Bankende motor
Fra : Preuthun

Dato : 16-07-06 23:34

Hejsa.

Jeg har lige renoveret en SCO 1gear motor. Den banker imidlertid lidt
rigeligt, og jeg er løbet tør for idéer til, hvad jeg skal gøre for at få
den til at lade være. Her er hvad jeg allerede har prøvet:
1) Stillet tændingen ned til ca 1,5 mm før top. (Fabriks indstillingen er
3,5mm før top!) -lille forbedring-
2) Lagt 2 ekstra toppakninger ind for at fjerne kompression. -ingen
forbedring-
3) Renset hele udstødningssystemet. -lille forbedring-
4) Udskiftet benzinen til en 97 oktan fra Shell. -lille forbedring-
Status pt: Nu banker den kun, når den skal trække hårdt på høje
omdrejninger.
Tændrøret ser perfekt ud, så jeg tror ikke det den som står og gløder.

Derudover har jeg tetstet om petroleum (lugtfri) pga. af dets længere
molekyler kunne anvendes. Det var en ganske morsom test. Jeg blandede
naturligvis 4% olie i brændstoffet før jeg fyldte det på en lille ekstra
tank til forsøget. Da der allerede var benzin i karburatoren startede
motoren ganske let og gik derefter på petroleum.

Resultatet var:
1) Pænt højere tomgang.
2) Lidt varmere udstødning.
3) Reduceret banketendens - muligvis, men ikke overbevisende.
4) Ingen mærkbar effekt ændring.
5) Den lugter som en jet motor. Er de mon petroleum de fylder på jet
maskinerne?

Så hvad skal jeg forsøge nu, monstro? Jeg tænker på at forbedre oktantallet
ved at tilsætte hhv. 10 - 20 og 30 % toluen til brændstoffet, men jeg ville
foretrække at kunne køre på en alm. 95 blyfri.

Mvh.
Jan Preuthun

Fra : Hekto

Dato : 17-07-06 10:20

Preuthun brought next idea :
> [...]
> ved at tilsætte hhv. 10 - 20 og 30 % toluen til brændstoffet, men jeg ville
> foretrække at kunne køre på en alm. 95 blyfri.

Ja, jeg havde engang en Jawa 125cc i min meget
grønne ungdom. Da man altid manglede penge og
benzin kostede 1,20 Kr./literen, fik den et
ordentligt skvæt petroleum fra opvarmningen! Det
lugtede fælt og røg en del - men hva', der sku'
køres!

Sprit er iøvrigt godt til at hæve okatantallet,
også!

Er du sikker på at den banker???

Du er sikker på at det ikke er et
plejlstangsleje/sølen der banker, eller sideslør
på sølen? Desværre kommer bankelydende fra
ovenstående også ved belastning/acceleration,
ligesom bankning.

Det burde ikke være hverken høj kompression eller
for mager blanding der får den til evt. at banke.
Ikke på en SCO!!!
Dan den jo kører med 'gearkassen' i krumtaphuset,
smurt af 2T-olien, kunne man forstille sig at der
kom lyde derfra?

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Preuthun

Dato : 17-07-06 21:20

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
> [...]
> Verein'
> www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
> Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og

Hej igen.
Tak for svaret Hekto. Den benzinpris du nævner, er det fra ca. 1971-72 ? Det
må have været lige før, eller omkring oliekrisen med de bilfri søndage. Jeg
husker tydeligt vigtigheden af at komme hjem fra landballerne og vennerne i
ordentlig tid, ellers kunne man komme til at gå langt på sine flade
konvolutter. Var det egentligt også forbudt at køre knallert på disse
bilfrie søndage, ka' du huske det?

Man kunne jo godt få den tanke at der er tale om mekanisk larm, pga motorens
specielle opbygning, og det skal jeg selvfølgelig undersøge nærmere senere,
men indtil videre er det lykkes mig at slippe næsten helt fri for den
bankende lyd.
Idet farvehandleren ikke havde touluen fremstillede jeg en brændstofblanding
med ca. 20 % xylen, resten 95 oktan blyfri benzin. Det hjalp fantastisk, men
er dyr løsning i det lange løb.
Jeg er ved at komme til den (del-)konklusion, at brændkammer forholdene ikke
er optimale, fx. at den simpelthen ikke skyller godt nok. Imorgen vil jeg
forsøgsvis hæve udstødningen med en millimeter, så den bedre kan slippe af
med den varme røggas.
Jeg vender tilbage med med en opdatering, når nye forsøg er testede.

Mvh.
Jan Preuthun

Fra : Hekto

Dato : 18-07-06 10:43

Preuthun laid this down on his screen :
> [...]
> med den varme røggas.
> Jeg vender tilbage med med en opdatering, når nye forsøg er testede.

Jooo, det har nok været lige omkring 70. Jeg kan
ikke huske om man måtte køre på knallert - jeg
måtte lade bilen stå!!!

Xylen! Det var da noget iftigt og affedtende
stads! Hvad siger pakdåserne til det????

Jan ... den HAR altså kørt før!
Jeg havde en 38cc Popular der var peppet lidt op.
Indsugningen var boret op og jeg mener også der
var taget af toppen og den havde ikke problemer
med bankning. Nu var der vist to modeller af
cylinderen? En med en lige indsugning og een hvor
den var s-formet og støbt ind i cylinderen?

