Samling Galv. rør til pex rør i gul
Fra : Esben Laursen

Dato : 13-07-06 22:44

Hej Gruppe,

Jeg er ved at lave lidt gulvvarme, og jeg er stødt i lidt af et problem
med mit brugsvand.

Min problem består i at den kommer ind i min forgang hvorfra der er en
samling (under det eksisterende gulv) og ind i køkkenet. Denne samling
ville jeg gerne have skiftet til et pex rør, men jeg ville være meget
ked af at skulle helt ud i gårdspladsen og videre ud i vejen for at
kunne lave en installation uden samling (der er jo allerede en nu)

Min ide var at sætte et vinkel fitting til pex rør på det galvaniseret
rør i gangen og så trække det ind i køkkenet. Dette er ikke efter
reglerne vel? Alternativet er at lade de "gamle" rør sidde og håbe på
det bedste. Med første løsning, hvis det skulle gå galt ville det kun
være en lille gang der skal bankes op, hvis jeg ikke gør noget er det
også hele mit nye køkken.

Hvad mener I? Jeg har smidt et billede af samlingen i dk.binaer

Mvh.

Esben

Fra : mcloud

Dato : 14-07-06 13:48

Hej
Din løsning på problemet er efter foreskrifterne--men der skal være en
ionflæde--ved ikke om du kan få plads til en sådan .

Ion-fælde er et slags loop hvor ioner fra evt. galvrør bundfældes .

Der er mange steder lavet den løsning .

mvh mcloud blikkenslager

Fra : Esben Laursen

Dato : 14-07-06 14:16

mcloud skrev:
> [...]
> ionflæde--ved ikke om du kan få plads til en sådan .
>
> Ion-fælde er et slags loop hvor ioner fra evt. galvrør bundfældes .

Hej mange tak for dit svar, jeg er dog stadig lidt på herrensmark. Jeg
har googlet ionfælde og fundet at de også er omtalt som en grisehale
uden dog at komme nærmere på en løsning.

Er det noget man selv "bygger" eller er det en stump man køber.

det eneste jeg har kunnet finde er:

http://www.vvsweb.dk/productdetails.aspx?productid=80753

jeg savner dog et billede for at kunne forestille mig hvordan sådan en
ser ud

Igen tak for svaret..

Mvh.

Esben

Fra : Christian S

Dato : 14-07-06 15:53

"mcloud" <kim@lechef.dk> wrote in message
> [...]
> ionflæde--ved ikke om du kan få plads til en sådan .
>
> Ion-fælde er et slags loop hvor ioner fra evt. galvrør bundfældes .

Hvorfor skal han have en Ion-fælde når han går fra galv-rør til pex ????
Mvh
Christian S

Fra : Esben Laursen

Dato : 14-07-06 18:35

Christian S skrev:
> "mcloud" <kim@lechef.dk> wrote in message

> Hvorfor skal han have en Ion-fælde når han går fra galv-rør til pex ????
> Mvh
> Christian S

men der er stadig ikke noget problem at den skal ligge under et støbt gulv?

Det er ikke fittingen der giver problemer? Men den skal man vel altid
have... (jeg tænker bare højt (eller rettere skriver

Mvh.

Esben

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 14-07-06 19:08

"Esben Laursen" <dont_spam_me@remove----.hyber.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er ikke fittingen der giver problemer? Men den skal man vel altid
> have... (jeg tænker bare højt (eller rettere skriver

Vi har lige fået lavet køkken. Blikkenslageren sagde, at der ikke må laves
samlinger under gulvet. Samlingerne kan evt. føres over gulvet og så laves i
et skab.
De rør der er at se på binaer ser ikke ret gode ud så vidt jeg kan se. Det
ville nok være en god ide at få dem alle skiftet ud. Det er nemmere nu end
når du senere måske skal have gulvene brækket op igen.
Hilsen Matthias

Fra : Esben Laursen

Dato : 14-07-06 19:29

Matthias H Matthiessen skrev:
> [...]
> ville nok være en god ide at få dem alle skiftet ud. Det er nemmere nu end
> når du senere måske skal have gulvene brækket op igen.

