Afstand fra bg-billede til tekst med css
Fra : christina3018

Dato : 14-07-06 12:39

Hej... Jeg har fået sat noget tekst ind med et baggrundsbillede
vha css. Problemet er at jeg ikke kan få den til at rykke teksten
lidt ind, så den ikke står klinet til kanterne på
baggrundsbilledet...

Så vidt jeg kan se kan jeg ikke bruge padding, da det vil
ødelægge baggrunden. Jeg har prøvet sætte det på og så rykker det
sig rundt helt forkert.

Er der andet jeg kan gøre for at det kommer til at se ordentligt
ud?

Siden: http://www.c-svenstrup.dk/help/koeb.asp

Css: http://www.c-svenstrup.dk/help/css2/layout.css og
http://www.c-svenstrup.dk/help/css2/pages.css

mvh. christina3018 // ...og ret ny i css :S

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-07-06 12:46

Den 14-07-06 13.39 skrev christina3018 følgende:

> Så vidt jeg kan se kan jeg ikke bruge padding, da det vil
> ødelægge baggrunden. Jeg har prøvet sætte det på og så rykker det
> sig rundt helt forkert.

Hvor har du forsøgt at sætte padding? Hvis du sætter padding på p, burde
det virke, altså:

p{
color: #E1DDDD;
padding: 10px;
}

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nem backup af Mozilla, Firefox og Thunderbird med MozBackup.

Fra : christina3018

Dato : 14-07-06 12:54

Kim Ludvigsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hvor har du forsøgt at sætte padding? Hvis du sætter padding på p, burde
> [...]

Hov ja... glemte vist at skrive at det var på p! Men det er det ja... Har
sat padding på nu http://www.c-svenstrup.dk/help/koeb.asp og det ser godt ud
i den ene side, men i højre side bliver det helt ødelagt med
baggrundsbillede og rammen og det! :(

Mvh Christina3018

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-07-06 14:52

Den 14-07-06 13.54 skrev christina3018 følgende:

> [...]
> sat padding på nu http://www.c-svenstrup.dk/help/koeb.asp og det ser godt ud
> i den ene side, men i højre side bliver det helt ødelagt med

Prøv at trække paddingen fra boksens bredde, så den har en bredde på 600
i stedet for 620.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til begyndere og uøvede computer- og internetbrugere.

Fra : christina3018

Dato : 14-07-06 21:46

Kim Ludvigsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Prøv at trække paddingen fra boksens bredde, så den har en bredde på 600
> i stedet for 620.

Så har jeg prøvet det! Og det virker horisontalt :D, men der er stadig problemer
i bunden: http://www.c-svenstrup.dk/help/koeb.asp

Jeg prøvede at sætte height på boksens bredde 10 px ned også, men det hjalp ikke
på problemet :(

mvh. christina

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-07-06 22:00

Den 14-07-06 22.45 skrev christina3018 følgende:

> [...]
> i bunden: http://www.c-svenstrup.dk/help/koeb.asp
>
> Jeg prøvede at sætte height på boksens bredde 10 px ned også, men det hjalp ikke

Det burde virke, hvis du sætter højden til 585px - husk, det er 2 gange
10px, efter som der er lagt 10 til i både toppen og bunden.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Avancerede søgemuligheder i mails med Thunderbird.

Fra : christina3018

Dato : 14-07-06 22:23

Kim Ludvigsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

wops... vidst også formuleret forkert hehe... "højden på boksens bredde" hmm... :)

> Det burde virke, hvis du sætter højden til 585px - husk, det er 2 gange
> 10px, efter som der er lagt 10 til i både toppen og bunden.

Fedt! det virker nu!! Havde kun sat den til 595px først!! 1000 tak!!! :D

Men nu er der bare slet ingen "luft" mellem boksene og bunden. Forstår jeg heller
ikke for i mit css er der defineret margin således på body:
body {
   margin-top: 10px;
   margin-right: 200px;
   margin-bottom: 10px;
   margin-left: 220px;
   }
eller hele filen: www.c-svenstrup.dk/help/css2/layout.css

Men der er da overhovedet ikke 10px nu... :S www.c-svenstrup.dk/help/koeb.asp

mvh. christina

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-07-06 22:38

Den 14-07-06 23.23 skrev christina3018 følgende:

> Men nu er der bare slet ingen "luft" mellem boksene og bunden.

Jeg er ikke helt med på, hvad du mener. Hos mig er der luft mellem
boksenes nederste streg og bunden af siden.

