WFRP
Fra : Nex \(Formerly known~

Dato : 18-06-01 21:59

Halløj,
Er der nogen der har gjort sig tanker om elvere og dværge som spillere i
Warhammer? Jeg selv vil ikke tillade spillerfigurer som ikke er mennesker da
jeg syne de andre ødelægger balancen i en gruppe - og samtidig kan jeg gøre
de racer til et eksotisk islæt.
Nogle tanker?

Jakob

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 18-06-01 23:33

"Nex (Formerly known as Jakob, formerly known as Nex)"
<nexNOSPAM@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg syne de andre ødelægger balancen i en gruppe - og samtidig kan jeg gøre

Ja da!

Jeg kunne slet ikke forestille mig at spille WFRP uden at det var muligt at
spille non-human. Personligt kan jeg godt lide at spille halfling, både i WFRP
og også i andre fantasy spil (inkl. Shadowrun, se
http://home4.inet.tele.dk/l-hansen/halflings.html), og jeg synes også det er OK
med de andre standard racer (dværge og elvere i WFRP).

Nu er det godt nok lang tid siden jeg sidste spillede WFRP, men så vidt jeg
husker, er det ikke unormalt at møde dværge, højelvere og halflings i de
menneskedominerede byer.

Jeg har derimod problemere med folk der _altid_ spiller den race der får de
største bonuser (elvere i WFRP), eller _altid_ vil spille noget utraditionelt
(som f.eks. orker, fimir eller lizardmen i WFRP). Det kan godt være jeg vil lade
dem spille det utraditionelle, men det kræver en rigtig god
baggrundsbeskrivelse.

Lars
--
Lars Wagner Hansen, Jagtvej 11, 4180 Sorø
l-hansen@post4.tele.dk http://home4.inte.tele.dk/l-hansen

Fra : Nex \(Formerly known~

Dato : 19-06-01 01:49

> [...]
er OK
> med de andre standard racer (dværge og elvere i WFRP).

Ok - dine SR halflings er så absolut fede

Jeg tror at en af grundene til at jeg vil undgå elver-pc'er er også så man
kan spille lidt på mødet med de racer - hmm - måske er det bedst at kræve at
folk der er nye til Warhammer-universet skal spille mennesker, så man selv
kan præsentere elvere på den måde som de er der - det adskiller sig jo
væsentligt fra for eksempel D&D.

> [...]
vil lade
> dem spille det utraditionelle, men det kræver en rigtig god

Absolut enig - omend jeg selv altid gerne vil have haft spillet en
lizardman - og hvad siger det så om mig??

Jakob

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 22-06-01 19:38

> Ok - dine SR halflings er så absolut fede

Tak, det synes jeg også selv, og det syntes vi da også dengang vi bragte dem i
hedengangne SAGA.

> [...]
> folk der er nye til Warhammer-universet skal spille mennesker, så man selv
> kan præsentere elvere på den måde som de er der - det adskiller sig jo

Hmm... jeg er altså ikke helt vild med at blive påduttet at skulle spille noget
bestemt. Hvis valgmuligheden er der, så mener jeg den skal være der fra starten
af. Jeg mener ikke det er en god løsning at lade noge spillere have frie valg,
medens andre er begrænsede.

Så hellere Rene's løsninge med at bede spillerne om at læse Psykologi-artiklen
fra Apocrypha Now. Uden at have set Apocrypha Now så går jeg ud fra at det er
artiklen fra WD#??... bladre... bladre... næh nej, den kan jeg ikke finde, men
jeg mindes den fra et nummer i 90-98. Nummer 89 havde gnomer som player
character racer, og de var medtaget i denne artikel.

Den artikel og så den om hvordan fate-points burde bruges var efter min mening
noget af det bedste skrevet til WFRP.

<Snip andre racer>
> Absolut enig - omend jeg selv altid gerne vil have haft spillet en
> lizardman - og hvad siger det så om mig??

At du er koldblodig, tykhudet og aspirere til at bære den store fed frø som
alligevel bestemmer alt for dig!

Lars
--
Lars Wagner Hansen, Jagtvej 11, 4180 Sorø
l-hansen@post4.tele.dk http://home4.inet.tele.dk/l-hansen

Fra : Christian

Dato : 16-09-01 19:29

Jeg er helt enig - De personer som spille Elver i WRFP skal nok få lidt
problemer med at spille dem. De er nemlig vildt svære!.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 24-09-01 23:56

"Christian" <nuclear75@hotmail.com> wrote in message
> Jeg er helt enig - De personer som spille Elver i WRFP skal nok få lidt
> problemer med at spille dem. De er nemlig vildt svære!.

> [...]

Jeg syntes det var spændende at læse om gnomer i Apocraphy Now, men jeg kan
slet ikke leve mig ind i at skulle spille med dem, nu da vi har spillet så
mange år uden at møde en eneste. På den anden side er der jo så mange racer
fra WFRP-biblen, man ikke har mødt.

> mening

Jeg har altid haft en svaghed for gobliner og kunne vild godt tænke mig at
spille een. Men jeg må vel nøjes med mit Goblin Blood Bowl hold... *suk*
Snotlinger er iøvrigt for fede! De er også neutrale i alignment.

