Et gammelt spil og udskiftet grafikkort
Fra : Ukendt

Dato : 15-07-06 16:11

Jeg ved ikke om dette er den rigtige nyhedsgruppe men jeg prøver alligevel.

Jeg har skiftet et grafikkort GeForce 4 MX 420 ud med et GeForce 4 MX 440 på
grund af at det gamle grafikkort gik i stykker. Det fungerer også som det
skal MEN…

Jeg har et gammelt DOS-baseret skak-spil, Cyrus, som godt ville køre med det
gamle kort og som nu ikke længere vil starte op. Kan det være grafik-kortet
som gør det ? Er der noget at gøre ved det ud over at skifte spillet,
grafikkortet eller computeren ud ?

Kim Larsen

Direkte e-mail: kla2(a)get2net.dk

Fra : Claus U

Dato : 15-07-06 18:13

"Kim Larsen" <kla2(a)get2net.dk> skrev:

> [...]
> grafik-kortet
> som gør det ? Er der noget at gøre ved det ud over at skifte spillet,

Jeg har flere gange med held brugt en emulator, når det gælder gamle
spil. Du kunne f.eks. prøve at hente VmWare Workstation
<http://www.vmware.com/products/ws> (gratis i 30-dage)(understøtter
ikke det helt vilde 3d-grafik), installere en dos-version og prøve
spillet igen.
--
Claus U --- www.cykeltyven.dk

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-06 01:47

"Claus U" <usenet@dumbass.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> <http://www.vmware.com/products/ws> (gratis i 30-dage)(understøtter
> ikke det helt vilde 3d-grafik), installere en dos-version og prøve

Hvordan fungerer det ? Skal man vælge DOS inden den rigtig booter op eller
kan man vælge at køre denne DOS-installation efter man HAR bootet op ? Hvor
får man sådan en DOS-installation fra ?

Fra : Olesen

Dato : 16-07-06 01:51

Kender ikke programmet, men emulatorer plejer at kører under Windows.
Dvs. du starter windows normalt, starter dos-emulatoreren, loader dit spil
og spiller.

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-06 02:07

"Olesen" <olesen_99@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Kender ikke programmet, men emulatorer plejer at kører under Windows.
> Dvs. du starter windows normalt, starter dos-emulatoreren, loader dit spil
> og spiller.

Nå OK. Det er nyt for mig, det her, men det må prøves. Tak for info.

Fra : Claus U

Dato : 16-07-06 08:29

> [...]

> kan man vælge at køre denne DOS-installation efter man HAR bootet op ?
> Hvor får man sådan en DOS-installation fra ?

Vmware emulere en hel computer. Dvs. du starter programmet op - vælger
ny virtuel maskine - køre guiden igennem - putter dine DOS
installations disketter i drevet, som om du skulle installere en rigtig
DOS - slutlig skulle du gerne ende med en DOS prompte, hvorefter du kan
installere dit skakspil.

Du kan se princippet på disse shots:
http://cykeltyven.dk/test/vmware01.jpg
http://cykeltyven.dk/test/vmware02.jpg
--
Claus U --- www.cykeltyven.dk

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-06 11:03

> [...]
> installations disketter i drevet, som om du skulle installere en rigtig
> DOS - slutlig skulle du gerne ende med en DOS prompte, hvorefter du kan

Men jeg kan ikke bruge det foreløbig for jeg har slet ikke sådan noget
DOS-værktøj liggende.

Fra : Kasper Aae

Dato : 16-07-06 14:09

Prøv med Dos-emulatoren DosBox:

http://dosbox.sourceforge.net

--
Kasper Aae

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-06 20:34

"Kasper Aae" <nospam@thanks.com> skrev i en meddelelse

> Prøv med Dos-emulatoren DosBox:
>
> http://dosbox.sourceforge.net

Det har jeg gjort nu men den bøvler voldsomt. Den gør ikke hvad jeg beder
den om.