Det er dyrt at være dansker!
Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-07-06 11:10

Just hjemkommet fra Spanien, hvor jeg har nydt den glimrende sukkerfrie
chokolade fra Valor, konstaterer jeg til min glæde, at vores lokale Dreisler
Storkøb har fået samme produkt på hylderne.

http://www.kunsten-at-nyde.dk/sider/produkt.php?produktid=16&kategoriid=1

Denne chokolade, der fås i ethvert supermarked down there, koster en bagatel
af 20 Dkr. Men i lille dk altså 3,5 gange så meget.

Hvad har vi dog gjort, at vi skal pelses så grundigt?

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Max

Dato : 14-07-06 11:24

Hej Jan

> Hvad har vi dog gjort, at vi skal pelses så grundigt?

Kik på din lønseddel.

Mvh Max

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 14-07-06 12:03

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message

> Kik på din lønseddel.

Por favor!!! Tror du ikke at pinsepakker, arbejdsmarkedbidrag (!), bil og
sodavand "special tax for you", topskat, mellemskat og andre
socialakrobatiske (dette er Jans copyright!) opfindelser gør, at den reelle
købekræft er lavere end andre EU lande? Fordi sådan er det for mig og mange
andre, også ikke danskere der arbejder og... betaler skat!!! (og 3 gange
prisen af en s* olivenolie)

Sandra

Fra : Max

Dato : 14-07-06 12:16

Hej Sandra

> Por favor!!! Tror du ikke at pinsepakker, arbejdsmarkedbidrag (!),

Nej det tror jeg ikke, jeg tror bestem ikke at en spanier har
bedre råd til at købe chokolade end jeg har.

Mvh Max

Fra : Jesper

Dato : 14-07-06 13:34

> [...]
> Hej Sandra

> Nej det tror jeg ikke, jeg tror bestem ikke at en spanier har
> bedre råd til at købe chokolade end jeg har.

Helt enig...
Hvorfor kommer alle udelands danskere hjem hvis de bliver syge ??
Fordi vi har bedre vilkår her hjemme end mange lande ude...

Da dette ikke betaler sig selv, så kan man selv regne ud hvorfor mange tind
er lidt dyere i DK en andre steder...

Bare min mening, og overbevisning :)

Mvh
Jesper

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-07-06 17:50

Max skrev i 44b77057$0$84017$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk dette:
> Hej Jan

> Kik på din lønseddel.

Det er dog noget værre ævl. Prisdannelse er ikke noget, der handler om
'retfærdighed', men om hvad man presse markedet til at give under
hensyntagen til den ønskede omsætning. Du er da vel ikke så naiv, at du tror
at Laudrup Vin betaler mere i indkøb af denne chokolade end andre kunder med
samme omsætning vil gøre fra fabrikken. Til gengæld bliver der hældt en
avance på en min. 350% på - med mindre, jeg trager fejl, og Laudrup sender
en overpris til den spanske fabrik for at komprensere for den "mindre
rigdom".

I øvrigt er det ret interessant at sammenligne levestandarder - overfladisk
set, forekommer det mig ikke at de gode spaniere (de vil nok helst kaldes
katalonere) bor ringere, kørere ringere eller går ringere klædt end
herhjemme. Så nok er gennemsnitslønnen i Spanien givet lavere end den
danske - men købekraften hos middelklassen i Barcelona er nok ganske
sammenlignelig med den, vi har.
Men det passer måske bedre i den danske selvforståelse at tro, at /alle/ syd
for alperne bevæger sig rundt i et miljø og med en levestandard, der er
ganske lav. Det er bare ikke rigtigt.
Vi bor f.eks. ganske billigt (mange af os) sammenlignet med boligpriser i
f.eks Nord- og Mellemitalien og Katalonien (hvor jeg har kigget på
boligpriserne). Men, når vi handler gode fødevarer, skal jeg love for at der
er forskel. Hvorimod junket (elendige pølser, industrielle charcuterivarer
mv) koster nogenlunde det samme. Bacon er billigere herhjemme - men hvem
kunne finde på at købe pumpet svineside røget uden røg, hvis man kan købe de
pragtfuldeste skinker til en slik (f.eks. Seranoskinke i prima kvalitet til
12-15 EUR/Kg). Eller - gys - jomfruhummere fra Nordsøen (ganske sandsynligt
fra DK) til halv pris ifht. hvad jeg skal give herhjemme.
Jo, vi /bliver/ nærmest bestjålet, når vi handler ind - derfor formentlig
det store fokus på elendige kvaliteter til lav pris.