> som

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Rene Kragh Pedersen

Dato : 21-06-01 23:29

Lars Wagner Hansen wrote:

> Jeg har derimod problemere med folk der _altid_ spiller den race der får de
> største bonuser (elvere i WFRP)

Jeg er en af de typer, som godt kan lide elvere generelt. Jeg er dog
enig i, at der er en skævfordeling af stats i spillet. Denne
skævfordeling bør man opveje med en social skævfordeling racerne
imellem.
I den forbindelse vil jeg gerne slå et slag for anvendelsen af den
psykologi, der står beskrevet i Apocrypha Now (den første af de to
apokryffe skrifter som i høj grad stiller krav (på en fed måde) til
elverspillerne især, men så sandelig også til andre metahumans.
Hvis jeg skulle starte en kampagne i WFRP ville jeg stille som krav, at
folk, som spiller ikke-mennesker gør sig bekendt med psykologi-reglerne
og spiller derefter. Naturligvis ikke stereotypt, men en stor del af
det, der står beskrevet er netop formet som intern tankegang og
generelle mønstre i opvækst og samfund, og giver dermed en hvis frihed
til at nuancere karakteren og stadig indeholde racens overordnede
psykologiske grundide.
Jeg vil ikke tøve med at minde en spiller om det, hvis jeg mener, han
bare spiller et menneske med bedre stats.

Mvh.
--
René Kragh Pedersen.
"My doctor says that I have a malformed public duty gland and a

Fra : Nex \(Formerly known~

Dato : 22-06-01 08:45

> [...]
> apokryffe skrifter som i høj grad stiller krav (på en fed måde) til
> elverspillerne især, men så sandelig også til andre metahumans.

WFRP er faktisk det eneste spil jeg kender til der har gjort så meget ud af
det - det er for øvrigt også det eneste spil jeg kender hvor man ikke
behøver diverse udvidelser da spillet er velafrundet i sig selv, men hvis
man køber for eksempel de Apokryffe skrifter, så højner det spiloplevelsen,
da det ikke virker overflødigt det der er i !?

Jakob

Fra : Rene Kragh Pedersen

Dato : 22-06-01 10:37

"Nex (Formerly known as Jakob, formerly known as Nex)" wrote:

> WFRP er faktisk det eneste spil jeg kender til der har gjort så meget ud af
> det - det er for øvrigt også det eneste spil jeg kender hvor man ikke
> behøver diverse udvidelser da spillet er velafrundet i sig selv,

Helt enig. Der er dog andre spil, som også fungerer med kun en grundbog,
men ja, det er få, der er så velafrundede.

> men hvis
> man køber for eksempel de Apokryffe skrifter, så højner det spiloplevelsen,
> da det ikke virker overflødigt det der er i !?

Jeg fortryder i hvert fald ikke at have købt den første.
Den anden har jeg bladret i og været lidt i tvivl om den var pengene
værd, selv om visse dele af den er noget jeg meget gerne vil have.
Andre, jeg kender, har direkte afvist den som uinteressant (men kan godt
lide den første).

Fra : Henrik

Dato : 19-06-01 07:06

Hejsa.

Hvis man er til bøgernes egne fortolkninger, så er det faktisk lidt pudsigt
med elves i WH. Modsat så mange andre steder/verdener, så anser elverne
deres egne for underlige, ligefrem mistænkelige, hvis en elf vil gå på
eventyr og blande sig i verdenen udenfor.

Dværge har også en meget stærk agenda i forhold til mennesker, hvilket gør,
at der kan være store sociale ulemper ved at have en character, der ikke er
menneske.

Da jeg selv har GM'et en del i WarHammer har jeg set problemet med
skævdelingen af bonus til elvere og dværge. Løsningen er for mit
vedkommende, at elvere vil blive udsat for skarp chikane i bedste
jødeforfølgelses-stil. "Almindeligt anstændige" mennesker vil også undgå
kontakt med dværge, med mindre man er handlende eller midt i en krigstid...
så er alle vel ven med en dværg!

Efter et stykke tid vælger de fleste spillere et menneske, da bonusserne på
de øvrige racer ikke overgår problemerne.

Mvh.
Henrik

PS! Det fedeste ved halflings er, at ingen forventer at tage 13 hits over
skinnebenet! "Death from below!"

Fra : Nex \(Formerly known~

Dato : 20-06-01 00:38

"Henrik" <IReallyHateSpam@everywhere.com> wrote in message
> [...]
> deres egne for underlige, ligefrem mistænkelige, hvis en elf vil gå på
> eventyr og blande sig i verdenen udenfor.

Jeg kan meget godt lide at de har gjort noget ud af at elver-psykologi er
væsentligt anderledes end menneske-psykologi - det med at siden elvere lever
i så lang tid, så de er nødt til at sortere uvæsentlige ting væk fra deres
hukommelse, så elvere kan virke arrogante fordi de ikke kan huske at have
mødt en! (Jeg tror det er i en af Apocrypha-bøgerne)

Jakob

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 21-06-01 02:20

Jeg har tidligere spillet halfling og elver i WFRP og D&D, men spiller nu
menneske for første gang. Det er faktisk meget sjovt. Ikke mindst fordi der
i vores gruppe er en dværg (med stort 'd') og han hader når jeg taler med
elvere - så kalder han mig 'Elver-lover' og dèn slags. Det kan der komme
meget sjovt ud af.

Vi har iøvrigt også en kvindelig halfling-necromancer, der altid tryller
underlige dyr frem når hun keder sig.
(Hvad vil _I_ måske gøre når en ildelugtende dødsnarkoman tryller en
guldfisk frem midt ude på en markedsplads??? Tjah... vi måtte jo improvisere
og gav guldfisken et ølkrus som sit nye hjem.)

Mht. at spille andre racer vil jeg bare sige 'The more, the merrier', ikke!?
Jeg har altid godt kunnet tænke mig at spille goblin...

mvh
Trond Øyvind Hermansen

P.S.
Læs om vores kampagne, over 30 alternative careers, den sjove 'skill, curse,
disorder-side' og meget andet:
http://www.welcome.to/oyvind/warhammer.htm