Ny eller gammel maskine?
Fra : Neser

Dato : 13-07-06 20:26

Hej NG..

Er ved at kigge efter MC igen efter at have været foruden én i ca. 2 år.
Derfor overvejer jeg en ældre Ducati 916. Men er det evt. bedre at finde en
ny maskine i nogenlunde samme prisklasse? (150-160.000). Hvis man eks.
sammenligner en '96'er Ducati med en '05/'06 R6/ZX-6R.
Der skal ikke tages højde forforskellen på forsikring, da den, for mig, er
nogenlunde det samme for begge maskiner, dog er Duc'en lidt billigere pga.
alder (ca. 1000,-/år)

De nye maskiner er self. ubrugte og kører vel også længere mellem service,
samt er "nymoderne og smarte", hvorimod Duc'en jo har mere karisma og charme
efter min mening, men dog nok er "brugt". Det er da også et ønske helt fra
barns ben at eje én engang der trækker lidt..

Men hvordan er de at køre på??
Har haft en sportstourer førhen og vil gerne have en mere sporty maskine.
Men kan en 10 år gammel Ducati være med når det gælder køreegenskaber,
performance osv. sammenlignet med eks. en ny ZX-6R eller en R6?

Pristabet er vel nogenlunde det samme om det er en gammel eller ny maskine,
eller tager jeg fejl?

- Neser (som har svært ved at bestemme sig - godt der er lang tid til
foråret ;) )

Fra : Hekto

Dato : 13-07-06 23:02

> [...]
> maskine, eller tager jeg fejl?
>
> - Neser (som har svært ved at bestemme sig - godt der er lang tid til

Nu er det vidst tid at hente popcorn og cola!

Hvad lægger du i 'performance'? Rent HK-mæssigt kniber det lidt for
V2'eren.
Køreegenskaberne for en 10 år gammel Duc'??? De er udemærkede; men der
sker jo noget hele tiden. man behøver dog ikke affinde sig med det; men
kan jo opgradere affjedringen. Start dog med at finde ud af om det er
den eller dig der har begrænsninger!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : MKS - 74

Dato : 14-07-06 07:52

On Fri, 14 Jul 2006 00:01:31 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:

>Nu er det vidst tid at hente popcorn og cola!

Tjah - egentlig er det vel ikke så svært, hvis man på alle punkter er
ærlig overfor sig selv, men det er ikke noget andre kan råde særlig
kvalificeret om, idet Duc'ens "karisma og sjæl" her tydeligvis er en
faktor. På _sportslige_ køreegenkaber kan den slet ikke følge med, men
spørgsmålet er om det nu også betyder det helt store til det
brugsmønster den kommer til at få, for en stor del vil det næppe reelt
set betyde særlig meget. Hvis det har været en drengedrøm at eje en
Duc 916 så gør da det og få det prøvet af, måske det bliver en
skuffelse måske ikke men så er det da prøvet, en ny superduper600'er
kan man altid købe og der kommer hele tiden "nye og bedre" (således en
ny R6 i år og en ny CBR600RR i 2007).

Personligt ville jeg nu ikke være i tvivl, men jeg har så også prøvet
en 916'er.....

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:

Fra : Hekto

Dato : 14-07-06 09:41

MKS - 74 expressed precisely :
> [...]
> ny R6 i år og en ny CBR600RR i 2007).
>
> Personligt ville jeg nu ikke være i tvivl, men jeg har så også prøvet

Mange forestiller sig nok at drømmen om den
perfekte maskine, der kører af sig selv og som
aldrig slides bare det mindste, samt kan køre 1
mill. km uden andre udgifter end dyr olie og
filtre - kan opnås. Så spørges der i øst og vest,
og når det så kommer for dagen at den siger
'klonk' når den sættes i 1. styrter de straks
videre til næste mærke.

Andre har den tilgang til 'projektet' at de siger
'jeg vil ha' den dér'! Så lever de bare med at
den er som den er, fordi det var dét at eje
maskinen drømmen gik på.

Det perfekte findes nok ikke. BMW har kvaliteter;
men hvorfor kører der så ikke kun BMW'er? o.s.v.

