Laboratoriebejse på køkkenbordplade
Fra : CAH

Dato : 16-07-06 21:26

Hej

Jeg har et køkken som må væe over 20 år gammelt, såvidt jeg ved er
bordpladen behandlet med laboratoriebejse. Som senere er blevet
ulovligt at anvende i flere sammenhænge, hvordan kan jeg efterbehandle
en sådan bordplade, og er der nogen måde hvorpå jeg kan teste om
pladen faktisk er behandlet med laboratoriebejse?

Jeg fandt dene opskrift på laboratoriebejse

Hej Esben -

Jeg ved ikke, om du kan få det færdigt, men her er en opskrift: (det
er vist ikke helt sundt, så du skal nok ikke bruge det til
køkkenborde)

Laboratoriebejdse:

a: 125 g kobbersulfat og 125 g Kaliumklorat opløses i 1 liter kogende
destilleret vand

b: 150 g Anilinhydrochlorid opløses i 1 liter destilleret vand

c: Linolie

Træet behandles forst med a: og så med b:. Denne behandling gentages.
Derefter betandles evt. med c:

Er den god nok?

Er det kun giftigt når det bliver blandet, eller også efterfølgende?

Mange hilsner