Olie får min kobling til at glide
Fra : Ukendt

Dato : 14-07-06 23:13

Hej

Jeg har en Yamaha XS 400 Special med motor 4g5 det virker som at den olie
jeg har hældt i den får koblingen til at glide når den skal tage fat, når
den er varm er der mindre og mindre slire i den, kan det være enfordel at
købe noget af det klassiske olie de har hos mc butikken og hælde det på den
élller hvad vil i anbefale man gør???

--
Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen
www.cobra-mc.dk

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 15-07-06 07:57

> [...]
> købe noget af det klassiske olie de har hos mc butikken og hælde det på
> den élller hvad vil i anbefale man gør???

Hej Preben

Du kan jo starte med at fortælle hvad du har hældt på?

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-06 08:40

Preben Christensen skrev i meddelelsen
<44b816d7$0$890$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]
>købe noget af det klassiske olie de har hos mc butikken og hælde det på den

Først af alt ville jeg sikre mig at udløsermekanismen/udrykkerlejet har den
specificerede frigang, herefter at der rent faktisk er koblingsplader
tilbage i den efterhånden aldrende motor. Se efter slidmærker hvor pladerne
griber i koblingsnav, og yderskål.

Det er typisk ved olieskift at en slidt kobling opdages, og alverdens
"fidlen" med underlige olier løser sjældent problemet. Selvfølgelig kan Du
komme så ringe en olie på, (slidt dieselmotorolie ), at koblingen igen
virker, men det vil resten af motoren nok ikke synes om :-|

Vælg olie med den rigtige viscositet, se specificationer. hvis der står
10W40, så lad dig ikke friste af 15W50, der ud over at forringe
koldstartssmøringen, også kán give en fedtende tilkobling i kold tilstand.
Modsætningvis kan en 5W40 olie give en noget "huggende" tilkobling.

Køb aldrig "klassiske olier", de hører fortiden til, og så gammel er XS'en
slet ikke.

Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-07-06 09:18

"Preben Christensen" <dundersnabelapc.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg har en Yamaha XS 400 Special med motor 4g5 det virker som at den olie
> jeg har hældt i den får koblingen til at glide

I din ins.bog står der klart og tydeligt hvilke bogstaver der må stå på
oliedunken.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 15-07-06 16:37

Preben Christensen skrev:

> [...]
> købe noget af det klassiske olie de har hos mc butikken og hælde det på den

Bare lige for at få det helt på det rene:
Hvor høj er oliestanden efter dit olieskifte??

--
Armand.

Fra : KubikH

Dato : 15-07-06 21:02

> [...]
> købe noget af det klassiske olie de har hos mc butikken og hælde det på
> den élller hvad vil i anbefale man gør???

Hvis du "bare" er kommet til at fylde forkert olie på.
Så prøv at skifte den ud med automatgear olie.
Så er der STOR chance for at glideriet stopper.
Så kan du senere fylde den rigtige på

Mvh
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-06 00:31

Hej

Olien er en af de billige fra Super Brugsen
Efter påfyldning er oliestanden ved den øverste streg på oliepinden

--
Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-07-06 10:21

On Sun, 16 Jul 2006 01:31:15 +0200, "Preben Christensen"
<dundersnabelapc.dk> wrote:

Hej Preben.

>Olien er en af de billige fra Super Brugsen
>Efter påfyldning er oliestanden ved den øverste streg på oliepinden

Den billige fra Super Brugsen ???????????
Olie til en MC ??????????
Gør det aldrig !!!!!!!!!!
Jeg indrømmer nødigt at jeg har lavet samme eksperiment med det
ressultat at olien blev pisket til skum der stod i kaskader ud af
udluftningen - Sprøjtet var i min motor i ca. 2 timer
Det er det sidste olie jeg har købt i Brugsen.
Hvis du endelig vil på den med "billig" olie så har Bilka tilbud på
Castrol Magnatec 5W40 til 269 Kr for 4 liter.
Det er kvalitetsolie til en billig penge.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 16-07-06 00:59

KubikH skrev:
> [...]
> Så prøv at skifte den ud med automatgear olie.
> Så er der STOR chance for at glideriet stopper.

WHAT???

Tomatgearkasse-olie er slet og ret hydraulikolie, som under ingen
omstændigheder må erstatte motor(!)olie :-|

Hydraulik-olies primære kvalitet er at den ikke skummer under vacuum,
hvilket er totalt ligegyldigt for en motorolie der i modsætning skal
indeholde en række helt andre kvaliteter á f.eks. højt flammepunkt så
den ikke soder med kontakt med motorens varmeste dele (undersiden af
stemplet og omkring udstødningsventil-styrene), og ikke engang som
gearkasse(!) olie i totaktere kan man forsvare hydraulikolie :-|

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 16-07-06 08:48

Armand skrev:

> Tomatgearkasse-olie er slet og ret hydraulikolie,

Men man må aldrig bruge automatgearolie som hydraulikolie på andet end
automatgear. Jeg har set det anvendt på mange donkrafte, presser og
andet hydraulisk udstyr. Gummistempler og pakninger hærder og skrumper.