Jeg faldt iøvrigt over denne her, i forbindelse
med en test af en middelalderlig sideventilet
maskine:

Everyone knows all about bikes. This is a Great
Truth. Somehow and mysteriously, we all know
everything there is to know about bikes, even
bikes we've never owned, and in many cases have
never ridden. But we know that we know, because
we read about it once in an old bike magazine, or
we spoke with a bloke who once had a mate who
rode one once or who thought about buying one
once but bought something sensible and reliable
instead.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!

Fra : Neser

Dato : 14-07-06 15:30

> [...]
>
> --
> -Michael
> Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:

Personligt manglede jeg noget mere moment, end det der var tilstede i min
gamle GPz600R fra '89, derfor trækker Duc'en også lidt mere i mig.
Dog har jeg lige pt. muligheden for at købe en R6 Rossi Edition til 150k.
Men er bange for at r4-motoren vil føles lidt for svag ang. momentet.
R6'eren har dog ca. 25Hk mere end Duc'en når vi snakker 916, efter hvad jeg
kan forstå, men vil momentet i V2'eren ikke gøre en del ved den forskel? Vil
jo gerne kunne køre rundt uden at køre 12K omdr/min. for at der sker noget,
men samtidig have mulighed for at trykke den af når der er
plads/mulighed/tid.

Der skal være mulighed for at man kan komme på bane en sjælden gang og komme
ud og ligge lidt ned i svingene, men det vil da langt fra være sådan den
kommer til at køre til hverdag. Det er dog rarere at have en MC man kan
bruge til begge dele fremfor at have én til track-days og én anden til
hverdag.

Servicemæssigt lyder 10.000 km intervaller, og første ventilchek efter
42.000km på R6'eren som meget godt, men på den anden side er jeg selv
mekaniker og ikke bange for selv at give mig i kast med at servicere en
maskine. Der er vel krav om at en ny maskine skal serviceres på værksted for
at opretholde garantien, hvorimod en 10 år gammel Duc, nok er bedre tjent
med at man selv går og nusser med tingene.

- Neser

Fra : Hekto

Dato : 14-07-06 17:00

> [...]
> serviceres på værksted for at opretholde garantien, hvorimod en 10 år
> gammel Duc, nok er bedre tjent med at man selv går og nusser med

M.h.t. bane er det jo en ikke helt ualmindelig aktivitet i Ducati Klub
Danmark. Enten at køre eller bare tage med og supporte.

3 års garanti med tvungen autoriseret service er en pestilens!

Hygge-vinter-skrueri er en anden ofte forekommende aktivitet i klubben,
enkeltvis eller i større grupper.

Om det skal være det ene eller det andet, finder du nok ud af ... når
du har købt den ande!

Fra : Neser

Dato : 14-07-06 18:38

> [...]
> www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
> Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
> Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Ja, må hellere prøve at se om man kan finde en mulighed for at prøve en
nyere r4'er og en duc v2'er for at sammenligne lidt.
Der er vel ikke andet at gøre...

Udseendesmæssigt er de begge pæne, så det er mere eller mindre kun
kørekarakteristikken/motorgang der har noget at sige. Så det gælder bare om
at finde én der gider lade mig prøvekøre maskinen.

Siddestillingen er vel lige "ringe" på de to modeller.

Hekto: Siden du er medlem af Ducatiklubben, har du så forstand på hvad man
skal være opmærksom på ved køb af en 916/996/998? Eller er det bare at
spørge i "Ducati-Baren" hvis det kommer så langt?

- Neser

Fra : Hekto

Dato : 14-07-06 19:57

> Hekto: Siden du er medlem af Ducatiklubben, har du så forstand på
> hvad man skal være opmærksom på ved køb af en 916/996/998? Eller er
> det bare at spørge i "Ducati-Baren" hvis det kommer så langt?

Jeg gør mest i 2-venilede. Spørg du bare i baren.

Det er dog ikke den 'normale' tilgang til problemet. De fleste
beslutter sig som sagt, og spørger bagefter!

Fra : Neser

Dato : 14-07-06 20:10

> Jeg gør mest i 2-venilede. Spørg du bare i baren.
>
> Det er dog ikke den 'normale' tilgang til problemet. De fleste beslutter
> sig som sagt, og spørger bagefter!