Bortset fra det: Du har valgt en ekstrem lille skriftstørrelse i din
brødtekst, og hvad værre er, brugere af IE får ikke lov at gøre den
større. Hvis du har mulighed for det, så prøv at tjekke siden i en høj
opløsning som 1200x1024 eller 1600x1200 (som jeg sidder med). Teksten er
ulæselig. Jeg havde ikke tidligere bidt mærke i det, fordi min Firefox
automatisk benytter en minimumsstørrelse som modtræk mod netop den slags.

Minimumsstørrelsen påvirker for øvrigt også dine loginfelter, så de
ryger ud over boksens højre side.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få nyheder serveret med RSS-læseren Feedreader.

Fra : christina3018

Dato : 14-07-06 23:07

Kim Ludvigsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jeg er ikke helt med på, hvad du mener. Hos mig er der luft mellem
> boksenes nederste streg og bunden af siden.

Hm... jeg bruger 1034x768, der er ingen luft... men kan godt se der er hvis
jeg sætter opløsningen højere... Underligt?! :S Og lidt synd for tror mange
bruger den opløsning hvor det netop ikke vises... hmm

> [...]
> ulæselig. Jeg havde ikke tidligere bidt mærke i det, fordi min Firefox
> automatisk benytter en minimumsstørrelse som modtræk mod netop den slags.

Du mener altså, at jeg skal altså angive skriftstørrelsen i procent i stedet
for? I så fald, hvordan finder man lige ud af hvilken procentstørrelse man
skal bruge for at få det til at ligne det, som det er nu i 1024x786
opløsning fx? :S Kan godt ske jeg spørger dumt, men har aldrig prøvet med
procent før! Jeg ønsker at siden skal være mulig at læse for dem som også
bruger en høj opløsning.

Hmm... men altså, hvis jeg nu angiver skriftstørrelsen i procent. Så vil de
height og width jeg har sat på baggrunds boksene ikke "virke" mere vil de?
Hvis nu der sidder en bruger og får vist websiden med meget store bogstaver
- vil bogstaverne så ryge ud over kanterne på baggrundsbilledet når nu jeg
har fastsat højde og bredde på disse?

Bruger selv IE, her går teksten i loginfeltet ikke udover kanten når jeg
sætter opløsningen til 1600x1200. Har ikke mulighed for at teste
1200x1024...

Det er en stor mundfuld det her :S HUH!

Mvh. christina

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 14-07-06 23:27

christina3018 wrote:

> [...]
> - vil bogstaverne så ryge ud over kanterne på baggrundsbilledet når nu jeg

De allerfleste browsere viser en skriftstørrelse
på 100 procent(100%) i en 16 pixel em-boks ved
en skærmopløsning på 96 dpi.

Em-boksen er det rektangel, der omskriver et bogstav
fra grundlinie til grundlinie.

En 100% skrift = 1em = 16 pixel.

Én metode til at sætte skriftstørrelser på er
body {
font-size:100.01%; [1]
}
og så give hn, p, li, dt, dd passende
størrelser, for eksempel 0.85% = 0.85em.

Vær meget opmærksom på, at forskellige skrifter
fylder em-boksen forskelligt ud, 1em times ser
ret meget mindre ud en 1em verdana, der igen ser
større ud en 1em arial.

Derimod behøver du ikke at være bange for dine linie-
længder - linierne brydes automatisk om, hhvis de er
omsluttet af et element med en bestemt bredde,
uanset hvad denne bredde er (dog undtaget bredder
i em og tildels procenter)

[1] IE har en fejl i tekststørrelsesværktøjet,
der gør "Mindre tekst" meget for meget mindre,
hvis skriften en målsat i em'er. Dette er kuren
for dén malaise hos IE.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : christina3018

Dato : 14-07-06 23:54

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]

> på 100 procent(100%) i en 16 pixel em-boks ved
> en skærmopløsning på 96 dpi.
>
> Em-boksen er det rektangel, der omskriver et bogstav

Det víl jeg lige notere mig så jeg altid har det..!

> [...]
> omsluttet af et element med en bestemt bredde,
> uanset hvad denne bredde er (dog undtaget bredder

Lyder virkeligt godt!!

> [1] IE har en fejl i tekststørrelsesværktøjet,
> der gør "Mindre tekst" meget for meget mindre,
> hvis skriften en målsat i em'er. Dette er kuren
> for dén malaise hos IE.

Mvh. Christina

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-07-06 23:34

Den 15-07-06 00.06 skrev christina3018 følgende:

> Du mener altså, at jeg skal altså angive skriftstørrelsen i procent i stedet
> for?

Så vidt jeg husker, er det procent og em, der tillader, at man ændrer
skriftstørrelse. Eller du kan gøre, som jeg har gjort på min hjemmeside.
Jeg har ikke angivet skriftstørrelse på brødtekst, dermed bruges den
besøgendes standardskriftstørrelse (jeg bruger % til overskrifter).

> Hmm... men altså, hvis jeg nu angiver skriftstørrelsen i procent. Så vil de
> height og width jeg har sat på baggrunds boksene ikke "virke" mere vil de?

Jo, procenten i en skriftstørrelse udregnes ud fra brugerens
standardskriftstørrelse, så boksen påvirkes ikke. Som jeg engang skrev
til en hjemmeside, som angav en skriftstørrelse på 80 procent og som
udbad sig brugernes kommentar til designet: Hvorfor mener I, at jeg skal
se teksten i en størrelse på 80 procent af det, jeg selv har valgt?

> Hvis nu der sidder en bruger og får vist websiden med meget store bogstaver
> - vil bogstaverne så ryge ud over kanterne på baggrundsbilledet når nu jeg
> har fastsat højde og bredde på disse?

Ja, det kan være et problem. Men du kan bedst selv tjekke det ved at
åbne siden i Firefox og så blot gøre skriften større og større. Men vær
opmærksom på, at du aldrig kan sikre dig 100 procent mod problemer med
store skriftstørrelser. Gør du skriften stor nok, vil der normalt altid
opstå problemer, så det gælder blot om, at det virker i "rimelige"
skriftstørrelser.

> Bruger selv IE, her går teksten i loginfeltet ikke udover kanten når jeg
> sætter opløsningen til 1600x1200. Har ikke mulighed for at teste
> 1200x1024...

Det er fordi felterne ændres i takt med skriftstørrelsen, ikke i takt
med opløsningen. Prøv med Firefox (som under alle omstændigheder er god
at bruge, når man udvikler hjemmesider).

Du har for øvrigt et par fejl i din kode. Du har to x doctype og header,
og du mangler at angive alt-tekster på dine billeder. Hvis du ikke vil
angive en alt-tekst, fx på dine prik-billeder, bør du angive en tom
værdi: alt=" ".

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få hjælp til at bruge de gratis anti-spywareprogrammer Ad-Aware, Spybot

Fra : christina3018

Dato : 15-07-06 00:06

> [...]
> store skriftstørrelser. Gør du skriften stor nok, vil der normalt altid
> opstå problemer, så det gælder blot om, at det virker i "rimelige"

hmm... lige en anden tanke også... kan man teste hvilken browser den besøgende
har og så have forskellige css filer - så der er en til IE og FF fx, så der ikke
går ged i designet?

> Det er fordi felterne ændres i takt med skriftstørrelsen, ikke i takt
> med opløsningen. Prøv med Firefox (som under alle omstændigheder er god
> at bruge, når man udvikler hjemmesider).

Skal lige ha den installeret :P hehe... Har haft den før men syns ik den sagde
mig noget specielt ud over IE, så det blev bare IE tilsidst. Men ja... får
Firefox nu så :)

> [...]
> og du mangler at angive alt-tekster på dine billeder. Hvis du ikke vil
> angive en alt-tekst, fx på dine prik-billeder, bør du angive en tom

Retter lige det med alt="" så!! .... Skal jeg bare skrive
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"> den så og så undlade <!DOCTYPE HTML
PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" . Fik at vide at den sidst nævnte
ikke var en fuld doctype tidligere nemlig.. :/ ... Det med header kan kun se en?
:S

mvh. Christina

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-07-06 00:44

Den 15-07-06 01.05 skrev christina3018 følgende:
> [...]

> har og så have forskellige css filer - så der er en til IE og FF fx, så der ikke

Sagtens. Det store problem er dog ikke mellem IE og Firefox, det er
meget værre med IE 6 og IE 5.x (og ældre). Eller hvis du bruger
specielle effekter.

Jeg lavede på et tidspunkt en side med farvefading, ligesom du også har
- den var absolut ikke særlig køn, hvis brugeren havde mindre end 24 bit
farver. De fik så i stedet et alternativt stilark med en fast
baggrundsfarve i stedet for fading - det vil sikkert også være en god
ide for dit vedkommendde (prøv selv at skifte til 16 bit farver og tjek
siden).

Du kan få hjælp til den slags i gruppen
dk.edb.internet.webdesign.clientside. Du får dog lige koden til
farvedybdetjek nederst i dette indlæg.

