en bag på uden hjelm?
Fra : 2

Dato : 16-07-06 09:16

Hej sådan langs vejene kan man nogle få gange møde nogle som
tomler, er nødstedt med sin bil/MC eller andet. Og hvis man nu som
hjælpsom sjæl vil hjælpe dem og tager dem med bag på til nærmeste
by/tankstation. Og jeg selv som fører kører med hjelm, men ikke har
en ekstra hjelm med. Og alligevel tager vedkommende med og siger det
er på eget ansvar. Hvad så hvis man bliver stoppet af dem med blå
blink, vil der så falde en bøde, og i såfald til hvem?

MVH

Torben

Fra : Thomas

Dato : 16-07-06 09:59

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er på eget ansvar. Hvad så hvis man bliver stoppet af dem med blå
> blink, vil der så falde en bøde, og i såfald til hvem?

Under 15 år: Du får bøde + klip i kørekortet (under 5år? er der ikke krav om
hjelm)
Over 15 år: Passager er selv ansvarlig.

Samme regler som i bil ved f.eks. sikkerhedssele.

/Thomas

Fra : Sune

Dato : 16-07-06 11:57

"Thomas" <t@pp.se.invalid> skrev i en meddelelse

> "2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>
> Under 15 år: Du får bøde + klip i kørekortet (under 5år? er der ikke krav
> om hjelm)

Rigtigt, bortset fra de 5 år som er 8 år.
Vh Sune

Fra : Andersen [3650]

Dato : 16-07-06 10:00

> [...]
> er på eget ansvar. Hvad så hvis man bliver stoppet af dem med blå
> blink, vil der så falde en bøde, og i såfald til hvem?

Uden at have granske lovtekst vil jeg alligevel påstå at det er folks eget
ansvar, og dermed også deres bøde. Du kan jo sidestille det med selen
når du kører i madkassen. Da det tænkte senarie omfatter en strandet
billist, så må vedkomne jo være over 18 år og derved ansvarlig for egne
handlinger.

Fra : Lyrik

Dato : 16-07-06 13:17

> [...]
> er på eget ansvar. Hvad så hvis man bliver stoppet af dem med blå
> blink, vil der så falde en bøde, og i såfald til hvem?

+++++++++++++++++++++++++
Jeg gjorde det for et par år siden. En ung kvindelig kollega havde det
dårligt og ville gerne have at jeg kørte hende hjem.
Jeg gav hende min hjelm på og kørte selv uden. Så blev jeg stoppet af en
MC-betjent."Nå så vis mig det brev" sagde han idet han troede at jeg havde
fået en undtagelse fra at køre med hjelm.
Jeg forklarede ham sagen, hvorefter han bød os stå af og ikke køre videre
uden hjelm.
Derefter kørte han sin vej.
Ingen bøde.

Hilsen
Jens

Fra : Ulvir

Dato : 16-07-06 13:48

Lucky bastard..

Fra : Jon&Ann-Rikka

Dato : 17-07-06 08:24

"Ulvir" <augustus@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Lucky bastard..

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Jeps.. Loven er nu engang skrevet og skal overholdes, men det er min
opfattelse at betjentene, vurderer i hvert enkelt tilfælde om man slipper
med en kraftig påtale eller der gives bøde.

Bøden burde dog falde hver gang. Er man lidt imødekommende, og er betjenten
i godt humør, slipper man tit med påtaler..

Fra : Peter B. Juul

Dato : 17-07-06 08:47

"Jon&Ann-Rikka" <jonslarsen@stofanet.dk> writes:

> Bøden burde dog falde hver gang.

Tjah.

Formålet med bøderne er at skræmme folk fra at begå
ulovligheder. Ulovligheder, som ofte i trafikken er livsfarlige
dumheder.

Hvis betjenten i den aktuelle situation vurderer, at delinkventen ikke
begår ulovligligheden rutinemæssigt, men at der er tale om en
særsituation[1], så er det ikke en urimelig beslutning, at han nøjes
med at sige "nåmen, så lad være med det en anden gang."

det sparer ham for at spilde tid på unødvendigt papirarbejde, det
sparer delinkventen for nogle dumme penge og effekten er omtrent den
samme som af bøden.

Grunden til at klip-i-kortet-konceptet er så succesfuldt er jo også
netop, at hvor en bøde på 500 kr. måske ikke skræmmer[2], så skræmmer
risikoen for at miste kortet i høj grad.

[1] Nej, det er ikke sådan loven er. Men loven er noget, der skal
bruges, når mennesker ikke indbyrdes kan finde frem til en fornuftig
ordning. Det var i hvert fald det Valdemar skrev i Jyske Lov[3].

[2] Jeg må indrømme, at de mange girokort jeg årligt finder under
bilens visker, har gjort mig lidt immun. Man får jo raskvæk en
"afgift" på 510 kr uden at have gjort noget, der på nogen rimelig måde
virker galt. Hvad betyder så 510 kr fra eller til?

[3] "Med lov skal land bygges, men ville enhver nøjes med sit eget og
lade andre nyde samme ret, da behøvede man ikke nogen lov. Men ingen
lov er jævngod at følge som sandheden, men hvor man er i tvivl om,
hvad der er sandhed, der skal loven vise sandheden."

--
Peter B. Juul, o.-.o "I så fald er din mening objektivt
The RockBear. ((^)) forkert. Efter min mening."

Fra : Ib Tinning

Dato : 17-07-06 18:53

> [...]
> "afgift" på 510 kr uden at have gjort noget, der på nogen rimelig måde
> virker galt. Hvad betyder så 510 kr fra eller til?

jeg har desvære ikke et girokort jeg kan sende dig men du kan da få et knto
nr så er jeg gerne aftager
for 510 kr. hver gang du ikke syntes de betyder noget

grinende Transalp hilsner Tinning

Fra : Peter B. Juul

Dato : 17-07-06 20:14

"Ib Tinning" <ib@1.spambox.dk> writes:

> jeg har desvære ikke et girokort jeg kan sende dig men du kan da få et knto
> nr så er jeg gerne aftager
> for 510 kr. hver gang du ikke syntes de betyder noget

Det er en aftale!

--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))