Har du checket for falsk luft med lightergas
eller dieselstart?

Hvis jeg husker rigtigt var tændingen med
platiner? Kunne man forestille sig en smule rust
eller et eller andet der får den til at lave en
ekstra tænding på det forkerte tidspunkt?

Fra : Preuthun

Dato : 18-07-06 23:43

HEKTO:
> [...]
> Verein'
> www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
> Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og

Hej Hekto.
Ang. cylindre til SCO 1 gear har jeg kun kendskab til to typer:
Den første type som IKKE havde indsat en hård stålbøsning i indsugningning.
En senere type som netop har denne bøsning. (efter motornr. 22602, og som
iøvrigt har fået TUM nummer).
Du har ret, Xylen er et fantastisk godt opløsningsmiddel. Det er en benzen
ring med 2 methylgrupper, der både kan sidde ortho, meta eller para. Toluen
er næsten magen til, men har kun 1 methylgruppe. Jeg er også lidt nervøs for
pakdåserne i den forbindelse. Dog indrømmer olieselskaberne at begge
stofferne faktisk benyttes til regulering af oktantallet i deres benziner.
Hvis man tager noget ren octan eller heptan og lugter til det er der faktisk
næsten ingen lugt dér, hvorimod diverse benzen baserede molekyler har en
meget tydelig lugt.
Det du skriver med falsk luft, vil jeg gerne høre mere om. Tænker du på om
motoren kører lidt for "tynd" evt.?
Hvordan gennemfører man forsøget med ether eller lightergas? Jeg har aldrig
hørt om det før. Jeg har imidlertid prøvet KubikH's metode et par gange, med
god held endda: En slange på indsugningsstutsen, stemplet i top, puste røg
ind i slangen og se, hvor det kommer ud.
Jeg checker det du foreslår med tændingen.
Jeg kommer til at tænke på om jeg simpelthen bare skulle teste at rykke
spjældnålen en smule op, for bankningen kommer jo når jeg accellererer, og
fyldningen muligvis er lidt i overkanten. Måske jeg også skulle teste
systemet med en original karburator endda.
Det bliver en dejlig travl forsøgsaften imorgen.

Mvh.
Jan Preuhtun

Fra : Hekto

Dato : 19-07-06 09:05

Preuthun used his keyboard to write :
> [...]
> systemet med en original karburator endda.
> Det bliver en dejlig travl forsøgsaften imorgen.

Hej Jan

Jeg tør dårligt bassere det på hukommelsen, og
motoren ligger i et meget mørkt hjørne af
kælderen - så vidt jeg husker.

Falsk luft findes ved at starte motoren, og enten
sprøjte gas eller dieselstart rundt omkring
samlinger og pakninger m.v.
Stiger omdrejningerne, har man fundet lækken.

Se, nu nærmer vi os! Det er en 'uoriginal
kaburator'!!!???

Det får mig til at tænke på spjældudskæringer og
alle de andre ulykker der er på en 2T kaburator,
og som skal gå op i en højere enhed.

Det er sikkert en Dell'Orto?

http://www.guzzitech.dk/05/05-10/05-10-01.htm

Så prøv lige med den oprindelige.

Fra : Preuthun

Dato : 19-07-06 22:14

HEKTO SKREV:

[...]

Det var en sjov metode, den med gasserne til at finde utætheder med. Det
skal jeg prøve. Dog vil jeg være temmelig forsigtig mht. tændingssiden.

Dette har jeg nået i aften:
1) Øget åbningstiden i udstødningen. (2mm op) Det hjalp, men er stadig ikke
helt perfekt.
2) Spjældnålen hævet med ét hak. Ingen forskel.
3) Den originale 8mm Bing karburator blev genmonteret. Det hjalp, så nu er
den næsten OK.

Hvorfor roder jeg så meget med denne motor:
Jeg skal ud at køre på bakker snart, og derfor tænkte jeg, at det vil
hjælpe, hvis jeg fjerner så meget overflødig masse som muligt. Især, dér
hvor det vejer tungest. I støbejernet f.eks, således at en 12mm Bing som jeg
havde liggende, ville være passende.
Overraskende nok er der næsten ingen forskel i motor ydelse afhængig af om
det er en 8 eller 12 mm, der køres med, så nu bliver det altså den lille,
der får lov at arbejde.

Jeg gider ikke at gøre mere ved knallerten nu. Jeg lever med den allersidste
rest af tændingsbanken, så håber jeg blot at motoren også gør det.

Tak for de gode råd.

Mvh.
Jan Preuthun

Fra : Hekto

Dato : 19-07-06 22:58

> [...]
>
> Jeg gider ikke at gøre mere ved knallerten nu. Jeg lever med den
> allersidste rest af tændingsbanken, så håber jeg blot at motoren også

En større kaburator giver kun mere helt på toppen.

Jeg borede min, så der var samme diameter hele vejen i indsugningen, og
det hjalp lidt på Fredriksberg bakke. Den har måske gået 45 km/t.

Det er jo ikke den bedste motor at tune, med det store krumtaphus.

Go' tur!