> og ikke engang som
> gearkasse(!) olie i totaktere kan man forsvare hydraulikolie :-|

Faktisk er der mange biler hvor man kan anvende automatgearolie på
gearkassen selvom der foreskrives alm. gearolie. Især Opel og Ford hvos
de døjer med træge gearskift.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-07-06 10:10

On Sun, 16 Jul 2006 09:48:09 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

Hej Ib.

>Men man må aldrig bruge automatgearolie som hydraulikolie på andet end
>automatgear. Jeg har set det anvendt på mange donkrafte, presser og
>andet hydraulisk udstyr. Gummistempler og pakninger hærder og skrumper.

ATF olie er hydraulikolie.
Jeg har i mange år anvendt ATF olie på mine forgafler.
Det har pakningerne det helt fint med.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 16-07-06 11:45

Steen Gruby skrev:

> ATF olie er hydraulikolie.
> Jeg har i mange år anvendt ATF olie på mine forgafler.
> Det har pakningerne det helt fint med.

Hvis jeg må sætte et enkelt ord ind i dit indlæg, så er vi enige.
........."ATF olie er EN hydraulikolie". Jeg siger bare man skal passe på
med at bruge den i flæng.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 16-07-06 10:18

Ib Jakobsen skrev:

> Men man må aldrig bruge automatgearolie som hydraulikolie på andet end
> automatgear. Jeg har set det anvendt på mange donkrafte, presser og
> andet hydraulisk udstyr. Gummistempler og pakninger hærder og skrumper.

Hvis dét holder, så skal vi have strøget tomatgear-olie til
forgaffelteleskopet fra DFM's trickliste :-|

> Faktisk er der mange biler hvor man kan anvende automatgearolie på
> gearkassen selvom der foreskrives alm. gearolie. Især Opel og Ford hvos
> de døjer med træge gearskift.

Dét kan jeg sagtens forestille mig; men en af motor-olies øvrige
kerakteristika er modstand mod nedslidning når den komme i klemme mellem
lejeflader og tandhjul, og dén kvalitet tiltror jeg ikke hydraulikolier
i større stil, med mekanisk nedslidning af gearkassen som følge :-/

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 16-07-06 11:43

Armand skrev:

> Hvis dét holder, så skal vi have strøget tomatgear-olie til
> forgaffelteleskopet fra DFM's trickliste :-|

Ikke nødvendigvis. For hvad har vi lige af gummistempler i en
forgaffel?. Jeg har aldrig mødt andet end pakdåsen foroven. Men jeg har
en kollega som var af den opfattelse at det kunne man hælde på diverse
steder hvor man normalt bruger almindelig hydraulikolie. Hedder den ikke
ISO-32?. Efter nogle måneder bliver de virkningsløse og spilder olie.
Det skete i hvert fald med tre donkrafte og en girafkran. Jeg har set en
presse dø på samme konto. Mener at den slags stempler/tætninger er
lavet af nitrilgummi. Og så er der også forskellige typer ATF olier. Den
man bruger på de fleste biler skal man ikke hælde på ældre Volvo.
Mercedes vil også gerne have en anden type. Ellers skifter de ad helvede
til.

> [...]
> lejeflader og tandhjul, og dén kvalitet tiltror jeg ikke hydraulikolier
> i større stil, med mekanisk nedslidning af gearkassen som følge :-/

Jo, men nu tror jeg nok at den har lige så stor højtryksegenskaber som
alm. gearolie. Tænk på en tomatgearkasse har lige så mange tandhjul og
lejer og kron/spidshjul som en manuel.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : KubikH

Dato : 16-07-06 16:48

> [...]
> og omkring udstødningsventil-styrene), og ikke engang som gearkasse(!)
> olie i totaktere kan man forsvare hydraulikolie :-|

Nu starter vi lige en lille TROLL.
Ser du:
Hydraulikolie, er oftest en mineralsk olie, med forskellige additiver.
Motorolie er også oftest en mineralsk olie med nogle flere / andre
additiver.
Gearolie er ...bla bla bla ..........

Har man en gearkasse, med en kobling, hvor koblingen glider på, er det smart
at prøve med "tomatkasseolie"
Har prøvet det flere gange, og det virker.
Man kan også sagtens køre med hydraulikolie på sin motor i nødstilfælde, men
man skal skifte meget ofte, da det ikke har de additiver der gør at skiftet
holdes svævende i olien.
Derfor bliver de ikke så hurtigt sorte, og skidtet lægger sig i diverse
hjørner og små kanaler.
(der er selvfølgelig andre additiver der ikke er tilsat)

Du skrev: "og ikke engang som
> gearkasse(!) olie i totaktere kan man forsvare hydraulikolie :-|"
Hvis du spørger lidt i MZ kredse, finder du nok ud af at "tomatkasseolie" er
en god kur mod glidende MZ koblinger.
Har selv brugt det i min ETS og mine ETZere

Ang. gearolier:
Gearolier indeholder ofte EP additiver.
Disse er kun tilsat for at sikre olien vedhæftning ved høje belastninger, f.
eks. i snekkedrev / kron - spidshjul.
Disse additiver er svovlbaserede, (heraf den karakteristiske lugt) og i
forbindelse med vand, dannes der en svag svovlsyre.
Additiverne er helt unødvendige i gearkasser m. alm tandhjul.
Jeg har de sidste 15 år kun brugt motorolie i gearkasser, det være sig biler
eller MC.
Lige pt har jeg 4 biler, 3 forhjulstrukne og 1 baghjulstrukken.
Ungerne der er drenge 24 - 20 -18 "tæsker" rundt i dem, og de går
upåklageligt, selvom de får nogle bank, og kører virkelig mange kilometre.
Alderspræsidenten er min Fiat 127, der har gået mindst 375.000 km.( det er
f..... i sig selv en præstation for sådan en)
Den har "spist" 3 koblinger, mm. men bortset fra at synchromeshen ikke er
superhurtig mere, kører den uden mislyde overhovedet.
Motoren har altid fået serveret den billigste
"BilkaBrugsenNettoHaraldNyborgolie" der var til at opdrive.

Ovenstående om gearkasseolier, har jeg haft en diskussion med en konsulent
fra Mobil Oil om.
Han vendte slukøret tilbage en uge senere.
Der havde han konsulteret med teknikerne i "Research Lab", de havde nikket
til min forklaring, og i øvrigt påpeget at Fiat importøren i England
i mange år rekommanderede, at man brugte brugte motorolie i sin gearkasse.
"It makes a bit more noise, but runs cooler, and makes shifting easier"

Hvad siger I så ........... har vi en lang tråd foran os

Mvh
Niels

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-07-06 21:42

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:

> Hvis du endelig vil på den med "billig" olie så har Bilka tilbud på
> Castrol Magnatec 5W40 til 269 Kr for 4 liter. Det er kvalitetsolie
> til en billig penge.

Kan man ikke lige så godt købte Louis' Delo 10W50 til 20-25 euro for 4
liter?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-07-06 21:59

On Sun, 16 Jul 2006 22:42:17 +0200, Jes Vestervang
<jes.vestervang@gmail.com> wrote:

Hej Jes.

>Kan man ikke lige så godt købte Louis' Delo 10W50 til 20-25 euro for 4
>liter?

Ingen anelse, men meget muligt

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Dr. Enduro

Dato : 17-07-06 07:23

Preben Christensen skrev:
> [...]
> købe noget af det klassiske olie de har hos mc butikken og hælde det på den

Aaaaltså, det her kunne godt lyde lidt mystisk, og jeg har heller ikke
nogen teknisk forklaring på det, men her kommer "min historie":

I 1999 købte jeg min første motorcykel, en encylindret DR 650 fra 1991.
Sælgeren (Bruno's Moto Company i Flensborg) sagde til mig, at der kun
måtte komme mineralsk olie på, ellers ville jeg få koblingsproblemer.
Det samme sagde (uopfordret) Böwadt & Hansen, som er Suzuki-forhandleren
i Flensborg.
I forbindelse med, at motoren var blevet lidt utæt på bundskruen, fik
jeg den fikset hos Bruun-Larsen i Odense ("fikset", fordi den stadig var
utæt bagefter). Selvom jeg sagde, at jeg ikke ville have andet end
mineralsk olie på, hældte de halvsyntetisk olie på, hvorefter koblingen
ganske rigtigt begyndte at opføre sig underligt, gearene var svære at få
i og den gled. Bruun-Larsen blev meget vred, da jeg påtalte det over for
ham, og fik endda Suzuki-importøren i Danmark til at sende mig et brev,
hvori der stod, at den påfyldte olie var helt rigtige til min cykel. Nå,
men jeg kørte til Flensborg, købte et nyt filter og mineralsk olie, og
vupti, ingen problemer mere.
Spørg mig ikke hvorfor, men sådan var det. Jeg har læst et sted, at hvis
en mc har været vant til mineralsk olie i mange år, så skal man ikke gå
over til syntetisk/halvsyntetisk, fordi det netop giver
koblingsproblemer. Måske skulle du prøve på at få fat i noget mineralsk
olie i stedet? Men lad være med at lytte for meget til forhandleren, de
prøver nemlig også nogle steder at sælge halvsyntetisk (semi-) som
mineralsk.

----

Hilsen Jan