Hehe.. Ville nu mene at det er rarest at vide hvad der kan være galt med
lortet istedet for bagefter at spørge hvad man gør for at fikse alle de
probs der åbenbart er :D

- Neser

Fra : Hekto

Dato : 14-07-06 20:29

> Hehe.. Ville nu mene at det er rarest at vide hvad der kan være galt
> med lortet istedet for bagefter at spørge hvad man gør for at fikse
> alle de probs der åbenbart er :D

JO; men hvis nu det liiige er den man altid har ønsket sig, skal man så
køre rundt og være ulykkelig på noget andet, bare fordi der er een
eller anden detalje? Hvis der er skavanker, hvor store må de så være
før det er for meget? o.s.v. Get the point?

Så, man køber en, og helbreder de små efterlandenheder fabrikken ikke
nåede at få styr på inden de kastede den ud på en godsvogn!

Fra : Steen Gruby

Dato : 14-07-06 21:06

On Fri, 14 Jul 2006 21:29:01 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:

Hej.

>Så, man køber en, og helbreder de små efterlandenheder fabrikken ikke
>nåede at få styr på inden de kastede den ud på en godsvogn!

Det er nu syvende season, eller 33.000 Km, Paso'en og jeg har sammen.
Den har endnu ikke lavet nogen stunt der krævede akut indgriben.
Alt der er lavet på den kan henregnes under normal service.
Sådan noget som oliefilter, olie, ventilcheck, remme, kædekit,
bremseklodser, bremsevæskeskift og lignende udramatiske ting.
Paso'ens motor er den meget simple toventilede Pantah motor der er
lige til at gå til.
Fabrikken hævder den har 74 HK, men det var vist målt på krumtappen.
Jeg han få det til 64 HK på baghjulet
Det er ikke meget i forhold til en 600 cc risraket (Kawahosuyama) hvor
standarden nærmest er over 100 HK.
De 64 HK har så til gengæld lige under 200 køreklare Kg at slæbe på
foruden mig, hvilket er rigeligt til at det ikke føles bovlamt

Jeg vil ikke forsøge at sælge min passion for Ducati til andre.
Dels er det ikke sikkert at en anden vil føle samme glæde ved at
vedligeholde en gammel MC fra 1988, og dels er det jo ikke sikkert at
det med at skrue selv overhovedet er en option.
Set økonomisk har min Paso stået mig i godt 50.000 Kr i anskaffelse
samt den nødvendige vedligeholdelse der ligger i småtingsafdelingen.
Indkøb af en ny risraket i samme størrelse vil med anskaffelse og
nødvendig service aldrig nå ned i samme ejerøkonomi.

Så det endelige valg er vel betinget af om man føler sig i stand til
at vedligeholde en MC selv eller om man er tvunget på værksted.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Neser

Dato : 14-07-06 21:17

> [...]
>
> Så, man køber en, og helbreder de små efterlandenheder fabrikken ikke
> nåede at få styr på inden de kastede den ud på en godsvogn!

Så er jeg med på hvad du mener.

Tænkte mere om der kunne være fejl som var lette at overse men kunne betyde
en væsentlig mer-omkostning.

- Neser

Fra : Hekto

Dato : 14-07-06 21:34

> Tænkte mere om der kunne være fejl som var lette at overse men kunne
> betyde en væsentlig mer-omkostning.

Der er mig bekendt kun vippearmene. Dem kan man jo bede om at få lov
til at inspicere via ventildækslerne. Problemet er de tidlige modeller
hvor belægningen kunne slides eller falde af i flage. Hvornår problemet
blev rettet tør jeg ike sige. Prøv desmoquadro-eksperterne i Baren.

Fra : Neser

Dato : 15-07-06 08:08

> [...]
> belægningen kunne slides eller falde af i flage. Hvornår problemet blev
> rettet tør jeg ike sige. Prøv desmoquadro-eksperterne i Baren.

Gælder det også 996'eren? Kan se på Mobile.de og Skat.dk at den ikke er
meget dyere, men den er da nyere og forhåbentlig også bedre end 916'eren.

- Neser

Fra : Hekto

Dato : 15-07-06 08:48

> Gælder det også 996'eren? Kan se på Mobile.de og Skat.dk at den ikke
> er meget dyere, men den er da nyere og forhåbentlig også bedre end
> 916'eren.

Jeg ved det ikke. Jeg vil tro det, for de har jo ikke for vane at sætte
specielle stumper i hver model.

Bedre? ... til? Det er jo stort set kun kubik vi taler om. De lave en
stor og en lille blok, og de 4-ventilede kører med samme blok, dog kan
der forekomme variationer på antallet af skruer hen over årene å'
så'en.
Det finurlige er jo at motorophænget er ens på alle modellerne!

Fra : Neser

Dato : 15-07-06 08:59

> [...]
> forekomme variationer på antallet af skruer hen over årene å' så'en.
> Det finurlige er jo at motorophænget er ens på alle modellerne!

Havde forestillet mig at der evt. var forskel på stel/bagsvinger/støddæmpere
eller lign. Ikke bare ccm.

Er motorophænget ens på alle modeller? gælder det Monster, 748/749,
916/996/998 osv. eller kun mellem 916/996/998?

- Neser

Fra : Hekto

Dato : 15-07-06 09:46

> Havde forestillet mig at der evt. var forskel på
> stel/bagsvinger/støddæmpere eller lign. Ikke bare ccm.
>
> Er motorophænget ens på alle modeller? gælder det Monster, 748/749,
> 916/996/998 osv. eller kun mellem 916/996/998?

Ja, der er forskel på affjdringskomponenter, også imellem de enkelte
årgange. De starter med de gode stumper, og så sætter de de billige på
efterhånden for at holde prisen. Så det er ikke altid at nyt er bedre!

Ja, de 3 motorophæng er ens på alle! Det er bare ikke altid at toppene
kan være i stellet. De 4-ventilede er lidt brede de forkerte steder.

En 1000DS motor kan dog liiige nøjagtig gå i en Pantah, der oprindeligt
var en 500 - som eksempel!!

Du kan her se hvordan man bygger sin 'egen':
http://www.moto-one.com.au/performance/

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 16-07-06 08:01

Neser wrote:
> [...]
>
> Er motorophænget ens på alle modeller? gælder det Monster, 748/749,
> 916/996/998 osv. eller kun mellem 916/996/998?

Den største forskel på 748/916/996/998 er ccm og det udstyr der sidder
på fra ny ellers passer alle modellerne faktisk stumper sammen, dog har
998 testatratta motoren og den kan være lidt svær at smide i de andre
mdeller men det kan lade sig gøre !!!

748R + 996R er også lavet lidt anderledes, især med hensyn til
indsprøjtnings systemet, så på disse modeller bruges en anden
luftfilterkasse + stel (et ekstra rør så vidt jeg husker).

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Hekto

Dato : 15-07-06 08:52

> Så er jeg med på hvad du mener.
>
> Tænkte mere om der kunne være fejl som var lette at overse men kunne
> betyde en væsentlig mer-omkostning.

Faldt over denne:

schön, passt aber nicht: italienisch
schön, aber kaputt: englisch
filigran, Funktion unklar: japanisch
kantig-klotzig, Funktion sofort ersichtlich: deutsch
bleischwer, zu gross u. verchromt: amerikanisch
Gusseisen mit ausgerissenen Gewinden: russisch

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-06 18:21

Neser skrev i meddelelsen <44b7aa6a$0$932$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

>Men er bange for at r4-motoren vil føles lidt for svag ang. momentet.
>R6'eren har dog ca. 25Hk mere end Duc'en når vi snakker 916, efter hvad jeg
>kan forstå, men vil momentet i V2'eren ikke gøre en del ved den forskel.

Ikke for at puste specielt til ilden, jeg kører selv 90°V2, men moment er nu
ikke just hvad en V2'er lider af.....

http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/moment

Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Neser

Dato : 14-07-06 21:22

> Ikke for at puste specielt til ilden, jeg kører selv 90°V2, men moment er
> nu
> ikke just hvad en V2'er lider af.....
>
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/moment

Gik ellers ud fra at Duc'en har en noget længere slaglængde og dermed højere
moment.
Må hellere se om jeg kan finde nogle data.

Nogen der kan huske det link til alle MC-revy'erne på nettet?

- Neser

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-06 22:21

Neser skrev i meddelelsen <44b7fcf8$0$825$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

>Gik ellers ud fra at Duc'en har en noget længere slaglængde og dermed
højere
>moment.

Javist, men det hjælper dig ikke, for V2'eren skal trække en højere gearing
I øvrigt giver slaglængde i sig selv ikke moment, volumen giver moment
da det er slaglængde*stempeloverflade, der giver momentet.

>Må hellere se om jeg kan finde nogle data.

Tjae, de data er målt på krumtappen og uinteressante, det er trækket på
baghjulet der er interessant

En 90°V2 skal typisk køres anderledes end en rækkefirer, nogen synes om det,
andre vænner sig aldrig til at 5. og 6. gear kun bruges ved motorvejskørsel.
Der er ikke så meget at gøre andet end at finde et eksemplar Du må prøve.

Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Neser

Dato : 15-07-06 08:07

> [...]
> I øvrigt giver slaglængde i sig selv ikke moment, volumen giver moment
> da det er slaglængde*stempeloverflade, der giver momentet.

Ja, men oftest er en motor med stor slaglængde bedre mht. moment end en
motor med kortere slaglængde. hvertfald når man snakker samme størrelsen.

> Tjae, de data er målt på krumtappen og uinteressante, det er trækket på
> baghjulet der er interessant

Det har du ret i, der kan jo nemt være en del forskel på opgivelser og
reelle tal.

> [...]
> motorvejskørsel.
> Der er ikke så meget at gøre andet end at finde et eksemplar Du må prøve.

Ud fra dette tiltaler V2'eren mig mere. Har altis syntes at min GPz600R
manglede et gear når man kørte fra A til B med 90-100 km/t

Må finde et eksemplar af en Duc jeg kan prøve, selvom det nok ikke er nemt.
Ellers har jeg en bekendt der har en ældre Guzzi Le Mans 1000cc'er. Og en
anden der har en '05 R6'er.. kunne være at man skulle prøve a t loke sig til
en tur..

- Neser

Fra : Hekto

Dato : 15-07-06 08:51

> [...]
> nemt. Ellers har jeg en bekendt der har en ældre Guzzi Le Mans
> 1000cc'er. Og en anden der har en '05 R6'er.. kunne være at man

Du ka' nok ikke heeeelt sammenligne en MG og en Duc'! MG har blandt
andet et enooormt svinghjul, er stødstangsmotorer, og med forholdsvis
små indsugninger/kaburatorer. Det eneste sammenlignelige er at begge er
90 graders V2; men de vender endda forskelligt.

Fra : Neser

Dato : 15-07-06 08:57

> [...]
> indsugninger/kaburatorer. Det eneste sammenlignelige er at begge er 90
> graders V2; men de vender endda forskelligt.

Hmm.. øv.. kender ikke nogen der har andet når vi snakker V2'er.
Kender én der har en nyere BMW 1150cc'er, men det kan vel heller ikke
sammenlignes.

Kender desværre ikke nogen der har en Duc.

- Neser

Fra : Hekto

Dato : 15-07-06 09:47

> Kender desværre ikke nogen der har en Duc.

For 200,- kender du 5-600!!!

Nu var der kom-sammen i torsdags, men ellers hold øje med DKD's
hjemmeside. Du kan også besøge Finn ingenting i Sorø. Det skulle være
muligt at prøve et eller andet dér.

Fra : Neser

Dato : 15-07-06 10:20

> For 200,- kender du 5-600!!!
>
> Nu var der kom-sammen i torsdags, men ellers hold øje med DKD's
> hjemmeside. Du kan også besøge Finn ingenting i Sorø. Det skulle være
> muligt at prøve et eller andet dér.

Kan være man skulle overveje at tage en lange tur fra Herning til Sorø for
at prøve en Duc.

Tror jeg vil vente med at melde mig ind i DKD indtil jeg evt. får en Duc.

- .Neser

Fra : Jesper Hvalsøe

Dato : 15-07-06 10:49

Neser wrote:

> [...]
> at prøve en Duc.
>
> Tror jeg vil vente med at melde mig ind i DKD indtil jeg evt. får en Duc.

Så kunne du jo prøve at tage en tur til Feldballe MC.

han har du brugte 916'ere stående.
Det er da muligt at få en tur der.

Fra : Neser

Dato : 17-07-06 16:52

> Så kunne du jo prøve at tage en tur til Feldballe MC.
>
> han har du brugte 916'ere stående.
> Det er da muligt at få en tur der.

Dem havde jeg helt glemt der må jeg hellere lave en tur overtil så...