> Skal lige ha den installeret :P hehe... Har haft den før men syns ik den sagde
> mig noget specielt ud over IE, så det blev bare IE tilsidst. Men ja... får
> Firefox nu så :)

Der findes nogle ret så fede udvidelser til den, som kan være en stor
hjælp, når man laver hjemmesider.

> Det med header kan kun se en?

Først har du en doctype og en header. Så kommer koden <body> - og så har
du endnu en doctype og endnu en headersektion. Slet alt det mellem

Farvedybdetjek. Skal indsættes lige inden <body>:

<script type="text/javascript">
dybde = screen.colorDepth;

if (dybde < 24) {
   document.write ('<link rel="stylesheet" type="text/css"
href="alternativt.css">');
   }
   else {
   document.write ('<link rel="stylesheet" type="text/css"
href="stilark.css">');
   }
</script>

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug computeren som båndoptager, og optag direkte i mp3-formatet med det

Fra : christina3018

Dato : 15-07-06 11:50

> [...]
> baggrundsfarve i stedet for fading - det vil sikkert også være en god
> ide for dit vedkommendde (prøv selv at skifte til 16 bit farver og tjek

Jeg laver lige et stylesheet mere så og får lavet farve dybdetjek på!

> Først har du en doctype og en header. Så kommer koden <body> - og så har
> du endnu en doctype og endnu en headersektion. Slet alt det mellem

Argh, jamen nu forstår jeg hvorfor jeg ikk kan se det - det er fordi du får vist
koden samlet, sidder med dem hver for sig...
Har både doctype og header og alt det på www.c-svenstrup.dk/help/menumm.html og på
www.c-svenstrup.dk/help/koeb.asp

Men skal jo ha indlæst begge stylesheet på de to sider ^^ og de skal vel være
skrevet i header? ... Og jeg må vel ikke bare sådan fjerne body tags på koeb.html
siden? :S

Har tjekket i FF - kan godt se der er et problem med teksten...!
Mvh. Christina

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-07-06 12:44

Den 15-07-06 12.50 skrev christina3018 følgende:

> Argh, jamen nu forstår jeg hvorfor jeg ikk kan se det - det er fordi du får vist
> koden samlet, sidder med dem hver for sig...
> [...]

Det vil sige, du indsætter den ene side i den anden? I så fald skal
hovedsiden have doctype og header - den side du indsætter skal ikke have
doctype og header.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
34 tips & tricks til Internet Explorer.

Fra : christina3018

Dato : 15-07-06 13:02

> [...]
> Det vil sige, du indsætter den ene side i den anden? I så fald skal
> hovedsiden have doctype og header - den side du indsætter skal ikke have

Jepper... bruger <!--#include file="menumm.htm"--> i koeb.asp koden, så jeg sletter
lige header og doctype i menumm.htm :)

Tak for det! :)

mvh. christina

Fra : SNA

Dato : 15-07-06 13:39

Jeg er ny i det her nyhedsgruppe-noget og ved ikke lige hvor jeg skal proppe
det her hen, men der er bl.a. to

Et sæt i midten lige før:

i bunden.

christina3018 skrev:

> ... Og jeg må vel ikke bare sådan fjerne body tags på koeb.html
> siden? :S

Jeg går ud fra koeb.html er en fil der skal inkluderes?

Hvis det er fordi at noget af det man ser i kildekoden kommer fra noget der
er inkluderet, så skal der, så vidt jeg ved, ikke DOCTYPE, body- og andre
tags i det html-dokument du vil inkludere, men kun selve det du vil
inkludere.

christina3018 skrev:
> [...]
> være
> skrevet i header? ... Og jeg må vel ikke bare sådan fjerne body tags på

Det der bliver inkluderet er underlagt stylesheets fra den side den er
inkluderet i.

(eller har jeg misforstået noget her?)

/SNA

Fra : SNA

Dato : 15-07-06 13:43

Var lidt langsom her, kan man egentlig opdatere en tråd mens man er i den?

Det ku' være jeg lige skulle en smut forbi:
dk.velkommen.

/SNA

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-07-06 13:57

Den 15-07-06 14.43 skrev SNA følgende:
> Var lidt langsom her

Men du lagde mærke til noget, jeg overså. De ekstra </body> og </html>
midt på siden skal selvfølgelig også slettes.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær ti-fingersystemet med det gratis program SES Type.

Fra : christina3018

Dato : 15-07-06 14:23

SNA wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jeg går ud fra koeb.html er en fil der skal inkluderes?