Selve røret ind i huset er helt fint, det er samlingen der er dårlig.
Jeg har prøvet at grave ned i sandet, og ca 1meter nede er jeg stadig
ikke nået til hvor den bøjer ud i gårdspladsen. Problemet er også at det
er i min gang hvor jeg ikke kan have et skab og hvis jeg graver for
meget ned er jeg bange for at gulvet (20cm) på den anden side vil blive
undergravet så meget at det med tiden knækker og ødelægger mine fliser i
min trappe opgang.

Det kan være man bare skulle skifte det til galv. rør igen, men jeg
syntes pex er smartere og hvis uheldet skulle være ude ville det kun
være min lille gang der skal bankes op og ikke den PLUS mit nye køkken.

Jeg bliver nød til at have en samling, spørgsmålet er bare hvordan jeg
gør det bedst..

--
Esben

Fra : mcloud

Dato : 15-07-06 15:37

Hej Espen
Jeg misforstod lidt.
Det er korrekt at der ikke må være samlinger støbt ned i gulvet--havde
forstået at du skulle under et trægulv.

Hvis du endelig skal have en samling -som stadig ikke er korrekt-så lav en
overgang fra galv-loddefitting og kør så videre fra et synligt sted til pex.

mvh Mcloud

Fra : Esben Laursen

Dato : 15-07-06 17:59

mcloud skrev:
> [...]
> overgang fra galv-loddefitting og kør så videre fra et synligt sted til pex.

Hej igen,

Tak for svaret, men jeg kan overhovedet ikke finde nogen steder de har
galvaniseret lodde fittings. Jeg havde overvejet at bruge denne:

http://shor.ter.dk/136482092

eller denne da det er 3/4" rør nederest, denne ser dog ud til at være i
messing, hvilket jeg fortolker som skidt ik?

http://shor.ter.dk/383028654

Bør jeg gå op i en 20mm pex? Eller er 15mm fint til normalt husbehov?

Eller skal jeg bare føre hele lortet i nyt galvaniseret rør?

Mvh.

Esben

Fra : Esben Laursen

Dato : 15-07-06 18:05

Esben Laursen skrev:

> [...]
>
> Bør jeg gå op i en 20mm pex? Eller er 15mm fint til normalt husbehov?
>
> Eller skal jeg bare føre hele lortet i nyt galvaniseret rør?

Det skal forresten lige siges at jeg ikke indstøber den fitting i beton,
den kommer til at ligge under isoleringen i en gang sand, jeg ved ikke
om det gør nogen forskel.

Mvh.

Esben

Fra : mcloud

Dato : 15-07-06 21:35

Hej Espen
Den er stadig skjult --jeg mente ikke galvaniseret loddefitt. men en
overgang i messing fra galv til pex.

Men det er jo ligemeget da den ikke er støbt ned så kan man godt bruge den
du har fundet i messing---HUSK at bruge støttebøsning til pexrøret og alt
efter hvormange tapsteder der er koblet på det rør vi snakker om , skal du
dimensionere det.

Forresten er det 22 mm og ikke 20 mm --men det er måske nok med 18 mm.

mvh mcloud

Fra : mcloud

Dato : 15-07-06 22:29

Hej Espen

Ja man skal jo læse det du skriver --20 mm når det er gulvarme.

Hvis slangen ikke er meget lang så kan du godt bruge 15 mm--ellers 20 mm og
ikke 22 mm..der jo er til brugsvand.

Da det er gulvvarme er der jo ikke noget der skal godkendes --men det er
stadig en gylden regel ingen samlinger under gulv.

Du kunne måske save en lem ud i gulvet --eks. vis hvis der er tæppe på.

mvh mcloud

Fra : Esben Laursen

Dato : 15-07-06 23:13

mcloud skrev:
> [...]
> stadig en gylden regel ingen samlinger under gulv.
>
> Du kunne måske save en lem ud i gulvet --eks. vis hvis der er tæppe på.

Hej Igen,

Det er faktisk gulvvarme jeg er ved at lave, men mit problem er med mit
brugsvand.

Jeg tror dog at jeg bidder i det surre æble og trække et nyt rør ude fra
skellet.

Jeg har kikket på et 32mm PEM rør som jeg så vil trække til min
staldbygning samle (synligt) og videre ind i huset og fordele med PEX
rør-i-rør. Det må da være den bedste løsning ik?

Mvh.

Esben

Fra : mcloud

Dato : 16-07-06 20:49