- Neser

Fra : Bjørn S

Dato : 15-07-06 12:22

Neser skrev:

> Tror jeg vil vente med at melde mig ind i DKD indtil jeg evt. får en Duc.
>
> - .Neser

Det forhindrer dig ikke i at bruge hjemmesiden og baren som du lyster
for at blive klogere, det behøver man ikke være medlem for at gøre. Det
eneste er at man skal tilmelde sig som forum-medlem for at kunne skrive,
og det er ganske gratis.

--
/Bjørn 2*V2

Fra : Hekto

Dato : 15-07-06 14:32

> [...]
> for at blive klogere, det behøver man ikke være medlem for at gøre.
> Det eneste er at man skal tilmelde sig som forum-medlem for at kunne

Hej Bjørn ... er der kommet _styr_ på det siden sidst?

Fra : Bjørn S

Dato : 15-07-06 21:39

Hekto skrev:

> Hej Bjørn ... er der kommet _styr_ på det siden sidst?

Hej Hekto, og tak for sidst. Tjoh, men må tilstå jeg er blevet forfaldet
til den gamle Ånda.
Det er noget med gammel kærlighed..... - men med den knappe tid jeg har
til rådighed for private forlystelser håper jeg da også at få dyrket op
igen færdighederne og den gode fornemmelse på fåret, selvtilliden på den
faldt et par hak allerede sidst år, også på grund af alt for lidt tid på
de små snoede.

Du må da meget gerne ha mig i tankerne, hvis der bliver på tale med en
tur til Svingteknik igen til foråret !

--
/Bjørn

Fra : Hekto

Dato : 16-07-06 09:29

> Du må da meget gerne ha mig i tankerne, hvis der bliver på tale med
> en tur til Svingteknik igen til foråret !

Jepper! ... eller lidt småture på sognevejene?

Fra : Neser

Dato : 17-07-06 16:51

> [...]
> er at man skal tilmelde sig som forum-medlem for at kunne skrive, og det

Har skam også brugt en hel del tid derinde nu.. der står jo en masse
spændende..

- Neser

Fra : Richard

Dato : 15-07-06 09:56

Neser wrote:

> Kender desværre ikke nogen der har en Duc.

Hvad med en tur til D og leje en Honda RC51 / VTR1000 SP2? - den må da
være rimelig sammenlignelig med Duc'en, hvad trækket angår.
(Kvalitetsforskellen på cyklerne som sådan skal jeg nok lade være med at
antyde

Honda'er til leje i D finder du her:
http://www.honda.de/php/rentdemo/index.php?modelgroup_id=1&language=de

og forhandlernes salgslister her:
http://honda.jfdata.de/abfrage.htm

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Steen Gruby

Dato : 15-07-06 09:52

On Sat, 15 Jul 2006 09:50:42 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:

Hej Hekto.

> [...]
>små indsugninger/kaburatorer. Det eneste sammenlignelige er at begge er
>90 graders V2; men de vender endda forskelligt.

Rygtet vil vide at prototypen til MG blev samlet på Ducati fabrikken
dagen efter julefrokosten ))

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 15-07-06 14:08

> Rygtet vil vide at prototypen til MG blev samlet på Ducati fabrikken
> dagen efter julefrokosten )

Ja, det må være et løst rygte. MG-motoren er jo ældre, og blev vist
oprindeligt lavet som stationær motor til landbruget. Den gamle
1.-cylindrede på Falcone blev lavet i 1922 og var næsten uændret i
produktion til 1979 eller deromkring.

Så dem der venter nyt fra MG på motorområdet, ka' vente lææææænge
endnu!

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 16-07-06 22:19

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> writes:

> Andre har den tilgang til 'projektet' at de siger 'jeg vil ha' den
> dér'! Så lever de bare med at den er som den er, fordi det var dét
> at eje maskinen drømmen gik på.

Amen, broder!

De (sports)cykler som laves idag er alle fantastisk gode, og det er
nærmest hip som hap hvilken kan køber ift kvalitet, styreegenskaber
mm, så man kan lige så godt købe den maskine hvor man siger 'dén må
jeg bare eje!'

Allegorisk: Nogle er til rødhårede, andre til blondiner...

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Hekto

Dato : 16-07-06 22:45

> Allegorisk: Nogle er til rødhårede, andre til blondiner...

Jeg har en _lidt_ mere poetisk tilgang til det:

Store og små patter, har samme funktion - men, hva' vil vi ha'????

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 17-07-06 19:29

> Jeg har en _lidt_ mere poetisk tilgang til det:
>
> Store og små patter, har samme funktion - men, hva' vil vi ha'????

To håndfulde, tak.

Kai, som ikke kunne finde rundt på et par DD *G*

Fra : Richard

Dato : 13-07-06 22:59

Neser wrote:

> Men kan en 10 år gammel Ducati være med når det gælder køreegenskaber,
> performance osv. sammenlignet med eks. en ny ZX-6R eller en R6?

Køreegenskaber er mange ting; på ferie i FI tidligere i sommer fik jeg som
en ren surprise en helt ny GSX-R 1000 til låns i en weekend og fik kørt
godt 400 km på mindre veje på den. Hold da op hvor den motor trækker -
kunne klare sig med kun 2' og 6' gear - men i forhold til mine egne gamle
VF750S og GB500 var den nu aligevel kedelig: Ikke nær så væver at lægge
fra side til side som GBen - formentlig pga de moderne, brede dæk - og
trækket alt for dynamoagtigt, slet ikke så spændende som i en V2, en V4
som VFSen eller den etbenede GB500 for den sags skyld.

Kørt på andre veje og med andre køremæssige preferencer er en racer af
dagens standard som kilogixxeren sikkert forrygende, men man skal ikke
kimse af de lidt ældre cykler, mindst af alt af dem med andet end
biltækkelige rækkemotorer. Med nyere dæk og evt. opdaterede
affjedringskomponenter kan de sagtens give (dæk)stribevis af sjov. Og som
du selv er inde på er en 916 da ret kæk - af en Duc at være IMHO

Som Orla P. var inde på forleden, er det med trækkarakteristik og behov
for gearskift en vigtig del af oplevelsen, så sørhg i det mindste for at
prøve lidt forskelligt. Syd for grænsen er det iøvrigt ret billigt at leje
mc for en dag eller weekend, hvis du ikke kan låne dig frem

Ja, det bliver nok en lang vinter...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Jakob

Dato : 14-07-06 09:24

Man skal købe de cykler man drømmer om - det bliver man gladest for i
længden Duc'en bliver helt sikkert en dyrer fornøjelse end kwak'en
og selvom de oftes fåes med få km på klokken, så er det stadig en 10
gammel mc du køber. Få km er ikke altid godt - det betyder oftes lange
stilstands perioder og motorcykler er lavet til at blive kørt på - ikke
til at stå stille. Hvis du kan finde en med en nyere motor, så gå efter
den.

Da jeg købte en '97 748 havde jeg stadig en '98 zx6r, og kwak'en føltes
lige pludselig som en sportstoure, men der er sket meget meget kwak'en
siden '98.

Hvis valget falder på en 600 r4 ville jeg vælge r6'eren lige nu - det er
simpelhent der man får mest for pengene.
--
Jakob, 748SP+749S

Fra : Dr. Enduro

Dato : 14-07-06 15:43

Neser skrev:

> Pristabet er vel nogenlunde det samme om det er en gammel eller ny maskine,
> eller tager jeg fejl?

Biler taber altid sindssygt meget i værdi de første par år, mens kurven
senere flader mere og mere ud. Det skulle undre mig, hvis det var
anderledes med motorcykler.

----

Hilsen Jan

Fra : Torben Scheel

Dato : 17-07-06 06:36

Dr. Enduro wrote:
> Biler taber altid sindssygt meget i værdi de første par år, mens kurven
> senere flader mere og mere ud. Det skulle undre mig, hvis det var
> anderledes med motorcykler.

Check prisen på en Virago 535, det er en undtagelse fra reglen, og dem
er der en del af for motorcyklernes vedkommende.

--
vh
Torben

Fra : Neser

Dato : 17-07-06 18:59

Lige en mindre opfølgning på emnet.

Først tak til alle der er kommet med kommentarer, det har været brugbart!

Dernæst har jeg snakket med nogle forskellige jeg kender om deres erfaringer
o.lign med hhv 2 og 4 cyl maskiner, fra turing til sports, og disse
informationer blandet me det i har sagt og mest af alt min lille "drøm" er
jeg efterhånden med 70% sikkerhed kommet frem til at det nok skal være en
Ducati jeg skal have.

Men meget kan ændre sig når jeg har været ude og køre på én men tror det nok
ikke..

- Neser