Nej... jeg inkluderer menuen med mere på alle undersider... Altså i koeb.asp
inkluderes menumm.htm

> [...]
> er inkluderet, så skal der, så vidt jeg ved, ikke DOCTYPE, body- og andre
> tags i det html-dokument du vil inkludere, men kun selve det du vil

Jeg sletter altså body og html osv i den fil der inkluderes, menumm.htm?

> Det der bliver inkluderet er underlagt stylesheets fra den side den er
> inkluderet i.
>
> (eller har jeg misforstået noget her?)

Skal ikke kunne svare dig! hehe... men har lige prøvet fjerne stylesheetsene
fra menumm.htm (som er den fil der inkluderes) og det virker ikke da designet
slet ikke vises der, men først når jeg klikker ind på menupunketet med køb af
klip!

Derved melder sig også et andet spørgsmål, om hvordan jeg sætter den til at
åbne et menupunkt "af sig selv" når siden åbnes i browseren. Fx hvis jeg
ønskede at siden med klip skal vises med det samme jeg går ind på
www.c-svenstrup.dk/help/ ?

Fra : christina3018

Dato : 15-07-06 17:25

christina3018 wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> åbne et menupunkt "af sig selv" når siden åbnes i browseren. Fx hvis jeg
> ønskede at siden med klip skal vises med det samme jeg går ind på

Tror bare jeg tager en tiltrængt pause og kalder min fil for default.asp nu...
hehe.. Har da set mig helt kold på det her...

mvh. christina

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 17-07-06 19:00

SNA wrote:
> Det der bliver inkluderet er underlagt stylesheets fra den side den er
> inkluderet i.
>
> (eller har jeg misforstået noget her?)

Inkluderede filer skal ikke indeholde head / body eller stylle
informationer. Hvis de indeholder stylesheets skaber dette konflikter med
hovedsiden. Det sidst indlæste stylesheet er gældende for hele siden.

Ved <iframe> indlæses styleshet specifikt for det indlæste dokumentet og der
er ingen konflikter med hoveddokumentet. Der vises nemlig to selvstændige
dokumenter på samme tid.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 15-07-06 02:54

christina3018 <christina3018@ofir.dk> writes:

> hmm... lige en anden tanke også... kan man teste hvilken browser den
> besøgende har og så have forskellige css filer - så der er en til IE
> og FF fx, så der ikke går ged i designet?

Det er en farlig tanke. Der er mere end to browsere derude (personligt
bruger jeg altid Opera, og jeg kender Mac-folk der bruger Safari),
og der er folk der bruger browsere på deres mobiltelefoner og andre
specielle platforme.
Det er svært, gående mod umuligt, at tage højde for alle de browsere,
og opsætninger af dem, som folk kan finde på at bruge.

Det jeg foretrækker er at skrive til standarderne. Dem understøtter
moderne browsere som Firefox og Opera næsten perfekt (ikke at det
betyder at de altid er enige, bare at standarden ikke er helt
beskriver alt lige præcist). Derefter kan man lave specialtilpasning
til de lide ældre og ikke så standard-understøttende browsere, som
fx IE, baseret på forventet udbredelse.

/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-07-06 21:36

Kim Ludvigsen skrev:

> Sagtens.

- men det bør være sidste udvej. Nyere browere kan langt hen ad
vejen benytte de samme css-koder, bare man validerer og afprøver
det fra starten.

Der kan godt være behov for browserspecifikke css-koder til at
fange de sidste detaljer, men man skyder sig selv i foden ved at
lave et css-ark til hver browser.

> Det store problem er dog ikke mellem IE og Firefox,
> det er meget værre med IE 6 og IE 5.x (og ældre).

Det afhænger nu i høj grad af hvilken doctypeerklæring man
anvender. Med en standardsættende doctypeerklæring, passer citatet
meget godt - men hvis IE 6 går i quirksmode, vil den opføre sig
næsten præcis som tidligere IE-udgaver, og bestemt ikke som Firefox
m.fl. Helt galt kan det gå hvis man får IE i quirksmode og Firefox
m.fl. i standardmode (fx ved at anvende en xml-erklæring i et
xhtml-dokument). Så kan der være ganske store forskelle på css-
tolkningen mellem IE og Firefox.

På nye sider bør man altid anvende en standardsættende
doctypeerklæring - da det får browserne til at følge de officielle
css-standarder så godt som de kan. Men det er ingen selvfølge at
der anvendes sådan en doctypeerklæring - tværtimod har flere
programmer en standard der netop ikke sætter standardmode.

Lidt info om doctypen: <http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen