problem hvis du f.eks. køre 18 timer i et stræk op til Norge
for at dykke.

Jeg kan nu heller ikke se hvorfor der ikke må udspringe "relevante"
undertråde, det er jo mere reglen end untagelsen på denne gruppe :)

Derudover hvis der ikke kan omtales/refereres til noget som ikke er nyt
eller ikke kan findes andre steder, kan de fleste nyhedsgrupper hvis godt
lukke.

/Sune



Søren Arnvig (18-07-2006)
Kommentar
Fra : Søren Arnvig


Dato : 18-07-06 10:44


"Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> wrote in message
news:44bc9625$0$20233$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> Det er jo en helt anden problematik, som nemt kan
>> modvirkes ved hyppigt at skifte siddestilling.
>
> Med mine lange ben er der normalt kun én stilling og det er på skrå!
> men du flyver måske på 1.klasse ?

Jeps, hvis det er muligt.

>
>> Det er ikke engang specielt relateret til flyvning og
>> slet ikke til dykning
>
> Der tager du ganske fejl i begge antagelser Søren, hvis du på Google
> søger på
> " "Deep Vein Thrombosis" flying " får du 97.900 hits og på
> " "Deep Vein Thrombosis" diving" får du 30.500 hits, hvor den første
> er:
> http://www.deeperblue.net/article.php/238/12/0

Jeps og hvis du søger på Sune og idiot får du 43.800 hits,
men det betyder ikke at der er en sammenhæng, vel ? )))

og hvis du søger på Søren og idiot får du 111.000 hits, så
her er sammenhængen mere end dobbelt så stor, ikke ?

og hvis du går ind på www.googlefight.com og sætter "Søren Arnvig"
op mod "Sune Jørgensen" får du 1420 - 646 til "Søren Arnvig".

Google kan kun bruges til at finde referencer, du er stadig nødt til
at læse
indholdet for at understøtte dine påstande.
Hvis du læser den artikel du selv finder frem, så er den fyldt med
"thinks", "assumptions" og "guesses".
En kvinde får åndedrætsbesvær efter at hun er hoppet i vandet, men
inden hun begynder sit dyk. Dagen før har hun fløjet 10 timer.
Videnskaben
kan ikke finde nogen forklaring, så hendes mand tror at hun måske har
haft DVT.

>
> Du kan få samme problem hvis du f.eks. køre 18 timer i et stræk op
> til Norge for at dykke.

Kan vi ikke godt være enige om at "dyb venøs trombose" ikke
er en dykker eller flyversygdom, men en effekt af lang tids ophold
i samme stilling ?

>
> Jeg kan nu heller ikke se hvorfor der ikke må udspringe "relevante"
> undertråde, det er jo mere reglen end untagelsen på denne gruppe :)
>
> Derudover hvis der ikke kan omtales/refereres til noget som ikke er
> nyt eller ikke kan findes andre steder, kan de fleste nyhedsgrupper
> hvis godt lukke.

Der må da gerne komme relevante undertråde om sjove emner,
jeg påpeger blot at DVT ikke er en dykkerrelateret sygdom.

Søren Arnvig


Sune Jorgensen (18-07-2006)
Kommentar
Fra : Sune Jorgensen


Dato : 18-07-06 11:23

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> wrote in message
news:44bcacb9$0$20300$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> wrote in message
> news:44bc9625$0$20233$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>> Det er jo en helt anden problematik, som nemt kan
>>> modvirkes ved hyppigt at skifte siddestilling.
>>
>> Med mine lange ben er der normalt kun én stilling og det er på skrå! men
>> du flyver måske på 1.klasse ?
>
> Jeps, hvis det er muligt.

Du må have for mange penge :)

>>
>>> Det er ikke engang specielt relateret til flyvning og
>>> slet ikke til dykning
>>
>> Der tager du ganske fejl i begge antagelser Søren, hvis du på Google
>> søger på
>> " "Deep Vein Thrombosis" flying " får du 97.900 hits og på
>> " "Deep Vein Thrombosis" diving" får du 30.500 hits, hvor den første er:
>> http://www.deeperblue.net/article.php/238/12/0
>
> Jeps og hvis du søger på Sune og idiot får du 43.800 hits,
> men det betyder ikke at der er en sammenhæng, vel ? )))

Hvem ved

> og hvis du søger på Søren og idiot får du 111.000 hits, så
> her er sammenhængen mere end dobbelt så stor, ikke ?

Enig .-)

> og hvis du går ind på www.googlefight.com og sætter "Søren Arnvig"
> op mod "Sune Jørgensen" får du 1420 - 646 til "Søren Arnvig".

Vi plejer da ikke at være uenige vel ?-)

> Google kan kun bruges til at finde referencer, du er stadig nødt til at
> læse
> indholdet for at understøtte dine påstande.
> Hvis du læser den artikel du selv finder frem, så er den fyldt med
> "thinks", "assumptions" og "guesses".
> En kvinde får åndedrætsbesvær efter at hun er hoppet i vandet, men
> inden hun begynder sit dyk. Dagen før har hun fløjet 10 timer. Videnskaben
> kan ikke finde nogen forklaring, så hendes mand tror at hun måske har
> haft DVT.

Jeg skal da indrømme at jeg ikke har læst alle linkene, men det giver da
alligevel stof til eftertanke.
Jeg har lige læst "Deep Descent", "Diver Down" og "Deep Diving" og der er
flere eksempler på "uforklarlige" drukne ulykker under vandet, hvor det så
"antages" at vedkomne har fået en blodprop.

>>
>> Du kan få samme problem hvis du f.eks. køre 18 timer i et stræk op til
>> Norge for at dykke.
>
> Kan vi ikke godt være enige om at "dyb venøs trombose" ikke
> er en dykker eller flyversygdom, men en effekt af lang tids ophold
> i samme stilling ?

Enig men jeg vil nu hellere få en blodprop over vandet end under vandet.

>> Jeg kan nu heller ikke se hvorfor der ikke må udspringe "relevante"
>> undertråde, det er jo mere reglen end untagelsen på denne gruppe :)
>>
>> Derudover hvis der ikke kan omtales/refereres til noget som ikke er nyt
>> eller ikke kan findes andre steder, kan de fleste nyhedsgrupper hvis godt
>> lukke.
>
> Der må da gerne komme relevante undertråde om sjove emner,
> jeg påpeger blot at DVT ikke er en dykkerrelateret sygdom.

Det har jeg vidst heller ikke sagt, men blot at det kan havde betydning for
dykning, især hvis man er i riskogruppen bør man nok passe lidt mere på før
man hopper i baljen.

/Sune



Sune Jorgensen (17-07-2006)
Kommentar
Fra : Sune Jorgensen


Dato : 17-07-06 14:24

Jeg tror at argumentet går på at de frie bobler har lang tid til at vokse
til en endelig strørrelse, mens den hurtige nedstigning og trykforøgelse
ikke giver tid nok til at de svinder ind til deres oprindelige størrelse?
/Sune

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> wrote in message
news:44bb8a2e$0$20293$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> wrote in message
> news:44bb8063$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...
>> For dem som ikke gider læse laange tråde er her de mest interessante
>> citater:
>>
>> "The depressurization in the aircraft cabin forms free-gas bubbles in the
>> tissues. These do not completely shrink away when the plane lands at the
>> dive destination. When the diver is in the water, the bubbles, formed on
>> the airplane, now act as nuclei for the dive. The diver is at greater
>> risk, so the argument goes, for decompression sickness (DCS).:tree"
>
> Dette har jeg svært ved at tro på.
> Hvad er den nøjagtige kilde ?
>
> Søren Arnvig



Johnny Christensen (17-07-2006)
Kommentar
Fra : Johnny Christensen


Dato : 17-07-06 13:10


"Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:44bb6ec8$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
> Mit bud:
> Worst case må være hvis du flyver i lang tid (over 12 timer) og alle dine
> væv er rimelig "mættet" med 0.7 bar luft. Hvis du så direkte kan hoppe i
> vandet fra flyveren, skal du planlægge dykket som hvis det var foretaget i
> 3 km højde.
> Men normalt vil der min. gå 3-4 timer før du kan være i vandet og
> medmindre du har meget langsomt væv:) tror jeg ikke der er nogen grund til
> at korrigere maxdybden eller andet.
> /Sune

Men under forudsætning at han vil dykke i havet (ligesom 99% af andre
dykkere) vil han efter dykket returnere til 1 atm tryk. Dvs at hvis
væskebalancen er i orden, så er der intet til hindre for at han kunne hoppe
direkte fra flyet og ned under bølgen blå.