Har lige spist Coq Au Vin i Bourgogne - hvor finder jeg en tilsvarende
kylling herhjemme. Prisen for fjerkræet (der var fra Bresse) var ikke
dyrere, end når jeg får en fersk papkylling herhjemme - men sikke dog en
forskel i kvaliteten.

Glad for moderlandet - og sur på den danske dagligvarehandel, der er
befolket af en flok bidesild, bløddyr, bollefjæse, fedtefyre, feje hunde,
fnatmider, fæhoveder, grødbønder, hundehoveder, hængerøve, ignoranter,
jammerkommoder, karklude, klamhuggere, klodsmajorer, narrehatte, pattebørn,
pjalte, pjok, pudseklude, skidesprællere, skvadderhoveder, skvat,
skvatpissere, slapsvanse, snotklatter, socialdemokrater, sutte og ikke
mindst tøffeldyr!
Egon Olsen ville også have brugt udtrykket 'amatører' men når man er i stand
til i den grad at flå stakkels godtroende danskere, må man vel kaldes for
proffesionelle!

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-07-06 07:09

Jan Bøgh skrev:

> Så nok er gennemsnitslønnen i Spanien givet lavere end den
> danske - men købekraften hos middelklassen i Barcelona er
> nok ganske sammenlignelig med den, vi har.

CIAs World Factbook har følgende tal for GDP 'purchasing power parity' pr. capita:

Danmark¹
$34.600
Spanien²
$25.500

så hvad dét tal angår ligger Spanien på under ¾ af Danmark.

Mvh,
Klaus.

¹) <http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/print/da.html>
²) <http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/print/sp.html>
--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-07-06 07:53

Klaus Alexander Seistrup skrev i e9f9gu$sb6$2@minji.szn.dk dette:

> [...]
> Spanien²
> $25.500
>
> så hvad dét tal angår ligger Spanien på under ¾ af Danmark.

Bestemt - men jeg har svært ved at se relevansen. Eller du fik måske ikke
øje på at jeg skrev 'middelklassen'. At der er større forskelle i købekraft
mellem forskellige grupper i Spanien end vi i de seneste snese år har været
vant til i Danmark er evident.
Men når det drejer sig om middelklassen i Katalonien, der er et ganske
velstående område, er der næppe den store forskel ifht. Danmark. Og det kan
imo slet ikke forklare forskellen i butikspriser - hvilket vel er det, det
handler om her.

mvh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : LarsJ

Dato : 17-07-06 11:18

Jan Bøgh skrev:

> [...]
> imo slet ikke forklare forskellen i butikspriser - hvilket vel er det, det

Og den chokolade, du omtaler, er produceret til middelkassen i
Katalonien? - den må du længere ud på det spanske bøhland med.....

Selvfølgelig har købekraften betydning for en vares pris, især når det
gælder indenlandsk producerede varer. Og i øvrigt er middelklasse ikke
bare middelklasse, slet ikke på tværs af landegrænser

Det er da ret indlysende og alm. købmandsviden, hvorfor priserne er
meget højere i DK. En specialimporteret vare med et lavt salgspotentiale
er jo væsentlig dyrere at have på hylderne i et andet land, end der hvor
det produceres. Og så skal du lige lægge transport, markedsføring,
højere moms, højere driftsomkostninger, højere indkøbspris (Laudrup
giver formentlig mere pr. stk end en katalonsk kæde) osv. oveni.

Det dækker sikkert ikke for hele prisforskellen, men da der jo så også
er tale om et luksusprodukt solgt med et særligt publikum for øje, så
kan sælgeren også tillade sig at tage noget mere for det (så synes
kunderne også det er åh så eksklusivt...)

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-07-06 12:45

LarsJ skrev i 44bb63c1$0$15791$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Og den chokolade, du omtaler, er produceret til middelkassen i
> Katalonien? - den må du længere ud på det spanske bøhland med.....

Tjae - den ligger tilsyneladende i ethvert supermarked - jeg så den i små
markeder med discountpræg a la Netto og i større supermarkeder af størrelser
som en typisk Føtex. Så hvorfor målgruppen ikke skulle være den nævnte, har
jeg svært ved at indse. Det er i øvrigt mit indtryk, at den først antager
karakter af luksusprodukt efter at den danske importør hælder salgslyrikken
ud over produktet.

> Selvfølgelig har købekraften betydning for en vares pris, især når det
> gælder indenlandsk producerede varer. Og i øvrigt er middelklasse ikke
> bare middelklasse, slet ikke på tværs af landegrænser

Næh, men i mangel af bedre måder at kategorisere på, valgte jeg dette
udtryk. Det giver mere mening end at benytte gennemsnitstal for den spanske
befolkning.

> [...]
> transport, markedsføring, højere moms, højere driftsomkostninger,
> højere indkøbspris (Laudrup giver formentlig mere pr. stk end en

Sikkert - men mit udgangspunkt var nu ogse en ganske jævn detailpris baseret
på en fire-fem iagttagelser i forsk. forretninger. Og jeg tvivler på at
Laudrup giver mere end detailprisen i oprindelseslandet.

> [...]
> kan sælgeren også tillade sig at tage noget mere for det (så synes
> kunderne også det er åh så eksklusivt...)

Ja, jeg kan sagtens forestille mig at man benytter prisen til at profilere
varen som noget eksklusivt - uanset dens reelle status. Det er vel et
såpørgsmål om at den kloge narrer den dumme til at tro noget, som ikke er!
Og det er da muligt at de dumme /fortjener/ at blive narret. Jeg synes blot
ikke det er sympatisk.

mvh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-07-06 08:38

Jan Bøgh skrev:
> [...]
> af 20 Dkr. Men i lille dk altså 3,5 gange så meget.
>
> Hvad har vi dog gjort, at vi skal pelses så grundigt?

Man undrer sig med god grund ofte. Dog skal man passe på med
konklusioner: En pt. fortalte for få år siden, han var et par år i
Luxemborg og vi talte bilpriser, at vel var biler meget billigere der,
men forsikring så meget dyrere, at den totale udgift til at holde bil
var omtrent ens. Og hvad kan man bruge det til - himle over bilpriserne
her og forsikringspriserne der eller glæde sig over forsikringspriser
her og bilpriser der ?

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, june 2006

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-07-06 11:38

Ole Larsen skrev i 44bb3e4f$0$15784$14726298@news.sunsite.dk dette:

> [...]
> bilpriserne her og forsikringspriserne der eller glæde sig over
> forsikringspriser her og bilpriser der ?

Måske til at gumle lidt mere på data: Mon ikke de fleste forsikringer i en
eller anden grad hænger sammen med nogle parametre som brugers alder,
bilmærke, skadesfrekvens osv. Jeg ville nok tage din bekendts udsagn med et
gran salt.
Jeg må indrømme at jeg ikke kender bilbeskatningen i Luxemburg - men gætter
på at man kun betaler 15% moms. Og jeg tvivler nu godt nok på at de godt
200.000 mere, jeg skal give for en Passat herhjemme modsvares af et
tilsvarende større beløb til forsikring. Og når man så samtidigt indregner
værdien af de manglende energiafgifter beboerne i dette lille parasitiske
paradis begunstiges med, ja så tror jeg faktisk at din bekendte har haft en
egen dagsorden præget af en selektiv tilgang til fakta (som man dog kan
udtrykke det ).

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm