Motorolie til Suzuki GT 550 fra '75
Fra : jbplum@gmail.com

Dato : 14-07-06 16:08

Hejsa.

Min far har købt en gammel Suzuki GT 550 fra 1975. Desværre taber den
lidt motorolie(!), og han vil derfor gerne vide, hvilken olie man skal
fylde på den? Det må der da være nogle af alle jer kloge hoveder
herinde, der kan svare på?

På forhånd tak!

Mvh.
Jeppe

Fra : J. Hansen

Dato : 14-07-06 16:52

Hej
Den trebenede veteran er jo en totakter, og bruger dermed 2 takts olie i
sidedækseltanken.
Gearkassen derimod bruger meget tyk gearolie, og Suzukis 70ere motorcykler
af denne type er kendt for at smadre simmeringen mellem gearkasse og
krumtap.
Dette resulterer i tyk blå røg under acceleration, og hvis gearkassens olie
bliver ædt i krumtappen løber den hurtig tør for olie. Dette resulterer ofte
i en smadret gearkasse (skete for mig på 500 GT)
Den eneste løsning er en PERFEKT afbalanceret krumtap , da vibrationerne
bare ødelægger den nye simmering mellem gearkasse og krumtapshus, og så er
man tilbage ved problem 1. Tilbage står bare hvem der kan afbalancere
krumtappen PERFEKT, jeg fandt ikke nogen, og det blev den dyreste mc jeg
nogensinde har haft. Sidenhen købte jeg aldrig mere Skruzuki, men blev
fanatisk HONDA freak.
Mvh John

Fra : Ivar

Dato : 14-07-06 17:06

J. Hansen skrev:

> Dette resulterer i tyk blå røg under acceleration,

Den vil altid give en del røg ved acceleration, så hvis man ikke er
kender, skal man passe på ikke at stille diagnosen ud fra det.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 14-07-06 18:44

> [...]
> gearkassens olie bliver ædt i krumtappen løber den hurtig tør for
> olie. Dette resulterer ofte i en smadret gearkasse (skete for mig på
Så skal man da bare tjekke gearkasseolien ofte. Jeg tjekker da på bilen
flere gange om ugen (uden det er nødvendigt, men better safe..).

Og så skal den jo bare have lidt mindre friskolie, nu den æder det fra
gearkassen. Smart!

Men gearkasserne står vist let af. Min kammerats GT500 smed en aksel helt
tilbage i 1986. Men han har aldrig indrømmet at den manglede olie.

FROCs
(Som aldrig har ejet en Suzuki)

Fra : Xenon

Dato : 15-07-06 08:13

"J. Hansen" <corsamanNOSPAM@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> krumtappen PERFEKT, jeg fandt ikke nogen, og det blev den dyreste mc jeg
> nogensinde har haft. Sidenhen købte jeg aldrig mere Skruzuki, men blev

WWW.Ebos.se

Claus

Fra : Ivar

Dato : 15-07-06 08:36

J. Hansen skrev:

> Sidenhen købte jeg aldrig mere Skruzuki,

Det kan være, men noget tyder på at Suzuki lavede de bedste totaktere.
Der er den del der stadig kører rundt, men det utroligt sjældent
at man ser en Kawa' eller Yamaha fra 70'erne.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-06 08:54

Ivar skrev i meddelelsen ...

>Det kan være, men noget tyder på at Suzuki lavede de bedste totaktere.
>Der er den del der stadig kører rundt, men det utroligt sjældent
>at man ser en Kawa' eller Yamaha fra 70'erne.

Tjae, heromkring er det nu mest Yamaha R5/DS7 såe.....

Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Bøv

Dato : 15-07-06 21:50

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:44b8c56b$0$13976$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Tjae, heromkring er det nu mest Yamaha R5/DS7 såe.....

Nåe...... dem ser vi ikke mange af hos os......men GT modeller nogle
stykker.
Hvor er heromkring??

Jan (inde fra Special Mc)

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-06 10:13

Bøv skrev i meddelelsen <44b954d5$0$20305$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

>Nåe...... dem ser vi ikke mange af hos os......men GT modeller nogle
>stykker.
>Hvor er heromkring??
>
>Jan (inde fra Special Mc)

Måske ikke helt retfærdigt, da koncentrationen nok forekommer omkring én
person i Suldrup området.

Der var en R5 her forbi i fredags, med komplet Dunstall kåbe/klædningssæt,
og med hjemmebyggede vandkølede cylindre.

Fra : Armand

Dato : 15-07-06 17:04

jbplum@gmail.com skrev:
> [...]
> lidt motorolie(!), og han vil derfor gerne vide, hvilken olie man skal
> fylde på den? Det må der da være nogle af alle jer kloge hoveder

Der skulle være en chance for at man allerede på GT'eren var begyndt at
støbe kvalitet og mængde ind i dækslet ved påfyldningen :-/
Min erindrig tilslutter mig ikke Jeppe's oplysning om tyk gearolie: Helt
tilbage fra min knallert-tid i de tidlige 70'ere var det eneste særegne
ved motorolie til totaktere, at der ofte blev opgivet SAE30
monograde-olie til motor/gearkasse, så jeg skulle mene at en gedigen
nutidig 20W40 olie skulle kunne klare ærterne.
Endvidere er jeg også næsten sikker på at mængden hhv. niveau'et
kontrolleres (primært under påfyldning) v.h.a. en overløbs-skrue i siden
af koblingsdækslet - Sådan var det arrangeret så sent som på min 89'er
RGV250 :-|

--
Armand.

Fra : 2

Dato : 20-07-06 09:48

On 14 Jul 2006 08:08:02 -0700, jbplum@gmail.com wrote:

> [...]
>lidt motorolie(!), og han vil derfor gerne vide, hvilken olie man skal
>fylde på den? Det må der da være nogle af alle jer kloge hoveder

Jeg har også lige fået en Suzuki T500 og nok A model fra 1976, for
1½ uge siden, lavet klar og igennem syn. Der var en ukendt gearolie
på. Så jeg har hældt ny 10W40 olie på, men så er min også begyndt
at dryppe, når den står med sol på i lang tid, eller drift varm motor
og til ca 1-2 timer efter, har været efter alle bolte i bunden med
flydende pakning. Men det kommer så fra det drænhul til vand lige
bag cylindrene, som går ned igennem gearkassen og ud i bunden. Tror
der må mangle en pakning eller en utæt pakning.
Havde håbet på at noget olie brændte fast så den lige lukkede de
sidste, men så heldig var jeg ikke.
Det bedste var at åbne gearkassen og ny pakning i, men havde tænkt at
løbe motoren over ved vintertid.
Så en midlertidig løsning i nogle måneder vil være godt. Kan noget
flydende pakning eller ligende blive siddende udenpå?
Eller vil en tykkere olie mon lige løse det?

Min MC har sidestøtteben, og når den har stået stille lidt tid over
ca 10 min så kan den godt ryge lidt fra den venstre cylinder, ca
3-400 m, så 2 takt olien kommer mest ned til den nederste del. Den
højre næsten ingen røg og dog men under 50 m kørsel, og ved start.
Så vil se om jeg kan finde en centerstøttefod.

Torben