|
| Motor problem Fra : carsten |
Dato : 16-07-06 18:06 |
|
Hej NG
Jeg har igen fået lidt problemer med at få min CBR600 fra 92 til at køre,
den starter fint, ingen problem her, men når så den er kommet igang og jeg
begynder at køre, har jeg nu 2 gange oplevet at den begynder at sætte ud og
miste alt træk kraft, (kan køre med håndtaget i bund), hvis det så lykkes
mig at holde liv i den, går der lidt tid også er der ingen problemer.
Når den går i stå for mig har jeg mega svært ved at starte den igen.
Jeg har så hørt at det måske kan skyldes at der dannes is i bund af
kaburaterne, nu hvor der er blevet så varmt som der er.
Jeg tænkte at jeg lige vil tjekke om der er nogen her der har oplevet det
samme, inden jeg smider den på værksted.
MVH Carsten
CBR600F
| |
Steen Gruby (16-07-2006)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 16-07-06 18:59 |
|
On Sun, 16 Jul 2006 19:05:40 +0200, "carsten"
<chelnielsen@hotmail.com> wrote:
Hej Carsten.
>
>Jeg har igen fået lidt problemer med at få min CBR600 fra 92 til at køre,
>den starter fint, ingen problem her, men når så den er kommet igang og jeg
>begynder at køre, har jeg nu 2 gange oplevet at den begynder at sætte ud og
>miste alt træk kraft, (kan køre med håndtaget i bund), hvis det så lykkes
>mig at holde liv i den, går der lidt tid også er der ingen problemer.
>Når den går i stå for mig har jeg mega svært ved at starte den igen.
>Jeg har så hørt at det måske kan skyldes at der dannes is i bund af
>kaburaterne, nu hvor der er blevet så varmt som der er.
>Jeg tænkte at jeg lige vil tjekke om der er nogen her der har oplevet det
>samme, inden jeg smider den på værksted.
>
Jeg vil skyde på brændstofmangel.
Check benzinslangerne for knæk, check evt. benzinfilter, check at
benzinpumpen får strøm jele tiden og check tankens udluftning.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
carsten (16-07-2006)
| Kommentar Fra : carsten |
Dato : 16-07-06 19:22 |
|
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:bfvkb2tmo197nsd418t2u3h08l1npj4b91@4ax.com...
> On Sun, 16 Jul 2006 19:05:40 +0200, "carsten"
> <chelnielsen@hotmail.com> wrote:
>
> Hej Carsten.
>>
>>Jeg har igen fået lidt problemer med at få min CBR600 fra 92 til at køre,
>>den starter fint, ingen problem her, men når så den er kommet igang og jeg
>>begynder at køre, har jeg nu 2 gange oplevet at den begynder at sætte ud
>>og
>>miste alt træk kraft, (kan køre med håndtaget i bund), hvis det så lykkes
>>mig at holde liv i den, går der lidt tid også er der ingen problemer.
>>Når den går i stå for mig har jeg mega svært ved at starte den igen.
>>Jeg har så hørt at det måske kan skyldes at der dannes is i bund af
>>kaburaterne, nu hvor der er blevet så varmt som der er.
>>Jeg tænkte at jeg lige vil tjekke om der er nogen her der har oplevet det
>>samme, inden jeg smider den på værksted.
>>
> Jeg vil skyde på brændstofmangel.
> Check benzinslangerne for knæk, check evt. benzinfilter, check at
> benzinpumpen får strøm jele tiden og check tankens udluftning.
>
Den har næsten lige været på værksted for at få renset kaburator og dem
stillet.
Det der var mest interresant for mig, er om der er noget hold i at det kan
være is dannelse her i varmen?
Carsten
CBR600F
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk
| |
Steen Gruby (16-07-2006)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 16-07-06 19:24 |
|
On Sun, 16 Jul 2006 20:22:09 +0200, "carsten"
<chelnielsen@hotmail.com> wrote:
Hej Carsten.
>Det der var mest interresant for mig, er om der er noget hold i at det kan
>være is dannelse her i varmen?
>
No way !
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Pierre (16-07-2006)
| Kommentar Fra : Pierre |
Dato : 16-07-06 20:02 |
|
> Jeg har så hørt at det måske kan skyldes at der dannes is i bund af
> kaburaterne, nu hvor der er blevet så varmt som der er.
> MVH Carsten
> CBR600F
Under indflyvning med småfly er det fast procedure at anvende
karburatorforvarme indtil tærskelen nås, netop for at undgå is, der kan
opstå helt op til temperaturer på over 30 gr. hvis dugpunktet er passende
højt. Så det må også kunne ske for en MC når de rette betingelser er til
stede.
hilsen Pierre (PPL-A)
| |
Steen Gruby (16-07-2006)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 16-07-06 20:16 |
|
On Sun, 16 Jul 2006 21:01:35 +0200, "Pierre" <pixel@debie.dk(fjern
ixel)> wrote:
Hej Pierre.
>Under indflyvning med småfly er det fast procedure at anvende
>karburatorforvarme indtil tærskelen nås, netop for at undgå is, der kan
>opstå helt op til temperaturer på over 30 gr. hvis dugpunktet er passende
>højt. Så det må også kunne ske for en MC når de rette betingelser er til
>stede.
>
Hvis det skal ske skal dugpunktet ligge faretruende tæt på den
aktuelle trmperatur hvilket næppe kan være tilfældet nu.
Desuden skal gennemstrømningen i venturyen være så høj at temprraturen
falder til tæt på frysepunktet.
Desuden vil en tiliset karburator ikke lige komme til "live" igen før
isen er tøet op, og det sker først efter et stykke tids stilstand -
Eller som du skriver med karburatorvarmer.
Hvis du slæber ekvipagen op i flightlevel 200 tror jeg dig gerne, men
så højt er der vist ingen risiko for at en CBR600 kommer ved egen
hjælp
Jeg kender godt proceduren fra checklisten, men den er vist grundet i
at det er det samme papir der anvendes sommer og vinter
Hvis man har paranoia angående karburatoris så stik den en sjat sprit
i tanken.
Paso'en er styg til det nummer i den første og den sidste måned i
seasonen - Den er "spritter" i den tid
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Joakim (16-07-2006)
| Kommentar Fra : Joakim |
Dato : 16-07-06 21:17 |
|
carsten skrev:
> Hej NG
>
> Jeg har igen fået lidt problemer med at få min CBR600 fra 92 til at køre,
> den starter fint, ingen problem her, men når så den er kommet igang og jeg
> begynder at køre, har jeg nu 2 gange oplevet at den begynder at sætte ud og
> miste alt træk kraft, (kan køre med håndtaget i bund), hvis det så lykkes
> mig at holde liv i den, går der lidt tid også er der ingen problemer.
> Når den går i stå for mig har jeg mega svært ved at starte den igen.
> Jeg har så hørt at det måske kan skyldes at der dannes is i bund af
> kaburaterne, nu hvor der er blevet så varmt som der er.
> Jeg tænkte at jeg lige vil tjekke om der er nogen her der har oplevet det
> samme, inden jeg smider den på værksted.
>
> MVH Carsten
> CBR600F
>
>
Hej Carsten
Jeg ville tjekke tændspolerne hvis jeg var dig. Det kunne lyde som om du
mister 2 cylindre, og derfor kører på de resterende 2. Så mister man
kraft. Desuden kan den defekte tændspole godt virke i kortere tid af gangen.
Det er forresten ikke fedt at miste en tændspole i en overhaling på
motorvejen... Så få det tjekket.
Evt er det bare polerne på tændspolerne, der skal ha' med kobberbørsten.
Mvh Joakim
| |
OFH (17-07-2006)
| Kommentar Fra : OFH |
Dato : 17-07-06 12:27 |
|
Jeg tror at du har vaacum i tanken. Er din cbr 600 med vaacum-benzinhane.
Jeg har omtrent det samme problem som du. Min Blackbird går i stå efter ca.
5 kilometers kørsel i regn.
I sidste uge var jeg tæt på at smide den af helvede til da man ikke når
særlig langt på motorvejen med kun 5 kilometer mellem stoppene. Efter det
tyvendes stop slog det mig pludselig om der mon var vaccum i tanken. Jeg
lettede på tankdækslet, startede og kørte 5 kilometer. Derefter var det hele
vejen i regnvejr op gennem Jylland. Når den begyndte at sætte ud, koblede
jeg ud, kørte ind i indersporet, slog tændingen fra og tog nøglen ud, satte
den i tankdækslet og åbnede det så der kom luft i tanken. Derefter i omvendt
rækkefølge alt imedens jeg trillede med koplingen trukket. pokkers
besværligt, men nu ved jeg hvor problemet er
Jeg havde ellers prøvet alt med bla. nyt ledningsnet, tændspoler og elfedt
overalt, men intet havde hjulpet.
"Joakim" <jokkefar@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:n9xug.106$AP4.94@news.get2net.dk...
> carsten skrev:
>> Hej NG
>>
>> Jeg har igen fået lidt problemer med at få min CBR600 fra 92 til at køre,
>> den starter fint, ingen problem her, men når så den er kommet igang og
>> jeg begynder at køre, har jeg nu 2 gange oplevet at den begynder at sætte
>> ud og miste alt træk kraft, (kan køre med håndtaget i bund), hvis det så
>> lykkes mig at holde liv i den, går der lidt tid også er der ingen
>> problemer.
>> Når den går i stå for mig har jeg mega svært ved at starte den igen.
>> Jeg har så hørt at det måske kan skyldes at der dannes is i bund af
>> kaburaterne, nu hvor der er blevet så varmt som der er.
>> Jeg tænkte at jeg lige vil tjekke om der er nogen her der har oplevet det
>> samme, inden jeg smider den på værksted.
>>
>> MVH Carsten
>> CBR600F
>
> Hej Carsten
>
> Jeg ville tjekke tændspolerne hvis jeg var dig. Det kunne lyde som om du
> mister 2 cylindre, og derfor kører på de resterende 2. Så mister man
> kraft. Desuden kan den defekte tændspole godt virke i kortere tid af
> gangen.
>
> Det er forresten ikke fedt at miste en tændspole i en overhaling på
> motorvejen... Så få det tjekket.
>
> Evt er det bare polerne på tændspolerne, der skal ha' med kobberbørsten.
>
> Mvh Joakim
| |
Ukendt (18-07-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-07-06 05:44 |
|
"OFH" <ofh@email.dk> skrev i en meddelelse
news:44bb73e5$0$22924$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Jeg tror at du har vaacum i tanken. Er din cbr 600 med vaacum-benzinhane.
> Jeg har omtrent det samme problem som du. Min Blackbird går i stå efter
> ca. 5 kilometers kørsel i regn.
> I sidste uge var jeg tæt på at smide den af helvede til da man ikke når
> særlig langt på motorvejen med kun 5 kilometer mellem stoppene. Efter det
> tyvendes stop slog det mig pludselig om der mon var vaccum i tanken. Jeg
> lettede på tankdækslet, startede og kørte 5 kilometer. Derefter var det
> hele vejen i regnvejr op gennem Jylland. Når den begyndte at sætte ud,
> koblede jeg ud, kørte ind i indersporet, slog tændingen fra og tog nøglen
> ud, satte den i tankdækslet og åbnede det så der kom luft i tanken.
> Derefter i omvendt rækkefølge alt imedens jeg trillede med koplingen
> trukket. pokkers besværligt, men nu ved jeg hvor problemet er
> Jeg havde ellers prøvet alt med bla. nyt ledningsnet, tændspoler og elfedt
> overalt, men intet havde hjulpet.
>
Hej
Så er det at se/blæse på slangerne på undersiden af tanken, den ene er til
overløbet den anden er til udluftning. Hvis din tank har fået klarlak, kunne
der sidde et stykke papir eller ligene i udluftningstudsen.
Hygge PD CBR1100t
| |
Ukendt (18-07-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-07-06 17:45 |
|
OFH skrev i meddelelsen <44bb73e5$0$22924$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...
>Jeg tror at du har vaacum i tanken. Er din cbr 600 med vaacum-benzinhane.
>Jeg har omtrent det samme problem som du. Min Blackbird går i stå efter ca.
>5 kilometers kørsel i regn.
Det er en standard Honda fejl på visse modeller Udluftningsslangen har
så lille diameter, at der kan sætte sig en vandperle for enden af slangen.
Perlen vokser som den suges op i slangen, og efter en tid står der en "stang
vand" i slangen, og så gælder reglen for forbundne kar :-| Det kan blive
dyrt at tvinge cyklen afsted, midterelektroden i tændrøret på bagerste
cylinder på "fie" fordampede, og olieforbruget på samme cylinder er markant
nu.
Løsningen er en større diameter på udluftningsslangen. Lad tre cm. af den
originale slange sidde på studsen, og pres en 8 mm. slange ud over. Lad 8mm.
slangen gå ned under cyklen, så er problemet for evigt løst. Desværre nok i
mit tilfælde nok lidt for sent, (pinte "fie" på arbejde en dag, og senere
adskillige km. på vej til chaufførerne.)
--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Ukendt (19-07-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 19-07-06 05:45 |
|
>
>
> Det er en standard Honda fejl på visse modeller Udluftningsslangen har
> så lille diameter, at der kan sætte sig en vandperle for enden af slangen.
> Perlen vokser som den suges op i slangen, og efter en tid står der en
> "stang
> vand" i slangen, og så gælder reglen for forbundne kar :-| Det kan blive
> dyrt at tvinge cyklen afsted, midterelektroden i tændrøret på bagerste
> cylinder på "fie" fordampede, og olieforbruget på samme cylinder er
> markant
> nu.
>
> Løsningen er en større diameter på udluftningsslangen. Lad tre cm. af den
> originale slange sidde på studsen, og pres en 8 mm. slange ud over. Lad
> 8mm.
> slangen gå ned under cyklen, så er problemet for evigt løst. Desværre nok
> i
> mit tilfælde nok lidt for sent, (pinte "fie" på arbejde en dag, og senere
> adskillige km. på vej til chaufførerne.)
>
> --
> mvh
> Orla
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
>
Æv Orla
Jeg må tilstå at jeg bare fjernede min slange i 97 og har ikke haft
problemer
eller andre ulemper med det.
Hygge PD
| |
Jes Vestervang (16-07-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 16-07-06 22:14 |
|
Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:
> Hvis man har paranoia angående karburatoris så stik den en sjat
> sprit i tanken.
Jeg har funderet lidt over hvorfor jeg aldrig har haft problemer med
karburator-is på Fazeren, selv i -11 grader. Det fik jeg så svar på i
forgårs, da jeg lurede i værkstedhåndbogen. Karburatorerne varmes
åbenbart af kølevandet Fikst...
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Steen Gruby (16-07-2006)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 16-07-06 22:33 |
|
On Sun, 16 Jul 2006 23:13:32 +0200, Jes Vestervang
<jes.vestervang@gmail.com> wrote:
Hej Jes.
>
>Jeg har funderet lidt over hvorfor jeg aldrig har haft problemer med
>karburator-is på Fazeren, selv i -11 grader. Det fik jeg så svar på i
>forgårs, da jeg lurede i værkstedhåndbogen. Karburatorerne varmes
>åbenbart af kølevandet Fikst...
Jeg kan godt huske at der er nogle modeller med den feature.
Det er fikst.
Fenomenet is i karburatoren er en pestilens for dem det rammer, og
nogle karburatorkonstruktioner/setup er værre end andre.
Som før antydet er det en kombination af luftfugtighed og temperatur
sammenblandet med lufthastigheden i venturyen.
På din maskine er problemet løst ved at opvarme karburatoren, på andre
motorer (biler) suger man indsugningsluften forbi
udstødningsmanifolden for at få opvarmet luft ind i karburatoren.
Næsten lige meget hvad man gør for at løse problemet har medaljen en
bagside idet blandingsforholdet, og dermed motorens driftsbetingelser,
ændrer sig med temperaturen - Det er derfor man kompenserer
rullefelter for den aktuelle temperatur når udlæsningen skal være
absolut.
Det ideelle er at holde karburatoren på samme tempreatur som
omgivelsesluften - Det er netop derfor man har isoleret karburatoren
fra blokken på gummi - OK, også for at nedsætte vibrationerne, men det
er en anden sag.
Jeg er ikke helt sikker, men jeg har en ide om at en opvarmet
karburator, hvor temperaturen kan holdes konstant, kan justeres
således at motoren har optimale driftsbetingelser når motoren har nået
driftstemperatur.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Jes Vestervang (16-07-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 16-07-06 23:07 |
|
Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:
> Jeg er ikke helt sikker, men jeg har en ide om at en opvarmet
> karburator, hvor temperaturen kan holdes konstant, kan justeres
> således at motoren har optimale driftsbetingelser når motoren har
> nået driftstemperatur.
Vil ydelsen og dermed det rette blandingsforhold ikke stadig afhænge
af indsugningsluftens temperatur?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Steen Gruby (16-07-2006)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 16-07-06 23:19 |
|
On Mon, 17 Jul 2006 00:07:26 +0200, Jes Vestervang
<jes.vestervang@gmail.com> wrote:
Hej Jes.
>
>Vil ydelsen og dermed det rette blandingsforhold ikke stadig afhænge
>af indsugningsluftens temperatur?
Nej, ikke helt.
Hele karburatoren er opvarmet, og dermed også svømmerhus, dens indhold
og kanalerne til hoveddyssen.
Det giver et mere "letflydende" brændstof, noget i lighed med det man
gør i oliefyr med forvarmet brændstof.
Det er kun indsugningsluften der holder omgivelsestemperaturen.
Hvor meget det betyder ved jeg ikke, men nogen betydning vil det have.
Men som skrevet, så er karburatorens temperatur konstant, så måske er
indflydelsen ubetydelig.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Jes Vestervang (16-07-2006)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 16-07-06 23:34 |
|
Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:
> Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> wrote:
>
>>Vil ydelsen og dermed det rette blandingsforhold ikke stadig afhænge
>>af indsugningsluftens temperatur?
>
> Nej, ikke helt. Hele karburatoren er opvarmet, og dermed også
> svømmerhus, dens indhold og kanalerne til hoveddyssen. Det giver et
> mere "letflydende" brændstof, noget i lighed med det man gør i
> oliefyr med forvarmet brændstof.
Ok.
> Det er kun indsugningsluften der holder omgivelsestemperaturen.
> Hvor meget det betyder ved jeg ikke, men nogen betydning vil det
> have. Men som skrevet, så er karburatorens temperatur konstant, så
> måske er indflydelsen ubetydelig.
Mnjaeh, der er jo nok en grund til at man vinder noget ved
intercoolere. De kan dog vist også køle luften temmeligt meget - jeg
mener at have hørt noget om 40 graders temperaturfald, men det
afhænger jo temmeligt meget af ladetryk og køler. 40 grader er dog
heller ikke mere end hvad udetemperaturen kan variere under danske
forhold.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
SA (17-07-2006)
| Kommentar Fra : SA |
Dato : 17-07-06 12:53 |
|
"carsten" <chelnielsen@hotmail.com> wrote in message
news:44ba71e2$0$12590$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> Jeg har igen fået lidt problemer med at få min CBR600 fra 92 til at køre,
> den starter fint, ingen problem her, men når så den er kommet igang og jeg
> begynder at køre, har jeg nu 2 gange oplevet at den begynder at sætte ud
> og miste alt træk kraft, (kan køre med håndtaget i bund), hvis det så
> lykkes mig at holde liv i den, går der lidt tid også er der ingen
> problemer.
> Når den går i stå for mig har jeg mega svært ved at starte den igen.
> Jeg har så hørt at det måske kan skyldes at der dannes is i bund af
> kaburaterne, nu hvor der er blevet så varmt som der er.
> Jeg tænkte at jeg lige vil tjekke om der er nogen her der har oplevet det
> samme, inden jeg smider den på værksted.
>
> MVH Carsten
> CBR600F
>
Har du 2 nøgler til mc'en?
Prøv at sætte en i benzinlåget, kør en tur, når problemet opstår, åbn
tanklåget stadig med motoren kørende, og se om det afhjælper problemet.
Mvh Søren
| |
Armand (18-07-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-07-06 15:22 |
|
SA skrev:
>
>
> Har du 2 nøgler til mc'en?
> Prøv at sætte en i benzinlåget, kør en tur, når problemet opstår, åbn
> tanklåget stadig med motoren kørende, og se om det afhjælper problemet.
Jeg har for nyligt gjort mig en tildragelse omkring problemet:
For konstantering om manglende udluftning, samt som afhjælpning her og
nu, lad en tynd strips sidde i klemme når dækslet lukkes!
--
Armand.
(aldrig for gammel til at lære)
| |
SA (18-07-2006)
| Kommentar Fra : SA |
Dato : 18-07-06 20:35 |
|
"> Jeg har for nyligt gjort mig en tildragelse omkring problemet:
> For konstantering om manglende udluftning, samt som afhjælpning her og nu,
> lad en tynd strips sidde i klemme når dækslet lukkes!
>
> --
> Armand.
> (aldrig for gammel til at lære)
Det var da en glimrende ide!
Det kunne måske også være et benzinhane problem, men det kan man finde ud af
ved at sætte benzinhanen på "on".
Pri og res. fungere ved vacum fra indsugning på en pc25.
/Søren
| |
Knud Dam (18-07-2006)
| Kommentar Fra : Knud Dam |
Dato : 18-07-06 21:41 |
|
"SA" <dingledotir@hotmailos.com> skrev i en meddelelse
news:44bd37bd$0$84035$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Det kunne måske også være et benzinhane problem, men det kan man finde ud
> af ved at sætte benzinhanen på "on".
> Pri og res. fungere ved vacum fra indsugning på en pc25.
>
> /Søren
Hej Søren.
Du mener "sætte benzinhanen på pri", ikk ?
Mvh
KD
| |
SA (18-07-2006)
| Kommentar Fra : SA |
Dato : 18-07-06 22:42 |
|
..
>
> Du mener "sætte benzinhanen på pri", ikk ?
>
> Mvh
>
> KD
>
Hmm, det er en del år siden jeg havde sådan en cykel
Stil benzinhanen i midten og det vælter ud med benzin, sådan husker jeg det.
Mener det hedder "ON", men er ikke helt sikker.
Jeg husker ikke som jeg gjorde engang
Mvh Søren
| |
SA (18-07-2006)
| Kommentar Fra : SA |
Dato : 18-07-06 22:55 |
| | |
|
|