"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:44b9811b$0$60779$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> KubikH skrev:
>
> WHAT???
>
> Tomatgearkasse-olie er slet og ret hydraulikolie, som under ingen
> omstændigheder må erstatte motor(!)olie :-|
>
> Hydraulik-olies primære kvalitet er at den ikke skummer under vacuum,
> hvilket er totalt ligegyldigt for en motorolie der i modsætning skal
> indeholde en række helt andre kvaliteter á f.eks. højt flammepunkt så den
> ikke soder med kontakt med motorens varmeste dele (undersiden af stemplet
> og omkring udstødningsventil-styrene), og ikke engang som gearkasse(!)
> olie i totaktere kan man forsvare hydraulikolie :-|
>
> --
> Armand.
Nu starter vi lige en lille TROLL.
Ser du:
Hydraulikolie, er oftest en mineralsk olie, med forskellige additiver.
Motorolie er også oftest en mineralsk olie med nogle flere / andre
additiver.
Gearolie er ...bla bla bla ..........
Har man en gearkasse, med en kobling, hvor koblingen glider på, er det smart
at prøve med "tomatkasseolie"
Har prøvet det flere gange, og det virker.
Man kan også sagtens køre med hydraulikolie på sin motor i nødstilfælde, men
man skal skifte meget ofte, da det ikke har de additiver der gør at skiftet
holdes svævende i olien.
Derfor bliver de ikke så hurtigt sorte, og skidtet lægger sig i diverse
hjørner og små kanaler.
(der er selvfølgelig andre additiver der ikke er tilsat)
Du skrev: "og ikke engang som
> gearkasse(!) olie i totaktere kan man forsvare hydraulikolie :-|"
Hvis du spørger lidt i MZ kredse, finder du nok ud af at "tomatkasseolie" er
en god kur mod glidende MZ koblinger.
Har selv brugt det i min ETS og mine ETZere
Ang. gearolier:
Gearolier indeholder ofte EP additiver.
Disse er kun tilsat for at sikre olien vedhæftning ved høje belastninger, f.
eks. i snekkedrev / kron - spidshjul.
Disse additiver er svovlbaserede, (heraf den karakteristiske lugt) og i
forbindelse med vand, dannes der en svag svovlsyre.
Additiverne er helt unødvendige i gearkasser m. alm tandhjul.
Jeg har de sidste 15 år kun brugt motorolie i gearkasser, det være sig biler
eller MC.
Lige pt har jeg 4 biler, 3 forhjulstrukne og 1 baghjulstrukken.
Ungerne der er drenge 24 - 20 -18 "tæsker" rundt i dem, og de går
upåklageligt, selvom de får nogle bank, og kører virkelig mange kilometre.
Alderspræsidenten er min Fiat 127, der har gået mindst 375.000 km.( det er
f..... i sig selv en præstation for sådan en)
Den har "spist" 3 koblinger, mm. men bortset fra at synchromeshen ikke er
superhurtig mere, kører den uden mislyde overhovedet.
Motoren har altid fået serveret den billigste
"BilkaBrugsenNettoHaraldNyborgolie" der var til at opdrive.
Ovenstående om gearkasseolier, har jeg haft en diskussion med en konsulent
fra Mobil Oil om.
Han vendte slukøret tilbage en uge senere.
Der havde han konsulteret med teknikerne i "Research Lab", de havde nikket
til min forklaring, og i øvrigt påpeget at Fiat importøren i England
i mange år rekommanderede, at man brugte brugte motorolie i sin gearkasse.
"It makes a bit more noise, but runs cooler, and makes shifting easier"
Hvad siger I så ........... har vi en lang tråd foran os
Mvh
Niels