> Min far havde indtil nytår et lejemål som var administreret af
> Dan-ejendomme, og som han i en periode udlejede til mig.
>
> Da han var fraflyttet, opdagede han at der var trukket flere tusinde
> kroner fra hans depositum, hvilket var gået til afslibning af gulve i
> rummene, som følge af almindeligt slid (dvs. ingen store skader eller
> ridser).
>
> På lejemålets vedligholdelseskonto stod der over 20.000 kr, men alligevel
> blev udgiften trukket fra depositum. Han spurgte Dan-ejendomme som
> svarede, at der på deres lejekontrakt med småt står, at
> vedligeholdelseskontoen fastfryses i det øjeblik lejemålet opsiges. Da
> denne frist er 3 måneder, betyder det reelt, at man som lejer er tvunget
> til - 3 måneder før fraflytning - at få ordnet alt, som er slidt og kræver
> alm. vedligeholdelse.
>
> Er det lovligt at stille en lejer i en sådan situation, hvor et lejemål
> kun kan vedligeholdes via vedligh.-kontoen (som er penge man selv har
> betalt), frem til opsigelsestidspunktet? Det betyder jo reelt i dette
> tilfælder med gulvene, at man skal rydde hele lejligheden 3 mdr før man
> flytter ud, så gulvene kan slibes?
>
> --
> MVH: Esben von Buchwald
>
http://www.sbn.as
Det at vedligeholdelseskontoen fastfryses ved opsigelse er meget
almindeligt. Det fungerer også sådan her hvor jeg bor, min udlejer er dog en
alm boligforening.
_Skal_ gulv mm afslibes i forb med fraflytning? Står det i kontrakten? Er
det aftalt ved fraflytningssyn at gulvet skulle sættes i stand?
Hver gang nogle har boet til leje ved noget privat udlejning (Altså ikke
almennyttige boligforeninger) Tænker jeg ofte at sådanne udlejere ofte er
ude på at udnytte flk i flyttesituationen, og derved indkasserer en masse
penge som de egentlig ikke har lov til at indkassere..
Louise