Skærme
Fijala 3554
XEROX: Døde pixels der drøner rundt, hvad ~
Fra : Peter D.

Dato : 16-07-06 19:24

Hej.

Hvad gør en klog nu ??

Jeg har for snart 2 år siden købt mig sådan en lækker XEROX 19" skærm, med
det der front-glas, og vi er ellers rigtig glade for den....

Men der er kommet 5-6 "døde pixels", der drøner rundt på skærmen.....
De er ihvertfald ikke til at få væk, for det er tordenfluer, der har fundet
vej ind bag glasset.....

Jeg har ellers ingen rigtige døde pixels, så skærmen er ellers i fin
stand....

Hvordan får jeg de irreterende "pletter" der bevæger sig væk..... ??

Mvh.
Peter

Fra : Peter D.

Dato : 16-07-06 19:42

Hej igen....

Uanset at jeg syntes det var lidt sjovt at det kunne lade sig gøre, så har
jeg nok lige ændret lidt mening.....

Da jeg havde skrevet første indlæg fik jeg kikket lidt nærmere på det.
Og jeg kan nu se at nogle af tordenfluerne, løber lige inden under
"kontrast-glasset" mens andre løber helt inde på lys-pladen, og altså bag
ved selve lcd-filmen, eller hvad det er for noget, skærmen er opbygget
af....
- dvs. at nogle løber helt inde bag ved farverne på skærmen....

Mon garantien dækker sådan en fejl, der er jo svjh. ret lang garanti på en
Xerox skærm.....

--
Peter

Fra : Laziter [9440]

Dato : 16-07-06 22:48

"Peter D." <pshdo@tele.two.adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Mon garantien dækker sådan en fejl, der er jo svjh. ret lang garanti på en
> Xerox skærm.....

Nope, garantien dækker ikke insekter i skærmen.

Men du kan prøve dette trick:

- Sluk skærmen
- Sæt en lampe op over udluftninghullerne i toppen af skærmen.
- Tænd lampen og lad "varmen" lokke krybene ud.

Skulle der efterfølgende findes døde bæster i skærmen, så vend skærmen på
hovedet ryst forsigtigt ligene ud.

Det har virket for mange så tricket er godt nok

Mvh
Benjamin

Fra : Peter D.

Dato : 17-07-06 05:22

Hej.
Tak for svar.....

> Nope, garantien dækker ikke insekter i skærmen.

Ok, jeg troede bare at det måtte være en forsejling af panelet der ikke var
i orden siden at der kan komme dyr ind.....

> Det har virket for mange så tricket er godt nok

Tak, det vil jeg prøve......

--
Mvh.
Peter

Fra : Flemming Joensson (8~

Dato : 19-07-06 19:07

"Laziter [9440]" <laziterNO@THANKSgmail.com> wrote in

> Nope, garantien dækker ikke insekter i skærmen.

Jo, det gør den. Panelets pakning er defekt hvis der kan trænge
støv/insekter ind bag eller ind i selve panelet. Så det er en helt
almindelig og iøvrigt tilbagevendende "morsomhed" på denne tid af året :)

/flemming

--
Skift .invalid ud med .org i min mailadresse for at sende mig en mail.

Fra : Peter D.

Dato : 19-07-06 20:52

Hej.

> Panelets pakning er defekt hvis der kan trænge
> støv/insekter ind bag eller ind i selve panelet. Så det er en helt
> almindelig og iøvrigt tilbagevendende "morsomhed" på denne tid af året :)

Vil det sige at det er et kendt og udpræget problem, og at det altså ikke
kun er en "enlig svale" jeg har fået fat i ??
- det lyder da ikke smart......

Men det er jo i dette tilfælde fint nok for mig, for ved udskiftning af min
skærm må jeg vel få nye 3 års garanti.....
Ny skærm = Ny garanti
Korrekt ??

Mvh.
Peter

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 17-07-06 09:22

Peter D. wrote:
> [...]
> - dvs. at nogle løber helt inde bag ved farverne på skærmen....
>
> Mon garantien dækker sådan en fejl, der er jo svjh. ret lang garanti på en

Prøv at søge længere tilbage i gruppen, jeg mener at der har været
tilsvarende beretninger tidligere.
Hvis jeg husker rigtigt var det bl.a. en Dell og der dækkede garantien.

Jesper \
København

Fjern UD fra min mail ved direkte svar

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 17-07-06 15:09

"Laziter [9440]" <laziterNO@THANKSgmail.com> skrev:

> Nope, garantien dækker ikke insekter i skærmen.

Men til gengæld er der en lovpligtig 2 årig reklamationsret, og jeg har
svært ved at forestille mig, at tordenfluer i skærmen ikke vil være at
opfatte som en mangel i Købelovens forstand (skærmen er ikke
tilstrækkelig tæt).

Hvis ikke forhandleren giver sig ville jeg i den pågældende situation
forsøge mig i Forbrugerklagenævnet - det koster trods alt kun 150,-

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter D.

Dato : 17-07-06 21:13

Hej.

PRC-Data siger at de efter at have talt med MAG.dk, har fået at vide at
dette må falde ind under deres 3 års on-site garanti som der er på Xerox
skærmene, og da min er under 2 år regner jeg nu med at jeg får en ny skærm.
PRC-Data (eller MAG ?) mener også (som jeg) at det må skyldes en utæt
forsejling/pakning, og siger samtidig at MAG har haft et par enkelte andre
med samme problem.....

Mvh.
Peter

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 18-07-06 07:51

> [...]

> jeg) at det må skyldes en utæt forsejling/pakning, og siger
> samtidig at MAG har haft et par enkelte andre med samme

Det er jo det, og det lyder jo rigtigt godt at du formentligt får en ny
skærm uden at skulle slås for det.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 19-07-06 21:59

> [...]

> Vil det sige at det er et kendt og udpræget problem, og at det
> altså ikke kun er en "enlig svale" jeg har fået fat i ??

Det er vist forholdsvist almindeligt, og ja det er meget usmart.

> Men det er jo i dette tilfælde fint nok for mig, for ved
> udskiftning af min skærm må jeg vel få nye 3 års garanti.....
> Ny skærm = Ny garanti
> Korrekt ??

Der har ihvertfald været nogle afgørelser i Forbrugerklagenævnet, hvor
en ombytning har medført en ny garantiperiode.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter D.

Dato : 20-07-06 15:20

Hej.
Tak for dit svar.

> Der har ihvertfald været nogle afgørelser i Forbrugerklagenævnet, hvor
> en ombytning har medført en ny garantiperiode.

Ja, det var det jeg syntes at jeg kunne huske.....
Det kan godt gå hen og blive rigtigt dyrt for Xerox hvis det viser sig at
der kommer fluer i skærmene år efter år.....

Mvh.
Peter

Fra : Vega

Dato : 19-07-06 22:39

> [...]
> - dvs. at nogle løber helt inde bag ved farverne på skærmen....
>
> Mon garantien dækker sådan en fejl, der er jo svjh. ret lang garanti på en

Fik du en bytter Peter?
Jeg fået samme problem i min Samsung 930BF.

Mvh. Vega.

Fra : Peter D.

Dato : 20-07-06 15:17

Hej.

> Fik du en bytter Peter?

Det får jeg da forhåbentlig, jeg har fået denne besked fra MAG (Xerox
service-center):

---
Vi har desværre ikke din skærm model på lager i øjeblikket, da vors sending
er blevet forsinket fra producenten.
Dette er meget beklageligt men vi gør alt hvad vi kan for at få dem på lager
hurtigst muligt.
Så snart jeg har en mere præcis leveringsdato giver jeg besked.
---

Så jeg giver dem 14 dage, så må jeg have fat i dem igen......

> Jeg fået samme problem i min Samsung 930BF.

Det er bare u-smart at producenterne ikke lige ofre et stykke tape el.lign.
langs kanten på et TFT panel......

Med 3 års onsite garanti som der er på Xerox, så kan det gå hen og blive en
MEGET dyr skærm for Xerox i sidste ende hvis dette sker år efter år.....

Mvh.
Peter

Fra : Vega

Dato : 20-07-06 18:49

> Hej.

> Det får jeg da forhåbentlig, jeg har fået denne besked fra MAG (Xerox
> service-center):

Hmm, ok. Fik dette svar fra samsung i dag:

>Desværre er der ingen garanti for kryp, så du får kontakte InfoCare
påsderes hjemmeside, for at se hvor meget det vil koste atfå denne
uvelkommne gæst fjernet.<

Kan det virkelig være rigtigt, skærmen er kun 9 mdr. gammel?

Mvh. Vega.

Fra : Ole Geisler

Dato : 21-07-06 12:30

On Thu, 20 Jul 2006 19:48:48 +0200, "Vega" <vega84@gmail.com> wrote:

>"Peter D." <pshdo@tele.two.adsl.dk> skrev i en meddelelse

>Hmm, ok. Fik dette svar fra samsung i dag:

>påsderes hjemmeside, for at se hvor meget det vil koste atfå denne
>uvelkommne gæst fjernet.<

Du skal bare lade være med at forklare hvad _du_ mener årsagen er.
Meddel kun at der er et (x)antal "pletter" på skærmen. Du behøver
ikke sige de er levende ( det er de vel heller ikke mere )

Fra : Peter D.

Dato : 21-07-06 15:24

Hej.

> Du skal bare lade være med at forklare hvad _du_ mener årsagen er.
> Meddel kun at der er et (x)antal "pletter" på skærmen. Du behøver
> ikke sige de er levende ( det er de vel heller ikke mere )

Det tænkte jeg også, hvis man ikke lige har set dem bevæge sig, så skal man
være lidt af en ekspert for ikke at tro at det er 3-4 døde pixels på stribe
flere steder på skærmen

Mine er bare ikke døde-døde endnu.....
Af en eller anden grund bliver de ikke derinde ret lang tid, de løber ud
igen, og det er jo som sådan meget godt.
Men der er dagligt 6-8 stykker derinde bag glaspladerne, så på et tidspunkt
vil der helt sikkert være nogle der sætter sig til at dø derinde....

Lige nu kan jeg se 3 der løber rundt inde bag glassene.....

Mvh.
Peter

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 20-07-06 20:44

"Vega" <vega84@gmail.com> skrev:

> Kan det virkelig være rigtigt, skærmen er kun 9 mdr. gammel?

Jeg vil mene at der er tale om en mangel i Købelovens forstand. Hvis
forhandleren ikke går med til at reparere eller ombytte skærmen kan du
overveje at kontakte Forbrugerstyrelsen der kan råde dig til om det kan
svare sig at føre en klagesag eller ej - men prøv lige forhandleren
først.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Vega

Dato : 20-07-06 21:45

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> overveje at kontakte Forbrugerstyrelsen der kan råde dig til om det kan
> svare sig at føre en klagesag eller ej - men prøv lige forhandleren

Har prøvet forhandler, han gav dette svar:

Du bedes kontakte Samsung på følgende tlf: 70 12 44 00. Bliver den af
Samsung konstateret defekt, rekvirerer de en RMA-sag. Derefter sender de dig
fragtsedler så du kan sende den til reparation.

Mvh. Vega.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 23-07-06 16:20

"Vega" <vega84@gmail.com> skrev:

> [...]
> af Samsung konstateret defekt, rekvirerer de en RMA-sag. Derefter
> sender de dig fragtsedler så du kan sende den til reparation.

Det er som sådan forhandleren der har problemet når der er
reklamationer over fejl og mangler, og forhandleren kan ikke kræve at
du henvender dig hos eksempelvis producenten. Der kan dog ofte spares
noget tid ved at henvende sig direkte hos producenten ved
reklamationer, hvis producenten er med på dette.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter D.

Dato : 11-08-06 15:00

Hej.

Idag fik jeg så endelig min nye skærm leveret lige til døren......
Ingen problemer overhovedet.....
- altså bortset fra..... læs mit nye indlæg "Xerox 19" ombyttet til ny,
mangler indgange, hvad nu ?"

Mvh.
Peter