Der skal kun korrigeres dykkedybder hvis man returnerer til mindre end 1 atm
tryk.

mvh
Johnny



Sune Jorgensen (17-07-2006)
Kommentar
Fra : Sune Jorgensen


Dato : 17-07-06 13:28


"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> wrote in message
news:44bb7e32$0$15781$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:44bb6ec8$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
>> Mit bud:
>> Worst case må være hvis du flyver i lang tid (over 12 timer) og alle dine
>> væv er rimelig "mættet" med 0.7 bar luft. Hvis du så direkte kan hoppe i
>> vandet fra flyveren, skal du planlægge dykket som hvis det var foretaget
>> i 3 km højde.
>> Men normalt vil der min. gå 3-4 timer før du kan være i vandet og
>> medmindre du har meget langsomt væv:) tror jeg ikke der er nogen grund
>> til at korrigere maxdybden eller andet.
>> /Sune
>
> Men under forudsætning at han vil dykke i havet (ligesom 99% af andre
> dykkere) vil han efter dykket returnere til 1 atm tryk. Dvs at hvis
> væskebalancen er i orden, så er der intet til hindre for at han kunne
> hoppe direkte fra flyet og ned under bølgen blå.
>
> Der skal kun korrigeres dykkedybder hvis man returnerer til mindre end 1
> atm tryk.

Det indså jeg også kort dette indlæg, og rettede det i mit andet indlæg

/Sune



Søren Arnvig (17-07-2006)
Kommentar
Fra : Søren Arnvig


Dato : 17-07-06 14:02


"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> wrote in message
news:44bb7e32$0$15781$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:44bb6ec8$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
>> Mit bud:
>> Worst case må være hvis du flyver i lang tid (over 12 timer) og
>> alle dine væv er rimelig "mættet" med 0.7 bar luft. Hvis du så
>> direkte kan hoppe i vandet fra flyveren, skal du planlægge dykket
>> som hvis det var foretaget i 3 km højde.
>> Men normalt vil der min. gå 3-4 timer før du kan være i vandet og
>> medmindre du har meget langsomt væv:) tror jeg ikke der er nogen
>> grund til at korrigere maxdybden eller andet.
>> /Sune
>
> Men under forudsætning at han vil dykke i havet (ligesom 99% af
> andre dykkere) vil han efter dykket returnere til 1 atm tryk. Dvs at
> hvis væskebalancen er i orden, så er der intet til hindre for at han
> kunne hoppe direkte fra flyet og ned under bølgen blå.
>
> Der skal kun korrigeres dykkedybder hvis man returnerer til mindre
> end 1 atm tryk.

Netop.
og hvis man havde fløjet rigtigt længe og dykkede meget hurtigt efter,
kunne man endda reducere sin tabeldybde, da man er godt afmættet.

Søren Arnvig


Claus Grell Hansen (18-07-2006)
Kommentar
Fra : Claus Grell Hansen


Dato : 18-07-06 10:33

Ja der er plads til mere gas hvis du starter "i minus", men det ændre vel
ikke ved at du kun kan "indeholde" en hvis mængde gas når du går i
overfladen...

> Netop.
> og hvis man havde fløjet rigtigt længe og dykkede meget hurtigt efter,
> kunne man endda reducere sin tabeldybde, da man er godt afmættet.
>
> Søren Arnvig



Søren Arnvig (18-07-2006)
Kommentar
Fra : Søren Arnvig


Dato : 18-07-06 10:55


"Claus Grell Hansen" <claus@nospam.dk> wrote in message
news:44bcaad9$0$22922$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Ja der er plads til mere gas hvis du starter "i minus", men det
> ændre vel ikke ved at du kun kan "indeholde" en hvis mængde gas når
> du går i overfladen...

Nej, men der går længere tid / dybde inden du er nået til det punkt.

Søren Arnvig
>
>> Netop.
>> og hvis man havde fløjet rigtigt længe og dykkede meget hurtigt
>> efter,
>> kunne man endda reducere sin tabeldybde, da man er godt afmættet.
>>
>> Søren Arnvig
>
>


temba (17-07-2006)
Kommentar
Fra : temba


Dato : 17-07-06 12:55


Sune Jorgensen skrev:

> DAN regler og lidt info:
>
> http://www.diversalertnetwork.org/medical/faq/faq.asp?faqid=56
> https://www.daneurope.org/eng/faq46.htm
> http://www.scubaboard.com/showthread.php?t=28277
> http://www.yorkshire-divers.com/forums/tek-talk/1600-altitude-before-diving.html
>
> Det med dyk i 3km højde holder ikke helt vand da overfladetrykket er 1 atm,
> men tror idéen er god nok.
> /Sune
>
> "Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> wrote in message
> news:44bb6ec8$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
> > Mit bud:
> > Worst case må være hvis du flyver i lang tid (over 12 timer) og alle dine
> > væv er rimelig "mættet" med 0.7 bar luft. Hvis du så direkte kan hoppe i
> > vandet fra flyveren, skal du planlægge dykket som hvis det var foretaget i
> > 3 km højde.
> > Men normalt vil der min. gå 3-4 timer før du kan være i vandet og
> > medmindre du har meget langsomt væv:) tror jeg ikke der er nogen grund til
> > at korrigere maxdybden eller andet.
> > /Sune
> >
> > "Henrik" <ha@danlamp.dk> wrote in message
> > news:44bb69f0$0$3562$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >> Hejsa
> >> Har lige et spørgsmål:
> >>
> >>
> >> Er der nogen regler for, hvor lang tid der skal gå, fra en flyvetur, til
> >> man må dykke?
> >>
> >> (ved godt at man ikke må dykke lige før en flyvetur)
> >>
> >>
> >>
> >> Henrik
> >>
> >>
> >
Det er nok også en ide at lige checke hvor højt du egentlig er oppe
over overfladen. F.eks hvis du lander i et sted som er 1500m over
overfladen, skal du nok lige vente nogle timer inden du dykker


Johanna (17-07-2006)
Kommentar
Fra : Johanna


Dato : 17-07-06 14:34

Måske står der noget relevant i dette artikel (vedr.
skydiving+dykning)
http://kjeldvandruten.3sc.nl/skydivingscubadiving.html


Sune Jorgensen skrev:

> Den er ikke nævnt og jeg har også svært ved at tro på det.
>
> Men der er et andet issue ang. "dårlig blodomløb" (DVT) når man har siddet
> ned længe i dårlige små flysædder:
> http://ohp.ksc.nasa.gov/alerts/dvt.html
> Så der er nok nogen der bør vente noget tid, til der er kommet ordentlig
> gang i systemet igen.
>
> Derudover husker vi vel alle James Bond der skydiver direkte ned i vandet
> fra stor højde
>
> /Sune
>
> "Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> wrote in message
> news:44bb8a2e$0$20293$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >
> > "Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> wrote in message
> > news:44bb8063$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...
> >> For dem som ikke gider læse laange tråde er her de mest interessante
> >> citater:
> >>
> >> "The depressurization in the aircraft cabin forms free-gas bubbles in the
> >> tissues. These do not completely shrink away when the plane lands at the
> >> dive destination. When the diver is in the water, the bubbles, formed on
> >> the airplane, now act as nuclei for the dive. The diver is at greater
> >> risk, so the argument goes, for decompression sickness (DCS).:tree"
> >
> > Dette har jeg svært ved at tro på.
> > Hvad er den nøjagtige kilde ?
> >
> > Søren Arnvig


Søren Arnvig (17-07-2006)
Kommentar
Fra : Søren Arnvig


Dato : 17-07-06 15:49


"Johanna" <johanna@ofir.dk> wrote in message
news:1153143258.895557.237110@b28g2000cwb.googlegroups.com...
>Måske står der noget relevant i dette artikel (vedr.
>skydiving+dykning)
>http://kjeldvandruten.3sc.nl/skydivingscubadiving.html

nææ , intet nyt.

Søren Arnvig



Allan Hansen (17-07-2006)
Kommentar
Fra : Allan Hansen


Dato : 17-07-06 15:52

Hvad bliver det næste....... at alle flyselskaberne på dykkerdestinationerne
skal til at lave "highstop"

Allan Hansen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste